InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Perianale fistel: symptomen, oorzaak en behandeling

Perianale fistel: symptomen, oorzaak en behandeling

Perianale fistel: symptomen, oorzaak en behandeling Een perianale fistel is een fistel bij de anus, ook vaak 'peri-anale fistel' genoemd. Net binnen de anus bevinden zich een aantal kleine klieren. Als een van deze klieren verstopt raakt, kan zich een abces (een geïnfecteerde holte) vormen. Ongeveer 50% van deze abcessen ontwikkelt zich tot een fistel. Een fistel is een kleine tunnel of gang die de geïnfecteerde klier in de anus verbindt met een opening op de huid rond de anus. Symptomen zijn pijn en zwelling rondom de anus, evenals pijn bij de stoelgang. De behandeling voor een anale fistel bestaat uit een operatie. De kans op volledig genezing is groot.

Anale fistel / Bron: Colorectal, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Anale fistel / Bron: Colorectal, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Wat is een anale fistel?

De anus is de uitwendige opening waardoor de uitwerpselen uit je lichaam worden verdreven. Net binnen de anus bevinden zich een aantal kleine klieren. Als een van deze klieren verstopt raakt, kan zich een abces vormen, een afgekapselde holte die bacteriën en dood weefselmateriaal bevat (pus). Een anaal abces staat ook bekend als peri-anaal abces. Een anaal abces wordt meestal behandeld door chirurgische drainage, hoewel sommige spontaan oplossen. Ongeveer 50% van deze abcessen kan zich ontwikkelen tot een fistel, waarbij een gangetje de geïnfecteerde klier in de anus verbindt met een opening op de huid rond de anus.

Synoniemen

Een anale fistel staat ook bekend als fistel bij de anus, peri-anale fistel of fistula ani.

Soorten

Afhankelijk van hun relatie met de interne en externe sfincterspieren of sluitspieren, worden fistels ingedeeld in vijf typen:

Extrasfincterische fistels

Extrasfincterische fistels beginnen bij het rectum of het sigmoïd of colon sigmoideum (een deel van de karteldarm) en gaan naar beneden, door de musculus levator ani of anusopheffer (een spier die onderdeel uitmaakt van de bekkenbodem) en opent zich in de huid rond de anus. Dit type ontstaat niet uit de dentate-lijn (waar de kliertjes in het slijmvlies rondom de anus zich bevinden). Oorzaken van dit type kunnen een rectale, een bekkenbodem of een m. levator ani oorsprong hebben, meestal secundair aan de ziekte van Crohn of een ontstekingsproces zoals appendices (blindedarmontsteking) of diverticulaire abcessen.

Suprasfincterische fistel

Suprasfincterische fistels beginnen tussen de interne en externe sfincterspieren, en kruisen de m. puborectalis, lopen neerwaarts tussen de puborectalis en levator-ani-spieren en openen een paar centimeter verder van de anus.

Transsfincterische fistel

Een transsfincterische fistel begint tussen de interne en externe sfincterspieren of achter de anus, passeren de externe sluitspier en openen een paar centimeter verder van de anus. Deze fistels kunnen een U-vorm aannemen en meerdere externe openingen vormen. Dit wordt soms een 'hoefijzer-fistel' genoemd.

Intersfincterische fistel

Intersfincterische fistels beginnen tussen de interne en externe sfincterspieren, passeren de interne sfincterspier en openen zich heel dicht bij de anus.

Submucosale fistel

Submucosale fistels passeren oppervlakkig onder de submucosa (bindweefsellaag onder de slijmvlies) en kruisen geen sfincterspier.

Oorzaken van een anale fistel

De meeste fistels zijn het gevolg van een anaal abces. Een klein aantal fistels wordt veroorzaakt door andere processen zoals de ziekte van Crohn, seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's), trauma's, tuberculose (tbc), kanker of diverticulitis.

Symptomen van een anale fistel

Anale fistels kunnen de volgende symptomen vertonen:
  • maceratie (huid die door inwerking van vocht zijn normale structuur en barrièrefunctie verliest)
  • pus, bloederig vloeistof en/of (zelden) ontlasting - kan bloederig of etterig zijn
  • jeuk
  • afhankelijk van de aanwezigheid en de ernst van de infectie:
  • terugkerende anale abcessen
  • pijn en zwelling rondom de anus
  • pijn met stoelgang en bloedingen
  • bloederige of smerig ruikende afscheiding uit een opening rond de anus
  • Irritatie van de huid rond de anus als gevolg van aanhoudende secretie

Het is raadzaam je huisarts te raadplegen als je een van deze symptomen opmerkt.

Onderzoek en diagnose

De arts kan meestal een anale fistel diagnosticeren door het gebied rond de anus te onderzoeken. Hij of zij zal op zoek gaan naar een uitwendige opening in de huid rond de anus. Als dit zichtbaar is, probeert de arts vervolgens de diepte en richting van het fistelstelsel of gamgetje te bepalen. Vaak kan drainage worden verricht vanuit de externe opening.

Sommige fistels zijn mogelijk niet zichtbaar op het huidoppervlak. In dit geval moet de arts mogelijk aanvullende tests uitvoeren, te beginnen met een anoscopie, waarbij een speciaal instrument wordt gebruikt om in je anus en rectum te kijken. De arts kan ook een echografie of MRI van het anale gebied laten uitvoeren om het fistelkanaal beter te definiëren.

Als een fistel wordt gevonden, wil de arts mogelijk ook verdere tests uitvoeren om te zien of de aandoening verband houdt met de ziekte van Crohn, een inflammatoire darmaandoening. Ongeveer 25% van de mensen met de ziekte van Crohn ontwikkelt fistels. Onder deze onderzoeken zijn bloedonderzoeken, röntgenfoto's en colonoscopie (darmonderzoek). Een colonoscopie, waarbij een flexibel kijkinstrument via de anus in de dikke darm wordt ingebracht, wordt vaak uitgevoerd onder lichte verdoving.

Operatie / Bron: Istock.com/Dmitrii KotinOperatie / Bron: Istock.com/Dmitrii Kotin

Behandeling van een anale fistel

Operatie

Een operatieve ingreep is meestal noodzakelijk om een ​​anale fistel te behandelen. Tijdens de operatie zal de arts de diepte en de omvang van het fistelkanaal beoordelen. De meeste fistels worden behandeld met een fistulotomie, het openleggen van de fistelgang. Deze ingreep wordt meestal gedaan bij fistels die dicht bij de anus liggen. Hierbij wordt de huid en de spieren over het gangetje opengesneden en opengelegd. Hierdoor kan het fistelstelsel van binnenuit genezen. Bij een complexere fistel kan het nodig zijn om een ​​speciale drain te plaatsen, een zogeheten seton, gedurende ten minste 6 weken, waarna een definitieve chirurgische reparatie wordt uitgevoerd. Fistel-operaties worden over het algemeen poliklinisch gedaan. Zeer grote of diepe fisteltunnels vereisen mogelijk een kort verblijf in het ziekenhuis.

Nazorg

Na de fisteloperatie kan de arts aanbevelen om het getroffen gebied te weken in een warm bad en een week lang laxeermiddelen te nemen. Omdat je na de operatie ook wat pijn of ongemak in het gebied kunt ervaren, zal de arts pijnstillers voorschrijven. De meeste fistels reageren goed op chirurgische behandeling.

Complicaties na de operatie

Na de operatie kunnen de volgende complicaties ontstaan:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Anaal abces: Verzameling pus bij anus met pijn en zwellingAnaal abces: Verzameling pus bij anus met pijn en zwellingAbcessen ontstaan mogelijk overal op het lichaam en zijn te wijten aan een verzameling bacteriën die pus produceren. Bij…
Cryptitis (slijmklierontsteking anus): symptomen en oorzakenCryptitis (slijmklierontsteking anus): symptomen en oorzakenCryptitis duidt op een slijmklierontsteking van de anus. Wanneer de kliertjes in het slijmvlies rondom de anus en het an…
Wortelpuntontsteking: symptomen en klachtenWortelpuntontsteking: symptomen en klachtenWortelpuntontsteking: wortelkanaalbehandeling, symptomen, klachten. Een wortelpuntontsteking komt vaak voor na niet beha…
Gezwollen anus: symptomen en behandeling van anuszwellingGezwollen anus: symptomen en behandeling van anuszwellingEen gezwollen anus is een vervelende klacht die duidt op zwelling van de anus(regio). De anus is is het laatste stukje v…
Brandende anus: oorzaken van branderig gevoel aan de anusBrandende anus: oorzaken van branderig gevoel aan de anusEen brandende anus is een vervelende klacht die relatief vaak voorkomt. Vaak komt het door wat je gegeten hebt, bijvoorb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/RicardoImagen
  • https://www.webmd.com/digestive-disorders/anal-fistula-overview#1
  • https://www.news-medical.net/health/Anal-Fistula-Causes.aspx
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Anal_fistula
  • https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/14466-anal-fistula
  • https://www.proctoskliniek.nl/aandoening/peri-anale-fistel
  • Afbeelding bron 1: Colorectal, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/Dmitrii Kotin

Reageer op het artikel "Perianale fistel: symptomen, oorzaak en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Anus aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!