InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan je navel: oorzaken en symptomen van pijnlijke navel

Pijn aan je navel: oorzaken en symptomen van pijnlijke navel

Pijn aan je navel: oorzaken en symptomen van pijnlijke navel Een pijnlijke navel of pijn in het navelgebied kent meerdere mogelijke oorzaken. Soms komt navelpijn door een ernstige aandoening, maar nog vaker is er sprake van een relatief eenvoudig en goed behandelbaar probleem. Iedereen die last heeft van navelpijn doet er verstandig aan een afspraak te maken met zijn of haar huisarts om te laten beoordelen of de oorzaak van de pijn ernstig is of niet. Veel aandoeningen kunnen pijn in het gebied van de navel veroorzaken en zelfs uitstralen naar andere delen van het lichaam, waaronder het bekken, de benen en de borst. Veel voorkomende oorzaken van een pijnlijke navel zijn dyspepsie, obstipatie en zwangerschap. De behandeling van een pijnlijke of gevoelige navel hangt af van de onderliggende oorzaak.

Oorzaken van een pijnlijke navel

Pijn aan de navel kan scherp, stekend of juist mild zijn en de pijn kan constant aanwezig zijn of juist komen en gaan. Je kunt de pijn alleen bij de navel voelen, of de pijn straalt uit naar andere delen van het lichaam. Het soort pijn dat je ervaart en de plek van de pijn varieert en hangt af van de onderliggende oorzaak.

Bijkomende symptomen

Afhankelijk van de oorzaak, kan navelpijn gepaard gaan met andere symptomen zoals:

Ontstoken navel

Door de vorm van je navel, is deze zeer kwetsbaar voor vuilophoping en ontstekingen. Wanneer je je navel niet goed schoonhoudt, kan zich door een opeenstapeling van bacteriën, vuil, zweet, lotion en pluisjes een nare geur ontwikkelen in je navel. Deze vuilresten kunnen in combinatie met bacteriën die zich daaraan te goed doen, aanleiding geven tot een ontsteking van de navel. Dit kan gepaard kan gaan met een rode, geïrriteerde, jeukende huid. Een pijnlijk navel is een andere klacht van een ontstoken navel.

Dyspepsie kan een oorzaak van navelpijn zijn. Dyspepsie duidt op een verstoring in het spijsverteringssysteem, waarbij hoofdzakelijk maagklachten optreden. Het veroorzaakt pijn, een branderig gevoel of ongemak in de bovenbuik en straalt uit naar het gebied rond de navel. Dyspepsie kan worden behandeld met vrij verkrijgbare maagzuurremmers en verandering van eetgewoonten. Vaak wordt aangeraden om meerdere kleine maaltijden verspreid over de dag te nemen in plaats van twee of drie grote maaltijden. Ook is het verstandig om geen vette maaltijden te nemen.

Pijnlijke navel tijdens de zwangerschap / Bron: Zerocool, PixabayPijnlijke navel tijdens de zwangerschap / Bron: Zerocool, Pixabay
Milde navelpijn is niet direct een reden tot bezorgdheid, maar vrouwen met aanzienlijke en/of aanhoudende pijn, moeten dit melden bij de huisarts of verloskundige. Je buik groeit flink tijdens de zwangerschap en door de druk die er van binnenuit op de buikwand komt te staan, kan de navel pijnlijk aanvoelen. Door de extra druk op de buikwand is de kans op een navelbreuk extra groot. Symptomen van een navelbreuk zijn:
  • een uitstulping nabij de navel
  • zwelling rond de navel
  • pijn in, rond en dichtbij de navel
  • misselijkheid en braken

Obstipatie

Een pijnlijke navel kan optreden wanneer je last hebt van obstipatie. Er is sprake van obstipatie als de ontlasting minder dan drie keer per week komt. Poep die te lang in de dikke darm aanwezig is, wordt hard en droog. Bijna iedereen heeft van tijd tot tijd last van verstopping, vaak van korte duur en zonder verdere klachten behalve wat pijn en ongemak. Incidentele obstipatie is te verhelpen door meer te bewegen, vezelrijke voeding en minstens 1,5 tot 2 liter per dag te drinken.

Pijnlijke navel na een operatie

Meestal zal de pijn als gevolg van een operatieve ingreep verdwijnen naarmate je lichaam geneest. De ernst van de pijn hangt af van de operatie die je hebt ondergaan en van je eigen pijnbeleving. Pijnstillers kunnen helpen de klachten te verlichten. Voor een spoedig herstel na een operatie is het belangrijk dat de pijnklachten goed worden behandeld. Ernstige pijn en zwellingen die gepaard gaan met de volgende klachten, moeten aanleiding geven tot nader onderzoek:

Mensen die een van deze symptomen ervaren, moeten dit melden aan de behandelend arts, aangezien deze klachten kunnen wijzen op een infectie.

Infecties die navelpijn veroorzaken

Pijn aan de navel kan ook worden veroorzaakt door een infectie.

Urineweginfecties

Urineweginfecties komen vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, maar iedereen, ook kinderen, kan een urineweginfectie krijgen. Een urineweginfectie kan pijn in de buik en de navel veroorzaken. De meeste urineweginfecties worden veroorzaakt door bacteriën en deze kunnen worden behandeld met antibiotica. Vaak gaat het om de gramnegatieve bacterie Escherichia coli, een normale bewoner van de menselijke darm.

Maag-darminfectie

Een maag-darminfectie kan veroorzaakt worden door een bacterie, virus, parasiet of schimmel. De meest voorkomende symptomen zijn diarree (met bloed en slijm), onwelriekende, stinkende ontlasting en darmkrampen en buikpijn, soms ter hoogte van de navel.

Gastro-enteritis of buikgriep

Gastro-enteritis wordt in de volksmond buikgriep genoemd. Symptomen van buikgriep zijn onder meer braken (soms totaal onverwacht), buikpijn (rond de navel), diarree, eventueel met krampen, een gebrek aan eetlust en soms ook koorts.

Meer ernstige oorzaken van pijnlijke navel

Sommige aandoeningen die buikpijn of pijn rond de navel veroorzaken zijn bijzonder pijnlijk, maar de meeste zijn behandelbaar en goed te genezen. Zelfs aandoeningen die niet kunnen worden genezen, zijn nog steeds behandelbaar en de pijn kan worden verlicht.

Galstenen

Een galkoliek als gevolg van galstenen zijn zeer pijnlijk vanwege het krachtig samenknijpen van galblaas en galgang waarmee het de galsteen tracht verder te krijgen. Het geeft heftige krampen rechts in de bovenbuik, maar de pijn kan zich verplaatsen richting de navel. Pijnstillers kunnen een pijnaanval helpen verminderen. Bij een steen die klem zit, is een operatie nodig om de galblaas te verwijderen. Zodra de galblaas is verwijderd, zal de pijn verdwijnen.

Blindedarmontsteking

Een blindedarmontsteking of appendicitis kondigt zich meestal aan door een plotselinge, hevige pijn rondom de navel, waarna het zich verspreidt naar rechtsonder in de buik. Onbehandelde appendicitis kan peritonitis of buikvliesontsteking veroorzaken, die optreedt als de appendix scheurt en de infectie zich verspreidt in de buik. Peritonitis is een gevaarlijke en mogelijk dodelijke ontsteking aan je buikvlies (peritoneum), een dun vlies dat alle organen in de buikholte omgeeft.

De pijn van een blindedarmontsteking begint meestal rond de navel en straalt daarna door de hele buik. De pijn verergert bij elke beweging, inclusief lopen en hoesten. Naast pijn, kunnen de volgende klachten optreden:
  • misselijkheid en overgeven
  • verlies van eetlust
  • obstipatie of diarree
  • koorts
  • opgeblazen gevoel of zwelling in de buik

Bij vermoeden van een blindedarmontsteking, moet je direct medische hulp inschakelen.

Alvleesklierontsteking

Een alvleesklierontsteking of pancreatitis is een aandoening waarbij de alvleesklier ontstoken raakt. De meest voorkomende oorzaken voor een acute alvleesklierontsteking zijn galstenen en overmatig alcoholgebruik. Bij acute appendicitis krijg je vaak pijn in de bovenbuik, waarbij de pijn kan uitstralen naar de rug, de zij en de schouders. Bijkomende klachten zijn misselijkheid, overgeven, koorts en een versnelde ademhaling

Dunne darmaandoeningen

Stoornissen van de dunne darm, zoals de ziekte van Crohn, kunnen intense pijn veroorzaken in en rond de navel. Dit soort aandoeningen zijn chronisch en pijnlijk, maar ze kunnen worden behandeld door medicatie en leefstijlaanpassingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles wat je over de navel wilt wetenAlles wat je over de navel wilt wetenIeder mens heeft een navel. Bijna ieder zoogdier ook. Zonder navel zou je namelijk niet geleefd hebben. De navel is een…
Pijn aan de navelPijn aan de navelPijn aan de navel bij endometriose, zwanger, menstruatie, door de broekriem of gewoon pijn zonder oorzaak. De navel is i…
Navelontsteking of infectie (baby): symptomen en behandelingNavelontsteking of infectie (baby): symptomen en behandelingEen navelonsteking is een aandoening die pasgeboren baby's kan treffen. Het is een ernstig probleem en kan de gezondheid…
Navelbreuk: oorzaken, symptomen en behandelingNavelbreuk: oorzaken, symptomen en behandelingEen navelbreuk kan zowel, bij (jonge) kinderen als volwassenen voorkomen. Het komt voor als er bij de navel een gaatje b…
Navel en aandoeningenNavel en aandoeningenDe navel is een litteken dat een restant is van onze periode in de baarmoeder. De navelstreng verbindt de baby met de pl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/RicardoImagen
  • Healthline. Belly Button Pain. https://www.healthline.com/health/belly-button-pain (ingezien op 6-3-2018)
  • Medical News Today. Common causes of belly button pain. https://www.medicalnewstoday.com/articles/319931.php (ingezien op 6-3-2018)
  • Thuisarts. Ik heb galstenen. https://www.thuisarts.nl/galstenen/ik-heb-galstenen (ingezien op 6-3-2018)
  • Thuisarts. Ik heb last van verstopping. https://www.thuisarts.nl/verstopping/ik-heb-last-van-verstopping (ingezien op 6-3-2018)
  • Wikipedia. Urineweginfectie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Urineweginfectie (ingezien op 6-3-2018)
  • Afbeelding bron 1: Zerocool, Pixabay

Reageer op het artikel "Pijn aan je navel: oorzaken en symptomen van pijnlijke navel"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 13-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Navelaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!