InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aflatoxine schadelijk voor de gezondheid

Aflatoxine schadelijk voor de gezondheid

Aflatoxine schadelijk voor de gezondheid Wat de meeste mensen niet weten is dat sojabonen, noten en dan met name pinda´s en producten die zijn gemaakt van pinda´s schimmels kunnen bevatten die aflatoxine afgeven. Aflatoxine is een sterk carcinogene stof, carcinogeen wil zeggen kankerverwekkend. Aflatoxine is een belangrijke veroorzaker van leverkanker, in landen waar voeding veel aflatoxine bevat is leverkanker een belangrijke doodsoorzaak onder de bevolking. Aflatoxine is vooral te vinden op noten en peulvruchten afkomstig uit tropische gebieden. In Nederland worden de gehaltes aflatoxine op geïmporteerde voedingsmiddelen streng gecontroleerd.

Wat is aflatoxine

Aflatoxine is een giftige stof die wordt uitgescheiden door bepaalde schimmels. Deze schimmels gedijen vooral goed in tropische gebieden. De schimmels die aflatoxine produceren vindt je vaak op noten en peulvruchten. In Nederland komen we aflatoxine tegen op uit tropische gebieden geïmporteerde voedingsmiddelen.

Aflatoxine schadelijk

Aflatoxine is één van de meest schadelijke gifstoffen voor de lever. Hoge inname van aflatoxine verhoogt het risico op het krijgen van leverkanker sterk, zo heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond (1). De schimmels die aflatoxine uitscheiden komen vooral voor in tropische gebieden, ze gedijen goed onder warme en vochtige omstandigheden. De stof aflatoxine is hittebestendig en bestand tegen pasteurisatie.

Voedsel en aflatoxine

Aflatoxine is een schadelijke stof die wordt uitgescheiden door bepaalde pathogene schimmels. De meest voorkomende zijn de Aspergillus flavus en de Aspergillus parasiticus. De schimmels komen veel voor in tropische gebieden, in ons land komen ze minder vaak voor. De schimmel groeit onder vochtige en warme omstandigheden. Aflatoxine komt vaak in het voedsel terecht door een te warme en vochtige opslag. Aflatoxine wordt dus vooral gevonden op geïmporteerde voedingsmiddelen en veevoer. De hoeveelheid van deze schimmels kan soms hoog zijn, vooral bij pinda's. Wat mensen vaak niet weten is dat aflatoxine via besmet veevoer ook in zuivelproducten of in eieren terecht kunnen komen.

Aflatoxine schadelijk voor de lever

Aflatoxine is vooral schadelijk voor de lever. Een extreem hoge inname van aflatoxine kan acute leverschade tot gevolg hebben. De eerste symptomen bij acute leverschade door aflatoxine zijn buikpijn, misselijkheid, vochtophopingen in de buik, bloedingen en geelzucht. Langdurige inname van aflatoxine kan leiden tot het ontstaan van tumoren in de lever.

China

In gebieden waar de bevolking via de voeding aan hoge doses aflatoxine is blootgesteld, ligt het percentage van de bevolking die leverkanker krijgt een stuk hoger dan in andere gebieden. Bijvoorbeeld in Qidong, in de Jiangsu provincie in China, waar de voeding ongewoon grote hoeveelheden aflatoxine bevat is leverkanker de belangrijkste doodsoorzaak.

Leverkanker door aflatoxine

De sterke carcinogene eigenschappen van aflatoxine is onomstotelijk vastgesteld. Epidemiologische studies hebben aangetoond dat er een verband bestaat tussen de consumptie van met aflatoxine besmet voedsel en leverkanker (1).

Aflatoxines in Nederland

Noten en andere voedingsmiddelen die in Nederland worden verkocht mogen niet meer dan een bepaalde maximum hoeveelheid aflatoxine bevatten. Kijk vooral bij noten dus altijd naar de herkomst van dit product. In 2007 bijvoorbeeld werden er 34000 kilo pistache noten afkomstig uit Macedonië in beslag genomen, deze bleken tien keer de maximaal toegestane hoeveelheid aflatoxine te bevatten. Er zijn in Nederland strenge controles op de hoeveelheid aflatoxine in voedsel, hierdoor is het risico dat je in Nederland teveel aflatoxine binnenkrijgt klein. Wel is het raadzaam hier rekening mee te houden, en niet te overdrijven met de consumptie van grote hoeveelheden noten en granen die geproduceerd zijn in tropische landen.

Tip

Wees matig met het gebruik van noten, en met name pinda's en van pinda's afgeleide producten zoals pindakaas. Bewaar noten en peulvruchten onder koele en bovenal droge omstandigheden, bij voorkeur luchtdicht verpakt, om zo de schimmels die aflatoxine produceren geen kans te geven.
Gerelateerde artikelen
Kanker: leverkankerEr zijn twee soorten leverkanker: primaire en secundaire leverkanker. Primaire leverkanker betekent dat de kanker in de…
Leverkanker: symptomen en behandelingLeverkanker: symptomen en behandelingLeverkanker kan primair zijn of een uitzaaiing van een kanker op een andere plaats in het lichaam. De primaire vorm komt…
Leverkanker, oorzaken, symptomen en behandelingDe lever is betrokken is bij de afbraak van gevaarlijke stoffen voor het lichaam. Ook maakt de lever belangrijke eiwitte…
Leverkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseLeverkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseWereldwijd is leverkanker een van de meest voorkomende soorten kanker. In westerse landen komt de ziekte minder vaak voo…
Schimmelinfectie in de darmen: Aspergillus NigerSchimmelinfectie in de darmen: Aspergillus NigerDe candida albicans is een bekende schimmelinfectie in het darmstelsel. Minder bekend is aspergillus niger, maar niet mi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Couleur, Pixabay (bewerkt)
  • https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/aflatoxine.aspx
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2008812/pdf/brjcancer00351-0061.pdf (1)

Reageer op het artikel "Aflatoxine schadelijk voor de gezondheid"

Infoteur: P1234
Laatste update: 16-01-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!