InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gele diarree: oorzaken van dunne ontlasting met gele kleur

Gele diarree: oorzaken van dunne ontlasting met gele kleur

Gele diarree: oorzaken van dunne ontlasting met gele kleur Het hebben van gele diarree kan voor ongerustheid zorgen. Normaal gesproken is je ontlasting bruin van kleur door het galpigment billirubine, dat vooral afkomstig is van de afbraak van rode bloedcellen. Gezonde ontlasting hoort een aaneengesloten worst te zijn en dus niet zacht (diarree). Er kunnen veel verschillende oorzaken zijn waarom je gele diarree hebt. Aangezien gele diarree een teken kan zijn van een ernstige onderliggende aandoening, waaronder leverziekte en alvleesklierstoornissen, is het van cruciaal belang medische hulp te zoeken wanneer je last hebt van bijkomende symptomen. Hierdoor kan de arts een diagnose stellen en een geschikte behandeling aanbevelen om verdere complicaties te voorkomen.

Dunne ontlasting met gele kleur

Gele diarree duidt op het hebben van losse en vaak zachte of waterige ontlasting die geel van kleur lijkt. Meestal is gele diarree het gevolg van onjuiste opname en verwerking van vetten in je darmen. Wanneer de slecht verteerde vetten in de dunne darm terechtkomen, worden ze uit het spijsverteringsstelsel afgevoerd in de vorm van gele ontlasting. In sommige gevallen kan de gele ontlasting gepaard gaan met vetdruppeltjes (vetdiarree).

Oorzaken van gele diarree

De oorzaken van gele diarree zijn onder meer:
  • Verminderde galproductie;
  • Alvleesklierinsufficiëntie;
  • Prikkelbare darmsyndroom (PDS);
  • Coeliakie (glutenintolerantie);
  • Giardiasis (darminfectie);
  • Angst.

Verminderde galaanmaak

Normale poep is bruin van kleur omdat het galzouten of galpigmenten bevat. Als je lever onvoldoende gal produceert, verliest de poep zijn normale bruine kleur omdat het weinig of geen galpigmenten bevat.

Oorzaken
Ontoereikende galproductie kan te wijten zijn aan:
  • Galstenen, die voorkomen dat gal je spijsverteringsstelsel bereikt door de galkanalen te blokkeren.
  • Leverkanker, die de gezonde levercellen vernietigt die verantwoordelijk zijn voor de galproductie.
  • Leverontsteking, die het normale functioneren van de lever bij het produceren van de gal belemmert.
  • Levercirrose en levercysten, die voorkomen dat voldoende gal het spijsverteringskanaal bereikt door de intra-hepatische ('binnen de lever gelegen') galwegen te blokkeren.

Geelzucht / Bron: Dr. Thomas F. Sellers, Wikimedia Commons (Publiek domein)Geelzucht / Bron: Dr. Thomas F. Sellers, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Symptomen
Wanneer gele diarree het gevolg is van onvoldoende toevoer van gal naar het spijsverteringsstelsel, zul je waarschijnlijk de volgende symptomen ervaren:

Alvleesklierinsufficiëntie

Alvleesklierinsufficiëntie (pancreasinsufficiëntie) is een aandoening waarbij de alvleesklier onvoldoende pancreasensap produceert, dat enzymen bevat die helpen bij de vertering van macronutriënten, waaronder eiwitten, koolhydraten en vetten. Dit sap speelt al met al een belangrijke rol bij de spijsvertering.

Oorzaken
Mogelijke oorzaken van pancreasinsufficiëntie zijn onder meer tumoren in de pancreas (alvleesklierkanker) en cystische fibrose (hierbij verstopt het taaie slijm de afvoerkanaaltjes in de alvleesklier). Alvleesklierontsteking, ook bekend als pancreatitis, en aangeboren afwijkingen van de alvleesklier kunnen ook het vermogen van de alvleesklier om genoeg pancreasensap te produceren belemmeren.

Symptomen
Naast gele diarree kan het falen van de pancreas om voldoende spijsverteringsenzymen aan te maken, de volgende symptomen veroorzaken:

Omdat pancreasinsufficiëntie een teken kan zijn van een ernstige onderliggende aandoening, is het raadzaam om je huisarts te raadplegen zodra je deze symptomen hebt.

Prikkelbare darmsyndroom (PDS)

Prikkelbare darmsyndroom (PDS) is een functionele gastro-intestinale aandoening waarbij obstipatie en diarree elkaar afwisselen. Frequente diarree veroorzaakt verlies van vocht en elektrolyten uit het lichaam. Drink dagelijks zes tot acht glazen water om uitdroging te voorkomen.

Coeliakie (glutenintolerantie)

Coeliakie (glutenintolerantie) verwijst naar een auto-immuunziekte waarbij je immuunsysteem de cellen van de dunne darm aanvalt en beschadigt. Dit gebeurt meestal na het eten van voedingsmiddelen die gluten bevatten, een soort eiwit. Voedingsmiddelen die gluten bevatten zijn gerst, tarwe en rogge. Elke schade aan de weefsels van de dunne darm belemmert het vermogen van de darmen om voedingsstoffen te absorberen uit verteerd voedsel, wat leidt tot gele diarree.

Symptomen
Omdat coeliakie veel symptomen veroorzaakt, kan de diagnose van deze aandoening moeilijk zijn. In feite is coeliakie geassocieerd met meer dan 300 symptomen. Veel voorkomende symptomen zijn:

Gele diarree door giardiasis

Giardiasis is een darminfectie die wordt veroorzaakt door besmetting met de parasiet Giardia lamblia. De ziekte heeft diarree als belangrijkste symptoom. Andere symptomen die je kunt ervaren zijn onder meer:

Deze symptomen verschijnen binnen drie weken na infectie. Een effectieve behandeling van Giardia is met antibiotica.

Dunne gele poep door angst

Angst veroorzaakt diarree doordat je spijsvertering onvoldoende doorbloed wordt. Wanneer je wordt geconfronteerd met een situatie die angst opwekt, reageert je lichaam vaak door de bloedvloer te verhogen naar gebieden, zoals de benen, die kunnen helpen bij het omgaan met een dergelijke situatie. Als gevolg hiervan heeft het spijsverteringsstelsel de neiging om onvoldoende bloedtoevoer te krijgen, hetgeen zijn normale manier van het verteren van voedsel belemmert. Dit resulteert in gele diarree.

Onderzoek en diagnose

Hoewel gele diarree in milde gevallen kan verdwijnen zonder enige behandeling, is het raadzaam om je huisarts te raadplegen als de klachten aanhouden om een ernstig spijsverteringsprobleem, dat dringend moet worden behandeld, uit te sluiten. Behandelingen voor deze aandoening richten zich op het aanpakken van de onderliggende oorzaak. Om de oorzaak van gele diarree te bepalen, kunnen bepaalde diagnostische tests nodig zijn, onder meer:
  • Vraaggesprek met de arts;
  • Lichamelijk onderzoek;
  • Ontlastingsonderzoek;
  • Beeldvormend onderzoek, zoals CT-scan of MRI-scan;
  • Onderzoek naar galblaasaandoeningen;
  • Bloedonderzoek voor leverziekten (leverwaarden).

Behandeling van gele diarree

Probiotica

Probiotica zijn gezonde bacteriën, die zorgen voor een goede darmflora. Wanneer ze worden ingenomen kunnen ze darmklachten verminderen. Probiotica verbeteren namelijk de spijsvertering en dragen bij aan een betere stoelgang.

Voldoende drinken

Bij diarree is het belangrijk om het verloren gegane vocht weer aan te vullen om uitdroging te voorkomen. Beter nog dan alleen water drinken is het innemen van ORS, een mengsel van zouten en druivensuiker dat je moet oplossen in water.

FODMAP-dieet

Het FODMAP-beperkte dieet is effectieve behandeling voor PDS. Dit dieet draait om bepaalde groepen koolhydraten in de voeding. Mogelijk dat dit dieet ook heilzaam kan zijn voor mensen met darmziekten als de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. Anno 2018 zijn daar de eerste aanwijzingen voor.

Vezelrijk voedsel

Het eten van voedsel met een hoog vezelgehalte (vezelrijk voedsel) helpt gele diarree te behandelen door vochtopname te vergemakkelijken. Een goede vochtopname leidt tot een goede stoelgang.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen DiarreeIedereen weet wel wat het is en als een kindje het heeft is het ontzettend vervelend; Diarree. Iedereen heeft wel eens D…
Diarree, Hoe komt het en wat doe je eraan?Diarree, Hoe komt het en wat doe je eraan?Iedereen kent het wel: Diarree. Helaas is dit een overlast wat vaak voorkomt en in de volksmond ook wel genoemd: spetter…
Last van diarree?Last van diarree?Bij diarree heb je last van een dunne soms waterige ontlasting. Het is erg vervelend als je last hebt van diarree vooral…
Kinderziektes genezen zonder apotheker: Overgeven en diarreeKinderziektes genezen zonder apotheker: Overgeven en diarreeOvergeven en diarree is een veel voorkomende aandoening bij kinderen. Maar zeker niet minder gevaarlijk want deze kinder…
Diarree stoppenDiarree stoppenDiarree of buikloop is wanneer je meerdere keren last hebt van een vloeibare stoelgang. Diarree kan voortkomen uit virus…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onsemeliot, Openclipart (bewerkt)
  • CF Centrum Amsterdam. Pancreasinsufficiëntie. https://www.cfcentrumamsterdam.nl/leven-cf/aangepaste-voeding/pancreasinsufficientie/ (ingezien op 12-2-2018)
  • Diarrheanurse. Yellow Diarrhea - Why Do I Have Yellow Poop? http://www.diarrheanurse.com/yellow-diarrhea.html (ingezien op 12-2-2018)
  • Gezondheidsnet. FODMAP-dieet bij prikkelbare darm. https://www.gezondheidsnet.nl/stoelgang-en-spijsvertering/fodmap-dieet-bij-prikkelbare-darm (ingezien op 12-2-2018)
  • Livestrong. Yellow Diarrhea After Meals & IBS. https://www.livestrong.com/article/495082-yellow-diarrhea-after-meals-ibs/ (ingezien op 12-2-2018)
  • Solvingtheibspuzzle. Yellow Diarrhea: Causes of Yellow Stool & Treatment. https://solvingtheibspuzzle.com/yellow-diarrhea/ (ingezien op 12-2-2018)
  • Afbeelding bron 1: Dr. Thomas F. Sellers, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Gele diarree: oorzaken van dunne ontlasting met gele kleur"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 22-07-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Diarree
Medische informatie…
Schrijf mee!