InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Drukkend gevoel in hoofd: oorzaken en behandeling hoofddruk

Drukkend gevoel in hoofd: oorzaken en behandeling hoofddruk

Drukkend gevoel in hoofd: oorzaken en behandeling hoofddruk Er zijn een aantal mogelijke oorzaken van een beklemmend, drukkend gevoel in het hoofd. Deze sensaties kunnen variëren in intensiteit van mild tot ernstig en steeds aanwezig zijn of intermitterend. De meeste omstandigheden die resulteren in hoofddruk zijn geen reden tot ongerustheid. Vaak voorkomende oorzaken van een drukkend gevoel in het hoofd zijn spanningshoofdpijn, aandoeningen van de bijholten en oorontsteking. Abnormale of ernstige hoofddruk wijst soms op een ernstige onderliggende aandoening, zoals een hersentumor of een aneurysma. Deze problemen komen echter niet vaak voor.
Drukkend gevoel in hoofd / Bron: Andresr/Shutterstock.comDrukkend gevoel in hoofd / Bron: Andresr/Shutterstock.com

Oorzaken van drukkend gevoel in hoofd

Een drukkend gevoel in het hoofd heeft veel mogelijke oorzaken. Spanningshoofdpijn en bijholtehoofdpijn behoren tot de meest voorkomende.

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn is over het algemeen licht tot matig van aard. Het voet als een drukkende, knellende pijn aan beide kanten van het hoofd, of als een strakke band om je hoofd. Spanningshoofdpijn is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn. De oorzaak wordt anno 2019 echter niet goed begrepen. Deze vorm van hoofdpijn kan getriggerd worden door onder meer stress, spanning en een slechte houding.

Sinushoofdpijn en andere sinusaandoeningen

Sinushoofdpijn of bijholtehoofdpijn voelt als een constante druk achter je voorhoofd, jukbeenderen, neus, kaak of oren. Je kunt andere symptomen ervaren, zoals een verstopte neus. Je sinussen of bijholten zijn een reeks met elkaar verbonden holtes achter je voorhoofd, ogen, wangen en neus. Wanneer de sinussen ontstoken raken, produceren ze overtollig slijm, wat tot hoofddruk kan leiden. Dit staat ook bekend als sinushoofdpijn. Oorzaken zijn allergieën, verkoudheid en griep of bijholteontsteking.

Ooraandoeningen

Het voelt vaak als doffe maar constante druk in de slapen, oren, kaak of zijkant van het hoofd. Ooraandoeningen kunnen een of beide zijden van het hoofd beïnvloeden. Oorontsteking en een verstopping van de gehoorgang door overtollig oorsmeer in het oor, zijn veel voorkomende ooraandoeningen die oorpijn en een drukkend gevoel in het hoofd kunnen veroorzaken.

Migraine

Pijn als gevolg van migraine wordt meestal omschreven als pulserend of kloppend. Het komt meestal voor aan één kant van het hoofd, en het kan zo intens zijn dat je erdoor gevloerd bent. Migraine gaat vaak gepaard met andere symptomen, zoals misselijkheid en braken, en gevoeligheid voor licht en geluid.

Medicatie-afhankelijke hoofdpijn / Bron: Istock.com/JackFMedicatie-afhankelijke hoofdpijn / Bron: Istock.com/JackF

Andere vormen van hoofdpijn

Er zijn veel vormen van hoofdpijn die zich op verschillende manieren kunnen uiten: overal een drukkend gevoel, pulserend of kloppend of in een specifiek deel van het hoofd. Sommige hoofdpijn gaat gepaard met oogpijn. De meeste mensen ervaren op een bepaald moment in hun leven hoofdpijn. Er zijn honderden soorten hoofdpijn, waaronder clusterhoofdpijn, cafeïne-onttrekkingshoofdpijn en medicatie-afhankelijke hoofdpijn.

Hersenschudding en andere hoofdletsel

Een hersenschudding is een lichte vorm van traumatisch hersenletsel die ontstaat na een harde klap op het hoofd en kan een drukkende pijn in het hoofd veroorzaken. Een hersenschudding kan leiden tot enkele of alle van de volgende symptomen: een korte periode van bewusteloosheid (30 minuten of minder), verwardheid, duizeligheid, geheugenverlies (over het algemeen minder dan 24 uur), aanhoudende hoofdpijn. Een periode van geheugenverlies is ook mogelijk na een hersenschudding.

Hersentumor

Een hersentumor geeft vaak een druk of zwaar gevoel in het hoofd of de nek. Hersentumoren kunnen ernstige hoofdpijn veroorzaken en gaan vaak gepaard met andere symptomen, zoals geheugenproblemen, problemen met het gezichtsvermogen of moeite met lopen.

Aneurysma / Bron: Martin SulmanAneurysma / Bron: Martin Sulman

Hersenaneurysma

Een hersenaneurysma is een uitstulping in de slagaders van de hersenen. Een groot aneurysma kan door druk hoofdpijn veroorzaken. Het manifesteert zich vaak als ernstige hoofdpijn die plotseling opkomt.

Andere oorzaken

Een aantal andere omstandigheden kunnen een drukkend gevoel in het hoofd veroorzaken, zoals:

Bijkomende symptomen van hoofddruk

Een drukkend gevoel in het hoofd kan gepaard gaan met andere symptomen klachten.

Druk in hoofd en oren

Druk in het hoofd en in de oren kan een teken zijn van een oorontsteking, oorsmeerblokkade of een tandheelkundige infectie.

Drukkend gevoel in het hoofd en duizeligheid door hoge bloeddruk / Bron: Kurhan/ShutterstockDrukkend gevoel in het hoofd en duizeligheid door hoge bloeddruk / Bron: Kurhan/Shutterstock

Druk in het hoofd en duizeligheid

Een drukkend gevoel in het hoofd dat gepaard gaat met duizeligheid kan wijzen op een aantal aandoeningen, waaronder:
  • allergische reactie
  • hersenschudding of hoofdletsel
  • uitdroging
  • oververhitting
  • hoge bloeddruk
  • infectie
  • migraine
  • paniekaanval

Drukkende pijn in hoofd en angst

Spanningshoofdpijn is in verband gebracht met angst. Als je angst of stress ervaart, vergezeld door druk in je hoofd, heb je mogelijk spanningshoofdpijn.

Druk in hoofd en nek

De zenuwen en spieren in de nek kunnen pijn in het hoofd veroorzaken. Soms verschijnt er druk of pijn in zowel het hoofd als de nek. Dit kan worden veroorzaakt door hoofdpijn, zoals spanningshoofdpijn of migraine. Andere oorzaken zijn whiplash, spierspanning en hersenschudding.

Druk in hoofd en ogen

Hoofddruk wat gepaard gaat met oogdruk kan een teken zijn van vermoeide ogen, allergieën of ontsteking van de sinussen. Migraine en andere hoofdpijn kunnen ook ooggerelateerde symptomen veroorzaken.

Huismiddeltjes en zelfzorg

Sommige oorzaken van een drukkend gevoel in het hoofd vereisen geen medische behandeling. Huismiddeltjes, zelfzorg en veranderingen in levensstijl kunnen helpen om de symptomen te verbeteren en de klachten het hoofd te bieden. Bij chronische spanningshoofdpijn helpen de volgende maatregelen:
  • Verminder bronnen van stress.
  • Maak tijd voor ontspannende activiteiten, zoals een warm bad nemen, lezen of lichaamsbeweging.
  • Verbeter je houding om te voorkomen dat je je spieren aanspant.
  • Zorg voor voldoende slaap.
  • Behandel pijnlijke spieren met massage.
  • Vrij verkrijgbare pijnstillers, zoals paracetamol, kunnen de pijn verlichten.

Overleg met de arts / Bron: Syda Productions/Shutterstock.comOverleg met de arts / Bron: Syda Productions/Shutterstock.com

Wanneer huisarts raadplegen?

Raadpleeg je huisarts als je vaker dan twee keer per week pijnstillers moet nemen voor een drukkende pijn in het hoofd. Maak een afspraak met je huisarts als de hoofddruk langdurig (chronisch), ernstig of ongebruikelijk voor je is. Hoofdpijn die je dagelijkse activiteiten verstoort, vereist een bezoekje aan de huisdokter.

Het zoeken naar een behandeling voor een onderliggende aandoening, zoals sinusitis of een oorontsteking, kan ook de hoofddruk verlichten. Afhankelijk van de bevindingen kan de huisarts je doorverwijzen naar een specialist zoals een neuroloog of een KNO-arts.

Wanneer de oorzaak van het drukkende gevoel in je hoofd niet duidelijk is of de symptomen duiden op een ernstiger toestand, kan de arts een CT-scan of een MRI-scan laten uitvoeren. Beide diagnostische procedures produceren een gedetailleerd beeld van je hersenen dat de arts zal gebruiken om meer te weten te komen over wat de hoofddruk veroorzaakt.

Behandeling van drukkend gevoel in hoofd

De behandeling van een drukkend gevoel in je hoofd hangt af van de onderliggende oorzaak. Spanningshoofdpijn wordt behandeld met medicatie zoals amitriptyline of relaxerende kinesitherapie. Migraine wordt behandeld met medicijnen. Veranderingen in levensstijl en huismiddeltjes kunnen ook effectief zijn bij het behandelen van spanningshoofdpijn of andere soorten hoofdpijn. Neusdruppels en paracetamol kunnen de klachten van een bijholteontsteking verminderen.

Prognose

De meest voorkomende oorzaken van druk in het hoofd zijn spanningshoofdpijn en sinushoofdpijn. Beide aandoeningen reageren goed op behandelingen. In zeldzame gevallen is druk in het hoofd een teken van een ernstiger toestand. Als het probleem aanhoudt, moet je je huisarts raadplegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Licht en draaierig gevoel in het hoofd: wat kan het zijn?Licht en draaierig gevoel in het hoofd: wat kan het zijn?Een licht, zweverig en of duizelig gevoel in het hoofd kan erg vervelend zijn. Je kan je slecht op dingen concentreren w…
Een te snelle hartslag: tachycardieTachycardie is een hartritme waarbij het hart heel erg snel slaat. Een hartslag van 400 slagen per minuut is dan niet on…
SpanningshoofdpijnSpanningshoofdpijnSpanningshoofdpijn of spierspanningshoofdpijn ontstaat vaak door emotionele problemen of stress. Het kan echter ook vero…
Alarmsymptomen: wanneer geeft je lichaam alarmsignalen af?Alarmsymptomen: wanneer geeft je lichaam alarmsignalen af?Als je last krijgt van bepaalde symptomen is het niet altijd makkelijk om de ernst ervan in te zien. Je weet niet altijd…
Dikke nek gevoel: waardoor ontstaat druk op de nek?Dikke nek gevoel: waardoor ontstaat druk op de nek?De nek vormt een stevige verbinding tussen het hoofd en lichaam. Het heeft verschillende belangrijke functies zoals zuur…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/AntonioGuillem
  • https://www.thuisarts.nl/hoofdpijn/ik-heb-spanningshoofdpijn-0
  • https://www.healthline.com/health/pressure-in-head
  • https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/tension-headache/symptoms-causes/syc-20353977
  • http://brainfoundation.org.au/disorders/concussion
  • https://www.uzleuven.be/nl/spanningshoofdpijn
  • https://www.thuisarts.nl/bijholteontsteking
  • Afbeelding bron 1: Andresr/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/JackF
  • Afbeelding bron 3: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 4: Kurhan/Shutterstock
  • Afbeelding bron 5: Syda Productions/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Drukkend gevoel in hoofd: oorzaken en behandeling hoofddruk"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 02-12-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn & migraine
Medische informatie…
Schrijf mee!