Kleine-Levin-Syndroom (KLS of Doornroosje-syndroom)

Kleine-Levin-Syndroom (KLS of Doornroosje-syndroom) Het Kleine-Levin-Syndroom is een zeer zeldzame aandoening die bij ongeveer 25 tot 35 mensen in Nederland voorkomt. Het syndroom kenmerkt zich door periodes of episodes van extreme slaap, ook wel hypersomnie genoemd. Iemand slaapt gedurende die episode zo'n 15 tot 22 uur per dag en is vaak alleen maar wakker om te eten of naar het toilet te gaan. Het komt voor bij jongens en meisjes vanaf de puberteit, en stopt vaak vanzelf weer als iemand rond het 30e levensjaar is. De oorzaak van het Kleine-Levin-Syndroom is onbekend, en ook is er geen behandeling om de ziekte te genezen (2020).

Inhoud

Andere benamingen

Het Kleine-Levin-Syndroom wordt ook wel aangeduid met de volgende namen:
  • KLS
  • Doornroosje-syndroom
  • Syndroom van Doornroosje
  • Syndroom van Kleine-Levin
  • Doornroosje-ziekte
  • Ziekte van Doornroosje
  • Periodieke slaapzucht
  • Critchley’s syndroom
  • Syndroom van Critchley
  • Kleine-Levin-Critchley-Syndroom
  • Syndroom van Kleine-Levin-Critchley
  • Sleeping Beauty Syndrome
  • Recidiverende hypersomnie
  • Menstruele recidiverende hypersomnie
  • recurrente primaire hypersomnia
  • Schone slaapstersyndroom
  • Winterslaapsyndroom

Wie heeft het syndroom ontdekt?

Het Kleine-Levin-syndroom is ontdekt door de artsen Kleine, Levin en Critchley. Vaak wordt het syndroom aangeduid als het Kleine-Levin-syndroom, maar soms ook als Kleine-Levin-Critchley-syndroom of als Critchley’s syndroom. Het syndroom is voor het eerst beschreven aan het begin van de twintigste eeuw.

Hoewel Kleine, Levin en Critchley het syndroom voor het eerst beschreven hebben en een naam eraan hebben verbonden, is er in 1862 al een Franse arts geweest (Brière de Boismont), die hoogstwaarschijnlijk de echte ontdekker is geweest van het Kleine-Levin-Syndroom. Hij heeft in 1862 namelijk een beschrijving gegeven van een patiënt met dezelfde klachten en symptomen als die nu toegeschreven worden aan het Kleine-Levin-Syndroom.

Symptomen Kleine-Levin-Syndroom

Het voornaamste symptoom van het Kleine-Levin-Syndroom is dat mensen met deze aandoening veel last hebben van periodes van hypersomnie (extreme moeheid). Vaak slapen patiënten in die periodes 15 tot 22 uur per dag.

Naast de extreme hoeveelheid slaap die de patiënten tijdens episodes nodig hebben, vertonen de patiënten als zij wakker zijn vaak apathisch gedrag, kunnen ze mensen niet meer herkennen (er zijn zelfs patiënten die hun eigen ouders en gezinsleden niet meer herkennen als ze een episode doormaken), kunnen ze erg agressief en verward zijn. Ook kunnen mensen met KLS vaak geen taken afmaken of ergens aan beginnen: logisch nadenken kunnen zij vaak niet meer. Waar het voor ons normaal is om na het ontbijt de tanden te poetsen, zullen zulke kleine handelingen gewoon vergeten worden en dus ook niet worden uitgevoerd.

Er bestaan diverse gradaties van de aandoening, waarbij recidiverende hypersomnie en menstruele recidiverende hypersomnie de mildere varianten zijn. Bij recidiverende hypersomnie is vooral sprake van af en toe terugkerende periodes van extreme slaap (zonder bijkomstige symptomen, of mildere bijkomende symptomen), en het menstruele recidiverende hypersomnie wordt vooral bij jonge vrouwen waargenomen rondom de menstruatieperiode.

Een episode kan ongeveer één tot drie weken aanhouden. Sommige patiënten hebben bijna maandelijks een episode van het Kleine-Levin-Syndroom, terwijl anderen het maar één tot tweemaal per jaar hebben.

Behandeling van KLS

Er bestaat anno 2020 nog geen behandeling van het Kleine-Levin-Syndroom. Bij ongeveer een derde van de patiënten helpt het medicijn lithium, maar dit medicijn geeft zeer veel bijwerkingen zoals extreme hoofdpijn, duizeligheid, enzovoort. De meeste patiënten vinden de bijwerkingen van het medicijn erger dan de episodes van extreme slaap met zich meebrengt.

Hoe vaak komt de aandoening voor?

De aandoening komt zeer weinig voor. Daar komt ook nog bij dat het syndroom door veel artsen niet (h)erkend wordt, waardoor de hoeveelheid patiënten misschien hoger is dan tot nu toe gedacht wordt. Naar schatting komt de aandoening voor bij één op de 200.000 mensen. In Nederland zijn – voor zover bekend – ongeveer 25 tot 35 patiënten met het Kleine-Levin-Syndroom (anno 2020).

Wie kan het krijgen?

Het Kleine-Levin-Syndroom kan bij iedereen voorkomen, zowel bij jongens als bij meisjes. Vaak begint de aandoening als de patiënt in de puberteit raakt, en verdwijnt het syndroom als iemand rond de dertig jaar is. Toch zijn er patiënten bekend die ook op oudere leeftijd nog last hebben van de episodes.

Het lijkt erop dat jongens een iets verhoogde kans hebben op het krijgen van het Kleine-Levin-syndroom (2 op de 3 patiënten is jongen), en ook mensen van joodse komaf lijken een wat verhoogde kans te hebben op het krijgen van het Kleine-Levin-Syndroom. Als een familielid de aandoening heeft, hebben anderen van deze familie ook een verhoogde kans op het krijgen van het Kleine-Levin-Syndroom.

Hoe wordt het veroorzaakt?

Hoe het Kleine-Levin-Syndroom precies ontstaat, weet men nog niet. Het is wel duidelijk dat het syndroom tijdens een episode een verminderde doorbloeding van bepaalde hersengebieden laat zien. Ook lijkt het erop dat de aandoening voor een deel erfelijk is.

Hoe wordt de diagnose Kleine-Levin-Syndroom gesteld?

Het is niet mogelijk om middels een test aan te tonen dat iemand het Kleine-Levin-Syndroom heeft. Het is namelijk nog niet duidelijk welke genen (mogelijk) verantwoordelijk zijn voor het syndroom, en ook zijn er geen markers in bloed, urine of andere lichaamsvloeistoffen terug te vinden.

De diagnose Kleine-Levin-Syndroom wordt vaak gesteld aan de hand van het klachtenpatroon van de patiënt en het uitsluiten van andere oorzaken die de symptomen kunnen verklaren. Om andere aandoeningen uit te sluiten, worden er onder andere bloedonderzoek, lumbaalpunctie, een CT-scan en een MRI-scan van de hersenen gemaakt.

Lees verder

© 2020 Infodebster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het Kleine-Levin syndroomHet Kleine-Levin syndroomHet Kleine-Levin syndroom is een zeldzame aandoening die ongeveer bij 1 op de miljoen mensen voorkomt. De naam heeft het…
Kleine Levin: het Sleeping Beauty SyndroomKleine Levin: het Sleeping Beauty SyndroomHet Kleine Levin Syndroom, dat ook wel Sleeping Beauty Syndrome wordt genoemd klinkt mooi, maar zo fijn is het niet. Pat…
Responscyclus uit verschillende perspectievenResponscyclus uit verschillende perspectievenEr zijn veel theorieen over de seksuologie. Verschillende wetenschappers hebben dit nader bekeken, waaronder Masters en…

Ziekte van Ollier: Skeletaandoening met bottumorenZiekte van Ollier: Skeletaandoening met bottumorenDe ziekte van Ollier is een zeldzame, meestal niet-erfelijke skeletaandoening waarbij zich goedaardige kraakbeenachtige…
Allergiemedicijnen voor behandeling van allergische reactieAllergiemedicijnen voor behandeling van allergische reactieEnkele bekende symptomen van een allergie zijn een loopneus, jeukende ogen en huidirritatie. Verschillende soorten medic…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cdd20, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Kleine-Levin
  • https://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/gedrag/kleinelevin.php
  • https://www.slapen.com/kleine-levin-syndroom/
  • https://www.orpha.net/consor/cgi-bin/Disease_Search.php?lng=NL&data_id=10326&Disease(s)/group%20of%20diseases=Kleine-Levin-syndrome&title=Kleine-Levin-syndrome&search=Disease_Search_Simple
  • https://www.gezondheidsnet.nl/slapen/het-syndroom-van-kleine-levin
  • https://www.slaapinfo.nl/soorten-slaapstoornissen/overmatige-slaperigheid/kleine-levin-syndroom/
  • https://www.ntvg.nl/artikelen/kleine-levin-syndroom-meer-dan-periodieke-hypersomnie
  • http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/assets/articles/54-2012-8-artikel-Brouns.pdf
  • https://www.glamour.nl/beauty-body/health/a22775490/kim-kleine-levin-syndroom-slaapt-22-uur-per-dag/

Reageer op het artikel "Kleine-Levin-Syndroom (KLS of Doornroosje-syndroom)"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 09-07-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!