InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Stijve enkels: oorzaken en symptomen van enkelstijfheid

Stijve enkels: oorzaken en symptomen van enkelstijfheid

Stijve enkels: oorzaken en symptomen van enkelstijfheid Stijve enkels of enkelstijfheid kan een aanslag zijn op je mobiliteit. Door stijve enkels kan het moeilijk zijn om actief te blijven of zelfs 's ochtends uit bed te komen en door de kamer te lopen. Bewegingsbeperking treedt meestal meer op in opwaartse dan neerwaartse richting, zodat het moeilijker wordt om bergopwaarts te lopen, trap te lopen, platte schoenen te dragen of de voeten recht vooruit te houden. Er zijn een aantal mogelijke oorzaken voor het hebben van een stijve enkel of stijve enkels.

Stijve enkels

De enkel is een kwetsbare structuur in het menselijke lichaam. De enkel is het gebied dat de voet en het onderbeen verbindt; de enkel is het gewricht tussen het onderbeen en de achtervoet. Het gewricht wordt gestabiliseerd door ligamenten en wordt aangedreven door spieren die samenwerken om enkel- en voetbewegingen mogelijk te maken en om je aan te passen aan ongelijke oppervlakken wanneer je gaat staan ​​of lopen. Enkels moeten echter ook je gewicht ondersteunen en verdelen. Dat kan een hele klus zijn als je hardloopt, klimt of springt, wat nog meer kracht op deze gewrichten uitoefent en de kans op blessures verhoogt als het te veel gebeurt of als een voet of enkel de verkeerde kant opkomt. Een courante blessure van de enkel is verstuiking, wat kan optreden als de voet naar binnen zwikt.

Symptomen van stijve enkels

Het enkelgewricht is verantwoordelijk voor de op en neer beweging van de voet. Een stijve enkel kan het gevolg zijn van ontsteking of letsel aan een van de structuren in dit gebied, inclusief de botten, gewrichtsruimte, kraakbeen, ligamenten, pezen of spieren. Een stijve enkel kan worden geassocieerd met andere symptomen, waaronder:

Oorzaken van stijve enkels

Veel mensen zeggen dat hun enkels stijf aanvoelen na een lange wandeling of hardlopen, maar ook veel andere activiteiten kunnen enkelstijfheid veroorzaken. Die activiteiten omvatten:
  • herhaalde irritatie
  • overbelasting
  • sport en beweging
  • werkactiviteiten
  • gerelateerd voetletsel

Veel voorkomende oorzaken van enkelstijfheid

Ouderdom

Er zijn veel redenen waarom je enkels stijf kunnen aanvoelen, niet de minste daarvan is gewoon ouderdom. Met het voortschrijden der jaren verstijft je collageen, waardoor zachte weefsels zoals je ligamenten en pezen stijver en minder veerkrachtig zijn. Dat maakt kwetsbare gewrichten zoals de enkel veel strakker en stijver. Veel andere aandoeningen kunnen deze aan leeftijd gerelateerde enkelstijfheid verergeren.

Artrose

Artrose duidt op kwalitatieve achteruitgang van kraakbeen in de gewrichten. Feitelijk is artrose de meest voorkomende reden voor enkelstijfheid bij zowel mannen als vrouwen tussen 50 en 80 jaar oud. Een klassiek symptoom is opstartpijn/ochtendstijfheid wat verbetert door te bewegen.

Blokkade in de enkel

Een botspoor of een los botfragment kan de enkel blokkeren, waardoor de normale beweging wordt belemmerd. Soms kan er een opeenhoping van zacht weefsel of littekens ontstaan in het enkelgewricht en tussen de botten, waardoor de beweging wordt beperkt.

Eerdere enkelblessure

Een botbreuk toen je jong was kan op latere leeftijd voor klachten zorgen als stijfheid. Dit geldt ook voor chronische enkelverstuikingen waardoor stijfheid en andere klachten kunnen ontstaan.

Ontstekingsziekten

Jicht, reumatoïde artritis, lupus en andere aandoeningen die ontstekingen kunnen veroorzaken, kunnen leiden tot stijve enkels die na verloop van tijd erger worden.

Tendinitis of peesontsteking

Ontsteking van één van de enkelpezen (aan de zijkanten of achterkant van de enkel of de bovenkant van de voet) kan stijfheid veroorzaken. Een peesontsteking in de enkel kan het gevolg zijn van letsel, overmatig gebruik of ontstekingsaandoeningen. De achillespees wordt het meest getroffen.

Aangeboren afwijkingen

Sommige mensen worden geboren met een defect in kraakbeen of bot dat aanvankelijk niet als een groot probleem wordt gezien, maar mettertijd zijn tol eist en voor problemen kan zorgen.

Voetproblemen

Platvoeten of een voet met een abnormaal hoge wreef kunnen na verloop van tijd overmatige slijtage van de enkel veroorzaken, die zich na tientallen jaren kan voordoen.

Huisarts raadplegen

Als je voortdurend wakker wordt met stijve enkels en gewrichten en aanvankelijk moeite hebt met lopen, is het verstandig om je huisarts te raadplegen om te controleren op een ontstekingsaandoening. Ga ook naar de huisarts bij intermitterende klachten van enkelstijfheid en pijn.

Behandeling

De behandeling van stijve enkels hangt af van de oorzaak van de enkelstijfheid. Het toepassen van icepacks en rust kunnen helpen bij tendinitis (peesontsteking) of ontsteking. In gevallen van verkeerde uitlijning, botsporen of een flinke gewrichtsontsteking, kan een operatie de beste optie zijn. Dikwijls kan ene stijve enkel echter adequaat worden behandeld met fysiotherapie, afvallen bij overgewicht (om extra druk op je enkels te verminderen), dagelijkse lichaamsbeweging en rekoefeningen. Het is aan te raden om je kuiten te strekken teneinde je enkels flexibel te houden.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijk mooi met RozemarijnNatuurlijk mooi met RozemarijnRozemarijn is een kruid dat de spijsvertering en bloeddoorstroming bevordert. Daarnaast is het kruid stimulerend, opwekk…
Zwangerschapsvergiftiging: symptomen, oorzaken & gevolgenZwangerschapsvergiftiging: symptomen, oorzaken & gevolgenZwangerschapsvergiftiging is een ziekte die zich kan openbaren tijdens de zwangerschap of na de bevalling. Wat zijn de s…
Klapvoet of dropvoet: symptomen, oorzaken & behandelingKlapvoet of dropvoet: symptomen, oorzaken & behandelingEen klapvoet of dropvoet kan plots ontstaan en de patiënt ineens overvallen. Het meest opvallende symptoom is een moeiza…
Oorzaak en behandeling gezwollen enkelsOorzaak en behandeling gezwollen enkelsGezwollen enkels, zeker in de warme zomermaanden, kunnen ontsierend maar vooral ook erg pijnlijk zijn. Soms komen de gez…
Yogahoudingen  utkatasana (stoelhouding)Yogahoudingen utkatasana (stoelhouding)Utkatasana (stoelhouding) is bij uitstek een yogahouding voor het trainen van de enkels, kuiten, knieën en dijbenen. Typ…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://www.buoyhealth.com/symptoms-a-z/ankle-stiffness/
  • https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/stay-active-even-with-stiff-ankles
  • https://www.arthritis-health.com/types/osteoarthritis/ankle-arthritis-symptoms
  • https://www.anklefootmd.com/how-to-treat-ankle-stiffness/
  • https://www.medicinenet.com/ankle_pain/symptoms.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Enkel

Reageer op het artikel "Stijve enkels: oorzaken en symptomen van enkelstijfheid"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 15-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!