InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Groene urine: symptomen, oorzaak en behandeling groene plas

Groene urine: symptomen, oorzaak en behandeling groene plas

Groene urine: symptomen, oorzaak en behandeling groene plas Groene urine is een zeldzaam verschijnsel. Wanneer de kleur van urine groen wordt, is dit het gevolg van interne of externe factoren. Kleurstoffen en medicijnen zijn enkele van de externe factoren van groen gekleurde urine. Infecties kunnen ook deze veranderingen in kleur geven, evenals langdurende ontstekingen, zelfs als er geen infectie is. Dat laatste resulteert in een afbraak van neutrofielen, een type immuuncellen, die een groen pigment aanmaakt. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken van groene urine. Een urineweginfectie is de meest voorkomende en de urine is dan vaak donkerder of troebel, maar het kan ook een groenachtige tint hebben. Echte groene urine is zeldzaam en komt meestal door kleurstoffen van voeding of van bepaalde medicijnen. Groene urine wordt niet geassocieerd met zwangerschap.

Groene urine

Als blauw pigment in urine terechtkomt, is de kleur vaak groen omdat het blauw zich mengt met het gele urochroom dat van nature in urine aanwezig is. Urine dankt zijn gele kleur aan de gepigmenteerde stof 'urochroom'. Groene urine is geen dagelijks verschijnsel, maar er zijn gevallen bekend waarbij het gebruik van bepaalde medicijnen groene of blauwgroene urine veroorzaken, waaronder het anesthetische propofol, de maagzuurremmer cimetidine en de tricyclische antidepressiva amitriptyline. De verkleuring is een onschadelijk neveneffect van deze geneesmiddelen. Asperges voegt soms een groenachtige tint toe aan urine die ook volkomen ongevaarlijk is. Maar groene urine kan echter ook een teken zijn van een urineweginfectie of een bacteriële infectie die in het bloed is gekomen. Het verschijnsel van bacteriën in de bloedbaan wordt 'bacteriëmie' genoemd.

Oorzaken van groene urine

Enkele van de meest waarschijnlijke oorzaken van groene urine zijn het gebruik van bepaalde geneesmiddelen, bepaald voedsel of drinken, blaas- en nierontsteking en prostaatontsteking. Groene urine is een symptoom dat op zichzelf kan voorkomen of gepaard kan gaan met diverse andere symptomen. Het opmerken van de aanwezigheid van deze andere symptomen kan nuttig zijn bij het diagnosticeren van het onderliggende probleem.

Groene urine door asperges / Bron: PublicDomainPictures / PixabayGroene urine door asperges / Bron: PublicDomainPictures / Pixabay

Eten en drinken

De meest waarschijnlijke oorzaak van groene urine komt uit de kleurstoffen die in bepaalde voedingsmiddelen en dranken aanwezig zijn, vooral wanneer het in grote hoeveelheden wordt verteerd. Hoewel kleurstoffen aanwezig zijn in een aantal verschillende voedingsmiddelen en dranken, wordt het meestal afgebroken of is het slechts in zeer geringe mate aanwezig in de urine of in de stoelgang, vaak zo gering dat het niet wordt opgemerkt.

Kunstmatige en natuurlijke kleurstoffen

Gewoonlijk is de kleurstof in het voedsel of de drank die groene urine veroorzaakt, ook groen. Blauwe kleurstoffen kunnen echter ook groene urine veroorzaken. Het komt meestal door de sterke kunstmatige kleurstoffen, maar het kan ook voorkomen door natuurlijke pigmenten zoals die in asperges worden aangetroffen. Niet alleen kunnen asperges urine een groene tint geven, het geeft je plas ook een karakteristieke vreemde geur. In feite staan asperges erom bekend dat ze je plas een vreemde geur kunnen geven. Alcoholische dranken met sterke groene of blauwe kleurstoffen kunnen ook groene urine veroorzaken, aangezien alcohol een diureticum (vochtafdrijvende middel) is.

Symptomen

Er zijn meestal geen andere symptomen aanwezig bij groene urine die wordt veroorzaakt door voedingsmiddelen en dranken.

Behandeling

In de meeste gevallen is geen behandeling nodig omdat de abnormale urinekleur na enige tijd weer normaal is. Veel water drinken kan dit proces versnellen.

Blaas- en nierontstekingen

Urineweginfecties komen veel voor, vooral bij vrouwen. De meeste van deze infecties worden veroorzaakt door bacteriën. Deze bacteriën komen meestal in de urethra of plasbuis terecht en reizen vervolgens naar de blaas waar ze zich aan de blaaswand vasthechten en een ontsteking veroorzaken. Een blaasontsteking wordt ook 'cystitis' genoemd.

Nierontsteking

Soms kan de infectie zich verder uitbreiden tot de nieren. Een nierbekkenontsteking staat bekend als pyelonefritis. Het is ook mogelijk dat de bacteriën van een andere infectieplaats reizen en de nier door de bloedbaan bereiken. Blaasontstekingen komen vaker voor dan nierontstekingen.

Symptomen

Het is mogelijk dat urineweginfecties weinig of geen symptomen geven. Deze stille infecties kunnen langdurig aanhouden. Meestal zijn de volgende symptomen aanwezig:

Behandeling

Raadpleeg bij vermoeden van een urineweginfectie je huisarts. Behandeling met antibiotica of andere medicijnen is vaak nodig.

Prostaatontsteking

De prostaat is een kleine klier die onder de blaas zit bij mannen. De prostaat kan om verschillende redenen gaan ontsteken. Vaak zijn bacteriën de boosdoener. Een prostaatontsteking komt vaker voor bij mannen jonger dan 50 jaar in tegenstelling tot een vergrote prostaat, die vaker mannen van 50 jaar en ouder treft.

Een prostaatontsteking of prostatitis kan acuut of chronisch zijn. De laatste kan bacterieel of niet-bacterieel zijn. Net als bij andere langdurige ontstekingen, is de kans dat de afbraak van neutrofielen (een groep van witte bloedcellen of leukocyten) leidt tot groene urine, aanwezig. Acute bacteriële prostaatontstekingen hangen samen met blaasinfecties.

Symptomen

De symptomen van acute prostatitis lijken op een blaasontsteking, hoewel chronische prostatitis kan verlopen zonder opvallende symptomen of zelfs asymptomatisch kan zijn. Andere symptomen zijn teelbalpijn, pijn tijdens ejaculatie en soms bloed in de sperma.

Behandeling

Raadpleeg een arts. Antibiotica of andere geneesmiddelen kunnen nodig zijn.

Sommige geneesmiddelen kunnen groene urine veroorzaken / Bron: Stevepb / PixabaySommige geneesmiddelen kunnen groene urine veroorzaken / Bron: Stevepb / Pixabay

Geneesmiddelen

Een aantal geneesmiddelen kan de kleur van urine veranderen, hoewel groene urine een ongewoon bijwerking is. Deze verandering van urinekleur kan voor verschillende redenen optreden. Het kan worden gezien bij tricyclische antidepressiva zoals amitriptyline, een cytostaticum zoals doxorubicine (remt kanker), een anestheticum zoals propofol, geneesmiddelen voor bloedstoornissen zoals methyleenblauw en NSAID's zoals indomethacine. Fluoresceïne is een oranje kleurstof die gebruikt wordt in diagnostisch onderzoek, en soms kan dit groene urine veroorzaken.

Symptomen

De aanwezigheid van andere symptomen bij de groene urine hangt af van het gebruikte geneesmiddel en de onderliggende aandoening. Als bijwerking van een geneesmiddel is het mogelijk dat alleen groene urine voorkomt, zonder andere symptomen of bijwerkingen.

Behandeling

In de meeste gevallen vereist groene urine als gevolg van het gebruik van bepaalde geneesmiddelen of stoffen die voor medische doeleinden worden gebruikt (iatrogene oorzaken) geen behandeling. Stop nooit met het gebruik van een geneesmiddel door de aanwezigheid van bijwerkingen zonder eerst een arts of apotheker te raadplegen.

Groene urine door vitaminen

Mensen hebben een bepaalde hoeveelheid essentiële voedingsstoffen nodig voor (het handhaven van) een goede gezondheid. Als je te veel van sommige vitaminen binnenkrijgt, kan dit reacties in je lichaam veroorzaken. Groene urine is een reactie die verband houdt met een overvloed aan vitaminen, omdat je lichaam aan de slag gaat om zich te ontdoen van de overmaat aan vitaminen. Een heldere groene tint kan duiden op een overmaat van B-vitaminen. Dit kan optreden bij het gebruik van vitaminesupplementen en overconsumptie van B-vitaminen in je voedsel.
Gerelateerde artikelen
Een gewassen plas opvangen: wat is dat, hoe doe je dat?Voor onderzoek van de urine bij de huisarts of op het laboratorium is vaak gewassen plas nodig. Wat is een gewassen plas…
Urine therapie, een alternatieve geneeswijzeUrine therapie, een alternatieve geneeswijzeBij urine therapie zullen de meeste mensen in eerste instantie gek opkijken, deze therapie word echter in veel landen en…
Met je plas naar de dokter: alles over urine-onderzoekMet je plas naar de dokter: alles over urine-onderzoekMet urineonderzoek heeft ieder mens af en toe te maken. Waarom en wanneer is onderzoek gewenst van het in onze nieren ge…
Wat betekent een donkere en troebele urine?Wat betekent een donkere en troebele urine?Je kunt verbaast op kijken wanneer je een donkere of troebelere urine hebt. In de meeste gevallen zal dit het gevolg zij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Plenoy m/Shutterstock.com
  • Doctor Health Press. What Are the Causes of Green Urine? http://www.doctorshealthpress.com/general-health-articles/green-urine-causes/ (ingezien op 4-9-2017)
  • Harvard Medical School. Red, brown, green: Urine colors and what they might mean. https://www.health.harvard.edu/newsletter_article/red-brown-green-urine-colors-and-what-they-might-mean (ingezien op 4-9-2017)
  • Healthgrades. What is green urine? https://www.healthgrades.com/symptoms/green-urine (ingezien op 4-9-2017)
  • HealthHype. Green Urine Causes, Symptoms and Treatments. http://www.healthhype.com/green-urine-causes-symptoms-and-treatments.html (ingezien op 4-9-2017)
  • Afbeelding bron 1: PublicDomainPictures / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Stevepb / Pixabay

Reageer op het artikel "Groene urine: symptomen, oorzaak en behandeling groene plas"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 05-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!