InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Waterige afscheiding: oorzaken heldere, waterige afscheiding

Waterige afscheiding: oorzaken heldere, waterige afscheiding

Waterige afscheiding: oorzaken heldere, waterige afscheiding Een heldere waterige afscheiding is voor elke vrouw een normaal verschijnsel. Heldere, waterige afscheiding is niet meteen iets om je zorgen over te maken. Normale vaginale afscheiding bestaat uit vloeibaar, kleurloos, een beetje waterig slijm dat door de vaginawand wordt afgescheiden. Nadat het is opgedroogd is het een beetje wit-gelig van kleur. Normale vaginale afscheiding is geurloos of het ruikt licht zurig. Deze wat zurige geur is normaal; de vagina is namelijk van nature een zure omgeving. De vagina reinigt zichzelf. De afscheiding wordt afgegeven door de vaginawand en de baarmoederhals. Dit doorzichtige, waterige vocht en slijm voert dode cellen en schadelijke bacteriën af. Op deze manier helpt het om vaginale infecties te voorkomen. Vaginale afscheiding zorgt ook voor een gezonde pH-balans. Een overmatig jeukende of vies ruikende afscheiding is een teken van een infectie.

Wat is vaginale afscheiding?

Vaginale afscheiding is een vloeibare en kleurloze of witte substantie. Het is een natuurlijk verschijnsel. Het helpt dode cellen en schadelijke bacteriën af te voeren. Het houdt zo de vagina schoon en infecties worden voorkomen. Het zorgt voor een juist evenwicht tussen de bacteriën en schimmels die in de vagina voorkomen. Een heldere waterige vaginale afscheiding is normaal, maar sommige vrouwen maken zich zorgen over de hoeveelheid (te veel of te weinig), de kleur (wit, rood, bruin, etc.) en ook de geur. Witte vloed kan verschillen in kleur, geur en viscositeit. Dit hangt samen met een groot aantal factoren, waaronder:
  • je menstruatiecyclus;
  • gebruik van de anticonceptiepil of oestrogenen;
  • seksuele opwinding;
  • zwangerschap; en
  • overgang.

Hoeveelheid varieert per vrouw

De hoeveelheid vaginale afscheiding varieert per vrouw en per periode. Er zijn vrouwen die relatief weinig vaginale afscheiding produceren, terwijl andere vrouwen juist weer veel meer afscheiding produceren.

Abnormale waterige afscheiding

Een abnormale afscheiding kan wit, troebel, gekleurd, dik, elastisch, kleverig of helder zijn. Je afscheiding kan als abnormaal beschouwt worden als het één of meer van de volgende kenmerken heeft:
  • Het is gekleurd (geel, bruin of groen);
  • Het heeft een vieze geur, de afscheiding stinkt bijvoorbeeld naar vis (een vislucht) of kaas;
  • De vagina en vulva jeuken;
  • Brandend gevoel bij het plassen of tijdens de geslachtsgemeenschap;
  • De afscheiding loopt of druppelt uit je vagina en je moet een tampon of iets anders gebruiken om het op te vangen.

Enkele andere ongewone symptomen zijn pijn in de onderbuik, krampen, koorts, misselijkheid en braken.

Mogelijke oorzaken van overvloedige waterige afscheiding

Vaak is abnormale vaginale afscheiding te wijten aan een infectie, maar als je een waterige afscheiding hebt zonder geur of verder ongemak, zoals jeuk of een branderig gevoel, hoef je je in principe geen zorgen te maken. Waterige afscheiding kan een symptoom zijn van een onderliggende aandoening zoals bacteriële vaginose, een vaginale schimmelinfectie, bijwerkingen van bepaalde medicijnen en baarmoederhalskanker.

Waterige afscheiding door ovulatie

De ovulatie of eisprong duidt op het gereedkomen van een eicel uit de eierstok en deze periode biedt de ideale omgeving om zwanger te worden. Het vindt één keer per menstruatiecyclus plaats. Een slijmprop sluit je baarmoeder af om je te beschermen tegen bacteriën, maar tijdens je vruchtbare periode heeft het slijmvlies van je baarmoeder een andere samenstelling waardoor zaadcellen sneller naar je eileiders kunnen. De vaginale afscheiding is als gevolg hiervan wat waterig en draderig in plaats van de dikkere roomwitte afscheiding die je anders hebt. Het baarmoederslijm zorgt voor een slierterige, waterige omgeving die het sperma toelaat om door de baarmoeder te zwemmen terwijl het beschermd wordt. Naarmate de eisprong nadert, verlies je dan ook steeds meer slijm en je kunt daardoor vanonder enigszins nat aanvoelen; je slipje kan daarom wat nat worden. In je meest vruchtbare periode verlies je geurloos slijm dat op vloeibaar eiwit lijkt en als je het tussen je vingers neemt, kun je er een sliert van trekken. Na de ovulatie wordt de afscheiding weer minder.

Waterige afscheiding tijdens zwangerschap / Bron: Zerocool, PixabayWaterige afscheiding tijdens zwangerschap / Bron: Zerocool, Pixabay

Waterige afscheiding tijdens de zwangerschap

Sommige vrouwen krijgen waterige afscheiding als ze zwanger zijn. Deze afscheiding vindt plaats door hormonale veranderingen, waarbij het lichaam zich voorbereidt op de zwangerschap. De afscheiding zal daardoor meer slijmerig en plakkerig zijn. Het oestrogeengehalte in het lichaam stijgt bijna direct na de bevruchting. Deze hormonen bereiden het lichaam voor op de zwangerschap, en dit zal uiteindelijk leiden tot een belangrijke toename van het baarmoederhalsslijm. Het slijm wordt zo zwaar dat er een zogenaamde slijmprop voor de baarmoedermond ontstaat. Deze slijmprop sluit tijdens de zwangerschap de baarmoedermond af, houdt bacteriën buiten de deur en beschermt zodoende de baarmoeder, de vliezen, de placenta en het ongeboren kindje voor infecties. Normale afscheiding tijdens je zwangerschap is doorzichtig of wit en vloeibaar, slijmerig en plakkerig, maar hoe verder je in de zwangerschap komt, hoe wateriger en dunner de afscheiding wordt.

Streepje bloed

De afscheiding kan zelfs wat streepjes bloed hebben. Dat betekent niet per se dat er iets mis is. Gedurende de eerste maanden van je zwangerschap kun je door hormonale veranderingen en innesteling van het eitje wat bloedverlies ervaren. Ok kan er sprake zijn van een wondje aan de baarmoedermond. Raadpleeg altijd verloskundige of huisarts bij afwijkende afscheiding tijdens de zwangerschap. Zeker vaginaal bloedverlies tijdens de zwangerschap dien je serieus te nemen.

Schimmelinfectie

Afwijkende afscheiding kan ook een teken zijn van een schimmelinfectie. Dit komt tijdens de zwangerschap relatief vaak voor. In de zwangerschap kan namelijk door de hormoonveranderingen de hoeveelheid schimmel toenemen.

Geslachtsgemeenschap

Vaginale afscheiding tijdens de geslachtsgemeenschap is een normaal verschijnsel. Dit wordt veroorzaakt door seksuele opwinding. Een vrouw die seksueel opgewonden raakt, krijgt een vochtige vagina. Dit vocht is heel nuttig en zorgt er namelijk voor dat de wrijving tussen de vagina en de penis vermindert tijdens geslachtsgemeenschap. Tevens wordt de penetratie daardoor vergemakkelijkt. Een vrouw heeft soms enkele uren na de geslachtsgemeenschap nog steeds afscheiding.

Lees verder

© 2017 Tartuffel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Oorzaken van roze afscheidingOorzaken van roze afscheidingMeestal is afscheiding wit van kleur, echter soms kunt u roze afscheiding hebben. In de meeste gevallen zal het ontstaan…
Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Zwanger worden: billingsmethode (bestuderen afscheiding)Wanneer je zwanger worden wilt, zul je erg nieuwsgierig zijn naar het tijdstip van je eisprong. Op het moment van je eis…
Afscheiding uit de penis: oorzaken, symptomen en behandelingAfscheiding uit de penis: oorzaken, symptomen en behandelingMen spreekt van afscheiding uit de penis wanneer heldere of troebele vloeistof uit de penis komt. Zowel de dikte als de…
Oorzaken van veel afscheidingOorzaken van veel afscheidingAls u last heeft van veel afscheiding kan u behoorlijk schrikken. Over het algemeen is veel afscheiding niet normaal. Ve…
Oorzaken van bruine afscheidingOorzaken van bruine afscheidingBruine afscheiding komt redelijk vaak voor. Wanneer u dit voor de eerst keer meemaakt, zal u misschien wel schrikken. In…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Adamkontor, Pixabay
  • Check Pregnancy. 4 Types of (Clear) Watery Discharge. https://www.checkpregnancy.com/watery-discharge-causes-relief/ (ingezien op 1-8-2017)
  • Conceivesuccess.com. Clear Watery Discharge: What It Means and When To worry. https://conceivesuccess.com/clear-watery-discharge/ (ingezien op 1-8-2017)
  • Gezondheidsnet. Vaginale afscheiding: wat zeggen geur en kleur? https://www.gezondheidsnet.nl/vaginale-klachten/vaginale-afscheiding-wat-zeggen-geur-en-kleur (ingezien op 1-8-2017)
  • Thuisarts.nl. Ik heb last van vaginale afscheiding. https://www.thuisarts.nl/vaginale-afscheiding/ik-heb-last-van-vaginale-afscheiding (ingezien op 1-8-2017)
  • Verloskundigenpraktijk Kampen. Voortekenen. https://www.verloskundigenkampen.nl/bevalling/voortekenen/ (ingezien op 1-8-2017)
  • Afbeelding bron 1: Zerocool, Pixabay

Reageer op het artikel "Waterige afscheiding: oorzaken heldere, waterige afscheiding"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 02-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vaginale afscheiding
Medische informatie…
Schrijf mee!