InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Branderige huid: oorzaken brandende huid op armen en benen

Branderige huid: oorzaken brandende huid op armen en benen

Branderige huid: oorzaken brandende huid op armen en benen Een branderige huid is een vervelende klacht. Een branderige huid kan optreden op armen, benen, in het gezicht of op andere delen van je lichaam. Een brandende huid hoeft niet gepaard te gaan met andere klachten zoals uitslag; je hoeft dus niets te zien op de huid om toch een branderig gevoel te ervaren. Een branderig gevoel is een soort pijn die verschilt van doffe, stekende of pijnlijke pijn. Een brandende pijn en een branderige huid is vaak gerelateerd aan zenuwproblemen. Er zijn echter veel andere mogelijke oorzaken. Blessures, infecties en auto-immuunziekten kunnen allemaal zenuwpijn veroorzaken. Veel medische aandoeningen die een branderige huid veroorzaken, zijn niet te genezen, maar behandeling kan de klachten onder controle houden. Raadpleeg je huisarts als je last hebt van een branderige huid en je weet niet waar het door komt.

Een branderige huid

Wanneer er sprake is van weefselbeschadiging of verwonding van de huid, wordt dit waargenomen via verschillende soorten sensaties. Het kan worden waargenomen als pijn, jeuk of de huid voelt branderig aan. Er kunnen echter situaties zijn waarbij de sensaties in de huid voorkomen zonder onderliggende oorzaak of reden. Een branderige huid kan worden veroorzaakt door een verwonding, allergie, medicijnreactie, zenuwaandoening, vergiftiging of ziekte.

Oorzaken van branderige huid op armen en benen

Aandoeningen van het zenuwstelsel

Een van de meest voorkomende oorzaken van een branderige huid op armen, benen en elders op het lichaam, is schade of disfunctie van het zenuwstelsel, bestaande uit het centrale zenuwstelsel (hersenen en het ruggenmerg) en het perifere zenuwstelsel (de verbinding tussen het centraal zenuwstelsel en de spieren en zintuigen). Verschillende soorten zenuw- en wervelkolomaandoeningen kunnen brandende pijn als symptoom veroorzaken, waaronder:
  • Centraal pijnsyndroom is een hersenaandoening die optreedt wanneer de zenuwen in het centraal zenuwstelsel zijn beschadigd. De aandoening kan verschillende soorten pijnlijke gevoelens veroorzaken, waaronder een branderig gevoel en pijn.
  • Cervicale spondylose is de naam voor artrose in de nekwervels. Artrose in de nek veroorzaakt compressie van de zenuwen. Dit leidt tot chronische nekpijn samen met een branderig gevoel.
  • Een hernia is een uitstulping van de tussenwervelschijf, waardoor een zenuw samengedrukt kan worden wat een brandende pijn kan veroorzaken. Het kan ook gevoelloosheid of spierzwakte veroorzaken.
  • Mononeuropathie is een groep aandoeningen die schade aan één enkele zenuw kan veroorzaken. De schade resulteert vaak in een tintelend of branderig gevoel in het getroffen deel van het lichaam. Er zijn verschillende soorten mononeuropathie, waaronder carpaal tunnel syndroom (CTS) en ischias.
  • Multiple sclerose (MS) is een ziekte die het centrale zenuwstelsel aantast. Je kunt hierbij last krijgen van allerlei symptomen, waaronder brandende pijn en spasmen.
  • Neuralgie is brandende en stekende pijn die optreedt langs een beschadigde of geïrriteerde zenuw. De aangedane zenuw kan zich overal in het lichaam bevinden, maar is meestal gelokaliseerd in het gezicht of de nek.
  • Perifere neuropathie is een aandoening die ontstaat wanneer een perifere zenuw beschadigd raakt, waardoor het vermogen om correct te functioneren wordt beïnvloed. Het kan een branderig gevoel teweegbrengen.
  • Bij radiculopathie is sprake van een beknelde zenuw in de wervelkolom. Het kan komen door ouderdom, maar het kan ook worden veroorzaakt door letsel of trauma aan de wervelkolom. Radiculopathie veroorzaakt in sommige gevallen brandende pijn.

Whiplash komt vaak door een auto-ongeval / Bron: Dmitry Kalinovsky/Shutterstock.comWhiplash komt vaak door een auto-ongeval / Bron: Dmitry Kalinovsky/Shutterstock.com

Verwondingen en trauma

Ongevallen, verwondingen en trauma's zijn andere mogelijke oorzaken van een branderige huid.
  • Bevriezing treedt op wanneer de huid en het onderliggende weefsel bevriezen. Voordat gevoelloosheid intreedt, veroorzaakt bevriezing een brandend gevoel.
  • Insectenbeten of beten van dieren die giftig zijn, zoals slangen, produceren een brandend gevoel in het getroffen gebied.
  • Whiplash is een blessure die optreedt wanneer iemands hoofd zeer plotseling met grote kracht heen en weer beweegt. De verwonding komt het meest voor na een auto-ongeluk. Het kan brandende pijn en stijfheid in de nek veroorzaken.

Voedingstekorten

Bepaalde voedingstekorten kunnen ook brandende pijn of een branderige huid als symptoom hebben:
  • Beriberi is een aandoening die wordt veroorzaakt door een tekort aan vitamine B1 (thiamine), waarbij je last kunt krijgen van neurologische symptomen.
  • Bij hypoparathyreoïdie werken de bijschildklieren te langzaam en maken ze te weinig hormoon. Dit kan leiden tot een calciumtekort.
  • Megaloblastaire anemie is bloedarmoede als gevolg van een vitamine B12-tekort of foliumzuurdeficiëntie.
  • Bij pernicieuze anemie is er sprake van een vitamine B12-tekort.

Angst en stress

Wanneer je angstig bent, leidt dit tot een gevoelige huid. Dit heeft tot gevolg dat de huid gevoeliger is voor huiduitslag en jeuk. Deze reacties kunnen ook optreden zonder enige belangrijke oorzaak. Angst leidt ook tot stress die een trigger vormt voor bestaande huidaandoeningen zoals psoriasis, herpes en eczeem, waarbij de huid branderig kan aanvoelen.

Geneesmiddelen en gifstoffen

Medicijnen
Een branderige huid kan worden veroorzaakt door geneesmiddel en toxines (gifstoffen), en dit kan worden gezien met of zonder andere symptomen. Wanneer dergelijke symptomen het gevolg zijn van geneesmiddelen, dan wordt dit toxicodermie genoemd, een geneesmiddelenreactie die zich uit als een reactie van de huid.

Capsaïcine is een stofje dat in hete pepers zit / Bron: Pmsjsj, PixabayCapsaïcine is een stofje dat in hete pepers zit / Bron: Pmsjsj, Pixabay

Planten (kruiden)

Sommige planten of kruiden bevatten chemicaliën die ervoor kunnen zorgen dat de huid branderig aanvoelt wanneer ze in contact komt met de huid. Het kan zwelling, roodheid en jeuk veroorzaken. Voorbeelden zijn brandnetels, gifsumak en de stof capsaïcine in chilipepers, die onverdund of in geconcentreerde vorm de huid doet verbranden. Evenzo kan onverdunde mosterdolie dat op de huid wordt aangebracht, een branderig gevoel veroorzaken.

Gifstoffen
Gifstoffen, opzettelijk of per ongeluk geconsumeerd, kunnen een branderig gevoel van de huid veroorzaken. Deze vergiften of toxines kunnen van nature voorkomen of synthetisch zijn. Arsenicumvergiftiging, die veel wordt gebruikt bij opzettelijke vergiftiging, kan brandwonden in de huid veroorzaken.

Trauma

Je huid voelt aan alsof deze is verbrandt wanneer het een trauma heeft ondergaan als gevolg van bestraling, insectenbeet, fel zonlicht, brandwonden veroorzaakt door hitte of chemicaliën, of stomp trauma. De huid zal rood aanvoelen, warm worden en opzwellen.

Branderig gevoel door allergie

Wanneer je wordt blootgesteld aan allergenen, voelt de huid aan alsof deze brandt. Het is niet altijd gemakkelijk om het allergeen te identificeren, terwijl het soms voor de hand ligt, zoals latex. In geval van allergisch contacteczeem ervaar je in het gebied dat is blootgesteld aan het allergeen een brandend gevoel.

Galbulten op een been / Bron: Templeton8012, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Galbulten op een been / Bron: Templeton8012, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Branderige huid door huidziekten

Bij veel huidaandoeningen kun je last hebben van een branderige huid. Jeuk is echter het primaire symptoom, waardoor je gaat krabben. Dit leidt tot wondjes in de huid en dus een branderig gevoel. Vooral contacteczeem, atopisch eczeem, urticaria (netelroos of galbulten) en psoriasis kunnen jeuk en branderigheid veroorzaken. Het brandende gevoel is dus niet het gevolg van de ziekte, maar is een secundaire reactie die wordt veroorzaakt door het krabben. De wondjes in de huid kunnen worden geïnfecteerd door bacteriën en leiden tot een secundaire bacteriële infectie.

Blootstelling aan de zon of chemische stoffen

Wanneer het lichaam wordt blootgesteld aan een overmatige hoeveelheid zonlicht, kan dit de bovenste laag van de huid beschadigen. Het zorgt ervoor dat de huid een branderig gevoel heeft. Sommige chemische stoffen in cosmetica en huidverzorgingsproducten kunnen ervoor zorgen dat de bovenste laag van de huid loslaat. Dit maakt de huid gevoeliger voor omgevingsfactoren, evenals hitte, wat leidt tot een tintelend en branderig gevoel.

Perifere neuropathie

Wanneer de zenuwen beschadigd of geïrriteerd raken, leidt dit tot een branderig gevoel van de huid. Zenuwaandoeningen worden neuropathie genoemd en wanneer deze zenuwen zich buiten de hersenen en het ruggenmerg bevinden, wordt dit de perifere neuropathie genoemd. Het kan optreden als gevolg van traumatische of niet-traumatische ontsteking, infectie, zenuwtumoren en metabole, toxische of erfelijke factoren.

Perifere neuropathie kan veroorzaakt worden door het samendrukken van zenuwen of diabetische neuropathie (een complicatie van diabetes). Wanneer de sensorische zenuwen worden aangetast, kan dit tintelingen, prikkelingen en gevoelloosheid veroorzaken, samen met een branderig gevoel. Wanneer het motorische vezels betreft, kan dit leiden tot spierzwakte of verlamming.

Diabetische neuropathie

Constant verhoogde bloedsuikerspiegels veroorzaakt schade aan de zenuwen in verschillende delen van het lichaam. Dit leidt tot een branderig gevoel van de huid en tintelingen. Diabetische neuropathie is een onomkeerbaar proces en als het niet onder controle wordt gebracht, kan het catastrofale effecten hebben.

Onderzoek en diagnose

Vraaggesprek en lichamelijk onderzoek
Je arts zal een lichamelijk onderzoek uitvoeren en vragen stellen over je klachten. De arts kan onder meer de volgende vragen stellen:
  • de locatie van de een branderige huid;
  • de ernst van de pijn;
  • wanneer het branderige gevoel begon;
  • hoe vaak je het gevoel ervaart;
  • andere symptomen die je mogelijk ervaart.

Vervolgonderzoek
De arts kan ook vervolgonderzoek doen om de onderliggende oorzaak van de brandende pijn te achterhalen:
  • Bloed- of urineonderzoek om te controleren op voedingstekorten en andere aandoeningen;
  • Beeldvormingsonderzoek, zoals röntgenfoto's en CT-scans, om botten en spieren in de wervelkolom te onderzoeken;
  • Elektromyografie (EMG) om de gezondheid van zenuwen en spieren te beoordelen;
  • Zenuwbiopsie om te controleren op zenuwbeschadiging in een bepaald deel van het lichaam;
  • Huidbiopsie om een ​​klein deel van de aangetaste huid onder een microscoop te onderzoeken op de aanwezigheid van abnormale cellen.

Behandeling van een branderige huid

Behandeling van een branderige huid hangt af van de onderliggende oorzaak. Als er een onderliggende aandoening wordt gevonden, zal eerst geprobeerd worden om deze specifieke aandoening te behandelen. De behandeling varieert afhankelijk van het probleem en kan bestaan uit:
  • Medicijnen
  • Chirurgie
  • Fysiotherapie
  • Dieet- en leefstijlaanpassingen.

De brandende pijn kan worden bestreden met ontstekingsremmende medicijnen, voorgeschreven pijnstillers of vrij verkrijgbare pijnstillers.

Lees verder

© 2018 Tartuffel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Droge, gebarsten, branderige of schrale lippen: oorzakenDroge, gebarsten, branderige of schrale lippen: oorzakenDroge, gebarsten, branderige of schrale lippen is een vervelende klacht waar niemand op zit te wachten. Een droge huid i…
Zonnebrand (verbranden)Zonnebrand (verbranden)Als je verbrandt krijg je een rode pijnlijke reactie op de huid. Dit ontstaat wanneer de huid teveel UV-straling (ultrav…
Focale vulvitis: branderigheid, stekende pijn vaginaFocale vulvitis: branderigheid, stekende pijn vaginaHeb je chronisch last van branderigheid, stekende pijn, irritatie of schraalheid ter plaatse van de vagina-ingang of vul…
Hand-, voet- en mondziekte bij volwassenenHand-, voet- en mondziekte bij volwassenenDe hand-, voet- en mondziekte is een virus die vooral voorkomt bij kinderen. Maar ook bij volwassenen komt deze ziekte s…
Homeopatisch geneesmiddel: Arsenicum albumTot de kenmerkende symptomen van Arsenicum horen grote rusteloosheid en angst, ernstige verzwakking en uitputting, hevig…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • Anxietycentre. Burning skin, burning skin sensations - Anxiety Symptoms. http://www.anxietycentre.com/anxiety-symptoms/burning_skin_sensation.shtml (ingezien op 2-1-2018)
  • Healthline. What's Causing This Burning Sensation? http://www.newhealthadvisor.com/Skin-Feels-Like-Its-Burning.html (ingezien op 2-1-2018)
  • New health advisor. 10 Possible Causes of Burning Sensation on the Skin. http://www.newhealthadvisor.com/Skin-Feels-Like-Its-Burning.html (ingezien op 2-1-2018)
  • Afbeelding bron 1: Dmitry Kalinovsky/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Pmsjsj, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Templeton8012, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Branderige huid: oorzaken brandende huid op armen en benen"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 03-01-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!