InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Amoxilline behoort tot de groep penicilline-antibiotica

Amoxilline behoort tot de groep penicilline-antibiotica

Amoxilline behoort tot de groep penicilline-antibiotica Amoxilline is een antibioticum. De arts spreekt ook wel over een penicillinekuur. Dit medicijn is op recept o.a. verkrijgbaar in de vorm van drank, capsules of tabletten. Ook kan het verstrekt worden in de vorm van een infuus of injectie. Het middel wordt bij diverse aandoeningen voorgeschreven en het is belangrijk om als men een kuur krijgt voorgeschreven deze ook daadwerkelijk geheel af te maken. Omdat dit medicijn werkzaam is tegen infecties met bacteriën is het van belang dat alle bacteriën gedood worden. Het middel verspreidt zich via het bloed door het lichaam.

Wat is amoxilline

Amoxilline is een antibioticum. Beta-lactam antibiotica (ß-lactam antibiotica) vormen een speciale groep van antibiotica die de structuur van de celwand van de bacterie verstoren. De celwand verzwakt en sterft af en daarna wordt de bacterie gedood. Het meest bekende ß-lactam is penicilline. Dit komt voor in de schimmel penicillinium. Deze bodemschimmel werd ontdekt in 1928 door Alexander Fleming en is tot op heden zeer belangrijk in de geneeskunde en dan vooral bij de bestrijding van bacteriën.

Samenstelling amoxilline

De samenstelling van een capsule amoxilline bestaat uit:
  • Magnesiumsteartaat
  • Microkristallijne cellulose.
  • De huls van de capsule bestaat uit geel ijzeroxide,titaandioxide en gelatine

De medicijnen dienen bewaard te worden bij een temperatuur tussen de 15 en 25 graden.

Aandoeningen waarbij amoxilline als antibiotica wordt voorgeschreven

Dit medicijn kan bij diverse soorten infecties worden gebruikt indien de bacterie gevoelig is voor amoxilline. Het medicijn zal o.a. worden voorgeschreven bij de volgende aandoeningen:
  • Luchtweginfecties
  • Blaasontsteking en infectie door geslachtsziekte
  • Ziekte van Lyme
  • Maag- of darmzweer
  • Hersenvliesontsteking

Luchtweginfecties

Bij luchtweginfecties kunnen we o.a. denken aan:
  • Longontsteking
  • Bronchitis
  • Middenoorontsteking
  • Bijholteontsteking

Blaasontsteking, urineweginfectie en infectie door geslachtsziekte

Bij blaasontsteking wordt vaak een anti-bioticakuur voorgeschreven van amoxilline. Maar we kunnen ook denken aan chlamydia en gonorroe. Soms wil de arts bij een (lichte) blaasontsteking even afwachten of de aandoening vanzelf zal verdwijnen. Is dit niet het geval dan kan amoxilline voorgeschreven worden. Bij een infectie door geslachtsziekten of SOA zal onmiddellijk gestart worden met de behandeling.

Ziekte van Lyme

Amoxilline wordt voorgeschreven bij de ziekte van Lyme als er een vroege diagnose heeft plaats kunnen vinden. Soms is men hierbij echter wat voorzichtig omdat men niet resistent moet worden voor antibiotica. Bij de ziekte van Lyme zal er langdurig behandeld moeten worden.

Maag- of darmzweer

Bij een maagzweer is er sprake van een wondje in het slijmvlies van de maag. Soms kan het echter aan de rand van de twaalfvingerige darm zitten. Vaak is de bacterie Hyliobacter pylori de boosdoener. In deze gevallen zal de arts amoxilline voorschrijven maar dan samen met een protonpompremmer.

Hersenvliesontsteking

In sommige situaties zal bij hersenvliesontsteking gekozen worden voor penicilline-amoxilline. Dit zal na grondig onderzoek door de arts worden voorgeschreven als gebleken is dat er sprake is van het soort bacterie dat kan worden gedood met dit medicijn. Er zijn meerdere bacteriën mogelijk die weer om een andere behandeling vragen.

Hartpatiënten en amoxilline

Aan hartpatiënten wordt meestal een kuur antibiotica voorgeschreven als ze een tandheelkundige behandeling moeten ondergaan. Dit is belangrijk om een bacteriële ontsteking te voorkomen.

Vormen waarin het medicijn wordt toegediend

Dit medicijn is verkrijgbaar in de vorm van capsules, tabletten, drank, injecties of infuus. De arts zal bepalen welke vorm het meest geschikt is. De dosering is afhankelijk van leeftijd en lichaamsgewicht alsmede de ernst en de plaats waar de bacterie zich bevindt.

Duur van de behandeling

Een anti-bioticakuur moet in ieder geval in zijn geheel worden afgemaakt. Bij tabletten ontvangt men 30 tabletten van 500 mg. Er worden drie tabletten per dag voorgeschreven; bij voorkeur in te nemen na het eten. De laatste vóór het slapen gaan. Het is belangrijk dit medicijn precies in te nemen volgens het voorschrift. Neem het middel in met een stevig glas water. Ben je vergeten om een tablet in te nemen dan is het van belang dit alsnog te doen op het moment dat je jezelf dit herinnert. Wel dient er vier uur te zitten tussen twee doses van de inname. Als je per ongeluk teveel hebt geslikt dan is het wel noodzakelijk om contact op te nemen met de behandelend arts.

Wanneer mag men dit medicijn niet gebruiken

Er zijn mensen die allergisch zijn voor amoxilline en dan mag het middel niet worden voorgeschreven. Ook als er al eerder een allergische reactie is geweest bij het gebruik van penicilline dan is het middel niet toegestaan. Mensen van wie bekend is dat ze problemen hebben met de nieren zullen dit medicijn niet voorgeschreven krijgen. Ook wanneer men bloedverdunners gebruikt mag dit medicijn niet worden ingenomen.

Bijwerkingen van amoxilline of penicilline

De belangrijkste bijwerkingen van dit medicijn kunnen zijn:
  • Huiduitslag
  • Misselijkheid
  • Diarree
  • Duizeligheid

Soms kan er sprake zijn van braken. Zeer zelden is er sprake van spruw (schimmelinfectie) of ontstaan er door het gebruik van het medicijn nierproblemen. Sommige mensen hebben de ervaring dat ze wat extra moe zijn tijdens de kuur, maar dit kan ook een gevolg zijn van de aandoening waarvoor men het medicijn juist moet innemen. Dit kun je het beste met de behandelend arts overleggen.

Als het medicijn gedurende langere tijd gebruikt moet worden dan is het belangrijk om regelmatig het bloed, de lever en de nierfuncties te laten controleren.
© 2018 Celientje1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Antibiotica, en de werking ervanAntibiotica, en de werking ervanAntibiotica hebben onze levens drastisch veranderd. Door de antibiotica zijn ernstige ziekten, die vroeger dodelijk ware…
Het verhaal van penicillineWie tegenwoordig een bacteriële infectie heeft, hoeft maar naar de dokter te gaan om een antibioticum voorgeschreven te…
Amoxicilline; werking, toepassing en bijwerkingenAmoxicilline; werking, toepassing en bijwerkingenAmoxicilline is een breedspectrum antibioticum. Het wordt ingezet als middel tegen zowel gramnegatieve als grampositieve…
Antibiotica, werking en soortenAntibiotica zijn organische stoffen die ziekteverwekkers bestrijden. Deze stoffen zijn met name gericht op het bestrijde…
Medicijn tegen MRSA bacterie ontwikkeldMedicijn tegen MRSA bacterie ontwikkeldHet Wageningse bedrijf Micreos is er in geslaagd een medicijn te ontwikkelen die de MSRA bacterie te lijf kan gaan en de…
Bronnen en referenties
  • Bijsluiter Amoxilline
  • https://www.apotheek.nl/medicijnen/amoxicilline?product=amoxicilline#wat-doet-amoxicilline-
  • https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/a/amoxicillinehttps:
  • https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h25942.pdfhttp://www.zivi.be/nl/bijsluiters/amoxicilline-teva-500-mg

Reageer op het artikel "Amoxilline behoort tot de groep penicilline-antibiotica"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 15-06-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!