InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn achter de ogen: oorzaken van drukkende pijn achter ogen

Pijn achter de ogen: oorzaken van drukkende pijn achter ogen

Pijn achter de ogen: oorzaken van drukkende pijn achter ogen Pijn achter de ogen is een vervelende klacht. Veel voorkomende oorzaken van pijn achter de ogen zijn migraine en bijholteontsteking. In het geval van migraine is de pijn bijna altijd achter slechts één oog gelokaliseerd en gaat het vaak gepaard met pijn elders aan dezelfde kant van het hoofd. Pijn achter het oog als gevolg van een sinusinfectie is meestal minder hevig dan pijn door migraine en beide ogen kunnen worden aangetast. Hoewel er bij pijn achter de ogen bij deze oorzaken geen sprake is van een noodsituatie, dien je, als je last hebt van chronische of terugkerende pijn achter de ogen, je huisarts raad te plegen voor goede diagnostiek.

Pijn achter de ogen

Pijn achter de ogen of een gevoel van druk achter de ogen komt meestal niet voort uit een probleem met je ogen. Het begint meestal in een ander deel van je hoofd. Hoewel oogaandoeningen oogpijn en problemen met het gezichtsvermogen kunnen veroorzaken, veroorzaken ze zelden pijn of druk achter de ogen. Zelfs glaucoom, een aandoening van de oogzenuw, veroorzaakt geen drukgevoel. Oogaandoeningen zoals rode ogen of allergieën kunnen oogpijn veroorzaken, maar geen druk. Pijn achter de ogen voelt over het algemeen als stekend, drukkend of bonzend.

Oorzaken

Enkele mogelijke oorzaken van pijn of druk achter het oog zijn:
  • Bijholteontsteking
  • Hoofdpijn
  • Ziekte van Graves
  • Schade aan de oogzenuw
  • Kiespijn en kaakklachten

Bijholteontsteking of sinusitis

Bijholteontsteking of sinusitis vindt plaats wanneer bacteriën of virussen de met lucht gevulde holten of ruimtes achter je neus, ogen en wangen binnendringen. Deze boosdoeners zorgen ervoor dat je bijholten of sinussen opzwellen en je neus vol raakt met slijm. Bij een sinusinfectie voel je druk in het bovenste deel van je gezicht, ook achter je ogen. Bijkomende symptomen van sinusitis kunnen zijn:

Hoofdpijn

Drie soorten hoofdpijn, spanningshoofdpijn, clusterhoofdpijn en migraine, kunnen een gevoel van druk achter de ogen veroorzaken.

Spanningshoofdpijn
Spanningshoofdpijn is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn, die bijna 80 procent van de mensen treft.

Clusterhoofdpijn
Clusterhoofdpijn is een extreem pijnlijke vorm van hoofdpijn die komt en gaat. Je kunt clusterhoofdpijn krijgen voor een paar dagen of weken, en dan geen hoofdpijn hebben gedurende vele maanden of jaren. Naast druk achter het oog, kan je last hebben van de volgende klachten:
  • Pijn in je hoofd die strak, pijnlijk of intens aanvoelt
  • Pijn in je nek- en schouderspieren
  • Rode, tranende ogen
  • Rood gelaat of zweten in het gezicht
  • Zwelling aan één kant van je gezicht
  • Hangend ooglid

Migraine
Migraine kan hevige kloppende pijn veroorzaken, meestal aan één kant van het hoofd. Bijverschijnselen van migraine zijn (ernstige) misselijkheid en/of braken en/of overgevoeligheid voor licht en geluid. Migraine-aanvallen kunnen urenlang tot aanzienlijke pijn leiden en kunnen zo ernstig zijn dat de pijn invaliderend is.

Ziekte van Graves

De ziekte van Graves is een auto-immuunziekte die ervoor zorgt dat het immuunsysteem de schildklier per ongeluk aanvalt. Hierdoor laat de klier te veel van zijn hormoon vrij. De ziekte van Graves beïnvloedt de oogspieren, waardoor je last krijgt van uitpuilend ogen, grote ogen. Veel mensen met deze ziekte hebben ook een gevoel van druk achter hun ogen, dat erger wordt als ze hun ogen bewegen. Bijkomende symptomen kunnen zijn:
  • Oogpijn
  • Het gevoel dat er iets in je oog zit
  • Gezwollen oogleden
  • Rode ogen
  • Verminderd gezichtsvermogen

Wazig zien / Bron: Martin SulmanWazig zien / Bron: Martin Sulman

Oogzenuwontsteking

Auto-immuunziekten zoals multiple sclerose (MS) of lupus kunnen zwelling of ontsteking achter het oog veroorzaken. Deze zwelling kan de oogzenuw beschadigen, die visuele informatie van je ogen naar de hersenen stuurt. Ontsteking van de oogzenuw (neuritis optica) kan pijn veroorzaken die als druk of pijn achter je oog kan voelen. Je kunt verder de volgende klachten ervaren:
  • Verlies van gezichtsvermogen aan één oog
  • Wazig zien
  • Gestoord kleurenzicht
  • Pijn die erger wordt als je je ogen beweegt
  • Last van flitsende lichten (fotopsie) bij bewegen van je ogen
  • Verlies van de mogelijkheid om kleuren en contrasten te zien

Andere oorzaken pijn achter de ogen

Er zijn verscheidende andere mogelijke oorzaken van pijn achter de ogen.

Problemen met het gezichtsvermogen

Problemen met het gezichtsvermogen kunnen leiden tot vermoeide ogen. Als je bijvoorbeeld geen bril draagt ​​wanneer je het wel zou moeten, als je de verkeerde bril draagt of als je de hele dag beeldschermwerk doet, kunnen je ogen vermoeid raken, waardoor je druk en pijn voelt.

Droge-ogensyndroom

Je ogen kunnen om verschillende redenen droog worden, bijvoorbeeld door allergieën of onvoldoende traanproductie. Het syndroom gaat gepaard met jeuk, een branderig gevoel en een scherpe pijn achter de ogen.

Trauma

Trauma aan het oog of zelfs het hoofd kan pijn achter de ogen veroorzaken. Dit kan het gevolg zijn van (stomp) oogletsel, bloedingen of hoofdpijn.

Hormonen

Hormoonschommelingen zijn in verband gebracht met migraine en hoofdpijn. Fluctuaties in hormonen kunnen de bloedtoevoer naar de hersenen veranderen en medicijnen kunnen de effecten ook verergeren en zo bijdragen aan hoofdpijn.

Bijziendheid, verziendheid of astigmatisme

Pijn achter de ogen kan ook ontstaan bij bijziendheid, verziendheid of bij astigmatisme. De hoofdpijn ontstaat vaak in de loop van de dag en is iedere dag aanwezig. De pijn is vaak gelokaliseerd enigszins boven of achter de ogen.

Papil oedeem

Een aandoening die wordt gekenmerkt door overmatige vochtophoping in de oogzenuw waardoor deze opzwelt. Het kan worden veroorzaakt door aandoeningen zoals bloedingen, ontstekingen en hersentumoren.

Aneurysma

Veroorzaakt door verzwakte bloedvaten die ofwel een kleine hoeveelheid bloed lekken of barsten, wat leidt tot de ontwikkeling van een hemorragische beroerte (hersenbloeding). Aneurysma's kunnen leiden tot ondraaglijke hoofdpijn.

Huisarts inschakelen

Schakel meteen een arts in bij één of meerdere van deze meer ernstige symptomen:
  • Hoge koorts
  • Verlies van gezichtsvermogen
  • Ernstige hoofdpijn
  • Uitvalsverschijnselen

Onderzoek en diagnose

Je huisarts zal middels het stellen van vragen en lichamelijk onderzoek (waaronder oogonderzoek) proberen vast te stellen wat de pijn achter je ogen veroorzaakt. Zo nodig verwijst hij of zij je door naar een van deze specialisten:
  • Keel-, neus- of oorarts (KNO-arts), welke zich bezighoudt met de behandeling van aandoeningen aan keel, neus en oren;
  • Neuroloog, een arts die is gespecialiseerd in de hersenen en het zenuwstelsel;
  • Oogarts, een arts die gespecialiseerd is in de ogen.

Vervolgonderzoek
Vervolgonderzoek kan bestaan uit:
  • Neusendoscopie (kijkonderzoek van de neus en bijholten).
  • MRI-scan. Deze test maakt gebruik van computers en radiogolven om foto's te maken van je hersenen en andere organen.
  • CT-scan. Deze test gebruikt röntgenfoto's om foto's te maken van je hersenen en andere organen.
    CT-scan / Bron: Anekoho/Shutterstock.comCT-scan / Bron: Anekoho/Shutterstock.com
  • Echografie. Hoogfrequente geluidsgolven maken foto's van je schildklier of andere structuren in je lichaam.
  • Bloedonderzoek. De arts kan bloedtests laten uitvoeren om je schildklierhormoonspiegel te controleren of om te kijken naar de antilichamen die worden geproduceerd wanneer je een auto-immuunziekte hebt.
  • De radioactief jodium-opname (RAJO) proef en schildklierscan teneinde de grootte, structuur en functie van de schildklier te meten.
  • Een uitgebreid oogonderzoek door de oogarts.

Voor een kaak- of tandprobleem moet je een tandarts bezoeken. De tandarts zal de kaak en beet onderzoeken om te zien of een verkeerde uitlijning de spierspanning veroorzaakt en het gevoel van druk achter je oog.

Behandeling

De behandeling van pijn achter de ogen zal afhangen van de onderliggende oorzaak. Een bijholteontsteking gaat veelal binnen 1 tot 3 weken vanzelf over. Antibiotica zal niet snel worden voorgeschreven. Je kan tegen de klachten neusdruppels en paracetamol nemen. Tegen hoofdpijn kun je een vrij verkrijgbare pijnstiller nemen. Bij migraine of clusterhoofdpijn kan de arts medicijnen voorschrijven.

Als je de ziekte van Graves hebt, kan er gekozen worden om te behandelen met medicijnen, met radioactief jodium of door middel van een operatie. Bij een oogzenuwontsteking kan de arts je steroïde medicijnen geven om de zwelling in de oogzenuw te verminderen. Als MS de oogzenuwontsteking veroorzaakt, kan de arts geneesmiddelen voorschrijven zoals interferon bèta-1a om meer zenuwbeschadiging te voorkomen. Als je een probleem hebt met je beet of uitlijning van de kaak, kan je tandarts een procedure uitvoeren om dit te corrigeren.

Prognose en vooruitzichten

De vooruitzichten hangen af ​​van de aandoening die de druk achter je oog veroorzaakt. Je hebt het meeste kans op herstel als je therapietrouw bent en zorgvuldig de instructies van je arts opvolgt en de medicijnen gebruikt iie zijn voorgeschreven.

Lees verder

© 2018 Tartuffel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pijn aan de ogenPijn aan de ogenDe ogen zijn zeer belangrijk: we zien er alles mee. Pijn aan de ogen kan voorkomen bij griep, maar kan ook een gevolg zi…
Steken in het hoofdSteken in het hoofdSteken in het hoofd: hoofdpijn, stekende pijn, clusterhoofdpijn, hersentumor. Een stekende hoofdpijn heeft iedereen wel…
Pijn als ik op mijn oog drukPijn als ik op mijn oog drukDe ogen zorgen ervoor dat we alle beelden kunnen zien. Oogpijn heeft vaak als oorzaak een ontsteking, een netvliesloslat…
Lasogen (sneeuwblindheid), oorzaken symptomen en behandelingLasogen ook wel sneeuwblindheid of fotokeratitis genoemd, zijn het gevolg van langdurig onbeschermd blootgesteld zijn aa…
Bindvliesontsteking, oorzaken, symptomen en behandelingBij een bindvliesontsteking (conjunctivitis) aan het oog is het bindvlies om het oogwit en de binnenkant van het ooglid…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/seb_ra
  • Allaboutvision. Eye Pain - Is It An Emergency? http://www.allaboutvision.com/conditions/eye-pain.htm#behind (ingezien op 7-1-2018)
  • Bel Marra Health. Pain behind the eyes: Causes and home remedies. https://www.belmarrahealth.com/pain-behind-eyes-causes-home-remedies/ (ingezien op 8-1-2018)
  • Erasmus MC. De ziekte van Graves. https://www.erasmusmc.nl/schildkliercentrum/patienten/functiestoornissen/auto-immuun/graves/ (ingezien op 8-1-2018)
  • Healthline. What Causes a Feeling of Pressure Behind the Eye? https://www.healthline.com/health/pressure-behind-eye#causes (ingezien op 7-1-2018)
  • Mayo Clinic. Migraine: Symptoms & causes. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/migraine-headache/symptoms-causes/syc-20360201 (ingezien op 8-1-2018)
  • Thuisarts. Ik heb een bijholteontsteking. https://www.thuisarts.nl/bijholte-ontsteking/ik-heb-bijholte-ontsteking (ingezien op 8-1-2018)
  • Afbeelding bron 1: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 2: Anekoho/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Pijn achter de ogen: oorzaken van drukkende pijn achter ogen"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 09-01-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn & migraine
Medische informatie…
Schrijf mee!