InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Baarmoederhalspoliep

Baarmoederhalspoliep

Baarmoederhalspoliep Een baarmoederhalspoliep of cervicale poliep is een gladde, rode, vingervormige uitstulping in de cervix. De baarmoederhals of cervix is het onderste gedeelte van de baarmoeder en het vormt de verbinding tussen de baarmoeder en de vagina. In vrijwel alle gevallen is een baarmoederhalspoliep goedaardig. Een baarmoederhalspoliep hoeft geen opvallende symptomen te veroorzaken. Abnormale vaginale bloedingen is de meest voorkomende klacht. Als je dergelijke klachten ervaart, dan is het raadzaam om dit met je huisarts of gynaecoloog te bespreken. Tijdens een diagnostische hysteroscopie kan de gynaecoloog de poliep meteen verwijderen. Vaak komt een baarmoederhalspoliep na behandeling niet terug. De prognose is gunstig.
Baarmoederhalspoliepen komen vooral voor bij vrouwen die meerdere zwangerschappen hebben gehad / Bron: Zerocool, PixabayBaarmoederhalspoliepen komen vooral voor bij vrouwen die meerdere zwangerschappen hebben gehad / Bron: Zerocool, Pixabay

Vóórkomen

Baarmoederhalspoliepen komen meestal voor bij vrouwen die ouder zijn dan 20 jaar en die meerdere zwangerschappen hebben gehad. De meeste baarmoederhalspoliepen worden ontdekt tijdens een diagnostische hysteroscopie, waarbij de gynaecoloog met een kijkbuis (hysteroscoop) via de schede (vagina) naar de binnenkant van de baarmoeder kijkt. Gewoonlijk ontwikkelt zich een solitaire poliep, alhoewel er soms twee of drie tijdens een onderzoek worden aangetroffen.

Oorzaak van een baarmoederhalspoliep

De oorzaak van een baarmoederhalspoliep is anno 2017 niet helemaal duidelijk. Een baarmoederhalspoliep kan het gevolg zijn van een infectie, maar het kan ook voortvloeien uit een langdurige (chronische) ontsteking, een abnormale respons op een toename van het oestrogeengehalte, of congestie van bloedvaten in het baarmoederhalskanaal. Congestie is een plotselinge toeneming van het bloedvolume in bloedvaten.

Hoge oestrogeengehalten

Oestrogeenniveaus schommelen van nature gedurende het leven van een vrouw. Je oestrogeengehalte zal het hoogste zijn tijdens de vruchtbare jaren, tijdens eventuele zwangerschappen, en in de periode voor de menopauze.

Infectie

Een ontstoken baarmoederhals ziet er rood, geïrriteerd of geërodeerd uit. Enkele van de bekende oorzaken van ontsteking van de baarmoederhals zijn onder meer:

Symptomen

Een baarmoederhalspoliep an de volgende symptomen veroorzaken:
  • abnormale vaginale bloedingen tussen menstruatieperioden
  • heviger bloeden tijdens de menstruatie
  • bloedingen na de menopauze;
  • bloedingen na of tijdens seksuele omgang
  • bloedingen na het douchen
  • vaginale afscheiding die stinkt als er een infectie aanwezig is

Als je een van bovenstaande symptomen opmerkt, is het raadzaam ze zo snel mogelijk een afspraak te maken met je huisarts. Hoewel deze klachten wijzen op baarmoederhalspoliepen, kunnen ze ook wijzen op kanker.

Ontsteking of infectie
Baarmoederhalspoliepen kunnen ontstoken zijn, maar raken zelden geïnfecteerd. Bij een infectie kan vaginale afscheiding ontstaan met geel of wit slijm. Poliepen komen vaak voor zonder symptomen of klachten.

Soorten baarmoederhalspoliep

Er worden twee soorten baarmoederhalspoliepen onderscheiden: ectocervicale en endocervicale.

Ectocervicale poliepen

Ectocervicale poliepen ontstaan op het buitenste deel van de baarmoederhals. Endocervische poliepen ontstaan vanuit de cellen in de klieren in het baarmoederhalsweefsel en deze komen het meest voor. Postmenopauzale vrouwen hebben meer kans om ectocervische poliepen te ontwikkelen.

Endocervicale poliepen

Endocervicale poliepen groeien meestal uit cervicale klieren in het baarmoederhalskanaal. Premenopauzale vrouwen hebben meer kans om endocervische poliepen te ontwikkelen.

Echo van een baarmoederhalspoliep / Bron: Mme Mim, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Echo van een baarmoederhalspoliep / Bron: Mme Mim, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Onderzoek en diagnose

Een baarmoederhalspoliep is gemakkelijk te ontdekken door een arts tijdens een routine bekkenonderzoek. Je arts ziet een vingerachtige uitstulping die rood of paars lijkt. Een biopsie of weefselmonster van de poliepen kan worden genomen en naar het laboratorium gestuurd worden voor onderzoek. Resultaten tonen meestal goedaardige poliepcellen. In zeldzame gevallen kunnen abnormale cellen of precancereuze cellen worden ontdekt. Precancereuze cellen is iets wat aan kanker voorafgaat en staat bekend als neoplastische veranderingen.

Behandeling van baarmoederhalspoliepen

De meest voorkomende behandeling is het verwijderen van de poliep tijdens een bekkenonderzoek. Tijdens zo'n onderzoek voert de arts een visueel onderzoek uit van de schede (of de vagina) en de baarmoederhals. Verwijdering van de poliep kan eenvoudig worden gedaan door de poliep voorzichtig te draaien, vast te binden aan de basis, of te verwijderen met een speciale pincet. Op de basis van de poliep wordt een oplossing aangebracht om de bloeding te stoppen. Poliepen hoeven niet te worden verwijderd, tenzij ze bloeden, zeer groot zijn of een ongewone verschijning hebben.

Onderzoek van de poliep

Bijna alle baarmoederhalspoliepen zijn goedaardig (benigne), maar soms kunnen ze toch kwaadaardig worden. Dit geldt ook voor baarmoederpoliepen. De arts kan beslissen om de poliep naar het laboratorium te sturen om het te onderzoek onder de microscoop, maar dit is niet altijd nodig.

Herstel en preventie

Kans op een nieuwe poliep is klein

Het verwijderen van een poliep is een eenvoudige, veilige en niet-invasieve procedure. Als je ooit een poliep hebt gehad, is de kans op een recidief klein. Toch blijft het risico om ze opnieuw te ontwikkelen, en soms grotere, bestaan. Regelmatige controle zorgt ervoor dat ze vroegtijdig worden opgespoord.

Maatregelen

Aangezien sommige infecties worden geassocieerd met baarmoederhalspoliepen, kunnen een paar eenvoudige maatregelen helpen om je risico te verminderen. Draag katoenen of linnen ondergoed dat een goede luchtcirculatie mogelijk maakt. Dit voorkomt overmatige warmte en vocht, wat de perfecte omgeving voor (schimmel)infecties is. Gebruik ook een condoom tijdens de geslachtsgemeenschap.

Bevolkingsonderzoek

Doe mee aan het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker, waarmee gecontroleerd wordt op de aanwezigheid van het humaan papillomavirus (HPV). Als dit virus aanwezig is, wordt hetzelfde uitstrijkje direct beoordeeld op afwijkende cellen. Alle vrouwen van 30 tot en met 60 jaar krijgen om de vijf jaar een uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker.

Prognose poliepen in de baarmoederhals

Slechts bij een klein deel van de vrouwen komt de baarmoederhalspoliep terug.

Preventie

De meeste gevallen van cervicale poliepen kun je niet voorkomen. Regelmatig gynaecologisch onderzoek en uitstrijkjes kunnen ervoor zorgen dat artsen poliepen vroegtijdig kunnen diagnosticeren en behandelen. Het is mogelijk dat sommige infecties waaronder soa's, kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van baarmoederhalspoliepen. Veilige seks en goede hygiëne kunnen een soa voorkomen en daarmee het ontstaan van een baarmoederhalspoliep voorkomen. Je kunt ook katoenen ondergoed dragen om de luchtstroom te vergroten. Dit zorgt ervoor dat de zuurgraad van je vagina gezond blijft, waardoor je minder snel last krijgt van infecties. Het voorkomt dat je vagina te warm en vochtig wordt, wat de perfecte omgeving is voor ziekmakende micro-organismen om te gedijen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Poliepen baarmoeder, baarmoederpoliep: symptomen-verwijderenPoliepen baarmoeder, baarmoederpoliep: symptomen-verwijderenWat zijn poliepen in de baarmoeder en hoe worden poliepen behandeld? Een poliep is een in bijna alle gevallen goedaardig…
Abnormaal bloedverlies door een poliep in de baarmoederAbnormaal bloedverlies door een poliep in de baarmoederEen poliep is in verreweg de meeste gevallen een onschuldig gezwelletje dat bestaat uit slijmvliesweefsel. Het kan ontst…
Oorpoliep: symptomen en behandeling poliep in oorOorpoliep: symptomen en behandeling poliep in oorDe symptomen van een oorpoliep kunnen bestaan uit bloederige afscheiding uit het oor en pijn in het oor. Een oorpoliep d…
Alles over darmpoliepen5 tot 10% van de mensen krijgt ze, een of meerdere poliepen in de dikke darm. Veel mensen voelen er nooit iets van, maar…
Baarmoederpoliepen: Gezwellen in baarmoederwandBaarmoederpoliepen: Gezwellen in baarmoederwandHet endometrium is de bekleding van de binnenkant van de baarmoeder (uterus). Door een overgroei van deze bekleding onts…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/RicardoImagen
  • Gezond.be. Baarmoederhalspoliepen - Goedaardige uitstulping van Slijmvlies. https://www.gezond.be/aandoening/baarmoederhalspoliepen/ (ingezien op 25-10-2017)
  • Healthline. What Are Cervical Polyps? https://www.healthline.com/health/cervical-polyps (ingezien op 25-10-2017)
  • Medical News Today. What are the symptoms of a polyp of the cervix? https://www.medicalnewstoday.com/articles/322437.php (ingezien op 10-9-2018)
  • WebMD. Cervical Polyps - Topic Overview. https://www.webmd.com/women/tc/cervical-polyps-topic-overview (ingezien op 25-10-2017)
  • Afbeelding bron 1: Zerocool, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Mme Mim, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Baarmoederhalspoliep"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 30-09-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Poliepen
Medische informatie…
Schrijf mee!