InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oogruis: Oogziekte - Zien van sneeuwvlokjes (visuele sneeuw)

Oogruis: Oogziekte - Zien van sneeuwvlokjes (visuele sneeuw)

Oogruis: Oogziekte - Zien van sneeuwvlokjes (visuele sneeuw) Oogruis is een zeldzame oogaandoening waarbij een patiënt ‘zichtbare sneeuw’ in het gezichtsveld ziet, wat vergelijkbaar is met het statisch storingsbeeld op een tv-scherm. De echte oorzaak is niet bekend, maar enkele aandoeningen en omgevingsfactoren, zoals te veel naar het scherm kijken en voeding, spelen mogelijk een rol in de totstandkoming van het zien van de sneeuwvlokjes. Het sneeuwpatroon gaat vaak gepaard met andere symptomen, zoals migraine, lichtflitsjes zien, lichtschuwheid alsook mentale klachten. Het vormt voor de arts een uitdaging om oogruis te identificeren, want een diagnostische test is niet voorhanden. Aangezien de specifieke oorzaak niet bekend is voor deze aandoening, zijn vaak meerdere behandelingen nodig om minder klachten te ervaren. Naast een medicamenteuze behandeling vormen een gezonde levensstijl met veel afleiding handvaten voor het verminderen van de symptomen.

Synoniemen oogruis

Oogruis is in de medische literatuur ook vindbaar als ‘visuele statische stoornis’, ‘visuele sneeuw’, ‘visuele ruis’ of ‘positieve aanhoudende visuele stoornis’. De Engelse term ‘visual snow’ is daarnaast gangbaar. De medische term voor de oogziekte is ‘aeropsie’, wat letterlijk betekent ‘het zien van lucht’.

Oorzaken oogafwijking

Het is anno augustus 2017 niet goed geweten wat de oorzaak is van oogruis. Mogelijk is sprake van een probleem in de hersenen waarbij een verstoring is tussen de thalamus (deel van de tussenhersenen met vele belangrijke centra en kernen) en andere gebieden van de hersenschors.

Risicofactoren van zien van sneeuwvlokjes

Diverse aandoeningen en risicofactoren verhogen mogelijk de kans om oogruis te ontwikkelen.

Aandoeningen

Oogruis is wel vaak geassocieerd met andere aandoeningen zoals:

Mogelijk is een erfelijke component betrokken bij oogruis.

Overmatig schermgebruik leidt mogelijk tot oogruis / Bron: Concord90, PixabayOvermatig schermgebruik leidt mogelijk tot oogruis / Bron: Concord90, Pixabay
Omgevingsfactoren
Voeding speelt een belangrijke rol in de ooggezondheid. Mogelijk zijn conserveermiddelen in voeding geassocieerd bij de ziekte, of anders zijn sommige patiënten erg gevoelig voor bepaalde voedingsmiddelen. Verder is het overmatig gebruik van computers of smartphones ook gekoppeld aan de totstandkoming van oogruis.

Types visuele sneeuw

Oogruis bestaat in zowel een pulserend als breedband-type.

Pulserend type

Hierbij ziet een patiënt gelijkmatige stippen die verspreid zijn over het gezichtsveld. Het doet soms denken aan waterdruppels die tijdens een lichte bui op het raam van een auto vallen. De stippen ‘wervelen’ of flikkeren, en hebben een verschillende helderheid.

Breedband

Breedband-oogruis lijkt meer op het statisch tv-beeld, met een sneeuwachtige verschijning in het gezichtsveld van de patiënt. De stippen zijn variabel in grootte en helderheid.

Symptomen aan ogen en fysieke en mentale klachten

Bij de oogafwijking ziet een patiënt kleine witte en zwarte punten die lijken op de slechte ontvangst die bij een analoge televisie aanwezig is. Dit is vergelijkbaar met vallende sneeuwvlokjes. Bij de meeste patiënten is het zicht niet volledig belemmerd. De oogruis is aanhoudend of tijdelijk, en een deel van het gezichtsveld of het volledige gezichtsvermogen is bedekt. Een aantal patiënten heeft zelfs last van oogruis wanneer de ogen volledig gesloten zijn. De aandoening is voor het merendeel van de patiënten meer zichtbaar in lichte omgevingen tegen een donkere achtergrond. Zo is het bijvoorbeeld voor veel patiënten met oogruis lastig om te lezen. Verdere ongemak of oogpijn komt niet voor bij deze oogziekte.

Bijbehorende symptomen zijn toegespitst op de ogen zelf, fysieke waarnemingen en mentale problemen.

Ogen

Volgende oogproblemen komen soms voor:

Fysiek

Enkele fysieke klachten die geassocieerd zijn bij het zien van sneeuw zijn:

Mentaal

Mentale symptomen die bij het zien van sneeuwvlokjes optreden zijn:

Een oogonderzoek levert geen resultaten op maar is wel nodig om andere oogziekten uit te sluiten / Bron: Jeff Dahl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Een oogonderzoek levert geen resultaten op maar is wel nodig om andere oogziekten uit te sluiten / Bron: Jeff Dahl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Diagnose en onderzoeken

Het is voor een oogarts en neuroloog erg moeilijk om dit zeldzaam oogprobleem te diagnosticeren. Een specifiek onderzoek is niet voorhanden, dus de arts wil eerst andere aandoeningen uitsluiten die mogelijk deze problemen veroorzaken. Hij voert dan meestal een neurologisch onderzoek, een bloedonderzoek, een urineonderzoek, een oogonderzoek, een psychiatrisch onderzoek en/of beeldvormende onderzoeken uit. Volgende aandoeningen veroorzaken mogelijk gelijkaardige symptomen:

Behandeling van sneeuwpatronen in gezichtsveld

Oogruis behandelen is niet eenvoudig, en vaak zijn meerdere behandelingen vereist vooraleer een effectieve therapie gevonden is. Volgende behandelingen zijn mogelijk.

Afleiding

Koken is een goede afleiding om geen sneeuwbeeld te merken. Diverse geuren, smaken en geluiden in combinatie met eten proeven, doet de ruis in de ogen vergeten. Muziek stimuleert de hersenen en biedt eveneens een afleiding van de oogruis. Met mensen in contact komen stimuleert conversaties en doet problemen vergeten. Ook bij tennis focust een patiënt zich op een bal en daarnaast verbetert hij zo zijn conditie.

Bril met getinte glazen

Een aantal patiënten krijgt een nieuwe bril voorgeschreven, bekend als een ‘migrainebril’ omdat de arts deze bril soms voorschrijft voor patiënten met chronische migraine. Deze bevat getinte glazen en voor sommige patiënten maakt deze bril het verschil. Maar andere patiënten zijn niet gebaat met deze bril.

Medicatie

Soms schrijft de arts medicatie voor indien een onderliggende aandoening aanwezig is. Een anti-epilepticum en antidepressivum zijn mogelijk in te zetten medicijnen.

Niet obsessief bezig zijn met ziekte

Verder zijn een aantal patiënten obsessief bezig met hun ziekte en probleem, waardoor ze zich nog slechter en depressiever voelen. Het is verstandig om dit los te laten.

Schermgebruik

Het is aangeraden om het schermgebruik te minderen (computer, smartphone, …). Niet alleen verschijnen hierdoor mogelijk klachten van oogruis, maar ook het Computer Vision Syndrome en oogvermoeidheid komen zo mogelijk tot stand.

Visuele revalidatie

Visuele revalidatietherapie is nuttig voor sommige oogruislijders, al is deze behandelingsmethode net als andere therapieën niet voor iedereen effectief.

Voeding

Het aanpassen van de voeding is soms nodig om de oogruisklachten te verminderen. Hierbij is het meestal zelf experimenteren wat werkt of niet. Veelal leiden conserveringsmiddelen en toevoegingen tot de oogruis.

Een aantal patiënten is gebaat bij acupunctuur / Bron: Fusiontherapy, PixabayEen aantal patiënten is gebaat bij acupunctuur / Bron: Fusiontherapy, Pixabay
Andere therapieën
Alternatieve therapieën zoals acupunctuur en het nemen van kruiden en supplementen zijn eveneens gemeld maar niet officieel wetenschappelijk onderzocht. Verder wordt op de Facebook-pagina ‘Visual Snow’ melding gemaakt van een YouTube-filmpje dat de ogen bij een aantal patiënten doet kalmeren. Dit beeld bevat bewegende sneeuwvlokjes.

Prognose oogziekte

Elke patiënt ervaart de symptomen anders; sommige patiënten met ‘visuele sneeuw’ hebben dan ook betere vooruitzichten dan anderen. De levenskwaliteit is normaal gezien niet ernstig aangetast bij oogruis. De hersenen ontwikkelen zich namelijk vrij vlot wanneer het sneeuwachtig patroon op jonge leeftijd ontstaat. Maar af en toe ervaren patiënten een verminderd gezichtsvermogen wat leidt tot meer spanning, stress, angst en een depressie. Autorijden of met de computer werken is tot slot niet altijd meer mogelijk.

Facebook-pagina van oogaandoening

Op Facebook is een Engelstalige contactpagina rond Visual Snow opgezet waarbij het mogelijk is om informatie rond 'visual snow' te raadplegen.
Gerelateerde artikelen
Migraine zonder hoofdpijnMigraine zonder hoofdpijnBij migraine wordt er meestal gedacht aan hevige hoofdpijn die in aanvallen komt opzetten. Er zijn verschillende vormen…
Gezichtsveldonderzoek bij de oogarts, hoe gaat dat?Gezichtsveldonderzoek bij de oogarts, hoe gaat dat?Een gezichtsveldonderzoek is een onderzoek waarbij onderzocht wordt of het gezichtsveld van de patiënt in orde is. Het g…
Hemianopsie: hoe wordt halve blindheid veroorzaakt?Hemianopsie: hoe wordt halve blindheid veroorzaakt?Door een blokkade in het visuele zenuwstelsel kan men gedeeltelijk blind worden aan één of beide ogen. Van het oog lopen…
Migraine hoe kom je er van af?Migraine hoe kom je er van af?Als je last hebt van migraine, dan weet je hoe belangrijk het is om snel van de hoofdpijn af te zijn. Een migraine aanva…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TobiasD, Pixabay
  • Geraadpleegd op 31 augustus 2017:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Deze vrouw ziet het hele jaar door sneeuwvlokjes, http://www.hln.be/hln/nl/33/Health/article/detail/1571127/2013/01/30/Deze-vrouw-ziet-het-hele-jaar-door-sneeuwvlokjes.dhtml
  • Palinopsie, https://www.eduvip.nl/lexicon/palinopsie/
  • Visual snow, http://www.oogartsen.nl/oogartsen/overige_oogziekten/ziekten_verschijnselen/charles_bonnet_illusies_hallucinaties_slechtziendheid/
  • Visual Snow, https://www.facebook.com/vssupport/.
  • Visual snow: een permanente ruis voor de ogen, https://radio1.be/visual-snow-een-permanente-ruis-voor-de-ogen
  • Visual snow: Why there is snow or television-like static in your vision?, http://www.belmarrahealth.com/visual-snow-snow-television-like-static-vision/
  • Afbeelding bron 1: Concord90, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Jeff Dahl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Fusiontherapy, Pixabay

Reageer op het artikel "Oogruis: Oogziekte - Zien van sneeuwvlokjes (visuele sneeuw)"

Infoteur: Miske
Laatste update: 28-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!