InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een lichttherapiebril ter behandeling van de winterblues

Een lichttherapiebril ter behandeling van de winterblues

Een lichttherapiebril ter behandeling van de winterblues Wanneer in de herfst en in de winter de dagen korter en donkerder worden, brengt dit bij sommige mensen een droevige stemming met zich mee. Men kan zich moe, somber en lusteloos voelen. Deze gemoedstoestand wordt ook wel de winterblues genoemd. De winterblues wordt grotendeels veroorzaakt, doordat de biologische klok ontregeld raakt. Lichttherapie wordt al langer ingezet als middel tegen deze milde vorm van seizoensafhankelijke depressie. De lichttherapiebril is de draagbare variant van lichttherapie.

Wat is de winterblues?

De winterblues is een seizoensgebonden neerslachtige gemoedstoestand. Gevoelens van lusteloosheid en somberheid verschijnen vaak bij het vallen van de eerste bladeren in de herfst. Het is gebleken dat deze gevoelens mede veroorzaakt worden door de verhoging van de melatoninespiegel. Dit hormoon stuurt het dag- en nachtritme aan. Het slaaphormoon neemt toe zodra het gaat schemeren, met als gevolg slaperigheid. Zodra het ochtend wordt en het daglicht binnenkomt, neemt de hoeveelheid melatonine weer af. Onder invloed van de donkere seizoenen kan dit hormoon van slag raken. Gelijktijdig met de toename van melatonine vindt er een afname van serotonine plaats. Serotonine wordt gezien als het zogenaamde gelukshormoon en is bepalend voor de stemming. Vitamine D en andere vitaminen beïnvloeden de aanmaak van serotonine. Zonlicht bevordert de aanmaak van serotonine en de aanmaak van vitamine D. Daarom is voldoende zonlicht zo belangrijk voor de stemming. Niet alleen zonlicht, maar ook kunstlicht is in staat de aanmaak van melatonine en serotonine te beïnvloeden.

Verschillende manieren om lichttherapie toe te passen

Via lichttherapie kunnen de hormonen, melatonine en serotonine, weer in balans worden gebracht. Er zijn verschillende manieren om deze therapie toe te passen. Er zijn onder andere lichtwekkers te koop. Bij deze wekker wordt het licht in de avond langzaam gedimd om makkelijker in slaap te vallen en in de ochtend is er toenemend licht, zodat het lichaam zich langzaam kan voorbereiden op het wakker worden. Op deze manier regelt de lichtwekker de aan- en afname van melatonine. Er bestaan ook veel verschillende stijlen en vormen van lichttherapielampen. Deze lampen imiteren het daglicht. De meeste van deze lampen bevatten 10.000 lux of hebben standen, zodat men zelf de hoeveelheid lux kan instellen. Het wordt aanbevolen ongeveer een half uur voor de daglichtlamp te zitten, waarbij het belangrijk is dat het licht in de ogen valt. Het licht is ultraviolet-vrij en hierdoor veilig voor de huid en de ogen. Er bestaat ook een draagbare vorm van lichttherapie: de zogenaamde lichttherapiebril.

De lichttherapiebril

De voordelen van de bril

Een draagbare oplossing tegen de problemen van het verstoorde bioritme is de lichttherapiebril. Wetenschappelijk onderzoek wijst erop dat het een effectief middel kan zijn om in te zetten ter behandeling van de winterblues. De bril kan ook worden ingezet bij een jetlag of slaapproblemen. Deze omgekeerde zonnebril houdt het licht niet weg, maar brengt het licht juist naar de ogen toe. De bril is makkelijk mee te nemen en kan zowel thuis als op het werk gedragen worden. Doordat de bril gedragen wordt en bovendien vrij zicht biedt, kunnen alledaagse activiteiten worden beoefend tijdens het dragen van de bril. Men is hierdoor niet gebonden aan een vaste plek, zoals bij een lichttherapielamp. Ook kan de bril worden gedragen samen met een gewone bril of lenzen. Mensen die lijden aan bepaalde oogaandoeningen, dienen eerst te overleggen met een arts voordat ze overgaan tot het dragen van deze bril. Voor mensen met een bipolaire stoornis wordt de bril afgeraden, lichttherapie kan bij deze aandoening een manie oproepen. Voor de behandeling van de winterblues is de bril echter een effectief middel en is het voldoende om twintig tot dertig minuten per dag de bril op te zetten.

Hoe werkt de lichttherapiebril?

De lichttherapiebril werkt op geïntegreerde led-lampjes, die blauw licht afgeven en de werking van het hormoon melatonine onderdrukken. Ook voor de productie van serotonine, blijkt blauw licht het meest effectief te zijn. Het licht schijnt van bovenaf in de ogen, zoals dit ook bij natuurlijk zonlicht gebeurt. Hierdoor vallen de werkzame stralen van de bril op de onderste helft van netvlies. Dit is de plek waar de meeste receptoren van het oog zich bevinden. Deze receptoren zijn bovendien niet betrokken bij de beeldvorming, maar wel bij het doorgeven van de signalen aan de hersenen die de aanmaak- of afname van de hormonen regelen. Via de bril komt op een constante manier de juiste hoeveelheid licht op het netvlies, ongeacht de positie van het hoofd. Dit in tegenstelling tot de therapielamp, waarbij de lichtinval sterk varieert door de bewegingen van het hoofd. Doordat het licht constant en op het optimale gedeelte van netvlies terecht komt, hoeft de bril slechts een lage hoeveelheid licht af te geven om het gewenste resultaat te bereiken. Aangezien blauw licht de werking van het slaaphormoon melatonine onderdrukt, dient de bril bij voorkeur in de ochtend te worden gedragen, om slaapproblemen te voorkomen en de dag met genoeg energie te beginnen.

Diverse soorten lichttherapiebrillen

Er zijn anno 2019 diverse soorten lichttherapiebrillen op de markt met kleine onderlinge verschillen. Zo zijn er brillen met verschillende standen die de lichtsterke instellen. Deze lichtsterkte bepaalt de lengte van de behandeling. De Luminette-lichtbril heeft bijvoorbeeld drie standen: 500 lux voor de behandeling van 45 minuten, 1000 lux voor 30 minuten en 1500 lux voor de behandeling van 20 minuten. Er zijn ook brillen die geen standen hebben maar waarbij een app dit proces regelt. Een voorbeeld hiervan is de Propeaq-therapiebril, deze bril maakt via bluetooth-technololgie verbinding met een app. Na en invoeren van gegevens, geeft de app een gepersonaliseerd advies, met informatie over wanneer en hoelang de bril gedragen dient te worden. Bij de winterblues wordt dan door de app aangegeven de bril in de ochtend te dragen aangezien blauw licht de werking melatonine onderdrukt en men zo de dag energieker kan beginnen. De geïntegreerde led-lampjes van de Propeaq-bril zijn ook handmatig te bedienen. Een bril die alleen via de bluetooth-technologie werkt is de Ayo-therapiebril, deze app is gratis te downloaden in de Google App store of in de Apple App store.

Niet alleen licht kan bijdragen aan het verminderen van de winterblues, maar ook de inname van gezonde voeding en het uitvoeren van lichamelijke activiteiten helpt hierbij. Het blijft van belang om, ook bij gebruik van een lichttherapiebril, elke dag naar buiten te gaan, ook tijdens de grauwere dagen.
© 2019 Geisha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hormoon van de epifyse (pijnappelklier); melatonineDe epifyse is een zeer kleine hormoonproducerende klier die met name melatonine produceert. Melatonine is een hormoon wa…
Lichttherapie bij winterdepressieTijdens de winter hebben sommige mensen last van depressiviteit. Deze vorm van depressie kan behandeld worden met lichtt…
Lichttherapiebril tegen winterdepressie en slaapproblemenWie last heeft van een winterdepressie, slaapproblemen, vermoeidheid of een jetlag kan deze ongemakken verdrijven met de…
Goed slapen met melatonineGoed slapen met melatonineMelatonine wordt beschouwd als het menselijk slaaphormoon. Het hormoon komt vrij in het lichaam zodra het donker wordt.…
Slaapstoornissen: tips om beter te slapen met melatonineSlaapstoornissen: tips om beter te slapen met melatonineMelatonine is een hormoon dat je lichaam het signaal geeft dat je moet gaan slapen. Melatonine zorgt ervoor dat je licha…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Szvmanski, Unsplash
  • https://www.slaapwijzer.net/daglichtlamp
  • https://www.gezondheidsnet.nl/depressie/hulp-van-daglichtlampen-en-wekkers
  • https://www.gezondheidsnet.nl/depressie/net-getest-ayo-lichttherapie-voor-thuis
  • https://shop.goodlite.nl/lichttherapiebrillen.html
  • https://www.bol.com/nl/p/luminette-lichttherapiebril-energielamp/9200000049752445/
  • https://www.bol.com/nl/p/propeaq-lichttheraiebril-met-verwisselbare-glazen-voor-beter-slapen/9200000083962458

Reageer op het artikel "Een lichttherapiebril ter behandeling van de winterblues"

Reactie

Catrien (infoteur), 10-10-2019 09:37 #1
Goed artikel. Dank je wel.

Infoteur: Geisha
Gepubliceerd: 09-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!