InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Opgezwollen teelbal: oorzaken van zwelling van het scrotum

Opgezwollen teelbal: oorzaken van zwelling van het scrotum

Opgezwollen teelbal: oorzaken van zwelling van het scrotum Een opgezwollen teelbal kan verschillende oorzaken hebben, waarvan sommige een medische noodgeval vormen. Teelbalzwelling kan worden waargenomen wanneer er een gelokaliseerde vergroting van een testikel of een meer algemene vergroting van het scrotum aanwezig is. Eén bal kan zijn getroffen of beide ballen en het kan gepaard gaan met pijn en andere symptomen, zoals een bultje in de testikel. Buikpijn, misselijkheid en braken kunnen ook voorkomen. Een veel voorkomende oorzaak van een opgezwollen teelbal is een teelbalontsteking. Teelbalkanker komt evenwel niet zo vaak voor. Toch moet je wel alert blijven op eventuele symptomen die kunnen wijzen op teelbalkanker. Een vroege opsporing en behandeling heeft een gunstige prognose.

Oorzaken van een opgezwollen teelbal

Gezwollen testikels of zwelling van het scrotum kan voortvloeien uit een gedraaide teelbal of teelbaltorsie, wat een medische noodsituatie is. Teelbaltorsie is een aandoening waarbij de testikel in het scrotum draait, waardoor de bloedtoevoer naar de testikel wordt onderbroken. Teelbaltorsie is een noodgeval, aangezien de onderbreking van de bloedtoevoer kan leiden tot weefselsterfte van de getroffen testikel. Ontsteking van de teelbal (orchitis) of bijbalontsteking (epididymis), kunnen ook leiden tot een zwelling van de teelbal. Andere oorzaken zijn anatomische abnormaliteiten, infecties, liesbreuk en tumoren. Een hydrocèle of water(zak)breuk is een goedaardige, abnormale hoeveelheid vocht tussen bal en het vlies dat de zaadbal omgeeft. Een varicocèle is een vergroting van de aderen binnen het scrotum en omvat de testikels zelf niet. Teelbalkanker is een minder vaak voorkomende oorzaak van zwelling in de testikel. Wanneer congestief hartfalen zorgt voor vochtophoping in de onderste ledematen, kan het zo ernstig zijn dat er scrotale zwelling optreedt, hoewel de testikels zelf niet worden beïnvloed.

Symptomen van zwelling van het scrotum

Naast een zichtbare vergroting van de teelbal of het scrotum, kan je last krijgen van bijkomende symptomen. De symptomen die je ervaart zullen afhangen van de oorzaak van de zwelling. Veel voorkomende symptomen die je naast een teelbalzwelling kunt ervaren, zijn een bultje in de testikel en pijn in de testikels of scrotum. Je kunt ook last krijgen van buikpijn, misselijkheid en braken. Neem contact op met je huisarts als je een van deze symptomen hebt.

Opgezwollen teelbal door teelbalontsteking

Teelbalontsteking of orchitis is een ontsteking van een of beide testikels. Het wordt meestal veroorzaakt door een bacteriële infectie of door het bofvirus. Bacteriële orchitis kan worden veroorzaakt door seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's), in het bijzonder gonorroe of chlamydia. Bacteriële orchitis komt vaak voort uit epididymitis, een ontsteking van de bijbal of epididymis, het orgaan dat achter de teelbal in de balzak is gelegen. In dat geval heet het epididymo-orchitis. Een teelbalontsteking gaat gepaard met pijn en zwelling. Koorts, misselijkheid en braken kunnen ook optreden.

Behandeling

Medicatie kan de oorzaak van bacteriële teelbalontsteking behandelen en kan sommige symptomen van virale orchitis verlichten. Het kan enkele weken duren voordat de scrotale gevoeligheid helemaal is verdwenen.

Teelbalkanker

Teelbalkanker komt voor in de testikels, die zich in het scrotum bevinden, een losse zak onder de penis. De testikels produceren mannelijke geslachtshormonen en sperma voor de voortplanting.In vergelijking met andere vormen van kanker is teelbalkanker zeldzaam. Teelbalkanker is evenwel de meest voorkomende kanker bij Nederlandse mannen tussen de 15 en 35 jaar. Symptomen kunnen bestaan uit:
  • Een bultje, knobbeltje of vergroting in een testikel;
  • Een zwaar gevoel in het scrotum;
  • Een doffe pijn in de buik of lies;
  • Een plotselinge opbouw van vloeistof in het scrotum;
  • Pijn of ongemak in een teelbal of het scrotum.

Een operatie bij teelbalkanker / Bron: Istock.com/kzenonEen operatie bij teelbalkanker / Bron: Istock.com/kzenon
Als de kanker niet wordt behandeld en zich verspreidt naar andere delen van het lichaam kunnen zich verschillende andere klachten ontwikkelen:

Behandeling

Teelbalkanker is goed behandelbaar, zelfs als de kanker zich heeft verspreid in de teelbal. Afhankelijk van het type en stadium van de kanker, kan je een van de volgende behandelingen krijgen, of een combinatie ervan:
  • Chirurgie: het verwijderen van de getroffen teelbal;
  • Chemotherapie;
  • Radiotherapie (bestraling).

Liesbreuk

Een liesbreuk is een uitstulping van het buikvlies door een zwakke plek of opening in de buikwand. Er verschijnt dan een zwelling of bobbel op de plek van de breuk in één van de liezen. Een grote liesbreuk kan tot in de balzak komen, waarbij de breuk de teelbal van zijn plaats drukt. 's Ochtends is de breuk vaak verdwenen, maar als er druk op de buik komt te staan zal deze opnieuw de kop opsteken.

Behandeling

Chirurgie is de primaire behandeling voor een liesbreuk. Het is een zeer gebruikelijke operatie en een zeer succesvolle procedure wanneer deze uitgevoerd wordt door een goed opgeleide en ervaren chirurg.

Hydrocèle of water(zak)breuk

Een hydrocèle of waterzakbreuk is een ophoping van vocht in het scrotum, als gevolg waarvan een zwelling ontstaat aan één of beide zijden in de balzak. Een waterzakbreuk komt vaak voor bij pasgeborenen en verdwijnt meestal zonder behandeling tijdens het eerste levensjaar. Oudere jongens en volwassen mannen kunnen een hydrocèle ontwikkelen als gevolg van een ontsteking of trauma in de balzak.

Behandeling

Een waterzakbreuk is meestal niet pijnlijk of schadelijk en heeft geen behandeling nodig. Bij volwassen mannen trekt het vaak binnen zes maanden vanzelf weg. Een hydrocèle vereist alleen behandeling als het dermate groot is dat het ongemak of ontsteking veroorzaakt. Dan moet het mogelijk chirurgisch worden verwijderd.

Varicocèle of zakaderbreuk

Een varicocèle of zakaderbreuk is een verzameling van verwijde bloedvaten in het scrotum. Een varicocèle is vergelijkbaar met een spatader die in je been kan optreden. Een varicocèle wordt geassocieerd met een lage spermaproductie en verminderde spermakwaliteit, wat kan leiden tot verminderde vruchtbaarheid of onvruchtbaarheid. Niet alle gevallen van een zakaderbreuk zijn van invloed op de spermaproductie. Een varicocèle kan er ook voor zorgen dat een teelballen zich niet normaal ontwikkelen of krimpen.

Behandeling

De meeste varicocèlen ontstaan in de loop van de tijd. Gelukkig zijn ze meestal gemakkelijk te diagnosticeren en veelal is behandeling niet nodig. Als een varicocèle symptomen veroorzaakt, kan het vaak chirurgisch worden hersteld.

Spermatocèle of zaadcyste

Een spermatocèle of zaadcyste verwijst naar een abnormale holte in de bijbal, die is gevuld met dode zaadcellen. De exacte oorzaak van een zaadcyste is onbekend, maar het kan het gevolg zijn van een verstopping in een van de kanaaltjes die sperma transporteren. Een zaadcyste heeft meestal geen invloed op de vruchtbaarheid.

Behandeling

Behandeling is vaak niet nodig. Als een spermatocèle dermate groot is dat deze ongemak veroorzaakt, kan de arts een operatie voorstellen.
Gerelateerde artikelen
Teelbaltorsie  testikeltorsie; symptomen en behandelingTeelbaltorsie testikeltorsie; symptomen en behandelingEen teelbaltorsie houdt in dat er een draaiing is opgetreden van de teelbal in het scrotum. Behalve dat dit erg pijnlijk…
Teelbaltorsie of torsio testis: symptomen, behandelingTeelbaltorsie of torsio testis: symptomen, behandelingBij teelbaltorsie, ook wel torsio testis genoemd, is er sprake van draaiing van de teelbal/zaadbal, waardoor de bloedvaa…
Hydrocèle of waterzakbreuk: pijn of zwelling in de teelbalHydrocèle of waterzakbreuk: pijn of zwelling in de teelbalEen hydrocèle of waterzakbreuk is een ophoping van vocht in het scrotum, de balzak - het zakje waar de teelballen of zaa…
Niet ingedaalde teelbal (zaadbal): oorzaak, behandelingNiet ingedaalde teelbal (zaadbal): oorzaak, behandelingEen niet ingedaalde teelbal is een teelbal die is achtergebleven in het lieskanaal of in de buikholte. In de normale ont…
Teelbaltorsie: symptomen en behandeling gedraaide teelbalTeelbaltorsie: symptomen en behandeling gedraaide teelbalTeelbaltorsie symptomen zijn plotselinge, ernstige pijn in het scrotum of balzak. Andere symptomen van een teelbaltorsie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/AW
  • Healthline. What Causes Swelling Of Scrotum? http://www.healthline.com/symptom/swelling-of-scrotum (ingezien op 25-8-2017)
  • Mayo Clinic. Hydrocele: Definition. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hydrocele/basics/definition/con-20024139 (ingezien op 25-8-2017)
  • Mayo Clinic. Orchitis. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/orchitis/basics/definition/con-20032815 (ingezien op 25-8-2017)
  • Mayo Clinic. Testicular cancer. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/testicular-cancer-care/home/ovc-20314675 (ingezien op 25-8-2017)
  • Patient1. Teelbalkanker. https://www.patient1.nl/encyclopedie/teelbalkanker (ingezien op 25-8-2017)
  • Slingeland Ziekenhuis. Zwelling van de balzak (scrotum). https://urologie.slingeland.nl/kenniscentrum/Ziekte-Aandoening/balzak-en-zaadbal/zwelling-van-bal%28zak%29/22/29/97 (ingezien op 25-8-2017)
  • WebMD. Swollen Testicles (Testicular Swelling). http://www.medicinenet.com/swollen_testicles/symptoms.htm (ingezien op 25-8-2017)
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/kzenon

Reageer op het artikel "Opgezwollen teelbal: oorzaken van zwelling van het scrotum"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 28-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!