InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Afscheiding stinkt naar vis: oorzaken ruikende afscheiding

Afscheiding stinkt naar vis: oorzaken ruikende afscheiding

Afscheiding stinkt naar vis: oorzaken ruikende afscheiding Mijn afscheiding stinkt naar vis, of erger: naar rotte vis! Iedere vrouw heeft wel eens last van een stinkende vaginale afscheiding. Tot op zekere hoogte is dat normaal, maar als de geur van je vaginale afscheiding plotseling is veranderd, dan is het belangrijk om te bepalen wat de mogelijke oorzaak is van deze verandering. Je kunt dan zo nodig medische hulp inschakelen. Het is gebruikelijk dat de geur van je vagina verandert gedurende de menstruatiecyclus. De geur is sterk afhankelijk van de vaginale flora, de voeding die je eet, je hormonen, etc. De pH-waarde in de vagina kan veranderen onder invloed van allerlei factoren en een stinkende afscheiding veroorzaken. De afscheiding kan naar vis stinken (visgeur), of juist zuur ruiken. Wat te doen als je daar last van hebt?

Vaginale afscheiding stinkt naar vis / Bron: Ruigsantos/Shutterstock.comVaginale afscheiding stinkt naar vis / Bron: Ruigsantos/Shutterstock.com

Reukloze of enigszins zuur ruikende afscheiding

Vaginale afscheiding is een volkomen natuurlijk verschijnsel. Een gezonde vagina heeft onder normale omstandigheden een reukloze afscheiding. Het kan ook wat zuur ruiken. In de meeste gevallen is dit een vochtige afscheiding uit de baarmoederhals die helpt om bacteriën te verwijderen. Deze afscheiding is licht zuur om potentieel infectieuze ziekteverwekkers weg te houden. Als deze afscheiding echter een visachtige of vieze geur heeft, dan kan dit een teken zijn dat er iets mis is.

Afscheiding stinkt naar vis: oorzaken

Vaginale geur kan variëren gedurende de menstruatiecyclus en kan vooral aanwezig zijn na seksuele gemeenschap. Zweten kan ook een vaginale geur veroorzaken. Hoewel het verleidelijk kan zijn om vaginale douches of een vaginale deodorant te gebruiken om vaginale geur te verminderen, kunnen deze producten de vagina irriteren waardoor vaginale klachten toenemen.

Bacteriële vaginose

Bacteriële vaginose duidt op een overmatige groei van normale bacteriën in de vagina. Dit is de meest voorkomende oorzaak van een stinkende vagina. Trichomoniasis, een seksueel overdraagbare aandoening (soa), kan ook aanleiding geven tot een vaginale geur. Chlamydia en gonorroe-infecties veroorzaken meestal geen vaginale geurtjes. Vagina schimmelinfecties ook niet. Over het algemeen geldt dat als je kortdurend last hebt van een vaginale geur zonder andere vaginale klachten, het onwaarschijnlijk is dat je vaginale geur abnormaal is.

Vrouw bij huisarts / Bron: Istock.com/AdamGregorVrouw bij huisarts / Bron: Istock.com/AdamGregor
Courante oorzaken
Veel voorkomende oorzaken van abnormale vaginale geur zijn onder meer:
  • bacteriële vaginose;
  • slechte hygiëne;
  • vergeten tampon; en
  • trichomoniasis.

Zeldzamere oorzaken

Minder vaak ontstaat een abnormale vaginale geur ​​door:
  • rectovaginale fistel;
  • baarmoederhalskanker; en
  • vaginakanker.

Afscheiding stinkt naar vis door bacteriële vaginose

Bij bacteriële vaginose is er sprake van een overmatige groei van normale bacteriën in de vagina, wat het natuurlijke evenwicht verstoort. Vooral vrouwen in hun vruchtbare jaren kunnen op een gegeven ogenblik last krijgen van bacteriële vaginose, maar het kan echter vrouwen van alle leeftijden treffen. De oorzaak wordt nog niet volledig begrepen, maar bepaalde activiteiten, zoals onbeschermde seks of veelvuldig douchen, lijken het risico te verhogen.

Symptomen bacteriële vaginose

Bacteriële vaginose kan de volgende symptomen geven:

Veel vrouwen met bacteriële vaginose ervaren geen klachten of symptomen.

Stinkende afscheiding door slechte hygiëne

Een andere veel voorkomende oorzaak van stinkende afscheiding, is slechte hygiëne. Dit wordt vooral gezien bij ouderen en psychiatrische patiënten. Wanneer je te weinig schoon ondergoed aantrekt, kan dit problemen geven. Het is verder een goed idee om je externe genitale gebied (de vulva) te wassen tijdens het douchen. Gebruik een zeer kleine hoeveelheid milde, ongeparfumeerde zeep en veel water. Vaginaal douchen is niet noodzakelijk. Dit kan de normale zuurgraad verstoren.

Vergeten tampon

Je kunt ook onvoldoende hygiënisch zijn met je tampons of inlegkruisjes, door ze niet vaak genoeg te vervangen door schone. Ook kun je een tampon in je vagina 'kwijtraken'. Dit gebeurt wanneer een tampon naar het bovenste gedeelte van de vagina stijgt en daar blijft steken. Een vergeten tampon kan leiden tot een vaginale infectie, wat een onaangename geur produceert.

Trichomoas

Trichomonas is een seksueel overdraagbare aandoening, die wordt veroorzaakt door een parasiet. Bij vrouwen kan deze soa een stinkende vaginale afscheiding, genitale jeuk en pijn bij het plassen veroorzaken. Trichomonas kan effectief behandeld worden met het geneesmiddel metronidazol.

Bruine afscheiding door rectovaginale fistel

Een rectovaginale fistel is een (niet natuurlijke) verbinding tussen de vagina en de anus of de endeldarm, ook wel rectum genoemd. Hierdoor kan darminhoud lekken door de fistel, waardoor lucht of ontlasting door je vagina passeert in de vorm van bruine afscheiding. Vaak heb je ook last van een pijnlijke bult of een onaangenaam gevoel in de onderbuik.

Oorzaken

Een rectovaginal fistula kunnen ontstaan door:
  • Letsel tijdens de bevalling;
  • Ziekte van Crohn of een andere inflammatoire darmziekte;
  • Bestraling of kanker in het bekkengebied; en
  • Complicatie na chirurgische ingreep in het bekkengebied.

Baarmoederhalskanker

Baarmoederhalskanker is een vorm van kanker die voorkomt in de cellen van de cervix, het onderste gedeelte van de baarmoeder die aansluit op de vagina. Verschillende stammen van het humaan papillomavirus (HPV), een virus dat via seks kan worden overgedragen, speelt een rol spelen bij het ontstaan van de meeste vormen van baarmoederhalskanker. Bij blootstelling aan HPV, ruimt het immuunsysteem van een vrouw het virus op voordat het schade kan aanrichten. Bij een kleine groep vrouwen overleeft het virus gedurende langere tijd, wat schade kan veroorzaken aan de cellen.

Symptomen

In een vroeg stadium van baarmoederhalskanker heb je over het algemeen geen symptomen. Later in het ziekteproces kun je last krijgen bloedverlies na het vrijen, tussentijds bloedverlies bloedverlies of na de menopauze. Daarnaast kun je last krijgen van waterige, bloederige vaginale afscheiding met een vieze geur. Pijn in het bekken of pijn tijdens het vrijen, komt ook voor.

Vaginakanker

Vaginakanker is een zeldzame vorm van kanker die ontstaat in je vagina. Aanvankelijk geeft het vaak geen symptomen, maar gevorderde vaginakanker kan klachten en symptomen veroorzaken zoals ongewoon vaginaal bloedverlies, bijvoorbeeld na het vrijen of na de menopauze, en waterige vaginale afscheiding. Je kunt ook een knobbeltje of tumor in je vagina waarnemen. Andere klachten zijn pijn bij het plassen, vaak moeten plassen, obstipatie en bekkenpijn.

Sterk ruikende vagina tijdens zwangerschap / Bron: Greyerbaby, PixabaySterk ruikende vagina tijdens zwangerschap / Bron: Greyerbaby, Pixabay

Sterk ruikende afscheiding zwanger

Een vaginale geur tijdens de zwangerschap is in feite heel normaal. Als je penetrante geur opmerkt, in combinatie met een dikke afscheiding, jeuk, irritatie of pijn, neem dan contact op met je huisarts. Als gevolg van een verhoogde hormoonproductie en de toename van vocht in het vaginale gebied, heb je een verhoogd risico op vaginale schimmelinfecties, of bacteriële infecties. En als een schimmelinfectie de bron is van de geur, dan is het verstandig om je huisarts te raadplegen. Deze kan onderzoeken of de infectie inderdaad niet iets meer is dan een schimmelinfectie en of het behandeling behoeft.

Stinkende afscheiding na seks

Vrij veel vrouwen hebben te maken met een sterke vaginale geur na seksuele gemeenschap. Dit geldt vooral als je partner ejaculeert in je vagina. De pH van het sperma, samen met de extra afscheiding tijdens de seks, kan een cocktail van geurige substanties creëren. Als de vaginale geur vooral optreedt na de seks, spoel dan daarna de vagina met lauwwarm water en milde zeep. Je kunt ook dagelijks een pro-biotische drankje of yoghurt nemen, voor de opbouw van een heilzame vaginale flora.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Wanneer je zwanger worden wilt, zul je erg nieuwsgierig zijn naar het tijdstip van je eisprong. Op het moment van je eis…
Oorzaken van roze afscheidingOorzaken van roze afscheidingMeestal is afscheiding wit van kleur, echter soms kunt u roze afscheiding hebben. In de meeste gevallen zal het ontstaan…
Oorzaken van stinkende afscheidingOorzaken van stinkende afscheidingAls u last heeft van een stinkende afscheiding, kunt u zich behoorlijk schamen. Terwijl een stinkende afscheiding tot ee…
Vaginale afscheidingVaginale afscheidingIedere vrouw in de vruchtbare periode heeft afscheiding. Het zou niet normaal zijn als een vrouw in haar vruchtbare jare…
Witte afscheiding voor menstruatieWitte afscheiding voor menstruatieWitte afscheiding voor de menstruatie, wat betekent dit? Vrouwen die zwanger willen worden houden het slijmverlies sterk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BlueSkyImage/Shutterstock.com
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolkingsonderzoek_baarmoederhalskanker/Veelgestelde_vragen/Veelgestelde_vragen_HPV#18. Als mijn lichaam het virus heeft opgeruimd, ben ik het virus dan echt helemaal kwijt?
  • https://www.proctoskliniek.nl/aandoening/rectovaginale-fistel#welke-klachten-kunnen-wijzen-op-een-rectovaginale-fistel
  • https://www.thuisarts.nl/vaginale-afscheiding/ik-heb-last-van-vaginale-afscheiding
  • http://www.mommyedition.com/how-to-get-rid-of-unpleasant-vaginal-odor
  • http://www.checkpregnancy.com/fishy-vaginal-odor-causes-treatments/
  • http://www.webmd.boots.com/women/guide/vaginal-discharge-whats-abnormal
  • J.A.H. Eekhof e.a. (red.): Kleine kwalen in de huisartsenpraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010.
  • Afbeelding bron 1: Ruigsantos/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/AdamGregor
  • Afbeelding bron 3: Greyerbaby, Pixabay

Reageer op het artikel "Afscheiding stinkt naar vis: oorzaken ruikende afscheiding"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vaginale afscheiding
Medische informatie…
Schrijf mee!