InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Acuut stress syndroom: overlijden bij inbedwanghouding

Acuut stress syndroom: overlijden bij inbedwanghouding

Acuut stress syndroom: overlijden bij inbedwanghouding Het acuut stress syndroom is een relatief onbekende aandoening die ertoe kan leiden dat iemand tijdens een stresssituatie komt te overlijden. Wanneer iemand geagiteerd raakt kunnen de bijnieren zo veel van het stresshormoon adrenaline aanmaken dat dit tot een toxisch niveau stijgt. Het hart gaat hierdoor steeds sneller kloppen. Wanneer iemand juist op dat moment in bedwang gehouden wordt en dit de ademhaling bemoeilijkt kan het hart het begeven. Het stopt dan met kloppen waarna iemand binnen vijf minuten overlijdt. Het acuut stress syndroom is mogelijk de oorzaak van het overlijden van Mitch Henriquez.

Acuut stress syndroom

Wat is het acuut stress syndroom?

Het acuut stress syndroom kan optreden wanneer iemand die in een hevig opgewonden of geagiteerde staat verkeert in bedwang wordt gehouden en dit kan tot de dood leiden. In de bijnieren wordt het stresshormoon adrenaline aangemaakt. Dit zorgt ervoor dat het hart veel sneller dan normaal gaat pompen. In zeldzame gevallen kan het gebeuren dat dusdanig veel adrenaline wordt aangemaakt dat dit een toxisch niveau bereikt. Wanneer iemand juist op dat moment in bedwang wordt gehouden dan kan dit de ademhaling bemoeilijken. Er ontstaat dan een zuurstoftekort in het hart. Vervolgens raakt het hart uitgeput en gaat trillen, waarna het stopt met het rondpompen van bloed naar de vitale organen. Dit kan binnen vijf minuten tot de dood leiden.

Acuut stress syndroom moet niet verward worden met de acute stressstoornis, een psychische aandoening die onder de angststoornissen valt en waarbij iemand als gevolg van een ernstige traumatische ervaring in een bepaalde situatie plots verdoofd raakt door angst. Het acuut stress syndroom is (nog) geen officieel vastgestelde medische aandoening.

Situaties waarin het acuut stress syndroom kan optreden

Het acuut stress syndroom kan optreden wanneer iemand bijvoorbeeld door het lint gaat en door andere personen met veel fysieke kracht in bedwang wordt gehouden. Zoiets kan zich onder meer voordoen wanneer de politie een verdachte die zich verzet tegen de grond drukt in een poging de persoon te arresteren. Doordat iemand in zo'n situatie vaak op de buik ligt wordt de ademhaling nog extra bemoeilijkt. Door de plotse adrenalinerush kan iemand aanvankelijk volledig buiten zinnen raken en gewelddadig worden, waardoor inbedwanghouding ook echt noodzakelijk wordt.

De forensisch arts Wim van de Voorde, die in het onderwerp gespecialiseerd is, pleit ervoor dat in de politieopleiding meer aandacht wordt besteedt aan het acuut stress syndroom. Wanneer agenten zich beter bewust zijn van de mogelijkheid dat iemand aan deze aandoening komt te overlijden tijdens een inbedwanghouding en zij de symptomen herkennen dan kan dit mensenlevens redden. Zo moet er, wanneer iemand na eerst zeer hevig geagiteerd te zijn geweest en daarna plots 'out' raakt, niet zomaar van worden uitgegaan dat het gaat om een onschuldig geval van flauwvallen. Wanneer men constateert dat iemand geen hartslag meer heeft kan direct overgegaan worden tot reanimatie.

Kan het iedereen overkomen?

Dat iemand geagiteerd raakt en het stresshormoon adrenaline aan gaat maken is een normaal biologisch proces. Dat dusdanig veel adrenaline aangemaakt wordt dat het hart in de problemen raakt op het moment dat fysieke kracht op het lichaam wordt uitgeoefend is echter vrij zeldzaam. Gedacht wordt dat voor het ontstaan van dit probleem een zekere aanleg moet bestaan, wil het daadwerkelijk leiden tot het acuut stress syndroom. Sommige mensen zijn gevoeliger voor adrenaline dan anderen. Of zo'n gevoeligheid bestaat weet iemand doorgaans zelf niet. Vooral bij mensen met overgewicht, hartpatiënten en mensen die drank of drugs gebruikt hebben is het risico hoger dat er een fatale reactie ontstaat.

Doodsoorzaak in zaak Mitch Henriquez

Een bekend voorbeeld van een geval waarin mogelijk sprake is geweest van het acuut stress syndroom met de dood tot gevolg is dat van Mitch Henriquez. De man bezocht in 2015 een muziekfestival in Den Haag toen hij riep dat hij een wapen bij zich had. Hij werd daarop door meerdere politieagenten met geweld overmeesterd. Om hem in bedwang te houden werd onder meer gebruik gemaakt van een nekklem, een greep waarbij de keel van een persoon in de kom van de elleboog wordt gelegd en wordt dichtgeknepen in een poging deze te kalmeren. Tijdens de arrestatie is Henriquez bewusteloos geraakt en overleden. Lange tijd werd ervan uit gegaan dat de toegepaste nekklem hiervan de oorzaak was. Tijdens de rechtszaak tegen de betrokken politieagenten kwam echter een onderzoeksrapport op tafel waarin drie van de zes ingeschakelde artsen een nieuw licht op de zaak werpen. Zij betogen dat de dood van Mitch Henriquez waarschijnlijk het gevolg is van het acuut stress syndroom. Dit zou de agenten mogelijk kunnen vrijpleiten omdat het acuut stress syndroom niet voorzien had kunnen worden en ook kan optreden wanneer iemand geheel volgens het boekje in bedwang wordt gehouden tijdens een arrestatie.

De rechter kwam op 21 december 2017 tot de conclusie dat niet onomstotelijk kan worden vastgesteld wat de doodsoorzaak van Mitch Henriquez is. De oorzaak zou het acuut stress syndroom kunnen zijn maar het zou ook de toegepaste nekklem kunnen zijn. De agenten in kwestie werden schuldig verklaard maar hen werd geen gevangenisstraf opgelegd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Takotsubo cardiomyopathie: Zwakte van linkerventrikel hartTakotsubo cardiomyopathie: Zwakte van linkerventrikel hartTakotsubo cardiomyopathie is een hartaandoening die tot stand komt door ernstige fysieke of emotionele stress. De stress…
Alien hand syndroomAlien hand syndroomHet begrip “alien hand” verwijst naar een breed spectrum van klinische condities waarbij het belangrijkste kenmerk ongec…
Cyclisch braken syndroom: Braken zonder oorzaakCyclisch braken syndroom: Braken zonder oorzaakHet cyclisch braken syndroom is een zeldzame aandoening waarbij mensen episodisch moeten braken. Misselijkheid en/of bra…
Guillian Barre SyndroomGuillian Barre SyndroomHet syndroom van Guillian Barre is een zeldzame aandoening in de spieren. Jaarlijks krijgen zo'n 150 tot 300 mensen in N…
Acuut coronair syndroom (ACS): Geremde bloedstroom naar hartAcuut coronair syndroom (ACS): Geremde bloedstroom naar hartHet acuut coronair syndroom beschrijft een groep aandoeningen waarbij plotseling de bloedstroom naar het hart stopt of v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Slon Dot Pics, Pixabay
  • https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/acuut-stress-syndroom-dit-gebeurt-er-in-je-lichaam
  • https://www.rtlnieuws.nl/uitzendingen/rtl-nieuws-1930-uur-1516
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Dood_van_Mitch_Henriquez

Reageer op het artikel "Acuut stress syndroom: overlijden bij inbedwanghouding"

Reactie

Thunnissen, 19-12-2017 14:08 #1
Is er ergens in de medische vakliteratuur iets te vinden over het "acute stress-syndroom"? En hoe frequent komt het voor (beter gedefinieerd dan "vrij zeldzaam")? Reactie infoteur, 21-12-2017
De forensisch arts Wim van de Voorde heeft over onderwerp gepubliceerd in een handboek dat in België in de studie geneeskunde gebruikt wordt. Dit boek wordt getoond in een reportage die RTL Nieuws maakte (zie bronnenlijst). Helaas is dit handboek niet gratis online beschikbaar.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 29-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Syndromen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!