InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Droge handen: oorzaken en behandeling van droge handen

Droge handen: oorzaken en behandeling van droge handen

Droge handen: oorzaken en behandeling van droge handen Droge handen is een vervelende klacht, waar je soms flink last van kunt hebben. Veel mensen hebben last van droge handen. Bepaalde factoren kunnen ervoor zorgen dat de huid van je handen droog wordt en uiteindelijk kloofjes gaat vertonen. Guur winterweer, droge lucht en te veel afwassen kunnen allemaal bijdragen aan droge handen. Als je handen niet het punt zijn gepasseerd dat ze een beetje droog zijn, maar pijn doen en kloofjes vertonen, dan is het belangrijk om maatregelen te treffen om de schade ongedaan te maken en het ongemak te verminderen. De behandeling van droge handen kun je vaak zelf ter hand nemen, maar soms is het verstandig om een afspraak te maken met je huisarts, vooral bij ernstige of aanhoudende droge handen. Droge handen kun je zelf goed verzorgen met olijfolie.

Droge handen

Droge handen hebben is een courante klacht. Hoewel dit op zich geen gevaarlijke situatie is, kan het zeer irriterend zijn en interfereren met je dagelijkse bezigheden. In de meeste gevallen worden droge handen veroorzaakt door omgevingsfactoren. Het weer kan bijvoorbeeld droge handen veroorzaken. Regelmatig handenwassen, blootstelling aan chemicaliën en bepaalde medische aandoeningen kunnen de huid van je handen ook uitdrogen. Er zijn verschillende manieren om je droge handen gehydrateerd te houden, ongeacht de oorzaak.

Oorzaken van droge handen

Er meerdere mogelijke oorzaken van droge handen.

Weer

Tijdens de koude herfst- en wintermaanden, is het normaal dat je huid droog wordt. Guur weer, vooral koud weer zonder veel vocht in de lucht, kan ervoor zorgen dat je handen uitdrogen. Ook gaat in de herfst en winter veel huishoudens de centrale verwarming de hele dag aan en dit vermindert de luchtvochtigheid.

Werkomstandigheden

Bepaalde werkomstandigheden kunnen ook droge handen veroorzaken. Mensen met werk waarbij ze vaak met hun handen in het water zitten, lopen meer kans op droge handen. het gaat hierbij vooral om de zogeheten 'natte beroepen', zoals onder meer:
  • huishoudelijk werk
  • kappersvak
  • verzorgende sector
  • schoonmaakwerk
  • horeca

Aandoeningen

Sommige medische aandoeningen kunnen ook leiden tot droge handen of je risico vergroten op droge handen te krijgen. Mensen met auto-immuunziekten, zoals diabetes of lupus, hebben bijvoorbeeld een verminderde doorbloeding van de handen. Hierdoor raken hun handen gemakkelijker geïrriteerd. Eczeem en psoriasis, twee huidaandoeningen die huidontsteking veroorzaken, kunnen ook droge handen, schilfering van de huid en kloofjes veroorzaken.

Wanneer hulp inschakelen?

Als de droge handen worden veroorzaakt door eczeem of een andere huidaandoening, kunt je last krijgen van complicaties, zoals een infectie of zelfs vervormde vingernagels. Bepaalde symptomen kunnen wijzen op een ernstig probleem. Deze zijn:
  • verkleuring van de huid
  • bloeden
  • extreme roodheid
  • zwelling
  • open wondjes

Als droge handen niet verbeteren met thuisbehandeling en zelfzorgmaatregelen of als je een van de bovenstaande symptomen hebt, maak dan een afspraak met je huisarts.

Zelfzorg en behandeling van droge handen

Neem de volgende maatregelen als je last hebt van droge handen.

Vermijd (heet) water

Beperk de tijd die je handen in het water doorbrengen. Als je voor je werk veel met je handen in het water zit, zoals bij het afwassen, draag dan rubberen handschoenen om je handen te beschermen. Gebruik lauwwarm water in plaats van heet water, dat de huid sneller uitdroogt. Gebruik niet irriterende, vochtinbrengende zeep die vrij is van alcohol en geurstoffen. Dep je handen droog met een absorberende droge handdoek; overmatige wrijving kan de huid verder irriteren.

Handen gehydrateerd houden

Breng meerdere keren per dag een verzorgende vochtinbrengende crème of lotion van hoge kwaliteit op je handen aan. Lotions en crèmes helpen om de vochtbalans te herstellen. Gebruik handcrèmes waarin stoffen zitten die vocht vasthouden en die als het ware een beschermingslaagje over de huid leggen zodat er minder water verdampt.

Luchtbevochtiger / Bron: Juanra09, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Luchtbevochtiger / Bron: Juanra09, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Luchtbevochtiger

Plaats een luchtbevochtiger in je huis om te voorkomen dat de lucht te droog wordt en je handen verder uitdrogen. Plaats de luchtbevochtiger in je slaapkamer.

Draag handschoenen

Als je handen vaak ondergedompeld zijn in water, zoals tijdens het afwassen, overweeg dan om een ​​paar latex huishoudhandschoenen te dragen. Handschoenen helpen voorkomen dat het water de natuurlijke oliën van de huid wegneemt en doet uitdrogen.

Verminder stress

Het klinkt misschien gek, maar er is een verband tussen stress en eczeem. Dus daarom kan het helpen om stress te verminderen als je last hebt van handeczeem.

Behandel je handen 's nachts

Een van de beste remedies voor droge handen is om ze 's nachts in te smeren met een verzachtende en beschermende lotion of vaseline-cetomacrogol crème FNA, die de huisarts kan voorschrijven. Bedek daarna je handen met een paar zachte katoenen of linnen handschoenen. Door de moisturizer af te dekken, wordt het beter opgenomen door de huid en word je wakker met babyzachte handen.

Vraag naar receptcrème

Voor een zeer droge en schilferige huid kan je huisarts een speciale lotion aanbevelen die melkzuur of ureum bevat. Deze ingrediënten helpen de droge en schilferige huid te verwijderen. Er zijn ook vrij verkrijgbare handlotions die ureum bevatten, bijvoorbeeld 'Eucerin UreaRepair PLUS Handcrème 5% Urea'.

Voldoende drinken

Drink overdag voldoende om je lichaam gehydrateerd te houden en zorg dat je huid niet uitdroogt. Vermijd vloeistoffen die je uitdrogen, zoals alcohol. Neem geen ook suikerhoudende dranken.

Olijfolie toepassen bij droge handen / Bron: Pau Noia0, PixabayOlijfolie toepassen bij droge handen / Bron: Pau Noia0, Pixabay

Droge handen behandelen met olijfolie

Droge handen kun je verzorgen door ze te weken in een kalmerend handbad met olijfolie. Olijfolie is rijk aan vitaminen en antioxidanten. Die twee stoffen zijn essentieel voor het revitaliseren en stimuleren van je huid. Dat komt omdat vitamine A, B1, B2, C, D, E, K en ijzer die in olijfolie zitten, de huid glad, elastisch en gezond kunnen maken. De antioxidant zelf kan de vrije radicalen elimineren die verantwoordelijk zijn voor de droge en doffe huid. Het is begrijpelijk waarom mensen uit de Middellandse Zee deze olie benoemen als schoonheidsolie. Olijfolie heeft antioxiderende eigenschappen en kan daarom de huid beschermen tegen die schadelijke vrije radicalen. Het is gunstig om het verouderingsproces te vertragen en huidklachten te genezen. Vitamine E is essentieel voor de algehele gezondheid van de huid. Zonder vitamine E heb je geen glanzende, hydraterende en gezonde huid.

Stap 1
Giet 3 kopjes water, 2 eetlepels extra vierge olijfolie, 2 eetlepels kokosolie en 1 kop melk in een magnetronbestendige kom. Roer om de ingrediënten goed te laten mengen. Kies een kom die groot genoeg is voor beide handen.

Stap 2
Plaats het mengsel op een matige stand gedurende 20 minuten in de magnetron. Daarna de kom uit de magnetron halen, het mengsel roeren en zorgvuldig de checken hoe warm het mengsel is met één vinger. Het mengsel moet warm aanvoelen, maar niet te heet. Als het mengsel niet warm genoeg voor je is, plaats het dan op een laag vuur gedurende 10 tot 20 seconden.

Stap 3
Dompel beide handen gedurende 10 tot 15 seconden in het mengsel met olijfolie. Als het mengsel begint af te koelen, verwarm het dan nog eens gedurende 10 tot 20 seconden op het gasstel.

Stap 4
Haal je handen uit het mengsel en spoel het olijfoliemengsel af onder lauw water. Dep je handen droog voordat je je favoriete handcrème aanbrengt. Daarna het mengsel weggooien.

Benodigdheden
  • 3 kopjes water
  • 2 eetlepels extra vierge olijfolie
  • 2 eetlepels kokosolie
  • 1 kopje melk
  • Handcrème

Preventie

Als je droge handen worden veroorzaakt door je werkomstandigheden, overweeg dan om een kleine fles handcrème bij je te dragen, zodat je de crème steeds opnieuw kunt aanbrengen. Zoek naar moisturizers die ingrediënten bevatten zoals:
  • glycerine
  • jojoba olie
  • cacaoboter
  • aloë

Als je op een plaats werkt waar regelmatig handen wassen nodig is, zoals een ziekenhuis of restaurant, moet je met je leidinggevende praten over het installeren van lotionpompen op de muren. Als ze er al hangen, maak er dan goed gebruik van. Vermijd ook overmatige hitte, zoals die van handendrogers. Evenals koude omstandigheden kan hitte de huid verder uitdrogen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen droge handen? TipsWat te doen tegen droge handen? TipsDroge handen, wanneer je er last van hebt, wil je er uiteraard zo snel mogelijk vanaf komen. Droge handen kunnen erg jeu…
Manicure en droge handenManicure en droge handenWanneer je last hebt van droge handen, kan dat natuurlijk ontzettend vervelend zijn. Wat kun je hier zoal tegen doen? Eé…
Droge handen in de winterDroge handen in de winterIn de winter kan het voorkomen dat je last hebt van droge handen. Dit is iets waar veel mensen mee te maken hebben. Drog…
Wat moet je niet doen met droge handen?Wat moet je niet doen met droge handen?Wanneer je last hebt van droge handen, dan is dat natuurlijk ontzettend vervelend. Het jeukt en soms doet het ook erg ve…
Droge handen: oorzaak en tipsDroge handen: oorzaak en tipsDroge handen vormen vooral in de droge winterperiode bij veel mensen klachten. Droge handen kunnen echter het hele jaar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rawpixel, Pixabay
  • Apotheek. Vaseline-Cetomacrogol Crème FNA. https://www.apotheek.nl/producten/vaseline-cetomacrogol-creme-fna (ingezien op 7-3-2018)
  • Dermanities. Can Olive Oil Reduce Skin Crack on Hands? http://www.dermanities.com/can-olive-oil-reduce-skin-crack-hands (ingezien op 10-3-2018)
  • Healthline. Natural Remedy for Severely Dry and Cracked Hands. https://www.healthline.com/health/dry-hands#causes. https://www.healthline.com/health/dry-hands#causes (ingezien op 7-3-2018)
  • Livestrong. Natural Remedy for Severely Dry and Cracked Hands. https://www.livestrong.com/article/179041-natural-remedy-for-severely-dry-and-cracked-hands/ (ingezien op 7-3-2018)
  • Live Strong. Home Remedy of Olive Oil for Cracked Hands. https://www.livestrong.com/article/561807-home-remedy-of-olive-oil-for-cracked-hands/ (ingezien op 10-3-2018)
  • Huidarts. Handeczeem. https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/handeczeem/ (ingezien op 7-3-2018)
  • Afbeelding bron 1: Juanra09, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Pau Noia0, Pixabay

Reageer op het artikel "Droge handen: oorzaken en behandeling van droge handen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!