InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeukende neus: oorzaken van jeuk aan of in de neus

Jeukende neus: oorzaken van jeuk aan of in de neus

Jeukende neus: oorzaken van jeuk aan of in de neus Steeds last hebben van een jeukende neus is een vervelende klacht. Iedereen heeft wel eens last van een jeukende neus of kriebel in de neus. Je kunt om verschillende redenen jeuk ervaren aan of in de neus. Soms kan jeuk aan de neus komen door een gevoel van ongemak en zenuwachtigheid, waarbij je onbewust aan het puntje van je neus of je neusvleugels krabt. Aanhoudende jeuk aan of in de neus is echter van een andere orde. Wat langer durende jeuk aan of in de neus kan door een gewone verkoudheid komen of door allergie, maar er kan ook sprake zijn van een droge huid of eczeem. Jeuk kan zowel binnen in de neus voorkomen (aan de binnenkant, in de neusholte) of aan de buitenkant van de neus (op de huid van de neus). Vaak is jeuk aan de neus van tijdelijke aard, maar aanhoudende jeuk kan komen door een onderliggende huidaandoening. In dat geval is een bezoekje aan de huisarts verstandig. Deze kan zalf of crème voorschrijven waardoor de jeukklachten afnemen.

Huid van de neus

Buitenkant van de neus

De huid op de neusbrug is kwetsbaar omdat er geen spierweefsel of vet tussen de huid en het neusbeen zit. Er zijn verschillende huidaandoeningen die zich kunnen manifesteren op de neus en jeuk op de neus kunnen veroorzaken. Sommige van de meest voorkomende oorzaken van een jeukende huid op de neus zijn te wijten aan letsel, irritatie en huidaandoeningen die ook andere delen van het gezicht kunnen beïnvloeden.

Binnenkant van de neus

De binnenzijde van de neus is bekleed met slijmvlies en het buitenste laagje hiervan bestaat uit trilhaarepitheel. Deze zijn weer bedekt met trilhaartjes die bacteriën en stofdeeltjes tegenhouden. Het neusslijmvlies zit vol met klieren die slijm produceren. Gezond neusslijmvlies is als een beschermende laag tegen bacteriën en virussen. Ademen door de neus is belangrijk; de neus reinigt, bevochtigt en verwarmt namelijk ingeademde lucht.

Draag een hoed ter bescherming tegen de zon / Bron: Istock.com/RemainsDraag een hoed ter bescherming tegen de zon / Bron: Istock.com/Remains

Jeukende neus door zonnebrand

De huid van de neus, in het bijzonder op de neusbrug, kan vanwege zijn positie snel verbranden in de zon. Het puntje van je neus en de bovenkant van je oren krijgen de volle laag. Je neus steekt niet alleen uit het gezicht, maar staat ook recht tegenover de zon, of je nu zit, staat of loopt. Zonnebrand is niet altijd meteen duidelijk. Vaak wordt je pas uren later geconfronteerd met de gevolgen van zonnebrand. Klachten kunnen bestaan uit jeuk, verbranding en roodheid van de huid. Zonnebrand kan vermeden worden met zonnebrandcrème en het dragen van een hoed met een brede rand.

Behandeling

De behandeling van zonnebrand hangt af van de graad van verbranding. Eerste en tweedegraads verbranding kun je thuis behandelen met een koude natte doek. Daarna een after-sun-gel of -lotion toepassen en bij pijn kun je een paracetamol innemen.

Jeuk aan de neus door contacteczeem

Contacteczeem is te herkennen aan een jeukende rode huid met kleine bultjes, blaasjes, korstjes en schilfers. Contacteczeem komt door contact met irriterende stoffen, zoals zeep, schoonmaakmiddelen, rubber of make-up. Irritatie leidt tot ontsteking van de huid.

Wat te doen?

Als je weet welke stof de huid van je neus irriteert, kun je proberen die stof te vermijden. Het gebruik van een neutrale zalf of crème kan uitdrogen van de huid voorkomen. Bij aanhoudende en hardnekkige klachten kan de huisarts een corticosteroïdzalf of -crème voorschrijven.

Jeuk door een droge huid

Droogheid van de huid is een van de meest voorkomende oorzaken van een jeukende huid. Soms houdt een droge huid verband met huidziekten zoals atopisch eczeem of psoriasis. Een droge huid is afhankelijk van verschillende factoren, zoals omgeving en voeding. Het heeft ook vaak te maken met droge lucht, vooral in de winter is er een lage luchtvochtigheidsgraad. Maar een droge huid heeft ook te maken met je huidtype en dat is genetisch bepaald.

Wat te doen?

Dagelijks de huid goed reinigen en hydrateren. Daarnaast is het belangrijk om factoren die een droge huid bevorderen te vermijden.

Acne en jeukklachten

Acne is een huidaandoening die uitgaat van de talgklieren. Het is een van de vervelendste en tegelijk meest voorkomende huidproblemen ter wereld. Vanwege hormonale veranderingen worden de talgklieren meer actief dan normaal. De talgklieren in het gezicht (inclusief de neus), op de borst en op de rug worden groter en gaan meer en dikkere talg produceren. Er ontstaan kleine ontstekingen in de huid rondom de talgklieren.

Wat te doen?

Acne verdwijnt uiteindelijk vanzelf. Er zijn behandelmethoden om de acne te onderdrukken. Bespreek de mogelijkheden met je huisarts.

Andere oorzaken van jeukende neus

Andere mogelijke oorzaken van een jeuk op de neus zijn:

Jeuk in de neus

Jeuk in de neus is een symptoom dat veroorzaakt kan worden door een waaier aan factoren en omstandigheden. Het is vaak een symptoom van een neusslijmvliesontsteking, een ontsteking van het slijmvlies in de neus. Deze ontsteking heet 'rhinitis' en er zijn verschillende soorten. Rhinitis betekent ontsteking van de neus en het neusslijmvlies. Mogelijke symptomen zijn:

Jeuk door droge neus

Bij een droge neus is je neusslijmvlies uitgedroogd. Droogheid van de neusgangen kan leiden tot irritatie met symptomen zoals jeuk. Een droge neus wordt meestal veroorzaakt door omgevingsfactoren, zoals een droog of winderig klimaat en airconditioning. De droogte kan echter ook het gevolg zijn van onvoldoende slijmproductie door het neusslijmvlies. Dit kan optreden bij aandoeningen zoals het Sjögren syndroom, of door overmatig gebruik van medicatie zoals anticholinergica en anthistaminen. Een droge neus kan ook optreden bij uitdroging. Bij een droge neus kunnen wondjes en korsten ontstaan.

Irriterende stoffen

Irriterende stoffen in de lucht die je inademt via de neus, kunnen ontsteking van de slijmvlieslaag van de neus veroorzaken. Deze irritanten kunnen bestaan uit stof, zand, rook, giftige dampen en sterke geuren. Afgezien van het soort stof, hangt het ook af van de hoeveelheid en de duur van de blootstelling aan de irriterende stof. Mensen met onderliggende nasale problemen zoals allergische rhinitis, worden waarschijnlijk sneller getriggerd door blootstelling aan irritanten. Het gevolg is een acute ontsteking met klachten als jeuk en zwelling van het neusslijmvlies.

Letsel en trauma

Schade aan de neus kan op verschillende manieren optreden, zoals neuspeuteren, krachtig je neus snuiten en het langdurig gebruiken van neussprays. Afhankelijk van de aard en de ernst van het letsel kan er jeuk, pijn, korstjes en andere klachten optreden. De symptomen treden vaak onmiddellijk op na het letsel.

Allergische rhinitis

Allergische rhinitis duidt op een allergische reactie ter hoogte van de neus. Deze reactie kan door verschillende allergenen veroorzaakt worden. Deze stoffen zijn meestal onschadelijk en vormen geen probleem voor de meeste mensen. Hoe dan ook, bij mensen met allergische rhinitis wordt het immuunsysteem geactiveerd en veroorzaakt het een ontsteking. Veel voorkomende symptomen zijn een loopneus of verstopte neus, niesbuien, jeukende en tranende ogen, kriebelhoest en benauwdheid. Allergische rhinitis kan het hele jaar aanwezig zijn, maar het kan ook seizoensgebonden zijn, waarbij het de kop opsteekt ​​of verergerd wordt tijdens bepaalde seizoenen (hooikoorts). Stuifmeel en huisstofmijt zijn enkele van de veel voorkomende allergenen.

Jeukende neus door verkoudheid / Bron: Istock.com/gpointstudioJeukende neus door verkoudheid / Bron: Istock.com/gpointstudio

Infecties van de neusholte

Infecties van de neusholte zijn ook een gebruikelijke oorzaak van jeuk in de neus. Meestal is het acuut en ontstaat het door virussen zoals het gewone verkoudheidsvirus en influenzavirus (griepvirus). De ontsteking en de bijbehorende neusverschijnselen zijn meestal intens, en duren vaak slechts een paar dagen. Bacteriële infecties zijn vaak ernstiger en vereisen een medische interventie. De bijholten kunnen ook ontstoken raken en dit staat bekend als bijholteontsteking.
Gerelateerde artikelen
Jeuk aan of in de neusJeuk aan of in de neusJeuk in of aan de neus kan heel vervelend zijn. Je bent geneigd om constant aan je neus te zitten of te gaan niezen. Jeu…
Koortsuitslag: voorkomen is beter dan genezenKoortsuitslag: voorkomen is beter dan genezenVeel mensen zijn wel bekend met deze vervelende aandoening. Koorstuitslag kenmerkt zich door irritatie en jeuk. Het komt…
Korstjes in je neus!Korstjes in je neus!Korstjes in de neus... Je hoort er bijna nooit iemand over, en toch heeft vrijwel iedereen ze weleens. Uit onderzoek bli…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Klaus D. Peter, Wiehl, Germany / Wikimedia Commons
  • A.Vogel. Alles over de neus: Van een jeukende neus tot droge neusslijmvliezen. https://www.avogel.nl/Indicaties/Griep-verkoudheid-special/jeuk-neus-kriebelneus-droog-neusslijmvlies.php (ingezien op 6-9-2017)
  • Eucerin. Droge huid: Wat is het, waardoor wordt het veroorzaakt en hoe kan het worden verholpen? http://www.nl.eucerin.be/huidproblemen/dry-skin/droge-huid-algemeen (ingezien op 6-9-2017)
  • HealthHype.com. Itchy Nose – Causes of Itching Inside or Outside the Nose. http://www.healthhype.com/itchy-nose-causes-of-itching-inside-or-outside-the-nose.html (ingezien op 6-9-2017)
  • Livestrong.com. Itchy Nose Remedy. http://www.livestrong.com/article/229424-itchy-nose-remedy/ (ingezien op 6-9-2017)
  • Thuisarts.nl. Ik heb contacteczeem. https://www.thuisarts.nl/eczeem/ik-heb-contacteczeem (ingezien op 6-9-2017)
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/Remains
  • Afbeelding bron 2: Andresr/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/gpointstudio

Reageer op het artikel "Jeukende neus: oorzaken van jeuk aan of in de neus"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 11-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!