InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blaasjes op handen: oorzaken van blaasjes op de handpalmen

Blaasjes op handen: oorzaken van blaasjes op de handpalmen

Blaasjes op handen: oorzaken van blaasjes op de handpalmen Blaasjes en blaren worden meestal veroorzaakt door wrijving, bijvoorbeeld door te klussen of te roeien. Wat ook vaak voorkomt, is handeczeem. Handeczeem wordt gekenmerkt door roodheid, zwelling, schilfering, bultjes, blaasjes en/of soms natte afscheiding. Zeldzamer zijn huidaandoeningen die blaren op handen (en elders) veroorzaken. Raadpleeg je huisarts voor een nauwkeurige diagnose als je last hebt van blaasjes gevuld met vocht op je handen, vooral als je niet weet wat de oorzaak is.
Hand-, voet- en mondziekte op de handen van een volwassene / Bron: James Heilman, MD / Wikimedia CommonsHand-, voet- en mondziekte op de handen van een volwassene / Bron: James Heilman, MD / Wikimedia Commons

Blaasjes op de handpalmen door hand-, voet- en mondziekte

Hand-, voet- en mondziekte (HVM) moet niet verward worden met mond- en klauwzeer (MKZ), wat een besmettelijke virusziekte is die alleen voorkomt bij evenhoevige dieren zoals varkens, runderen. Hand-, voet- en mondziekte is een besmettelijke aandoening die door een humaan enterovirus (HEV-A) wordt veroorzaakt. De ziekte wordt gekenmerkt door vlekjes en blaasjes in de mond, op de handen en op de voeten. Niet iedereen krijgt klachten na besmetting; het zijn met name kinderen die er ziek van worden. Het kind kan koorts krijgen en misselijk worden. Dit kan gepaard gaan met braken, buikpijn en/of keelpijn. Hand-, voet- en mondziekte gaat normaal gesproken binnen ongeveer twee weken zonder verdere behandeling over. Er zijn geen medicijnen tegen HVM.
Blaasjes op handen door pompholyx / Bron: Chalco / Wikimedia CommonsBlaasjes op handen door pompholyx / Bron: Chalco / Wikimedia Commons

Blaasjes op de handen door pompholyx

Pompholyx is een vorm van eczeem die jeukende blaasjes op handpalmen en voetzolen veroorzaakt. Het staat ook wel bekend als blaasjeseczeem. De oorzaak van pompholyx is onbekend. Uitlokkende factoren zijn metalen zoals nikkel of kobalt, bepaalde chemische stoffen (bijvoorbeeld parfum), transpireren van handen, stress en spanning. Opflakkeringen duren meestal twee of drie weken en daarna trekken de blaasjes in de loop van enkele weken weg. Kompressen worden gebruikt om de blaren te genezen. Corticosteroïdcrèmes of -zalven kunnen door de arts worden voorgeschreven om ontstekingen en irritatie tegen te gaan, en de huid helpen te genezen.

Brandwonden

Als de huid in contact komt met hete vloeistoffen, vuur, de zon of elektriciteit, dan kunnen er brandwonden ontstaan. Door wrijving kunnen ook brandwonden ontstaan. De ernst van het letsel hangt af van de intensiteit van de hitte en de tijd die waarbij de huid in contact stond met ofwel hitte of bepaalde chemicaliën. Bij verbranding graad 2 kan is de huid is egaal roze-rood, nat en pijnlijk, en treedt er eventuele blaarvorming op.

Indeling

Brandwonden worden ingedeeld door de diepte van het letsel en dit bepaalt ook de behandeling.

GraadKenmerken
Graad 1Oppervlakkig, roodheid van de huid zonder blaren.
Graad 2 oppervlakkigDe huid is egaal roze-rood, nat en pijnlijk, en er kunnen blaren aanwezig zijn.
Graad 2 diepDe huid is wit en leerachtig.
Graad 3Hetzelfde als dij graag 3, maar met schade aan dieper structuren zoals pezen, gewrichten en bot.

Bevriezing

Bevriezing van de huid en dieperliggende weefsels geeft schade aan het weefsel dat vergelijkbaar is met die van brandwonden.

Indeling

De ernst van bevriezing wordt als volgt ingedeeld.

GraadKenmerken
Graad 1Roodheid en zwelling van de huid. Ongevoelig voor aanraking.
Graad 2Rood-paarse verkleuring van de huid met vochtophoping en blaarvorming (met helder vocht).
Graad 3Maximale zwelling van de huid met grote bloederige blaren.
Graad 4Ook onderliggende spieren, pezen en het bot zijn bevroren.

Blaren op de hand door wrijving

Een blaar is een opeenhoping van vocht onder de opperhuid als gevolg van wrijving of te veel druk op de huid. Blaren op de hand kunnen verschijnen door klussen, kanoën of roeien, vooral als je deze handeling heel lang voor de eerste keer uitvoert. In dat geval heb je nog geen eelt gevormd dat de huid beschermt tegen wrijving.

Handeczeem / Bron: Haendels / Wikimedia CommonsHandeczeem / Bron: Haendels / Wikimedia Commons

Handeczeem

Handeczeem is eczeem dat op de handen voorkomt. De meest voorkomende oorzaken van handeczeem zijn:
  • Irritatief contacteczeem, dat ontstaat door regelmatige en/of langdurige blootstelling aan stoffen die de huid irriteren, zoals
  • water (bij schoonmakers, kappers, verzorgende sector), zeep en schoonmaakmiddelen, sappen van fruit en groenten en van vlees, vis en schaaldieren (vooral garnalen), organische oplosmiddelen en andere irriterende factoren zoals te droge, te warme of juist te koude lucht.
  • Allergisch contacteczeem, vooral ten aanzien van beroepsstoffen zoals cement, tweecomponentenlijm, haarverf en permanentvloeistof.

Pemphigus vulgaris / Bron: George Henry Fox / Wikimedia CommonsPemphigus vulgaris / Bron: George Henry Fox / Wikimedia Commons

Pemphigus vulgaris

Pemphigus vulgaris is een zeldzame auto-immuunziekte die pijnlijke blaren op de huid en slijmvliezen veroorzaakt. Bij een auto-immuunziekte valt je lichaam zichzelf aan. Pemphigus vulgaris is het meest voorkomende type van een groep auto-immuunstoornissen genaamd pemphigus. Elk type pemphigus wordt gekenmerkt door de plaats waar de blaren zich vormen. Pemphigus wordt gekenmerkt door blaarvorming op de huid en de slijmvliezen. Deze ziekte begint meestal met blaren in de mond en dan op de huid. Pemphigus vulgaris kan gevaarlijk zijn. Behandeling is belangrijk en meestal gaat het om het gebruik van prednison (corticosteroïden) alleen of gecombineerd met azathioprine (een Immuunsuppressivum). De aandoening kan ernstige complicaties veroorzaken als het wordt niet wordt behandeld. Sommige van deze complicaties kunnen fataal zijn.

Bulleus pemfigoïd

Bulleus pemfigoïd of parapemphigus is een chronische auto-immuunaandoening, waarbij zich meerdere, pral gespannen blaren met heldere inhoud vormen op de huid. Deze blaren worden soms ook gezien op de slijmvliezen. In twintig procent van de gevallen ontstaan er geen blaren en heb je alleen last van jeuk en rode bulten. Behandeling vindt plaats met ontstekingsremmende middelen zoals prednison.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gordelroos: rode huidvlekken met vocht gevulde blaasjesGordelroos: rode huidvlekken met vocht gevulde blaasjesRode huidvlekken met pijnlijke blaasjes op het lichaam kan gordelroos zijn. Heeft u als kind waterpokken gehad dan bent…
Waterpokken: symptomen, maatregelen en voorkomenWaterpokken: symptomen, maatregelen en voorkomenWaterpokken is een infectie. Deze infectie veroorzaakt koorts en zorgt ervoor dat er blaasjes ontwikkeld worden over het…
Koortslip, oorzaak, symptomen (kenmerken) behandelingEen koortslip ontstaat vaak met een tintelend gevoel op de lip(pen). Daarna ontstaan op de tintelende plekken blaasjes d…
Kinderziekte - Handvoet-mondziekteEr zijn veel ziektes die kinderen treffen, omdat zij hun weerstand nog niet voldoende hebben opgebouwd. Helaas zijn kind…
Last van een koortslip?Last van een koortslip?Een koortslip is een zeer vervelende en pijnlijke virusinfectie van de huid op of rondom de lippen. Behalve pijnlijk en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Chalco / Wikimedia Commons
  • ASSH. Burns. http://www.assh.org/handcare/hand-arm-injuries/Burns (ingezien op 11-7-2017)
  • Healthline. Pemphigus Vulgaris. http://www.healthline.com/health/pemphigus-vulgaris#overview1 (ingezien op 12-7-2017)
  • Huidarts.com. Handeczeem. https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/handeczeem/ (ingezien op 11-7-2017)
  • Huidinfo. Bevriezing van de huid. http://www.huidinfo.nl/bevriezing.html (ingezien op 11-7-2017)
  • Huidziekten.nl. Handeczeem. https://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/handeczeem.htm (ingezien op 11-7-2017)
  • Livestrong. What Are the Causes of Blisters on Hands & Feet? http://www.livestrong.com/article/184975-what-are-the-causes-of-blisters-on-hands-feet/ (ingezien op 11-7-2017)
  • RIVM. Hand-, voet- en mondziekte. http://www.rivm.nl/Onderwerpen/H/Hand_voet_en_mondziekte (ingezien op 11-7-2017)
  • Thuisarts.nl. Mijn kind heeft hand-, voet- en mondziekte. https://www.thuisarts.nl/hand-voet-en-mondziekte/mijn-kind-heeft-hand-voet-en-mondziekte (ingezien op 11-7-2017)
  • Afbeelding bron 1: James Heilman, MD / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Chalco / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 3: Haendels / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 4: George Henry Fox / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Blaasjes op handen: oorzaken van blaasjes op de handpalmen"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 13-07-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!