InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Donkere vlekken op lippen: oorzaken zwarte of paarse lippen

Donkere vlekken op lippen: oorzaken zwarte of paarse lippen

Donkere vlekken op lippen: oorzaken zwarte of paarse lippen Donkere vlekken op de lippen wordt als cosmetisch storend ervaren. Veel mensen voelen zich ongemakkelijk als ze donkere vlekken op de lippen hebben. Schaamte zorgt er soms voor dat ze verlegenheid voelen om zich onder de mensen te begeven. Vooral vrouwen voelen vaak gêne om zich in het openbaar te begeven met donkere vlekken op de lippen. Afgezien van het cosmetische aspect, is het vanuit medisch oogpunt belangrijk om de oorzaak van donkere vlekken op de lippen te achterhalen. De identificatie van de oorzaak is de eerste stap om zwarte of paarse vlekken op je lippen te behandelen. De huisarts kan vaststellen wat er aan de hand is of je zo nodig verwijzen naar een specialist, zoals een dermatoloog (huidarts).
Voldoende water drinken om uitdroging te voorkomen / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.comVoldoende water drinken om uitdroging te voorkomen / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.com

Donkere vlekken op de lippen door uitdroging

Uitdroging of dehydratie betekent dat er relatief te weinig water in het lichaam aanwezig is. Dat gebeurt als het lichaam meer vocht verliest (door plassen, poepen en zweten) dan er binnenkomt (door eten en drinken). Iedereen kan uitgedroogd raken, maar uitdroging is bijzonder gevaarlijk voor jonge kinderen en ouderen. De meest voorkomende oorzaak van uitdroging bij jonge kinderen is ernstige diarree en braken. Ouderen hebben een lager volume water in hun lichaam en kunnen aandoeningen hebben of medicijnen gebruiken die het risico op uitdroging verhogen. Dit betekent dat zelfs milde ziekten, zoals infecties die de longen of de blaas beïnvloeden, kunnen leiden tot uitdroging bij ouderen. Uitdroging kan optreden bij mannen en vrouwen van alle leeftijden als ze niet genoeg water drinken bij warm weer, vooral bij flinke inspanning. Uitdroging kan allerlei symptomen geven, waaronder donkere vlekken op de lippen.

Wat te doen?

Milde vormen van uitdroging kun je meestal tegengaan door extra te drinken, maar ernstige uitdroging heeft onmiddellijke medische behandeling nodig. Je kunt ook ORS (Oral Rehydration Solutions, een mengsel van zouten en druivensuiker dat je moet oplossen in water) gebruiken ter voorkoming van uitdroging bij extreem vochtverlies, als gevolg van onder andere diarree of overmatige transpiratie.

Mondhoekeczeem bij een ouder persoon / Bron: Matthew Ferguson / Wikimedia CommonsMondhoekeczeem bij een ouder persoon / Bron: Matthew Ferguson / Wikimedia Commons

Gebrek aan vitamine B

Een vitamine B-tekort veroorzaakt veel problemen, zowel inwendig als uitwendig. Cheilitis angularis of mondhoekeczeem is een van de meest voorkomende problemen veroorzaakt door een tekort aan vitamine B. Cheilitis angularis is een vaak voorkomende infectie van de mondhoeken, meestal met Candida albicans. Symptomen zijn verweking van de huid, kloofjes, roodheid en schilfering bij de mondhoeken. Ook kunnen er donkere vlekken op de lippen te zien zijn.

Behandeling

Het eten van voedsel dat rijk is aan vitamine B zal dit probleem oplossen. Of je kunt vitamine B-supplementen nemen. De huidkloofjes kunnen worden behandeld met een antischimmelcrème. In geval van een bacteriële infectie, zal de arts een antibiotische crème voorschrijven.

Hormonale stoornissen

Hormonale stoornissen kunnen veel klachten veroorzaken, waaronder huidklachten. Je kunt droge lippen ervaren door een trage schildklierwerking (hyperthyreoïdie). Een trage schildklier kan een waaier aan klachten geven, zoals:
  • Droge, bleke en gelige huid/
  • Opzwellen van de ledematen en het gezicht.
  • Haar is droog, breekt af en is moeilijk in model te brengen.
  • Haaruitval.
  • Traag groeiende nagels.
  • Hese stem.

Behandeling

Hypothyreoïdie wordt behandeld met schildklierhormoon.

Donkere vlekken op de lippen door roken

Roken bevat duizenden schadelijke deeltjes, waaronder nicotine. Nicotine is zeer schadelijk voor de gezondheid. Het droogt de huid van de lippen uit. Nicotine vernauwt de bloedvaten in je lichaam waardoor de huid minder voedingstoffen aangeleverd krijgt. Mensen die roken, kunnen ook een of meerdere donkere vlekken op hun lippen krijgen. Er kan een bruine, vlakke, vlek ontstaan op de plek waar een sigaret of pijp meestal tussen de lippen wordt gehouden Dit wordt 'rokersvlek' genoemd.

Wat te doen?

Stoppen met roken is de manier om van deze rokersvlek af te komen. Verkleurde lippen door roken kan ook bestreden worden door huis-tuin-en-keukenmiddelen, maar dat blijft symptoombestrijding.

Blootstelling aan de zon

UVB- en UVA-stralen in het zonlicht hebben invloed op de huid. UVA-stralen activeren het melaninepigment dat reeds in de cellen van de opperhuid aanwezig is en zorgen voor het bruin worden van de huid. In je lippen is evenwel geen pigment aanwezig, waardoor ze heel gemakkelijk en snel verbranden.

Wat te doen?

Je huid maar ook je lippen moeten beschermd worden. Bescherm je lippen met een lippenbalsem met zonnefactor.

Overmatige inname van ijzer

Als je meer ijzer inneemt dan je lichaam nodig heeft, dan kan dat donkere vlekken rond de lippen veroorzaken.

Wat te doen

Gebruik geen ijzersupplementen (tenzij een arts dit aanbeveelt). Met een gevarieerd eetpatroon krijg je normaal gesproken dagelijks voldoende ijzer binnen.

Paarse lippen door gebrek aan hemoglobine

Hemoglobine is een ijzerhoudend eiwit in rode bloedcellen dat zorgt voor zuurstof- en koolstofdioxidetransport tussen de longen en de andere weefsels in het lichaam. Gebrek aan hemoglobine (afgekort als Hb) in je rode bloedcellen, ook bekend als bloedarmoede, veroorzaakt paarse lipverkleuring.

Gepigmenteerde lippen

Melasma is een goedaardige bruine verkleuring in het gelaat bij vrouwen die zwanger zijn, de pil gebruiken of hormonale substitutietherapie ondergaan. Melasma, ook wel zwangerschapsmasker genoemd, komt meestal voor op de wangen, de bovenlip, de kin en het voorhoofd, maar kan ook optreden op andere aan de zon blootgestelde plekken.

Wat te doen?

Melasma is een volkomen onschuldige huidafwijking die na de bevalling of na het stoppen met de pil, vaak weer vanzelf verdwijnt.

Likken aan de lippen

Veel mensen hebben de slechte gewoonte om steeds aan hun lippen te likken als ze droog aanvoelen. Ze denken dat het hun lippen hydrateert. Niets is minder waar. Het veelvuldig aan de lippen likken schaadt de lippen op twee manieren: het droogt de liphuid uit en het veroorzaakt donkere lippen.

Donkere vlekken op de lippen door medicatie / Bron: Stevepb / PixabayDonkere vlekken op de lippen door medicatie / Bron: Stevepb / Pixabay

Vlekken op de lippen door medicijnen

Je kunt soms donkere vlekken op de lippen krijgen door het gebruik van sommige medicijnen. Het gaat hierbij om de volgende geneensmidelen:

Syndroom van Peutz-Jeghers

Het syndroom van Peutz-Jeghers (PJS) is een zeldzaam erfelijk syndroom. Dit syndroom wordt gekenmerkt door maagpoliepen en darmpoliepen, een verhoogde kans op verschillende kankervormen en pigmentvlekjes op het slijmvlies van de mondholte, rond de lippen, op het gezicht, de geslachtsdelen en de handpalmen.

Zwart puntje op lip door een venous lake

Een venous lake manifesteer zich vaak op de onderlip. Een venous lake wordt veroorzaakt door een verwijd bloedvaatje. Je kunt het herkennen als een rood-paars tot zwart bultje tot 1 cm. in doorsnede.

Wat te doen?

Er zijn meerdere manieren waarop de arts een venous lake kan verwijderen.

Lippen die vaak bijna zwart zijn

Lippen die vaak donkerblauw of bijna zwart zijn, duidt op cyanose of blauwzucht. Dit is een blauwe, paarse, blauw-paarse tot zwarte verkleuring van de huid door een abnormaal zuurstoftekort van het bloed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kom je af van droge schrale lippen?Iedereen heeft er weleens last van: Schrale en droge lippen. Hoe kom je eraan en hoe kom je er van af?
Verzorging van je lippenOok het verzorgen van je lippen is erg belangrijk. Toch vergeten we dit vaak. Raar eigenlijk want je lippen gebruik je a…
Last van gebarsten lippen?Last van gebarsten lippen?Veel mensen hebben wel is last gehad van gebarsten of gesprongen lippen. Meestal komt dit voor in de herfst of winter. J…
Make-up tips: je lippen maquillerenHoe ga je best te werk bij het aanbrengen van lippenstift? En welke soorten lippenstift zijn er zoal te vinden?
Make-up: mooie lippenMake-up: mooie lippenIedereen wil mooie lippen hebben. Dat kan iedereen krijgen. Maar hoe krijgt u mooie lippen met make-up?
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/daizuoxin
  • DLT Beaty. What Causes Dark Spots on Lips. https://darklipstips.com/what-causes-dark-spots-on-lips.html (ingezien op 21-8-2017)
  • Erfelijkheid.nl. Peutz-Jeghers syndroom. https://www.erfelijkheid.nl/ziektes/peutz-jeghers-syndroom (ingezien op 21-8-2017)
  • Heal Cure. Black or Dark Spot on Lips Pictures, Cause, How to Get Rid Fade or Treat Spots on Lips. http://www.healcure.org/lip/dark-spots-lip/black-dark-spot-lips-pictures-cause-get-rid-fade-treat-spots-lips/ (ingezien op 21-8-2017)
  • Huidziekten.nl. Cheilitis angularis. https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ctxt/cheilitis-angularis-perleche.htm (ingezien op 21-8-2017)
  • Mayo Clinic. Dehydration: Overview. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/dehydration/home/ovc-20261061 (ingezien op 21-8-2017)
  • Merch Manual. Kwaadaardige gezwellen. http://www.merckmanual.nl/mmhenl/print/sec08/ch113/ch113d.html (ingezien op 21-8-2017)
  • Afbeelding bron 1: Mimagephotography/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Matthew Ferguson / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 3: Stevepb / Pixabay

Reageer op het artikel "Donkere vlekken op lippen: oorzaken zwarte of paarse lippen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 31-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lipaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!