InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Drijvende ontlasting

Drijvende ontlasting

Drijvende ontlasting Drijvende ontlasting duidt op ontlasting dat blijft drijven in de toiletpot. Drijvende ontlasting of poep kan komen door het voedsel dat je eet. Bepaalde voeding kan leiden tot overmatige gasvorming en de overmatige aanwezigheid van gassen in de ontlasting kan deze doen laten drijven. Er kan ook ontzettend veel vet in de ontlasting aanwezig zijn, waardoor deze dun en plakkerig is. Dat wordt vetdiarree genoemd. Je kunt soms last hebben van drijvende ontlasting, maar er zijn ook mensen die er bijna altijd last van hebben. In dat geval is het belangrijk je huisarts te raadplegen om te achterhalen wat er aan de hand is. Behandeling, indien nodig, is afhankelijk van de oorzaak van de drijvende ontlasting. De arts kan antibiotica voorschrijven in geval van bacteriële infecties of antidiarreemedicatie in geval van diarree. De behandeling van vetdiarree is afhankelijk van de oorzaak. De arts kan ook dieetveranderingen en leefstijlaanpassingen aanbevelen.
Overmatige gasvorming door asperges / Bron: Evan Lorne/Shutterstock.comOvermatige gasvorming door asperges / Bron: Evan Lorne/Shutterstock.com

Overmatige gassen in de ontlasting

Voedingsmiddelen

De overmatige aanwezigheid van gassen in de ontlasting kan de ontlasting doen drijven. Te veel gas in de ontlasting kan komen door gisting en rotting. Meestal is drijvende ontlasting het gevolg van iets dat je hebt gegeten. Als je iets eet dat gasvorming veroorzaakt (of een grote maaltijd eet), mengt het gas zich met ontlasting in de darmen. De extra lucht maakt de ontlasting minder dicht, waardoor het drijft wanneer het de toiletpot raakt. Hier zijn enkele soorten voedsel die gas kunnen produceren:
  • appels, peren, perziken, pruimen
  • kunstmatige zoetstoffen
  • asperges, artisjokken, spruitjes, broccoli, uien
  • bonen
  • fruitsappen
  • honing
  • frisdranken en fruitsappen
  • suikervrije snoepjes en kauwgom

Veel van deze voedingsmiddelen bevatten suikers die ook overmatige gasvorming en winderigheid kunnen produceren. Pruimen, appels, perziken en suikervrije voedingsmiddelen bevatten bijvoorbeeld sorbitol. Frisdranken, honing en vruchtensappen bevatten veel fructose.

Lactose-intolerantie

Bij lactose-intolerantie kun je lactose niet of niet volledig verteren. Mensen met lactose-intolerantie kunnen drijvende ontlasting hebben als ze melk en melkproducten consumeren. Het enzym lactase dat in de dunne darmwand wordt aangemaakt, is nodig om lactose te verteren. Bij een gebrek aan lactase wordt lactose niet of niet volledig verteerd, hetgeen klachten kán geven. Je kunt last krijgen van een opgeblazen gevoel en gasvorming na het nuttigen van zuivelproducten, wat kan leiden tot drijvende ontlasting.

Prikkelbare dam syndroom (PDS)

Drijvende ontlasting komt ook vaak voor bij mensen met het prikkelbare darm syndroom (PDS), een veel voorkomende aandoening waarbij je regelmatig buikklachten en problemen met de ontlasting hebt. Symptomen zijn onder meer buikkrampen, buikpijn, een opgeblazen gevoel, winderigheid en diarree of obstipatie, of beide en slijm bij de ontlastring.

Vet in de ontlasting (vetdiarree)

Hoewel drijvende ontlasting meestal het gevolg is van iets dat je hebt gegeten, kan dit ook betekenen dat het vet in de voeding niet goed door het lichaam wordt opgenomen en in je ontlasting terechtkomt, een aandoening die vetdiarree of steatorroe wordt genoemd. Vaak is deze ontlasting zacht, volumineus en plakkerig, en stinkt het heel erg. Ook drijft het vaak in de toiletpot en is het moeilijk weg te spoelen.

Maag-darmaandoeningen

Maag-darminfecties of gastro-intestinale infecties kunnen vetdiarree veroorzaken (zoals de parasitaire infectie Giardiasis), maar het kan ook het gevolg zijn van het gebruik van bepaalde medicijnen of aandoeningen waarvan bekend is dat ze de absorberende bekleding van de darmen verstoren (zoals de ziekte van Crohn, coeliakie, bacteriële overgroei, cystic fibrosis (CF, taaislijmziekte), de ziekte van Graves en het kortedarmsyndroom.

Alvleesklier, galblaas en lever

Vetdiarree kan ook optreden als een symptoom van aandoeningen die de alvleesklier, galblaas of lever aantasten. Dergelijke aandoeningen worden vaak gekenmerkt door verlaagde niveaus van lipase (een spijsverteringsenzym geproduceerd door de alvleesklier of pancreas) en/of galzouten (een substantie dat wordt gevormd in de lever). Beide zijn nodig om vet af te breken en te absorberen. Het kan hierbij gaan om onder meer de volgende aandoeningen:

Chronische alvleesklierontsteking (pancreatitis)
Chronische alvleesklierontsteking komt vaak door langdurig alcoholgebruik of herhaalde aanvallen van acute alvleesklierontsteking. Je kunt hierbij last krijgen van drijvende ontlasting, evenals anders symptomen zoals buikpijn, rugpijn, opgeblazen gevoel in de buik en gewichtsverlies. Het wordt ook geassocieerd met diabetes.

Scleroserende cholangitis
Primaire scleroserende cholangitis (PSC) is een chronische ontsteking van de galwegen, waarbij vooral littekenvorming en vernietiging van de galkanalen binnen en buiten de lever optreedt. Symptomen kunnen zijn: drijvende ontlasting, vermoeidheid, jeukende huid, koorts / koude rillingen, geelzucht en donkere urine.

Symptomatische galstenen (choledocholithiasis)
De aanwezigheid van een of meer galstenen kan leiden tot klachten als de steen het galkanaal blokkeert. Naast drijvende ontlasting, kun je last krijgen van pijn in de rechter boven- of middenbovenbuik (deze pijn in de bovenbuik houdt minstens 30 minuten aan), koorts, geelzucht, verlies van eetlust, misselijkheid en braken.

Alvleesklierkanker
Een vorm van kanker die de alvleesklier of pancreas aantast. Symptomen kunnen bestaan uit pijn in de bovenbuik die naar je rug uitstraalt, verlies van eetlust of onbedoeld gewichtsverlies, depressie, het ontstaan van diabetes of snelle verslechtering van al bestaande diabetes, vermoeidheid en het geel worden van je huid en het wit van je ogen (geelzucht).

Huisarts inschakelen

Neem contact op met je huisarts als je meer dan twee weken last hebt van drijvende ontlasting. Zoek onmiddellijk medische hulp als drijvende ontlasting gepaard gaat met bloed in de ontlasting, duizeligheid, koorts of gewichtsverlies. Deze symptomen kunnen tekenen zijn van een ernstige ziekte of malabsorptie (de situatie waarin de opname van voedingsstoffen uit de voeding tekortschiet).

Afname van bloed voor onderzoek bij drijvende ontlasting / Bron: Istock.com/JovanmandicAfname van bloed voor onderzoek bij drijvende ontlasting / Bron: Istock.com/Jovanmandic

Onderzoek en diagnose

De arts zal vragen aan je stellen over hoe lang je reeds last hebt drijvende stoelgang, je dieet en voedingsgewoonten, je medische voorgeschiedenis en andere symptomen die je hebt (gehad). Zo nodig kan de arts bloedonderzoek of ontlastingsonderzoek laten uitvoeren om de specifieke oorzaak van de drijvende ontlasting te achterhalen.

Behandeling van drijvende ontlasting

Drijvende ontlasting als gevolg van overtollig gas is vaak onschadelijk en gaat weg zonder behandeling. Omdat voeding een rol kan spelen in de ontwikkeling van drijvende ontlasting, kun je met het aanpassen van je dieet dit probleem verhelpen. Door bijvoorbeeld één of twee voedingsmiddelen uit je dieet te verwijderen, kun je testen of die voedingsmiddelen bijdragen aan drijvende ontlasting. Je kunt hiervoor een voedseldagboekje bijhouden, waarin je noteert wat je hebt gegeten en hoe je stoelgang was. Als een bepaald voedsel gasvorming verergert, hoef je het misschien niet te vermijden. Vrij verkrijgbare enzymsupplementen zijn beschikbaar om voedingsmiddelen zoals bonen en melk (beter) te verteren. Het eten van kleinere porties kan ook helpen. De behandeling van vetdiarree hangt af van de onderliggende aandoening.

Drijvende ontlasting voorkomen

Als je drijvende ontlasting hebt, maar geen andere symptomen, kan het zinvol zijn om een dagboekje bij te houden waarin je noteert wat je hebt gegeten en hoe je ontlasting eruitziet. De kans is groot dat de drijvende ontlasting wordt veroorzaakt door voeding wat je neemt. Het bijhouden van zo'n dagboekje kan je helpen bij het identificeren welke voedingsmiddelen de drijvende ontlasting veroorzaken. Zodra je het middel hebt geïdentificeerd, kun je het in de toekomst vermijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloed in poep van de hondBloed in poep van de hondHet is niet smakelijk, maar het is als baas wel goed om te weten hoe de ontlasting van uw hond er uit ziet. Dan valt blo…
Kleur van je poep: groene, gele, grijze, zwarte en rode poepKleur van je poep: groene, gele, grijze, zwarte en rode poepWat is de kleur van je ontlasting? Normale ontlasting of poep is meestal koperbruin tot donkerbruin van kleur. Deze kleu…
Obstipatie (verstopping) bij kinderenObstipatie (verstopping) bij kinderenIn de dikke darm wordt de ontlasting ingedikt totdat het kind aandrang krijgt om te poepen. Als het kind last heeft van…
Wat weet u over poep en poepen? Enkele feiten op een rijWat weet u over poep en poepen? Enkele feiten op een rijPoepen doen we allemaal, sommigen mensen poepen elke dag en anderen enkele keren per week. Toch rust er nog een behoorli…
Zwarte ontlasting: zwarte, kleverige en teerachtige poepZwarte ontlasting: zwarte, kleverige en teerachtige poepZwarte ontlasting komt voor bij zowel kinderen als volwassenen. Er zijn veel mogelijke oorzaken dat je ontlasting of poe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tatyana Vyc/Shutterstock.com
  • Healthline. What Causes Stool Floats? https://www.healthline.com/symptom/stool-floats (ingezien op 12-3-2018)
  • Mayo Clinic. Pancreatic cancer: Symptoms & causes. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/pancreatic-cancer/symptoms-causes/syc-20355421 (ingezien op 12-3-2018)
  • Very Well. What It Means When Your Poop Floats. https://www.verywell.com/floating-stool-89206 (ingezien op 12-3-2018)
  • Voedingscentrum. Lactose-intolerantie. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/lactose-intolerantie.aspx (ingezien op 12-3-2018)
  • Wikipedia. Ontlasting. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontlasting (ingezien op 12-3-2018)
  • Afbeelding bron 1: Evan Lorne/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/Jovanmandic

Reageer op het artikel "Drijvende ontlasting"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 30-09-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontlasting
Medische informatie…
Schrijf mee!