InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Opgezette klieren in de lies: oorzaak dikke lymfeklieren

Opgezette klieren in de lies: oorzaak dikke lymfeklieren

Opgezette klieren in de lies: oorzaak dikke lymfeklieren Opgezette klieren in de lies? Een voelbare lymfeklier is in 75% van de gevallen een lokaal verschijnsel. Dat wil zeggen dat de zwelling zich op één plek manifesteert, bijvoorbeeld in hals, oksel of lies. Vaak zit de vergrote lymfeklier in de hals, minder vaak in de liezen en nog minder vaak in de oksel. Slechts een enkele keer is het supraclaviculair, gelegen boven het sleutelbeen. Veelal verdwijnt de opgezette lymfeklier vanzelf, zonder verdere behandeling. Vaak is de oorzaak van een opgezette lymfeklier in de lies relatief onschuldig. Soms is de oorzaak ernstiger, zoals een seksueel overdraagbare aandoening of kanker.

Lymfeklieren

Er zijn honderden lymfeklieren in het lichaam die onopgemerkt blijven zolang ze rustig hun werk doen en dat is het filteren van lymfevocht. Beschadigde cellen, kankercellen en lichaamsvreemde deeltjes (ziekmakende micro-organismen), worden door de lymfeklieren weggevangen. Het lymfestelsel maakt deel uit van het immuunsysteem, maar wanneer het wordt overbelast, kan dit leiden tot gezwollen lymfeknopen. De locatie van vergrote lymfeklieren is afhankelijk van de oorzaak.

Zwelling van de lymfeklieren in de lies

Wanneer zich pijnlijke en opgezette lymfeklieren in de lies manifesteren, kan dit worden veroorzaakt door een eenvoudige (huid)infectie waartegen het lichaam strijdt of door iets ernstigers als kanker. Zwelling van de lymfeklieren in de lies worden vaak veroorzaakt door infecties van het been of geslachtsdelen. Alleen een arts kan de oorzaak van pijnlijke en gezwollen lymfeklieren in de lies bepalen.

Lymfeklieren in de lies

De lymfeklieren in de lies filteren de lymfe van de genitaliën, voeten, benen en lies en halen er lichaamsvreemde stoffen uit. De knooppunten zijn gevuld met witte bloedcellen bekend als lymfocyten die infecties bestrijden. Bij een lichte infectie, kan er een lichte zwelling ontstaan, wat eventueel gepaard gaat met pijn. Zwelling en pijn trekken weg zodra de infectie is verdwenen. Wanneer de lymfeklieren gezwollen, vergroot en pijnlijk blijven of steeds groter worden, is het belangrijk om je huisarts te raadplegen.

Oorzaken van opgezette klieren in de lies

Enkele oorzaken van pijnlijke lymfeklieren in de liesstreek zijn relatief onschuldig, zoals een allergische reactie of een lichte infectie van de onderste ledematen of liesstreek. Meer ernstige gezondheidsproblemen kunnen ook leiden tot pijnlijke en opgezette lymfeklieren. Enkele veel voorkomende oorzaken zijn de volgende:
  • Allergische reactie;
  • Infectie op de voeten of benen;
    Kattenkrabziekte: besmetting vindt plaats via een krab van een kat / Bron: Mydegage/Shutterstock.comKattenkrabziekte: besmetting vindt plaats via een krab van een kat / Bron: Mydegage/Shutterstock.com
  • Kattenkrabziekte;
  • Geneesmiddelenreactie;
  • Teelbalontsteking; en
  • Goedaardige cyste.

In geval van een bacteriële infectie die voor vergrote lymfeklieren zorgen, is er vaak een duidelijke porte d’entrée in het drainagegebied van de klier.

Soa

Seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) kunnen ervoor zorgen dat de lymfeklieren in de lies opzwellen en pijnlijk worden. Veel voorkomende soa's zijn chlamydia en gonorroe.

Kanker

Kanker kan ook zwelling van de klieren in de lies veroorzaken. Bijvoorbeeld:

Bij kanker zijn er ook alarmsymptomen zoals onverklaarbaar gewichtsverlies, vermoeidheid, algehele malaise en nachtzweten.

Behandeling van dikke lymfeklieren

De behandeling van opgezette lymfeklieren in de lies, is afhankelijk van de oorzaak. Lang niet altijd is behandeling nodig. In grofweg 40% van de gevallen verdwijnt de vergrote lymfeklier spontaan en blijft de oorzaak onbekend. En bij lymfeklierzwelling als gevolg van kattenkrabziekte wordt geen specifieke behandeling geadviseerd. Deze ziekte is normaal gesproken self-limiting. Pijnstillers en warmte zijn maatregelen die verlichting van de klachten kunnen geven. Gezwollen lymfeklieren veroorzaakt door een kanker of lymfoom vraagt uitgebreide, specialistische behandeling. Bij een soa moet ook de partner meebehandeld worden om herbesmetting te voorkomen. Wanneer de onderliggende oorzaak effectief wordt behandeld en succesvol is, zullen de lymfeklieren vanzelf terugkeren naar hun normale omvang en niet langer pijnlijk zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Weefsels: het klierepitheelweefselEen klier bestaat uit 1 of meer cellen die een bepaald product maken en secerneren. Het product wat het secreet wordt ge…
Dikke klieren, bang voor kankerDikke klieren, bang voor kankerOpgezette, dikke klieren. Hoe weet je of het geen kanker is? Hoewel kanker een ziekte is die veel voorkomt, hebben de me…
Pijnlijke bult lies, oksel, nek door opgezette lymfeklierPijnlijke bult lies, oksel, nek door opgezette lymfeklierIndien een virus of bacterie het lichaam binnendringt, dan kunnen de lymfeklieren opzetten. Deze klieren komen overal in…
Bultje of een dikke klier gevonden, wat kan het zijn?Bultje of een dikke klier gevonden, wat kan het zijn?Klieren kunnen om veel redenen opzetten en het hoeft niet altijd pijnlijk te zijn. Als de zwelling niet afzakt en de oor…
Pijnlijke borsten: is dat borstkanker?Pijnlijke borsten: is dat borstkanker?Pijnlijke borsten komen redelijk vaak voor bij vrouwen. Dit wordt ook wel mastopathie genoemd. Sommige vrouwen hebben er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/Wavebreakmedia
  • http://www.thelymphnodes.com/complications/painful-lymph-nodes/in-the-groin/
  • https://www.henw.org/archief/printartikel/id4719-een-pijnlijke-zwelling-in-de-lies.html
  • https://medlineplus.gov/ency/imagepages/9000.htm
  • https://www.patient1.nl/encyclopedie/lymfeklierzwelling
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/monkeybusinessimages
  • Afbeelding bron 2: Mydegage/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Opgezette klieren in de lies: oorzaak dikke lymfeklieren"

Reactie

Jd, 29-11-2017 22:36 #1
Ik heb uitgebreide aderontsteking in been gehad en 6 weken gespoten met arixtra en uitgebreid onderzocht. Klachten waren weg maar nu weer hoog in bovenbeen zelfde klacht en pijnlijke klieren in lies, causaal verband lijkt me. Advies arts is aankijken maar, is dat een redelijk advies? Reactie infoteur, 01-12-2017
Een aderontsteking ontstaat door een stolsel in een oppervlakkige ader. Meestal verdwijnt dit vanzelf. Lees hier verder: https://goo.gl/s8Tyx6.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 12-06-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Opgezette lymfeklieren
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!