InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeuk op het hoofd: oorzaken van een jeukende hoofdhuid

Jeuk op het hoofd: oorzaken van een jeukende hoofdhuid

Jeuk op het hoofd: oorzaken van een jeukende hoofdhuid Jeuk op het hoofd of een jeukende hoofdhuid is een klacht waar je 'gek' van kan worden. Iedereen heeft wel eens last van een jeukende hoofdhuid, maar als de jeuk aanhoudt of zelfs uitstraalt van de hoofdhuid naar andere plekken, zoals de nek, oren, hals, wangen, voorhoofd, ogen of hele gezicht, dan is het een zeer vervelende klacht. Jeuk op het hoofd komt vaak door warmte (bijvoorbeeld van de zon), droge hoofdhuid of roos. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn. Onder invloed van stress kan jeuk op het hoofd en jeuk in het algemeen verergeren.

Jeuk op het hoofd

Droge hoofdhuid

Een droge hoofdhuid is niet hetzelfde als roos, ook al kunnen er door te krabben allemaal kleine witte schilfers neerdwarrelen op je schouders. Een droge en jeukende hoofdhuid kan te maken hebben met veroudering. Dit komt door de afname van de werking van de talgklieren. Een droge hoofdhuid kan knap irritant zijn. Het is niet bewezen dat natuurlijke middelen zoals oliën effectief een droge hoofdhuid behandelen. Toch voelen veel mensen verlichting van de klachten als zij de hoofdhuid hiermee onderhouden. Vermijd in ieder geval het wassen van je haar met agressieve shampoos.

Schimmel

Hoofdschimmel, ook wel ringworm genoemd, is een schimmelinfectie van de behaarde hoofdhuid. Het is een onschuldige huidaandoening, die wel heel vervelend kan zijn. Er ontstaan bij hoofdschimmel ronde, rode en schilferende plekken. Ook kunnen er kale plekken ontstaan doordat de haren afbreken. Hoodfschimmel gaat verder gepaard met jeuk.

Hoofdroos als oorzaak van jeuk / Bron: Istock.com/DeanDrobotHoofdroos als oorzaak van jeuk / Bron: Istock.com/DeanDrobot

Roos

Hoofdroos is een aandoening waarbij de cellen van de hoofdhuid zich twee keer zo snel als normaal vernieuwen. Dit veroorzaakt veel huidschilfers die vaak los in het haar zitten en op je schouder dwarrelen. Vaak zie je dat ook de kliertjes in de huid sneller werken. Het gevolg is een verhoogde talgproductie, waardoor er meer talg en vet op de hoofdhuid komt wat voor jeuk en irritatie kan zorgen. Vaak biedt een goede antiroosshampoo uitkomst.

Jeuk op het hoofd door seborroïsch eczeem

Als je huid is geïrriteerd en rood is, dan kan het zijn dat je seborroïsch eczeem hebt. Deze vorm van eczeem veroorzaakt schilfering van de huid en rode en jeukende plekken. Het komt vooral voor op de hoofdhuid, het gezicht, de oren en de borst. De oorzaak is een andere samenstelling van het huidsmeer of talg. Seborroïsch eczeem kan opflakkeren in tijden van stress en spanning, bij kou en droogte, of als je veel zeep gebruikt bij het wassen van je haar of huid of veelvuldig hoofddeksels draagt.

Jeuk op het hoofd door allergisch contacteczeem

Allergisch contacteczeem wordt gekenmerkt door een jeukende rode huid met kleine bultjes, blaasjes en schilfering van de huid. De jeukende eczeemplekken steken op die plekken de kop op waar een allergeen in contact is gekomen met de huid. Een stof waar je allergisch voor bent kan aanwezig zijn in shampoo, haarverf of andere producten die op de hoofdhuid terechtkomen.

Psoriasis

Psoriasis is een chronische auto-immuunziekte, welke wordt gekenmerkt door een versnelde deling en verminderde rijping van hoorncellen in de opperhuid. Het is te herkennen aan de karakteristieke plaques op de huid: dikke, rode, schilferige plekken die overal op de huid kunnen voorkomen. Voorkeursplekken voor psoriasis zijn op de knieën, ellebogen, hoofdhuid (achter de orden en langs de haarlijn), romp en nagels.

Jeukende hoofdhuid door hoofdluis / Bron: Gilles San Martin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Jeukende hoofdhuid door hoofdluis / Bron: Gilles San Martin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Hoofdluis

Hoofdluizen zijn kleine, vleugelloze, parasitaire insecten die leven op warme en behaarde plekjes op het hoofd en zich voeden met mensenbloed. Hoofdluis is vooral een probleem onder kinderen. Het is daarom belangrijk om kinderen regelmatig op hoofdluis te controleren, bijvoorbeeld maandelijks. Als je hoofdluis constateert is het raadzaam zo snel mogelijk met de behandeling te beginnen, bij voorkeur dezelfde dag nog.

Jeuk op hoofd door stress

Aanhoudende stress en spanning kan bestaande jeuk (op de hoofdhuid) sterk verergeren. Hierdoor kun je in een vicieuze cirkel terechtkomen waarbij stress de jeuk verergert, die jeuk zorgt weer voor meer stress, die op zijn beurt de jeuk doet verergeren, etc.

Hooikoorts

Hooikoorts kan aanleiding geven tot een scala aan klachten zoals jeukende neus en veelvuldig niezen, een verstopte neus of een 'loopneus', jeukende, tranende of branderige ogen en rode ogen. Daarnaast kan je keel kan droog en branderig aanvoelen, waarbij je moet hoesten (kriebelhoest en je kunt last hebben van keelpijn. Ook jeuk op de hoofdhuid kan voorkomen bij hooikoorts.

Jeuk op het hoofd en haaruitval

Als je last hebt van een brandend gevoel, oppervlakkige pijn of jeuk aan de hoofdhuid en tegelijk last hebt van haaruitval, dan kun je last hebben van zogeheten haarpijn. De medische benaming van haarpijn is 'trichodynia'.

Pityrosporon folliculitis

Pityrosporum folliculitis is een gistinfectie welke gekenmerkt wordt door zeer kleine pusteltjes en puistjes. Het kan op de rug voorkomen, maar ook elders op het lichaam zoals de hoofdhuid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom krabben helpt bij jeukWaarom krabben helpt bij jeukWie kent het niet: jeuk die volslagen gek maakt en alleen krabben kan er een eind aan maken, ongeacht wat daarvan de gev…
Oorzaken van jeukOorzaken van jeukJeuk kent verschillende oorzaken. Soms is de oorzaak direct te achterhalen en makkelijk weg te nemen, maar soms ook onts…
Jeukende hoofdhuid na het fietsen of sportenJeukende hoofdhuid na het fietsen of sportenSporten en beweging is uitermate goed voor de gezondheid. Het bevordert de aanmaak van actieve spieren, waarnaast het ad…
Waarom we jeuk hebbenWaarom we jeuk hebbenJeuk kan soms je hele leven gaan beheersen, en soms weet je gewoon niet waar jeuk vandaan komt. Maar jeuk kan ook een ec…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/szefei
  • http://www.xovain.com/hair/most-common-causes-of-itchy-scalp
  • http://www.healthline.com/symptom/itchy-scalp
  • https://www.thuisarts.nl/hoofdschimmel/ik-heb-hoofdschimmel
  • https://www.thuisarts.nl/roos/ik-heb-last-van-roos
  • https://www.thuisarts.nl/seborrho%C3%AFsch-eczeem/ik-heb-seborrho%C3%AFsch-eczeem
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/H/Hoofdluis
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/DeanDrobot
  • Afbeelding bron 2: Gilles San Martin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "Jeuk op het hoofd: oorzaken van een jeukende hoofdhuid"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 20-10-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdhuidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!