InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Roodheid rond neus: oorzaken rode schilferige huid rond neus

Roodheid rond neus: oorzaken rode schilferige huid rond neus

Roodheid rond neus: oorzaken rode schilferige huid rond neus Verschillende factoren kunnen bijdragen tot roodheid rond je neus. Een rode schilferige huid of vlekken rond de neus kan bijvoorbeeld ontstaan onder invloed koud of winderig weer, rosacea, eczeem, seborrhoïsch eczeem, dermatitis perioralis (clownseczeem), irritatie of wat anders. Veel mensen hebben last van rode randen rondom hun neusvleugels of schilfering van de huid. Dit wijst op seborrhoïsch eczeem, waar ongeveer 5% van de bevolking last van heeft. Couperose is een andere huidaandoening die roodheid rond de neus kan veroorzaken. Hierbij verschijnen verwijde rode en blauwe adertjes in het gezicht. Dit wordt als cosmetisch storend ervaren. Rosacea kan ook roodheid op je neus, wangen, kin en voorhoofd veroorzaken. Bij jonge vrouwen komt clownseczeem nogal eens voor als oorzaak van een rode huid rond de mond en neus. Vaak wordt het uitgelokt door vooral vettige huidverzorgingsproducten en cosmetica. Ringworm is een schimmel die zich soms ook voordoet in het gelaat.

Verwijde rode adertjes door couperose

Vaak wordt couperose op één hoop gegooid met rosacea, terwijl het twee verschillende aandoeningen zijn. Couperose is een cosmetisch storende maar ongevaarlijke huidaandoening, waarbij verwijde rode en blauwe adertjes in het gezicht op de voorgrond staan. Bij rosacea komen deze verschijnselen ook voor, maar daarnaast zie je rode bultjes, puskoppen en zwellingen. De roodheid bij couperose is het gevolg van het uitzetten van kleine bloedvaatjes in het gelaat.

Rosacea voorkeursplekken / Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsRosacea voorkeursplekken / Bron: Onbekend / Wikimedia Commons

Roodheid rond neus door rosacea

Rosacea is een vaak voorkomende huidziekte die vooral gezien wordt bij mensen van 30 jaar en ouder. Het veroorzaakt roodheid op je neus, wangen, kin en voorhoofd. Sommige mensen krijgen kleine rode bultjes en puistjes op de rode delen van hun gezicht. Rosacea kan ook branderig gevoel en pijn in je ogen veroorzaken. Deze huidaandoening kan gevolgen hebben voor je zelfvertrouwen; het kan je onzeker maken op het werk, in sociale situaties of in de relatie. Deskundigen zijn anno 2017 er nog niet zeker van wat rosacea veroorzaakt. Ze weten dat er iets is wat de huid irriteert, maar rosacea lijkt geen infectie te zijn die door bacteriën wordt veroorzaakt. Mogelijk dat Demodex-mijten een rol spelen. Hoe dan ook, bij een reeds bestaande rosacea zijn er wel een aantal factoren bekend die de afwijking via nog onbekende wijze kan doen verergeren. Het gaat daarbij vooral om factoren die als effect verwijding van de oppervlakkige bloedvaatjes in de huid hebben:
  • Alcohol;
  • Sterk gekruide voedingsmiddelen;
  • Voedingsmiddelen die erg warm zijn (warme soepen);
  • Vaatverwijdende geneesmiddelen;
  • De overgang van kou naar warmte,
  • Overgevoeligheid voor bepaalde crèmes, reinigingslotions, shampoos en dergelijke;
  • Hormonen (tijdens de overgang).

Ringworm / Bron: ProjectManhattan / Wikimedia CommonsRingworm / Bron: ProjectManhattan / Wikimedia Commons

Ringworm

Ringworm is een huidinfectie die wordt veroorzaakt door schimmel en het kan op verschillende delen van het lichaam ontstaan, voorkeursplekken zijn de romp of op armen en benen, maar soms komt het ook in het gelaat voor. Vaak gaat het bij ringworm om één plek, die scherp begrensd is en allengs groter wordt tot wel 10 cm doorsnee of meer. De aangedane huid is enigszins verdikt en schilfert, vooral aan de rand.

Dermatitis perioralis

Dermatitis perioralis of clownseczeem is een ontsteking van de huid rondom de mond en komt nagenoeg alleen bij jonge vrouwen voor en soms bij kinderen. De huid rondom de mond is rood en er verschijnen groepjes rode pukkeltjes. De huid is droog en kan schilferen. Clownseczeem kan zich ook rond de neus en ogen, op de kin of het voorhoofd manifesteren. De oorzaak is onbekend, maar bepaalde deze producten kunnen het uitlokken, bijvoorbeeld corticosteroïden en (vooral vettige) huidverzorgingsproducten en cosmetica.

Seborrhoïsch eczeem rond de neus / Bron: Mijane / Wikimedia CommonsSeborrhoïsch eczeem rond de neus / Bron: Mijane / Wikimedia Commons

Rode schilferige huid rond neus door seborrhoïsch eczeem

Typische aangedane plekken zijn dan de neusvleugels, rondom de wenkbrauwen en bij de kin. Je ziet buiten roodheid vaak ook schilfering van de huid. Seborroisch eczeem ontstaat niet door een schimmel, maar door een gist (pityrosporum ovale).

Roodheid gezicht verminderen

Couperose

Couperose kan goed behandeld worden met behulp van een vaatlaser. Ook zijn er crèmes verkrijgbaar die de roodheid bij couperose enigszins verminderen. Deze middelen zijn evenwel niet in staat om de bloedvaatjes te doen verdwijnen.

Rosacea

Artsen kunnen medicijnen en andere behandelingen voor rosacea voorschrijven. Genezing is niet mogelijk, maar met de juiste behandeling kunnen de meeste mensen hun symptomen onder controle houden en verergering van de klachten voorkomen.

Roodheid en uitbarstingen kunnen worden behandeld met:
  • Pillen, zoals lage dosis antibiotica zoals doxycycline.
  • Huidcrèmes die medicijnen bevatten, zoals azelaïnezuur, brimonidine of metronidazool.
  • Roodheid van kleine bloedvaten kan worden behandeld met lasertherapie: de pulsed dye laser (V beam).

Droge, gevoelige huid kan worden beschermd met producten voor gevoelige huid, zoals een milde vochtinbrengende dag- of nachtcrème. Droge, rode en geïrriteerde ogen kunnen worden behandeld met kunsttranen of voorgeschreven oogdruppels die een geneesmiddel zoals cyclosporine bevatten. Dikke of bobbelige huid op de neus of het gezicht kan worden behandeld door een plastische chirurg.

Ringworm

Ringworm in het gezicht wordt in het algemeen behandeld met een crème, waarin een schimmeldodend of groeiremmend middel is verwerkt, zoals Lamisil (terbinafine).

Dermatitis perioralis

Laat de huid twee weken tot rust komen door geen cosmetica, huidverzorgingsproducten en corticosteroïdcrèmes te gebruiken. Daarna kun je kiezen voor een neutrale, niet-vette crème, dat wil zeggen zonder paraffine of vaseline.

Seborrhoïsch eczeem

De huisarts kan bij seborrhoïsch eczeem crèmes die ketoconazol, corticosteroïden of een combinatie hiervan bevatten voorschrijven. Daarnaast kun je DerMel® huidzalf gebruiken. Dit is een vette zalf gecombineerd met medicinale honing. Dit middel heeft anti-bacteriële, ontstekingsremmende en wondhelende eigenschappen. Gebruik sowieso zeer milde huidproducten die de huidbarrière niet aantasten. Een licht exfoliërend ingrediënt kan helpen je huid er beter uit te laten zien. Met exfoliatie wordt het proces bedoeld waarbij oude huidcellen worden afgestoten en worden vervangen door nieuwe, jonge huidcellen. Een exfoliërend ingrediënt is bijvoorbeeld niacinamide of 1% salicylzuur. Daarnaast kunnen kalmerende ingrediënten jouw huid goed doen. Wat je moet vermijden is het scrubben van de huid.
Gerelateerde artikelen
Een rode neus, hoe komt dat en wat kan men er aan doen?Een rode neus, hoe komt dat en wat kan men er aan doen?Omdat aandoeningen en/of afwijkingen in het gezicht, letterlijk een blikvanger zijn, kunnen ze voor veel problemen zorge…
Welk soort huidtype heb ik?Welk soort huidtype heb ik?Welk soort huidtypes zijn er allemaal en welke heb ik nu eigelijk. Hieronder vindt je een overzicht welk soort huidtypes…
Seborroïsch eczeem: rode vlekken & roodheid in het gezichtSeborroïsch eczeem: rode vlekken & roodheid in het gezichtSeborroïsch eczeem is een courante huidaandoening, die naar schatting bij 5% van de bevolking voorkomt. Meer mannen dan…
Couperose: rode bloedvaatjes in het gezichtCouperose: rode bloedvaatjes in het gezichtCouperose komt vaak voor, vooral bij ouderen en dan met name vrouwen. Op de huid van het gezicht komen vele kleine zicht…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Roymishali / Wikimedia Commons
  • Beautyjournaal. Expertvraag: Mijn neusvleugels zijn altijd rood, hoe komt dat? http://www.beautyjournaal.nl/2011/05/31/expertvraag-mijn-neusranden-zijn-altijd-rood-hoe-komt-dat/ (ingezien op 29-8-2017)
  • Dermatoloog Mestdagh. Couperose en rosacea. http://www.dermatoloog-mestdagh.be/couperose-rosacea/ (ingezien op 29-8-2017)
  • Heal Cure. Redness around Nose Causes and How to Get Rid of Red, Dry Skin on Nose. http://www.healcure.org/nose/nose-redness/redness-around-nose-causes-get-rid-red-dry-skin-nose/ (ingezien op 29-8-2017)
  • Huidarts.com. Rode vlekken in het gezicht. https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/rode-vlekken-in-het-gezicht/ (ingezien op 29-8-2017)
  • Huidarts.com. Rosacea. https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/rosacea/ (ingezien op 29-8-2017)
  • Huidarts.com. Seborrhoïsch eczeem, adulte vorm. https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/seborrhoisch-eczeem-adulte-vorm/ (ingezien op 29-8-2017)
  • Thuisarts.nl. Ik heb dermatitis perioralis. https://www.thuisarts.nl/dermatitis-perioralis/ik-heb-dermatitis-perioralis (ingezien op 29-8-2017)
  • WebMD. Rosacea - Topic Overview. http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/tc/rosacea-topic-overview#1 (ingezien op 29-8-2017)
  • Afbeelding bron 1: Onbekend / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: ProjectManhattan / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 3: Mijane / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Roodheid rond neus: oorzaken rode schilferige huid rond neus"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 30-08-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!