InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Stinkende ontlasting of diarree: symptomen en oorzaken

Stinkende ontlasting of diarree: symptomen en oorzaken

Stinkende ontlasting of diarree: symptomen en oorzaken Stinkende ontlasting is iets waar iedereen wel eens mee te maken heeft. Het is niet leuk als je last hebt van stinkende ontlasting of poep. De meeste mensen vinden ontlasting vies ruiken, maar als je ontlasting een extreem slechte geur heeft, bijvoorbeeld de geur van rotting of rotte eieren, dan wordt het tijd dat je er aandacht aan besteedt. Volgens deskundigen is een stinkende ontlasting gerelateerd aan het voedsel dat je dagelijks eet, maar ook je darmflora speelt daarbij een rol; de grote hoeveelheden darmbacteriën die in de darm leven. In sommige gevallen kan een verstoring van de darmflora, bijvoorbeeld door antibioticagebruik, gepaard gaan met diarree, winderigheid of zelfs een opgeblazen gevoel. Ontlasting die een slechte geur veroorzaakt, is meestal zacht van samenstelling en wordt niet beschouwd als een normale stoelgang.
Buikpijn en stinkende ontlasting / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.comBuikpijn en stinkende ontlasting / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.com

Stinkende ontlasting

Uitwerpselen hebben van zichzelf een onaangename geur, maar het is een geur die je iedere dag ruikt als je gepoept hebt waardoor het vaak niet meer echt opvalt. Bovendien kunnen veel mensen hun eigen poepgeur beter verdragen dan die van een ander. Vies ruikende of stinkende ontlasting heeft een ongewoon sterke, bedorven geur. Het kan bijvoorbeeld ruiken naar rotte eieren. Hoewel in veel gevallen stinkende ontlasting verband houdt met het voedsel dat je eet en de bacteriënflora die in je dikke darm verblijft, kan het ook wijzen op een ernstig gezondheidsprobleem. Diarree, buikpijn, een opgeblazen gevoel of gasvorming (winderigheid) kunnen stinkende ontlasting vergezellen. Deze ontlasting is vaak zacht of vloeibaar en wordt niet als een normale stoelgang beschouwd.

Geur van rotte eieren

Extreem stinkende ontlasting kan te wijten zijn aan overgroei van bacteriën. Sommige bacteriën produceren waterstofsulfide met een karakteristieke rotte eiergeur (vreselijke stank).

Ammoniak

Naar ammoniak ruikende ontlasting kan worden toegeschreven aan bacteriegroei of stikstof die onvoldoende wordt verteerd of onjuist wordt gemetaboliseerd. Wanneer voedsel onvoldoende wordt verteerd, kan de niet-geabsorbeerde voedselbrij voedsel worden voor schadelijke bacteriën, of gewoon gaan rotten in de darm. Beide processen leiden ertoe dat gifstoffen vrijkomen in het lichaam.

Zwavelgeur

Heeft je ontlasting een zwavelgeur? Sommige mensen bij wie te veel gisten in de darm aanwezig zijn, merken dat als ze meer zwavelbevattende voedingsmiddelen eten, zoals eieren, gedroogde bonen, boerenkool en sojabonen, de gist zich voedt met zwavel en de klachten verergeren. Hun ontlasting kan dan een zwavellucht krijgen.

Stinkende scheten door een darmaandoening / Bron: Elbud/Shutterstock.comStinkende scheten door een darmaandoening / Bron: Elbud/Shutterstock.com

Oorzaken van stinkende poep en diarree

Veranderingen in het dieet zijn een veelvoorkomende oorzaak van stinkende ontlasting. Bijkomende oorzaken zijn onder meer: ​​

Malabsorptie

Malabsorptie is een veelvoorkomende oorzaak van stinkende ontlasting. Malabsorptie treedt op wanneer je lichaam niet in staat is om de juiste hoeveelheid voedingsstoffen uit het voedsel dat je eet te absorberen. Dit gebeurt meestal wanneer er een infectie of ziekte is die voorkomt dat je darmen voedingsstoffen uit je voedsel opnemen. Vaak zijn er de volgende oorzaken van malabsorptie:
  • Coeliakie, een overgevoeligheid voor het eiwit gluten, waardoor voedsel dat gluten bevat beschadiging van het slijmvlies van de dunne darm veroorzaakt. Deze beschadiging van de darmwand geeft klachten als aanhoudende diarree in de vorm van stinkende, vettige ontlasting die remsporen achterlaat in het toilet.
  • Inflammatoire darmaandoeningen zoals de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa. Bij mensen met een inflammatoire darmaandoening zal het eten van bepaald voedsel ervoor zorgen dat hun darmen geïrriteerd of ontstoken raken. Mensen met zo'n darmaandoening klagen vaak over stinkende diarree of obstipatie. Ze kunnen ook last hebben van winderigheid na het eten van bepaald voedsel. Hun windjes en scheten kunnen een vieze geur hebben (stinkende scheten).

Infecties

Infecties die de darmen beïnvloeden, kunnen ook stinkende ontlasting veroorzaken. Gastro-enteritis, een maag-darminfectie, in de volksmond bekend als buikgriep, kan optreden na het eten van voedsel dat besmet is met bacteriën, zoals Escherichia coli of Salmonellavirussen of parasieten. Enige tijd na besmetting met de boosdoener, kun je buikkrampen ervaren en vervolgens stinkende diarree hebben.

Stinkende poep door antibiotica / Bron: Stevepb, PixabayStinkende poep door antibiotica / Bron: Stevepb, Pixabay

Medicijnen en supplementen

Medicijnen en voedingssupplementen kunnen ook ongemak en diarree veroorzaken. Sommige multivitaminen kunnen ook stinkende ontlasting teweegbrengen als je allergisch bent voor de ingrediënten van de supplementen. Na een antibioticakuur kun je stinkende ontlasting krijgen totdat je normale bacteriële flora hersteld is. Vettig ruikende diarree kan een bijwerking zijn van een multivitamine of vitaminesupplement, of komen dor overdosering.

Andere aandoeningen

Andere aandoeningen die stinkende ontlasting kunnen veroorzaken, zijn onder meer chronische alvleesklierontsteking (pancreatitis), cystische fibrose (taaislijmziekte) en kortedarmsyndroom.

Symptomen van vies ruikende ontlasting

Symptomen die kunnen worden geassocieerd met stinkende ontlasting zijn onder andere:

Stinkende ontlasting kan duiden op een ernstige medische aandoening. Raadpleeg onmiddellijk je huisarts als je een van de volgende symptomen krijgt:

Onderzoek en diagnose

Je huisarts zal je vragen stellen over je stoelgang, hoe vaak je moet poepen, de geur die het heeft, inclusief de consistentie ervan en wanneer je voor het eerst de vieze geur opmerkte. Als de consistentie van je stoelgang onlangs is veranderd, zal je arts willen weten wanneer de verandering heeft plaatsgevonden. Hij of zij zal je ook vragen of je je voedingsgewoonten hebt veranderd. Licht je huisarts in over alle voedingsmiddelen die je hebt gegeten voordat je poep ging stinken, alsmede alle voedingsmiddelen die je onlangs bent begonnen te eten. Daarna volgt lichamelijk onderzoek, waarbij de arts extra aandacht schenkt aan de buikregio. De arts kan een ​​ontlastingsmonster nodig vinden om te controleren op bacteriële, virale of parasitaire infecties. Hij of zij kan ook een bloedmonster afnemen om te testen.

Water drinken is gezond / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.comWater drinken is gezond / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.com

Behandeling en preventie

De volgende maatregelen kunnen helpen om stinkende ontlasting en diarree te voorkomen:
  • Als je lijdt aan een ziekte die voorkom dat je lichaam adequaat voedingsstoffen uit voedsel opneemt, kun je aan je arts vragen om een ​​passend dieet. Door het dieet te volgen, kun je zorgen voor vermindering van buikpijn en stinkende ontlasting.
  • Zorg ervoor dat vlees goed gaar is voordat je het opeet en bereid het voedsel op hygiënische wijze.
  • Je kunt ook proberen om voedsel in kleine porties te eten. Dit komt je spijsvertering ten goede.
  • Voedingsmiddelen zoals lijnzaad en andere voedingsmiddelen die helpen de dikke darm te reinigen, zijn ook erg nuttig.
  • Drink geen ongepasteuriseerde melk. Deze bevat bacteriën die je darmen kunnen aantasten en stinkende ontlasting kan veroorzaken.
  • Snij groenten en vlees niet op dezelfde snijplank. Was altijd je handen voordat je ze gaat bereiden, dit minimaliseert de mogelijke besmetting van voedsel.
  • Zorg ervoor dat je ongeveer acht glazen water per dag drinkt. Voeg ook warme thee of toe aan je dieet. Deze dranken zullen het absorptieproces gemakkelijker maken en obstipatie voorkomen.
  • Het is essentieel om fruit en groenten en andere voedingsmiddelen die vezelrijk zijn in je dieet op te nemen. Ze helpen de dikke darm te reinigen en zorgen er zo voor dat je ontlasting nauwelijks ruikt.
  • Je kunt ook stinkende ontlasting voorkomen door je magnesiuminname te verhogen. Dit kan worden bereikt door het eten van zaden, noten en groene groenten.
  • Drink geen alcohol of rook niet. Deze praktijken zijn verantwoordelijk voor het veranderen van je voedingsbalans en verstoren tegelijkertijd een regelmatige stoelgang.

Langetermijnvooruitzichten

Je langetermijnvooruitzichten hangen af ​​van wat de stinkende ontlasting heeft veroorzaakt. De meeste aandoeningen die dit symptoom veroorzaken, kunnen worden behandeld. Ziekten zoals Crohn kunnen echter levenslange leefstijlveranderingen van je vragen en medicijnen vereisen om de stoelgang en pijnklachten onder controle te houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oorzaken acute diarree hond & stinkende scheten en windenOorzaken acute diarree hond & stinkende scheten en windenWat zijn de oorzaken van acute diarree (en stinkende winden) bij een hond? De grootste vreugde van een eigenaar van een…
Adem stinkt naar ontlastingAdem stinkt naar ontlastingHier wordt niemand vrolijk van: een stinkende adem die ook nog eens naar ontlasting of poep ruikt. Vaak ben je jezelf ni…
Plakkerige poep: Oorzaken van kleverige ontlastingPlakkerige poep: Oorzaken van kleverige ontlastingDe meest ideale ontlasting is vergelijkbaar met een banaan: een zachte consistentie, een ronde vorm en een glad oppervla…
Chronische diarree: oorzaken van aanhoudende diarreeChronische diarree: oorzaken van aanhoudende diarreeChronische diarree komt vaker voor dan gedacht. Chronische diarree of aanhoudende diarree is diarree die langer dan 14 d…
Oranje diarree: oorzaken en symptomen van dunne oranje poepOranje diarree: oorzaken en symptomen van dunne oranje poepOranje diarree is een klacht die niet zo vaak voorkomt. Veel mensen schrikken als ze zien dat ze last hebben van oranje…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onsemeliot, Openclipart
  • AARP. What Causes Foul-Smelling Stools? http://healthtools.aarp.org/health/stools-foul-smelling (ingezien op 25-11-2017)
  • Enzyme Stuff. Studying Stools. http://www.enzymestuff.com/rtstools.htm (ingezien op 26-11-2017)
  • Healthline. What Causes Foul Smelling Stool? https://www.healthline.com/symptom/foul-smelling-stool (ingezien op 25-11-2017)
  • Shape. 6 Reasons Why Your Poop Smells So Bad. https://www.shape.com/lifestyle/mind-and-body/6-reasons-why-your-poop-smells-so-bad (ingezien op 25-11-2017)
  • The Health Site. Why your poop smells worse than normal. http://www.thehealthsite.com/diseases-conditions/why-your-poop-smells-worse-than-normal/ (ingezien op 25-11-2017)
  • Prevention. Here's Why Your Poop Smells Different Than Usual. https://www.prevention.com/health/heres-why-your-poop-smells-different-than-usual (ingezien op 25-11-2017)
  • Afbeelding bron 1: Andrey Popov/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Elbud/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 4: Istock.com/Jovanmandic
  • Afbeelding bron 5: Mimagephotography/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Stinkende ontlasting of diarree: symptomen en oorzaken"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontlasting
Medische informatie…
Schrijf mee!