InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Flankpijn: oorzaken, symptomen & behandeling pijn in flanken

Flankpijn: oorzaken, symptomen & behandeling pijn in flanken

Flankpijn: oorzaken, symptomen & behandeling pijn in flanken Flankpijn, pijn in de flank of pijn in de zij kan heel heftig zijn en aanvalsgewijs optreden. Bij flankpijn moet altijd uitgesloten worden dat er geen sprake is van nierstenen of een opstijgende urineweginfectie die kan leiden tot een nierbekkenontsteking. Als je aanhoudende pijn in de flanken ervaart, moet je altijd je huisarts raadplegen. Een arts kan onderzoeken wat de oorzaak is van flankpijn. De nieren zijn de filters van je lichaam. Je nieren filteren non-stop afvalstoffen uit je bloed die samen met water je urine vormen. Een van de beste manieren om veelvoorkomende nierproblemen te voorkomen, is veel water drinken. Dit helpt het filterproces soepel te laten verlopen.

Wat is flankpijn?

Pijn in de flanken

Beide zijden van je lichaam worden 'flanken' genoemd. Flankpijn verwijst dan ook naar pijn of ongemak in één of beide flanken. Deze pijn ontwikkelt zich in het gebied onder de ribben en boven het bekken. Meestal is de pijn aan één kant van het lichaam aanwezig of aan de ene kant van je lichaam erger. Pijn in de bovenrug kan uitstralen naar de linker- of rechterflank.

Aanhoudende flankpijn

Heel veel mensen hebben wel eens last gehad van flankpijn en vaak is deze klacht meestal tijdelijk van aard en gaat het na enkele uren of dagen vanzelf weer over. Constante of hevige pijn in de flank kan echter wijzen op een ernstige onderliggende aandoening, zoals uitdroging of een urineweginfectie. Nierstenen of een aandoening in de nieren kunnen ook pijn in de flank veroorzaken die niet wegtrekt.

Bijkomende klachten

Flankpijn is een symptoom van een onderliggend probleem of aandoening. Vaak is pijn in de flanken een symptoom van een nieraandoening of probleem met de nieren, maar het kan ook het gevolg zijn van andere aandoeningen als het gepaard gaat met andere klachten. Het is belangrijk om een afspraak te maken met je huisarts als je last hebt van aanhoudende of steeds erger wordende pijn in de flank, vooral als je ook andere symptomen ervaart, zoals (hoge) koorts of plasklachten.

Urinestelsel / Bron: Alila Medical Media/ShutterstockUrinestelsel / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock

Oorzaken van flankpijn

Meest voorkomende oorzaken

Enkele van de meest voorkomende oorzaken van flankpijn zijn:

Minder vaak voorkomende oorzaken

Minder vaak voorkomende oorzaken van flankpijn zijn onder andere:
  • nierziekten
  • longontsteking met klachten als pijn bij ademhalen en slijm ophoesten
  • acute pancreatitis of alvleesklierontsteking met hevige buikpijn, met uitstralingspijn naar de rug, de zij en de schouders (schouderpijn)
  • appendicitis of blindedarmontsteking, wat meestal begint met een plotselinge, hevige pijn rondom de navel die zich verspreidt naar rechtsonder in de buik.
  • een blokkade in de urinewegen
  • een inflammatoire darmaandoening, zoals de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa
  • een nierinfarct, dat optreedt wanneer een bloedstolsel de bloedtoevoer naar de nier blokkeert
  • een abdominaal (in de buik) aorta-aneurysma (AAA), een uitstulping van een bloedvat ter hoogte van de buikslagader

Urinewegen / Bron: La Gorda/Shutterstock.comUrinewegen / Bron: La Gorda/Shutterstock.com

Urineweginfectie

Een urineweginfectie wordt veroorzaakt door bacteriën die de urinewegen binnendringen, waaronder de nieren, blaas, urineleiders en urethra (plasbuis). Symptomen van een urineweginfectie bestaan uit:

Andere symptomen zijn onder meer:
  • een frequente drang om te plassen
  • branderig gevoel bij het plassen
  • bloed in de urine
  • koorts

Flankpijn door nierstenen

Nierstenen zijn steenachtige afzettingen, welke zijn opgebouwd uit een groot aantal kleine kristallen die gevormd zijn in de urine. Nierstenen kunnen hevige pijn veroorzaken als ze vast komen te zitten in de urineleider of in de nier. Nierstenen veroorzaken plotselinge, ernstige pijn in de flank die in golven kan voorkomen. De pijn kan ook door de lies naar beneden stralen. Andere klachten die kunnen optreden zijn:
  • bloed in de urine
  • Misselijkheid of braken
  • pijnlijk urineren

Musculoskeletale problemen

Soms is flankpijn terug te voeren op een musculoskeletaal probleem. Dit kan een spierspanning of een gescheurde spier zijn door verhoogde fysieke activiteit, een val of ander trauma, het optillen van iets te zwaars of repetitieve bewegingen. Spiergerelateerde pijn zal vaak als een doffe pijn ervaren worden en verergert gewoonlijk met fysieke activiteit, druk of bij niezen of lachen. Je kunt ook last hebben van een beknelde zenuw.

Symptomen geassocieerd met flankpijn

Flankpijn kan dof, stekend, krampen of scherp zijn. De pijn kan aanvalsbewijs optreden, waarbij de aanvallen in wisselende frequentie komen en gaan.

Symptomen van een probleem aan de nieren

De flankpijn is waarschijnlijk te wijten aan een nierprobleem als je ook de volgende symptomen hebt:

Schakel onverwijld een arts in als je een van de bovenstaande symptomen ervaart, samen met langdurige pijn in de flank.

Symptomen van uitdroging

Schakel ook direct medische hulp in als je aanhoudende flankpijn ervaart samen met deze symptomen van uitdroging:

Het is belangrijk om uitdroging snel en adequaat te behandelen. Wanneer je te veel vocht verliest, werken de organen, cellen en weefsels niet zoals ze zouden moeten. Dit kan leiden tot gevaarlijke complicaties, waaronder shock.

Bloedonderzoek / Bron: Istock.com/anna1311Bloedonderzoek / Bron: Istock.com/anna1311

Onderzoek en diagnose

Vraaggesprek en lichamelijk onderzoek

De arts zal proberen te achterhalen wat de onderliggende oorzaak van de flankpijn is. Hij of zij zal vragen stellen over je klachten, zoals:
  • waar heb je pijn?
  • wanneer begon de pijn?
  • hoe voelt de pijn?
  • hoe vaak heb je last van de pijn?
  • hoe lang duurt de pijn?
  • welke andere klachten heb je?

Daarna zal de arts lichamelijk onderzoek verrichten.

Cystoscopie / Bron: Alexilusmedical/ShutterstockCystoscopie / Bron: Alexilusmedical/Shutterstock

Vervolgonderzoek

De arts zal ook bloedonderzoek en beeldvormend onderzoek uitvoeren om de oorzaak van de flankpijn te bepalen. Beeldvormend onderzoek, zoals echografie of röntgenfoto's, geeft de arts de mogelijkheid om diep in je lichaam te kijken, teneinde eventuele problemen in de organen, weefsels en spieren op te sporen.

Andere diagnostische onderzoeken die de arts kan aanbevelen zijn onder meer:
  • een CT-scan van de buik, een soort gespecialiseerde röntgenfoto die dwarsdoorsneden van de buik kan laten zien
  • een cystoscopie, waarbij een dunne buis met een aangesloten camera in de blaas wordt gebracht
  • urineonderzoek
  • een urinekweek om te achterhalen welke bacterie de ontsteking veroorzaakt en welk medicijn (antibioticum) daar goed tegen helpt

Behandeling van flankpijn

Het behandelen van flankpijn vereist altijd het verhelpen van de onderliggende oorzaak. Als gevolg hiervan zal de behandeling van het ene geval van pijn in de flank tot het andere geval enorm verschillen. Een niersteenaanval wordt behandeld met medicijnen, waardoor de spieren van de urinewegen zich ontspannen. Soms is het nodig om de steen te verwijderen met een uitwendige niersteenvergruizer of via een kijkoperatie. Een urineweginfectie kan worden behandeld met het juiste antibioticum. Een ernstigere uitdroging moet behandeld worden door een arts, waarbij vaak ziekenhuisopname nodig is.

Water drinken is gezond / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.comWater drinken is gezond / Bron: Mimagephotography/Shutterstock.com

Preventie van pijn in de flanken

Je kunt flankpijn of pijn in de flanken mogelijk voorkomen door de volgende maatregelen:
  • het drinken van ten minste acht glazen water per dag
  • geen alcohol drinken of slechts met mate (niet meer dan één glas per dag)
  • het beoefenen van veilige seks en goede hygiëne
  • het eten van een dieet van voornamelijk groenten, fruit en magere eiwitten bevat
  • dagelijks bewegen
  • overgewicht voorkomen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn teelbal: pijn aan zaadbal (en pijn aan lies/onderrug)Pijn teelbal: pijn aan zaadbal (en pijn aan lies/onderrug)Pijn in de teelbal of pijn in de balzak wijst op pijn of ongemak die wordt gevoeld in één of beide teelballen; je kunt p…
Nierpijn: Locatie, diagnose en behandelingNierpijn: Locatie, diagnose en behandelingDe nieren zijn vitale organen die een regulerende rol spelen bij zowel mens en dier. Ze scheiden afvalstoffen af in de u…
Oorzaken van pijn  galsteen, niersteen en ileus (kolieken)Oorzaken van pijn galsteen, niersteen en ileus (kolieken)Een koliek is een zeer heftige, plotseling optredende pijnaanval. Kolieken komen doorgaans golfsgewijs en de pijn is mee…
Pijn aan testikel: mogelijke oorzaken van pijn in de balzakPijn aan testikel: mogelijke oorzaken van pijn in de balzakPijn aan testikel kent vele mogelijk oorzaken. Een man of jongen heeft twee testikels, ook wel teelballen of zaadballen…
Cystinurie: Cystinestenen in nieren, urineleider en blaasCystinurie: Cystinestenen in nieren, urineleider en blaasCystinurie is een zeldzame erfelijke aandoening waarbij stenen (die gemaakt zijn van het aminozuur cysteïne) zich in de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/RicardoImagen
  • https://www.doctorshealthpress.com/pain-articles/what-to-do-about-flank-pain/
  • https://www.healthline.com/symptom/flank-pain
  • https://share.upmc.com/2016/01/3-most-common-causes-of-flank-pain/
  • https://www.epainassist.com/back-pain/lower-back-pain/flank-pain
  • https://www.uza.be/behandeling/abdominaal-aorta-aneurysma-aaa
  • Afbeelding bron 1: Alila Medical Media/Shutterstock
  • Afbeelding bron 2: La Gorda/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/anna1311
  • Afbeelding bron 4: Alexilusmedical/Shutterstock
  • Afbeelding bron 5: Mimagephotography/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Flankpijn: oorzaken, symptomen & behandeling pijn in flanken"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-08-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in zij
Medische informatie…
Schrijf mee!