InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bekkenpijn: symptomen en oorzaak van pijn in het bekken

Bekkenpijn: symptomen en oorzaak van pijn in het bekken

Bekkenpijn: symptomen en oorzaak van pijn in het bekken Bekkenpijn verwijst naar pijn onder de navel in de onderbuik, onderrug, inclusief de (inwendige) geslachtsorganen. Hoewel bekkenpijn vaak verwijst naar pijn in het gebied van de interne voortplantingsorganen van de vrouw, kan bekkenpijn ook bij mannen aanwezig zijn. Er zijn meerdere oorzaken van pijn in het bekken. Bekkenpijn kan een symptoom zijn van een infectie of kan voortkomen uit pijn in het bekkenbeen of uit organen als de blaas of de dikke darm. Bij vrouwen kan bekkenpijn echter zeer wel een aanwijzing zijn dat er een probleem is met een van de voortplantingsorganen in het bekkengebied (baarmoeder, eierstokken, eileiders, baarmoederhals of vagina). Bekkenpijn is een veel voorkomend verschijnsel in de zwangerschap, maar ook als je niet zwanger bent kun je last krijgen van bekkenpijn.

Wat is bekkenpijn?

Bekkenpijn kan zich ontwikkelen door vele ziekten en aandoeningen. Bekkenpijn kan bijvoorbeeld afkomstig zijn van normale menstruatie, blindedarmontsteking, blaasproblemen, etc. Zowel goedaardige als meer ernstige medische aandoeningen kunnen voor bekkenpijn zorgen. Bij aanhoudende of ernstige bekkenpijn, is het verstandig je huisarts te raadplegen.

Oorzaak van bekkenpijn man en vrouw

Mogelijke oorzaken van bekkenpijn bij zowel mannen als vrouwen kunnen zijn:

Operatie bij appendicitis / Bron: Istock.com/kzenonOperatie bij appendicitis / Bron: Istock.com/kzenon

Blindedarmontsteking (appendicitis)

Blindedarmontsteking of appendicitis is een ontsteking van de appendix, een wormvormig aanhangsel van de darm. de appendix bevindt zich waar de dunne darm overgaat in de dikke darm; rechtsonder in de buik. Een blindedarmontsteking is een medisch noodgeval dat bijna altijd een snelle operatie vereist om de appendix te verwijderen. Onbehandeld, zal een ontstoken appendix uiteindelijk barsten, of perforeren, waarbij infectieus materiaal in de buikholte terechtkomt. Dit kan leiden tot buikvliesontsteking of peritonitis, een ontsteking van het buikvlies. Dit kan dodelijk zijn, tenzij het snel wordt behandeld met sterke antibiotica.

Blaasontsteking

Een blaasontsteking of cystitis komt vaak voor bij vrouwen. Symptomen kunnen bestaan uit:

Een milde blaasontsteking kan spontaan verbeteren zonder antibiotica. Het verdwijnt meestal snel zonder complicaties in de meeste gevallen. Het is daarbij belangrijk om voldoende te drinken.

Seksueel overdraagbare aandoeningen

Seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) zoals chlamydia, gonorroe, syfilis en trichomonas kunnen klachten geven als bekkenpijn. Vaginale afscheiding of afscheiding uit de penis en brandend gevoel of pijn tijdens het plassen kunnen wijzen op een soa. Behandeling van een soa bestaat uit medicatie (bijvoorbeeld antibiotica).

Niersteen / Bron: Tsester, Wikimedia Commons (CC0)Niersteen / Bron: Tsester, Wikimedia Commons (CC0)

Nierbekkenontsteking of nierstenen

Bij een nierbekkenontsteking of pyelonefritis ben je ziek met hoge koorts, koude rillingen en misselijkheid. Je hebt tevens pijn in je rug of zij, aan één of beide kanten. Een nierbekkenontsteking wordt meestal behandeld met antibiotica, meestal ciprofloxacine of amoxicilline.

Nierstenen zijn harde afzettingen die zich vormen in de nieren en gemaakt zijn van mineralen en zouten. Nierstenen hebben veel oorzaken en kunnen elk deel van je urinewegen aantasten, van de nieren tot de blaas. Vaak vormen zich stenen wanneer de urine geconcentreerd is, waardoor mineralen kunnen kristalliseren en aan elkaar blijven kleven.

Maag-darmstoornissen

PDS
Het prikkelbare darm syndroom (PDS) is een veel voorkomende darmaandoening. De oorzaak is niet bekend. De symptomen kunnen vrij variabel zijn en bestaan vaak uit buikpijn, een opgeblazen gevoel en soms aanvallen van diarree en/of obstipatie. Symptomen komen en gaan. Er is geen remedie voor PDS, maar de symptomen kunnen vaak worden verlicht door behandeling en leefstijlaanpassingen.

Verklevingen
Verklevingen kunnen optreden na een operatie. Na operaties in de buik ontstaan bij meer dan 90% van de mensen verklevingen in de buik. Verklevingen kunnen soms zorgen voor vernauwing van de darmen, wat tot klachten kan leiden. Dit komt met vooral voor bij de ziekte van Crohn.

Hernia
Een hernia is een abnormale uitpuiling van de darmen door een zwak deel van de buik en de meest gebruikelijke plek is in de lies (liesbreuk). Er treedt een hernia op waar sprake is van een zwak deel in de wand van de buik. Als gevolg hiervan kan een deel van de darm er doorheen duwen. Je kunt dan een zachte knobbel of zwelling onder de huid voelen.

Zenuwaandoeningen

Ook bepaalde zenuwaandoeningen kunnen leiden tot bekkenpijn. Bekkenzenuwpijn wordt veroorzaakt door beschadiging of disfunctie van bekkenzenuwen, wat kan gebeuren door:
  • diabetische neuropathie;
  • overmatige compressie, zoals langdurig zitten op een fietsstoeltje;
  • beschadiging tijdens een buikoperatie;
  • trauma aan of rond de zenuwen.

Gebroken bekken

Een stabiele bekkenfractuur is bijna altijd pijnlijk. Je hebt vaak pijn in de heup of lies, wat wordt verergerd door de heup te bewegen of proberen te lopen, hoewel lopen mogelijk nog steeds mogelijk is. Sommige mensen ervaren dat als ze proberen een heup of knie gebogen te houden, dit de pijn kan verlichten. Andere symptomen zullen variëren qua ernst en kunnen bestaan uit:
  • pijn en gevoeligheid in de lies, heup, onderrug, bil of het bekken.
  • blauwe plekken en zwelling over de bekkenbodem.
  • gevoelloosheid of tintelingen in het genitale gebied of in de dijen.
  • pijn kan ook aanwezig zijn bij het zitten en bij het poepen.

Psychogene pijn

Psychogene pijn duidt op pijn zonder duidelijke lichamelijke afwijking, waarbij geestelijke of psychische factoren een rol lijken te spelen.

Oorzaak van pijn in het bekken bij een vrouw

Mogelijke oorzaken van bekkenpijn bij vrouwen zijn de volgende.

Buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap komt het eitje ergens buiten de baarmoeder (in de eileiders, de eierstokken, de baarmoederhals of de buikholte) vast te zitten. Vaak treden de eerste klachten op tussen de vijfde en twaalfde week van de zwangerschap. De eerste symptomen bestaan vaak uit lichte vaginale bloedingen en bekkenpijn.

Miskraam

Een miskraam is afbreking van een zwangerschap vóór de twintigste week. De medische term voor een miskraam is een spontane abortus. Symptomen van een miskraam zijn onder meer lichte tot zware bloedingen, ernstige krampen, buikpijn, koorts, gevoel van zwakte en rugpijn.

Eileiderontsteking

Een eileiderontsteking is een ontsteking van de eileider(s). Een dergelijke ontsteking kan sluimerend verlopen. Symptomen bestaan vaak uit buikpijn in onderbuik en afscheiding.

Ovulatie of eisprong

De ovulatie is het gereedkomen van een eicel uit de eierstok. Ovulatiepijn kan gepaard gaan met lage rugpijn ter hoogte van het stuitje of bekkenpijn.

Menstruatiekrampen

Het hebben van menstruatierampen is een van de meest voorkomende en vervelende onderdelen van de menstruatie. Veel vrouwen hebben er last van. Je voelt deze krampen in je onderbuik of rug. Ze kunnen variëren van mild tot ernstig. Ze treden meestal een jaar of twee nadat een meisje voor het eerst haar menstruatie krijgt, voor de eerste keer op. Naarmate je ouder wordt, worden ze meestal minder pijnlijk en kunnen ze volledig naar de achtergrond verdwijnen nadat je je eerste baby hebt gekregen. Hevige menstruatiepijn wordt 'dysmenorroe' genoemd.

Eierstokcyste of andere eierstokaandoeningen

Een eierstokcyste is een holte in één van de eierstokken waar vocht in zit. Klachten kunnen bestaan uit (vage) buikpijn of een zwaar gevoel in de buik, een onregelmatige menstruatie (met veel bloedverlies) of niet meer ongesteld worden.

Vleesbomen

Vleesbomen zijn goedaardige gezwellen van de baarmoeder. Symptomen kunnen zijn: zware menstruatie, krampen, pijn tijdens de geslachtsgemeenschap en drang om te plassen. Behandelingsopties omvatten hysterectomie (het verwijderen van de baarmoeder), embolisatie en hormoontherapie. Sinds 2016 kan men in Nederland vleesbomen verwijderen met MR-HIFU.

Endometriose

Endometriose is de ontwikkeling van baarmoederslijmvlies buiten de baarmoeder. Symptomen kunnen zijn: buikpijn, zware menstruatie en onvruchtbaarheid. Behandelingsopties omvatten pijnstillers, hormonen en operaties.

Baarmoederkanker

Baarmoederkanker is de groei van abnormale cellen in het baarmoederslijmvlies. Deze vorm van kanker komt meestal voor bij vrouwen ouder dan 50. Wanneer deze kanker vroeg wordt opgespoord, is genezing mogelijk. En meestal wordt de kanker in een vroeg stadium gevonden, voordat het zich buiten de baarmoeder heeft verspreid. De meest voorkomende symptomen zijn bloeding of vaginale afscheiding niet gerelateerd aan je menstruatie, pijn tijdens de geslachtsgemeenschap en bekkenpijn.

Baarmoederhalskanker

Baarmoederhalskanker wordt meestal veroorzaakt door het humaan papillomavirus of HPV. Een HPV-vaccin kan het risico op baarmoederhalskanker verminderen. Symptomen van baarmoederhalskanker zijn pijn tijdens de geslachtsgemeenschap, vaginale bloedingen en afscheiding.

Symptomen die wijzen op een probleem

Welke symptomen duiden een onderliggend probleem aan?
  • Verslechtering van menstruatiepijn;
  • Abnormale vaginale bloedingen;
  • Pijnlijk of moeilijk plassen;
  • Obstipatie of diarree;
  • Opgeblazen gevoel, gasvorming en winderigheid;
  • Bloed bij de stoelgang;
  • Pijn tijdens de geslachtsgemeenschap;
  • Koorts of koude rillingen;
  • Pijn in de heup;
  • Pijn in het liesgebied.

Raadpleeg in deze gevallen je huisarts.

Wat te doen bij bekkenpijn?

Er zijn veel verschillende oorzaken van bekkenpijn. Sommige zijn ernstiger dan andere. Als je zeker weet wat het veroorzaakt, bijvoorbeeld menstruatiepijn, kun je proberen een pijnstiller zoals paracetamol of ibuprofen te nemen. Als je niet zeker bent van de oorzaak van de pijn of als de pijn ernstig is, is het alleszins verstandig een arts raadplegen.

Urineonderzoek bij bekkenpijn / Bron: Angellodeco/ShutterstockUrineonderzoek bij bekkenpijn / Bron: Angellodeco/Shutterstock

Onderzoek en diagnose

Om te bepalen wat bekkenpijn veroorzaakt, zal de arts je eerst enkele vragen stellen over de symptomen die je ervaart en eerdere medische problemen. Hij of zij zal ook een lichamelijk onderzoek uitvoeren. Soms is vervolgonderzoek nodig in de vorm van:
  • Bloedonderzoek en urineonderzoek.
  • Zwangerschapstesten bij vruchtbare vrouwen.
  • Uitstrijkje om te controleren op seksueel overdraagbare aandoeningen zoals gonorroe en/of chlamydia. Bij een uitstrijkje wordt er vocht weggenomen uit de uitgang van de penis of vagina.
  • Röntgenonderzoek van de buikregio en het bekken.
  • Botdichtheidsmeting (DEXA). Bij een botdichtheidsmeting wordt met behulp van röntgenstraling gemeten hoeveel kalk je botten bevatten (botdichtheid).
  • Diagnostische laparoscopie (kijkoperatie in de buik), een onderzoek waarmee de buikholte en de organen die erin liggen worden geïnspecteerd.
  • Diagnostische hysteroscopie, waarbij met een kijkbuis (hysteroscoop) via de schede (vagina) naar de binnenkant van de baarmoeder wordt gekeken.
  • Ontlastingsonderzoek: controle van een ontlastingsmonster op de aanwezigheid van bloed.
  • Endoscopie van de lagere urinewegen.
  • Echografie.
  • CT-scan van de buik en het bekken.

Behandeling

De behandeling van bekkenpijn varieert, afhankelijk van de oorzaak, hoe intens de pijn is en hoe vaak de pijn optreedt. Soms wordt bekkenpijn behandeld met medicijnen, zo nodig met antibiotica. Als de pijn het gevolg is van een probleem met een van de bekkenorganen, kan de behandeling bestaan uit een operatieve ingreep of andere procedures. Je arts kan meer informatie geven over verschillende behandelingen voor bekkenpijn.

Lees verder

© 2018 Tartuffel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bekkenpijn of bekkeninstabiliteitBekkenpijn of bekkeninstabiliteitVeel vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap, doorgaans de tweede helft van de zwangerschap, last van bekkenpijn, ook we…
Bekkentherapie: Cecile RöstBekkentherapie: Cecile RöstHelaas ervaart ongeveer de helft van de zwangere vrouwen rond en na hun zwangerschap pijn in de omgeving van het bekken.…
Borstvoeding en bekkeninstabiliteitBorstvoeding en bekkeninstabiliteitBekkeninstabiliteit is een bekend verschijnsel tijdens, maar ook na de zwangerschap. Door de zwangerschapshormonen verwe…
Zwanger: pijn in de liesZwanger: pijn in de liesZwanger en pijn in de lies. Liespijn komt vaak voor tijdens de zwangerschap, vooral tegen het einde. Toch kan het al vee…
BekkeninstabiliteitBekkeninstabiliteitBekkeninstabiliteit is een heel normaal verschijnsel tijdens de zwangerschap. Vervelender wordt het als de bekkeninstabi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Milius007, Pixabay
  • Crohn-colitis.nl. Verklevingen en vernauwingen. https://www.crohn-colitis.nl/behandeling/operatie/verklevingen-en-vernauwingen/ (ingezien op 6-1-2018)
  • Mayo Clinic. Cystitis: Symptoms & causes. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cystitis/symptoms-causes/syc-20371306 (ingezien op 6-1-2018)
  • Onhealth. What Is Pelvic Pain? https://www.onhealth.com/content/1/pelvic_pain_causes (ingezien op 6-1-2018)
  • Patient1. Hernia. https://www.patient1.nl/encyclopedie/hernia (ingezien op 6-1-2018)
  • Patient.info. Pelvic Pain in Women. https://patient.info/health/pelvic-pain-in-women (ingezien op 6-1-2018)
  • Patient.info. Pelvic Fractures - Symptoms. https://patient.info/health/pelvic-fractures-leaflet/symptoms (ingezien op 6-1-2018)
  • Thuisarts. Ik heb een nierbekkenontsteking. https://www.thuisarts.nl/nierbekkenontsteking/ik-heb-nierbekkenontsteking (ingezien op 6-1-2018)
  • Verywell. Find out If You Could Have Pelvic Nerve Pain. https://www.verywell.com/chronic-pelvic-nerve-pain-2564568 (ingezien op 6-1-2018)
  • WebMD. Appendicitis. https://www.webmd.com/digestive-disorders/digestive-diseases-appendicitis#1 (ingezien op 6-1-2018)
  • WebMD. Pelvic Pain. https://www.webmd.com/pain-management/guide/pelvic-pain#1 (ingezien op 6-1-2018)
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/kzenon
  • Afbeelding bron 2: Tsester, Wikimedia Commons (CC0)
  • Afbeelding bron 3: Angellodeco/Shutterstock

Reageer op het artikel "Bekkenpijn: symptomen en oorzaak van pijn in het bekken"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 08-01-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in lichaam
Medische informatie…
Schrijf mee!