InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > CGRP-remmers: medicijn tegen migraine en clusterhoofdpijn
nieuws uitgelicht

CGRP-remmers: medicijn tegen migraine en clusterhoofdpijn

CGRP-remmers: medicijn tegen migraine en clusterhoofdpijn Migraine en clusterhoofdpijn zijn aandoeningen die vaak voorkomen en moeilijk te behandelen zijn. De wetenschap is steeds op zoek naar nieuwe medicijnen om hoofdpijnklachten te verminderen. Er zijn bij verschillende bedrijven diverse onderzoeken gaande of reeds met succes afgerond. Als resultaat hiervan zullen er in 2018 en 2019 medicijnen op de markt komen die effectief zijn bij het voorkomen van migraine en clusterhoofdpijn. De patiënt zal hierbij één keer per maand een injectie toegediend krijgen waarbij eiwitten, die een rol spelen bij het ontstaan van de aandoening, geblokkeerd worden.

Migraine is aandoening waar veel mensen last van hebben

In Nederland hebben in 2017 rond de 1 miljoen mensen last van migraine. Hiervan staan 266.000 patiënten geregistreerd bij de huisarts. Migraine is hoofdpijn waarbij men een kloppende pijn aan een kant van het hoofd ervaart. Men is gevoelig voor geluid en voor licht. Daarom kan men het beste meteen een donkere kamer opzoeken en hier rustig blijven liggen tot de pijn is gezakt. Er zijn twee maal zoveel vrouwen die last hebben van migraine als mannen. Migraine is niet te genezen maar mensen kunnen wel leren hoe ze beter kunnen omgaan met de ziekte. Zelfs kinderen kunnen last hebben van migraine, waarbij soms in eerste instantie buikpijn als klacht door het kind wordt genoemd. Soms blijkt dan bij doorvragen ook hoofdpijn en misselijkheid op te treden, alsmede gevoeligheid voor licht.

Clusterhoofdpijn vraagt ook om specifieke behandeling

Clusterhoofdpijn is een vorm van hoofdpijn die voorkomt in plotselinge aanvallen met pijn. De pijn is erg hevig en de aanvallen treden soms meerdere keren per dag op. De hoofdpijn wordt Neuralgie van Horton genoemd. Er is een chronische vorm en er zijn mensen die periodiek last hebben van deze vorm van hoofdpijn. Behandeling door een arts of neuroloog is noodzakelijk. De verwachting is dat de nieuwe medicijnen ook bij preventie van clusterhoofdpijn zullen werken omdat hier dezelfde eiwitten een rol spelen als bij migraine.

Medicijnen in ontwikkeling: CGRP-remmers

De wetenschap heeft resultaat geboekt bij het onderzoek naar medicijnen bij migraine en clusterhoofdpijn. Er is vastgesteld dat de huidige behandelingen bij migraine en clusterhoofdpijn vaak onvoldoende werken. Vanaf 2018 en 2019 zullen er medicijnen op de markt verschijnen die veelbelovend zijn. Het zijn CGRP-remmers. De naam is een afkorting van calcitonin gene-related peptine. In eerste instantie richtte het onderzoek zich op eiwitten die een rol spelen bij het ontstaan van migraine. Om het eiwit te blokkeren krijgt de patiënt iedere maand één injectie die het eiwit remt. Een behandeling met CGRP-remmers zal dan ook preventief haar werk doen.

Voor welke patiënten is het medicijn bestemd

Dit medicijn zal worden voorgeschreven aan patiënten die in zeer sterke mate lijden aan migraine. Maar ook mensen die veel last hebben van clusterhoofdpijn kunnen mogelijk baat hebben bij dit medicijn.

Onderzoek door arts naar oorzaken

Alvorens men tot behandeling kan besluiten dient de huisarts een onderzoek te doen naar de aard en oorzaak van de klachten. Wanneer de hoofdpijn, of migraine, vaak terugkomt of langdurig is dan is het noodzakelijk om je huisarts te bezoeken. Deze zal door vraagstelling eerst proberen te achterhalen:
  • Wat de frequentie van de klachten is
  • Op welk tijdstip de klachten optreden
  • Of er sprake is van een aanval. Hoe is het begin, de duur en het einde
  • Wat de hevigheid van de aanval is
  • Of er een verband bestaat met maaltijden
  • Of er een verband bestaat met ogen of oren
  • Welke geneesmiddelen er gebruikt worden

De arts dient vast te stellen of er sprake is van een op zichzelf staande ziekte of dat de hoofdpijnklacht een verschijnsel is van een bepaalde aandoening. In de meeste gevallen wordt een patiënt doorverwezen naar de specialist. Vaak is hoofdpijn een waarschuwing en ligt er een andere oorzaak aan ten grondslag. De arts zal zijn diagnose baseren op het uitsluiten van de diverse oorzaken. Soms kan de patiënt zelf de oorzaak al goed vaststellen, maar heel vaak geeft bovenstaande lijst een aanduiding van de aard van de klachten. Hier kan de behandeling of doorverwijzing op worden afgesteld.

De werking van CGRP-remmers

Het CGRP-eiwit dat zich onze hersenen bevindt is een bloedvatverwijder. Samen met andere eiwitten zorgt dit eiwit voor een ontsteking bij migraine. Er ontstaan prikkels in de trigeminus-zenuw waardoor de pijn ontstaat. Uit onderzoek is gebleken dat men in staat is om het CGRP-eiwit te blokkeren met antistoffen. De trigeminus-zenuw kan niet meer geprikkeld worden en de pijn is voorkomen.

Vier soorten antistoffen

Er zijn vier soorten antistoffen die men wil inzetten bij clusterhoofdpijn en migraine. De antistoffen tegen het CGRP-eiwit zijn in onderzoek en de eerste medicijnen zullen in 2018 op de markt gebracht worden. De vier antistoffen zijn:
  • LY-2951742
  • ALD-403
  • LBR-101
  • TEV-48125
Antistof TEV-48215 heeft bij het onderzoek al snel goede resultaten laten zien. Hiervan wordt verwacht dat het al in 2018 op de markt gebracht zal worden en dan ook door de ziektekostenverzekeraar zal worden vergoed.

Bijwerkingen

Ieder medicijn kent bijwerkingen en ook bij dit middel zal men bijwerkingen moeten registreren. Uit onderzoek is wel komen vast te staan dat dit middel minder bijwerkingen heeft dan de gebruikelijke medicijnen. Maar het is van belang om te weten dat verwijding van de bloedvaten zal worden verminderd. Het hart en de hersenen kunnen hierdoor vatbaar worden voor een infarct. Ook kan het zijn dat er auto-antistoffen worden aangemaakt door het lichaam zelf als gevolg van dit middel en zij kunnen van invloed zijn op de werking van het medicijn.

Verschil tussen CGRP en triptanen

Tot op heden wordt migraine meestal behandeld met triptanen. Dit zijn medicijnen die alleen door een arts kunnen worden voorgeschreven. Voorbeelden van triptanene zijn imigran, maxalt en almogran. Het is belangrijk om de medicijnen precies op de juiste tijdstippen in te nemen. Triptanen worden gebruikt als de migraine al is ontstaan. Het verschil met de CGRP-remmers is dat CGRP-remmers preventief zullen worden ingezet bij mensen die regelmatig en langdurig last hebben van de klachten.

Maatschappijen die CGRP-remmers in onderzoek hebben

Al in 2004 werd er in Denemarken en in Duitsland onderzoek verricht naar de werking van CGRP-remmers. In Amerika, maar ook in Engeland worden vanaf dezelfde periode op grote schaal deze medicijnen getest. De volgende maatschappijen hebben onderzoeken gepubliceerd naar de medicijnen:
  • Teva heeft de derde fase in het onderzoek afgerond. Het middel werd getest op 1130 personen die bekend zijn met migraine.
  • Novartis heeft getest op 955 patiënten
  • AMGN is in april 2017 gestart met het testen op groepen patiënten
  • Biohaven Pharma heeft op 27 november 2017 resultaten gepresenteerd in het laatste onderzoek
  • Lilly Farmaceutische organisatie heeft het onderzoek afgerond in juni 2017.

De onderzoeken werden alle gedaan in drie verschillende fasen. Er waren tussen de 900 en 1200 proefpersonen betrokken die allen leden aan migraine.

Nederland en het onderzoek

In Nederland werd vanaf november 2015 gestart met een onderzoek naar CGRP door het LUMC. (Leids Universitair Medisch Centrum). Het onderzoek wordt geleid door hoogleraar Michel Ferrari. Méér dan 600 patiënten hebben meegedaan aan het onderzoek. Er werd vooral onderzoek gedaan onder patiënten om na te gaan welke patiënten wel en niet op het medicijn reageerden. Eind 2017 werd bekend dat de resultaten gunstig zijn en dat zowel de ernst als de duur van de hoofdpijnaanvallen sterk vermindert. De verwachting is dat de nieuwe medicijnen ook bij preventie van clusterhoofdpijn zullen werken omdat hier dezelfde eiwitten een rol spelen als bij migraine. CGRP-remmers blokkeren eiwitten en kunnen worden uitgeschakeld. Hiermee kan voorkomen worden dat het brein pijn registreert zo stelde Hoogleraar neurologie Michel Ferrari bij de start van het onderzoek. Hij spreekt de verwachting uit dat de CGRP-remmers tevens geschikt zullen zijn voor patiënten met clusterhoofdpijn.

De ontwikkelde medicijnen

Verschillende firma's hebben verschillende medicijnen ontwikkeld. Enkele namen zijn reeds bekend en zijn:
  • Galcanezumab: wordt op de markt gebracht door Lilly als preventie tegen clusterhoofdpijn en migraine.
  • Erenumab: zal op de markt gebracht worden door Novartis.
  • Fremanezumab: is de naam die Teva aan het medicijn geeft.

Resultaat van onderzoek Eli Lilly

Bij het onderzoek van Eli Lilly, die tot de 10 grootste farmaceutische organisaties ter wereld behoort, werd er gedurende 3 studies getest. Er werd gewerkt in 3 fasen. Als resultaat van de onderzoeken kon worden vastgesteld dat bij 60% van alle patiënten die hebben deelgenomen aan het onderzoek een vermindering was opgetreden van het aantal dagen dat mensen aan migraine leden met 50%. Bij de groep patiënten die een placebo kregen toegediend was het aantal verminderde dagen rond de 35%. Cristy Shaw, de voorzitter van Lilly Bio-geneesmiddelen noemde de bevindingen van de onderzoeken "een cruciale stap voorwaarts voor miljoenen patiënten die leven met migraine en voor wie nog geen preventieve therapie gevonden was".
In juli 2016 werd een onderzoek gestart waarbij het middel galcanezumab getest wordt op 300 deelnemers. Dit onderzoek bevindt zich in 2018 in fase 3 en is specifiek gericht op de werking bij patiënten met clusterhoofdpijn. In augustus 2020 zullen de resultaten bekend worden.
© 2018 Celientje1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Migraine, een kloppende hoofdpijnMigraine, een kloppende hoofdpijnMigraine komt veel vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Dit is te verklaren door hormonale veranderingen omdat hormone…
Oorzaken van hoofdpijn + behandelingenOorzaken van hoofdpijn + behandelingenHoofdpijn, vrijwel iedereen heeft er ooit een last van gehad. Het is de "populairste" ziekte kunnen we zeggen. Maar zijn…
Wat is hoofdpijn?Wat is hoofdpijn?Iedereen weet wel wat hoofdpijn is. Sommige hebben het vaak en in een hele heftige vorm, zoals migraine of clusterhoofdp…
De verschillende soorten hoofdpijnDe verschillende soorten hoofdpijnVeel mensen hebben regelmatig last van hoofdpijn. Dit kan heel vervelend zijn, vooral als het een zware hoofdpijn is. Al…
Bronnen en referenties
  • http://www.hoofdpijncentra.nl/overzicht-centra.html
  • https://www.nederlandsehoofdpijnvereniging.nl/over-nhv/informatie-voor/wetenschappelijk-onderzoek-trials/?doing_wp_cron=1511623351.1049959659576416015625
  • Medisch Contact
  • http://allesoverhoofdpijn.nl/nieuws-nieuw-medicijn-migraine-en-clusterhoofdpijn/
  • http://how-to-do.website/2017/06/13/lilly-s-cgrp-remmer-galcanezumab-een-schot-in-de-roos-in-migraine-als-race-naar-de-markt-gaat-van-start/
  • https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT02797951

Reageer op het artikel "CGRP-remmers: medicijn tegen migraine en clusterhoofdpijn"

Infoteur: Celientje1
Gepubliceerd: 10-01-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!