InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leverproblemen: symptomen, oorzaken en behandeling

Leverproblemen: symptomen, oorzaken en behandeling

Leverproblemen: symptomen, oorzaken en behandeling De lever is een van de belangrijkste organen van het menselijk lichaam. Hij is zo belangrijk dat we er niet zonder kunnen leven. Nochtans voelen we het niet meteen wanneer er iets mis mee is. Meestal wordt een zwaar leverprobleem pas opgemerkt wanneer het te laat is. Dit komt omdat de symptomen van leverproblemen zelden als dusdanig onderkend worden. Bij slechte leverwaarden in het bloed kan het verband gelegd worden met een probleem aan dit orgaan. Daarom is het interessant om op een aantal dingen te letten om de lever een beetje te sparen. Want net zoals bij zovele gezondheidsproblemen geldt ook in dit geval: beter voorkomen dan genezen. De behandeling van leverproblemen bestaat vooral uit het letten op voeding en alcohol. Eventueel kan je de lever ondersteunen met supplementen zodat het risico op leverproblemen in de toekomst een stuk kleiner wordt. Wat zijn de oorzaken van problemen aan de lever en wat kan je ertegen doen?

Ligging lever

De lever ligt rechts bovenaan in de buikholte achter de ribben en gaat net tot onder het middenrif. De lever is essentieel voor het menselijk lichaam omdat hij heel wat functies combineert. Ten eerste is het in de lever dat een voorraad ijzer, vitaminen en glucose opgestapeld wordt. Dit zorgt ervoor dat het lichaam een weerstand ontwikkelt. Ten tweede vindt in de lever de productie van gal plaats. Gal is nodig voor het verteren van vetten. Ten derde zorgt de lever voor de synthese van essentiële eiwitten en enzymen voor ons lichaam, de stofwisseling van geneesmiddelen en moleculen en de afbraak van schadelijke stoffen zoals alcohol.

Fibrose: verharde lever

Wanneer de lever zwaar onder druk komt te staan, bijvoorbeeld bij overmatig gebruik van vetten en van alcohol, dan zijn er heel wat gevaren. De lever kan vezeliger en harder worden. Men spreekt dan van de zogenaamde verharde lever of fibrose. Het probleem hierbij is dat deze verharding zich heel geleidelijk en stiekem kan ontwikkelen zonder dat men er erg in heeft. Problemen met de lever hebben zelden duidelijk aantoonbare symptomen.

Leverinsufficiëntie en levercirrose

Wanneer de fibrose zich verder zet kan de lever langzaam afsterven. Als hij tot 75 % is afgestorven, dan kan de lever zijn functies niet meer naar behoren vervullen. Dan is er sprake van leverinsufficiëntie. Een leverinsufficiëntie kan uiteindelijk uitmonden in het eindstadium van de levercirrose. Levercirrose kan zelfs leiden tot leverkanker.

Oorzaken levercirrose

De voornaamste rechtstreekse oorzaken van levercirrose zijn overmatig alcoholgebruik, zwaarlijvigheid en chronische virale hepatitis. Ook de erfelijke aandoening hemochromatose kan op lange termijn leiden tot leverproblemen; dit is wanneer het lichaam teveel ijzer opneemt waardoor de lever zwaar onder druk komt te staan.

Symptomen leverproblemen

Het probleem bij leveraandoeningen is dat de verslechtering van de toestand van de lever meestal zonder duidelijke symptomen verloopt. Behalve vermoeidheid is er niet echt een symptoom dat de leverpatiënt kan waarschuwen voor een eventueel probleem van de lever. En omdat vermoeidheid een symptoom is dat op allerlei problemen kan slaan, kan de patiënt niet echt uitmaken dat het hier om de lever gaat. Bij aanhoudende klachten kan er wel de link gelegd worden wanneer blijkt dat er sprake is van slechte leverwaarden in het bloed.

Slechte leverwaarden

Daarom is het van groot belang om je te laten screenen als je denkt dat je tot de risicogroep behoort. Dit is bijvoorbeeld het geval als je regelmatig en veel alcohol gebruikt, of als je veel vetten tot je neemt. De screening bestaat in de eerste plaats uit een bloedonderzoek. Hieruit kan de arts afleiden of je slechte leverwaarden hebt. Daarna kan overgegaan worden tot een scan van de lever, waarbij de graad van eventuele leverfibrose kan bepaald worden. Het onderzoek met de zogenaamde "Fibro-scan" duurt amper vijf minuten en is pijnloos. Met de scan wordt de elasticiteit van de lever gemeten. Hoe minder elastisch de lever, hoe verder de verharding ervan gevorderd is.

Kans op herstel lever

Nochtans hoeven leverpatiënten niet zo snel te wanhopen. De lever is een orgaan dat zich in sommige omstandigheden nog goed kan herstellen. Ook al zijn er levercellen afgestorven, toch kan de lever in sommige gevallen nog terugkeren tot zijn normale staat. Zelfs als de helft van de lever is weggenomen, kan hij toch nog even groot worden als daarvoor. Dit proces van herstel zal wel een heel pak moeizamer verlopen als de levercirrose al aanwezig is.

Behandeling leverproblemen

Geen vetten

Bij leverpatiënten is het aangeraden om alcohol en vetten te beperken of te vermijden. Verder is er nochtans geen echt dieet nodig. Wel moet je grote excessen vermijden die je lichaam op de proef stellen, denk bijvoorbeeld aan uitgebreide vette maaltijden, alcoholmisbruik en druggebruik.

Dosis medicijnen

Het is ook belangrijk om de dosis van eventuele geneesmiddelen die je neemt heel nauwkeurig te volgen als je een leverprobleem hebt. Een beschadigde lever kan geneesmiddelen immers niet meer op een optimale manier afbreken. Aangeraden is om raad te vragen aan je arts wanneer je leverproblemen hebt en tegelijk medicijnen moet nemen.

Supplementen lever

Als je regelmatig last hebt van leverproblemen kan je eventueel voedingssupplementen nemen. Dergelijke supplementen zijn gericht op een ondersteuning van de lever, waardoor de werking ervan gestimuleerd wordt. Hierdoor worden afvalstoffen vlotter verwerkt en afgevoerd, wat de kans op leverstoornissen in de toekomst mogelijk kan verkleinen. Enkele voorbeelden van dergelijke supplementen voor de lever zijn:
  • Clark Leverkuur
  • Now Leverformule
  • Swisse Multivitaminen Lever Detox

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Levercirrose: oorzaken, symptomen, behandeling en prognoseLevercirrose: oorzaken, symptomen, behandeling en prognoseBij levercirrose is er sprake van vervanging van grote hoeveelheden leverweefsel door bindweefsel. De functie van de lev…
Chronische hepatitis: oorzaken, symptomen, behandelingChronische hepatitis: oorzaken, symptomen, behandelingDe spijsvertering is een van de belangrijkste functies van de lever. De lever maakt gal, en dat wordt opgeslagen in de g…
De oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis CDe oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis CHepatitis C is een leveronsteking die bij ongeveer 60.000 Nederlanders en 250 tot 300 miljoen mensen wereldwijd voorkomt…
Kanker: leverkankerEr zijn twee soorten leverkanker: primaire en secundaire leverkanker. Primaire leverkanker betekent dat de kanker in de…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lever (geraadpleegd op 24/01/2016).

Reageer op het artikel "Leverproblemen: symptomen, oorzaken en behandeling"

Reacties

Anja, 12-05-2017 14:21 #19
Kreeg vandaag een telefoontje van de huisarts dat mijn gammawaarde is gestegen naar 1180. Heb al allerlei onderzoekingen gehad maar ze kunnen niets vinden. Ben al 24 kilo afgevallen. Ik drink totaal niet heb al met verschillende medicijnen moeten stoppen. Heb de de laatste maand twee koliekaanvallen gehad. Nu moet ik volgende week weer een echo laten doen. Huisarts zoekt het toch bij de gal vanwege de pijn. Ik snap niet dat ze het niet vinden. Ben toch bang dat mijn lever verslechtert door deze waarde. Ik had al lichte levercirrose.

Jaap, 21-02-2017 18:07 #18
Enkele maanden geleden kreeg ik last van een aantal problemen.
- pijn rechter onder borstwervels
- pijn in rechter zij.
- raar gevoel (best te omschrijven als iets wat opgezet is wat tegen organen drukt) net onder de onderste rib in de zijkant.
- pijnpunt rechterzij. 3 ribben onder de oksel. (elke keer exact dat punt!)
- vermoeidheid
- opgeblazen gevoel en soms zuurbranden

Nu heb ik een echo gehad en kwam er leververvetting aan het licht. Gezien mijn postuur is dat geen grote verassing. Ik ga er dan ook vanuit dat mijn klachten komen door een vergrote lever. Ik ben echter inmiddels 10KG afgevallen maar merk geen verschil in klachten. Mijn concrete vraag is dan ook hoe lang de lever tijd nodig heeft om te herstellen. Wanneer zouden de symptomen langzaam aan moeten verdwijnen? Ik kan mij namelijk voorstellen dat de lever extra werk heeft tijdens het afvallen. Maar toch zou ik het fijn vinden als een expert hier meer over kan vertellen.

Ik moet er wel eerlijk bij vertellen dat ik 2 weken terug mijn moeder heb verloren na een ziekteperiode van 6 weken en bij mijn vader slokdarmkanker is aangetroffen. Stress zou dus zeker ook een rol kunnen spelen.

Ovh2510, 04-08-2016 20:50 #17
Ik kreeg vandaag mijn bloedonderzoek terug van de huisarts en moest van hem ook zsm een echo van m'n buik maken. Mijn lever werkt blijkbaar te snel/hard.

Mijn waarden zijn aLaT 223 en GT 79.

Ik ben 21 jaar oud, laatst een longontsteking gehad, gebruik incidenteel ritalin (al even niet meer) en de laatste tijd oververmoeid. Wat betekent dit, is dit veel hoger dan normaal en waarom zou ik een echo moeten laten maken? Reactie infoteur, 06-08-2016
Beste,

Mogelijk vraagt je arts een echo aan om een beter zicht te krijgen op het probleem in de lever. Bij een echografie kunnen eventuele anomalieën, zoals bijvoorbeeld een ontsteking, gedetailleerd vastgesteld worden. Allicht is het de bedoeling om te weten te komen wat de oorzaak is van de betreffende leverwaarden en waarom de lever te hard werkt.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Peter van Dam, 08-07-2016 12:31 #16
Ik heb zo het een en ander gelezen en vond het erg boeiend. Rest mij enkel nog de vraag over leverwaarden. Dit zijn toch bepaalde uitslagen bij een bloedonderzoek? Kunt u mij die waarden geven? De normale waarden en erboven. Dus de ondergrens en de bovengrens en bij welke waarde moet men zich zorgen maken?

Hondius, 15-06-2016 23:01 #15
Ben bijna 67 j en drink nagenoeg geen alcohol. Leef verder gezond (alhoewel… Soms wat vet, o.a. Kruidenboter) en ben een doenig mens; veel vrijwilligerswerk bij R.Kruis e.a. soortgelijk instellingen. In 2006 eierstokkanker en boezemfibrilleren geconstateerd, waarvoor ik 18 eenheden per 14 dagen moet gebruiken (fenprocumon). Verder v.a. ca. 45 j 1000mg Calci Chew slikken EN op eigen initiatief o.a. Mariadistel, multivitaminen, magnesium en hoge dosering vit. C. Ik ben geen stresskip…Wat kan er de oorzaak van zijn dat mijn leverwaarden in 1 jaar tijd van ca. 70 naar ruim 100 zijn gestegen? En wat kan ik er aan doen? Reactie infoteur, 17-06-2016
Beste,

Verhoogde leverwaarden kunnen met tal van oorzaken te maken hebben, zoals onder meer het gebruik van bepaalde medicijnen. Langdurig gebruik van sommige geneesmiddelen (bv. bepaalde soorten antibiotica) kan een invloed hebben op de lever. Ook een teveel aan ijzer (hemochromatose) kan zorgen voor problemen aan de lever, net als virale infecties. Het is aan uw behandelende arts om aan de hand van uitgebreid medisch onderzoek tot een juiste diagnose en analyse te komen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Maan, 12-04-2016 13:36 #14
Ik heb reuma, Fybromyalgie en Prikkeldarm en ben chronisch vermoeid. Ik heb een over functie of verhoogde bloedwaarden zei de reuma dokter. Ik gebruik geen medicatie. Ik rook en drink niet en eet gezond. Ik heb wel therapie wegen trauma's en mijn ziektes die me lijf slopen. Wat is een over functie van de lever en wat te doen nu? Reactie infoteur, 13-04-2016
Beste,

Het is ons niet meteen duidelijk wat uw arts bedoelt met een zogenaamde "over functie" van de lever. Wat de arts hiermee precies wilt zeggen, vraagt u hem of haar best zelf, alsook wat u eventueel kan doen om dit probleem op te lossen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Leentje, 12-04-2016 07:44 #13
Hoi hoi,

Er is bij mij vorig jaar leververvetting vastgesteld. Ik ben er eerlijk in geweest, en heb gezegd dat ik van het goede leven geniet. Dus alcohol en vettig eten! Met vettig eten ben ik gestopt en ben daar 12 kilo mee afgevallen, met de drank was ik 4 maanden gestopt. Tot de feestdagen begonnen. En ben ik terug beginnen drinken, een fles per dag. Nu de laatste tijd heb ik veel last van men lever. Pijn aan de ribben, er is precies daar een gezwel aanwezig. En heb steken in de zij. Nu ben ik al 3 weken geminderd met de alcohol. Maar dit blijkt zo aan de pijnen die ik heb niet te helpen als ik gedronken heb. Dus heb ik besloten om geen druppel meer aan te raken.
Ik heb toen een echo gehad en er waren geen littekens te zien, en na 6 weken een nieuwe bloedcontrole te doen zakte de waardes.

Nu was men vraag, die pijnen die ik heb? Komt dit door een vergrote lever? En wanneer zou die terug kleiner worden? En is het aangeraden om terug bloed te laten trekken? Men stoelgang is nog wat gelig. Maar heb zondag mijn laatste fles gedronken. Dus normaal zou dit uit het lichaam moeten zijn. Ik eet vrij gezond alleen, de alcohol maakt mijn lever kapot! De lever arts zei om niets meer te drinken. Daar heb ik me 4 maanden aangehouden en nu weer 4 maanden elke dag die fles 's avonds. Hopelijk hebben jullie antwoorden op mijn vragen? Ik ben 27.

, 14-02-2016 13:34 #12
Beste,
Ik heb de laatste weken last momenten dat ik opeens heel warm krijg, uitslag rug gezicht, rap vet worden haar, opgeblazen vol gevoel, continue moe zijn, hoofdpijn met momenten dit is sinds ik gestopt ben met mijn dieet en terug vettig eet. Voor dat ik ga slapen heb ik ook droge mond en voel ik me uitgedroogt. Kan het zijn dat ik lever problemen heb? Reactie infoteur, 15-02-2016
Beste,

De symptomen die u beschrijft kunnen met tal van ziektes of aandoeningen te maken hebben. Mogelijk speelt het stoppen met uw dieet een belangrijke rol bij het samen optreden van deze symptomen. Of er sprake is van een leverprobleem zal medisch onderzoek door een arts duidelijk kunnen maken.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Cikiponto, 17-11-2015 22:36 #11
Ik heb een dringende vraag. De leverarts in het ziekenhuis dacht dat ik cirrose zou hebben maar nu heb ik vandaag de uitslagen van het bloedonderzoek binnen en die zijn positief. Betekent dat daarmee cirrose uitgesloten kan worden? De dokter is helaas niet bereikbaar en ik zit echt met mijn handen in het haar over wat het betekent dat de bloeduitslagen goed waren. Ik maak me heel erg veel zorgen. Het gekke is dat ik nooit een druppel alcohol heb gedronken, ben 63 en heb een Turkse achtergrond. Leveraandoeningen komen in mijn familie voor bij 2 broers. Reactie infoteur, 18-11-2015
Beste,

Dat de bloeduitslag goed is kan zoveel dingen betekenen. Misschien wordt bedoeld dat het niet om levercirrose gaat, maar eventueel wel over een ander probleem. Leveraandoeningen kunnen ook ontstaan zonder dat er van alchoholmisbruik sprake is, zoals bijvoorbeeld bij erfelijke aandoeningen (bv. ziekte van Wilson).
Best is om meer uitleg te vragen aan je arts wanneer deze bereikbaar is en wat er precies bedoeld wordt met een "positieve bloeduitslag".

Vriendelijke groet,
Verdanov

Kimberley Pex, 02-07-2015 21:29 #10
Bergen medicijnen die mensen momenteel slikken, voeding met suiker (1) héél veel stress, narcoses, contrastmiddelen, antibiotica, scans, enz. t Is lange tijd zo geweest dat men dacht dat 'n leverpatiënt 'n alcoholist moest zijn. Nee dus. Tegenwoordig strooit men met medicijnen alsof 't niks is. Ik ken mensen in m n omgeving, die zwaar leverpatiënt zijn door de vele medicijnen. Helaas is mijn lever nu ook te groot en toxisch, maar dat komt door de laatste 7 jaren 29x operaties. M'n darmen. Helaas heeft m'n lever er flink onder geleden. Nu dus 'n streng leverdieet (dr. Alfred Vogel heeft 'n prima leverdieet beschreven) en zo min mogelijk medicijnen. Je kunt verder niks doen.

Svenneken 1419, 27-05-2015 08:27 #9
Sinds 2006 kamp ik met gezondheidsproblemen en 3 jaar geleden zijn de artsen begonnen met men operaties aan nek, rug, knie, heup enz… Zonder pijnstillers zoals tramadol, brufen en dafalgan kan ik bijna niet. Nu blijk ik laatste tijd veel last te hebben van mijn lever. Ook doordat ik vroeger wel wat bier kon achterovergooien in het weekend. Wat kan er nu nog helpen? Want zonder pijnstillers lukt het niet en van de artsen mag ik geen meer nemen. Reactie infoteur, 27-05-2015
Beste,

Het moeilijke bij leverproblemen is om de lever zo min mogelijk te belasten. De lever is een cruciaal orgaan om al die geneesmiddelen en pijnstillers af te breken en te verwerken. Waarschijnlijk zijn uw artsen daarom zo voorzichtig om pijnstillers te geven. Toch moet het op de een of andere manier mogelijk zijn om de pijn te stillen in het kader van de algemene therapie voor uw leverprobleem.
Misschien is het raadzaam om een second opinion te vragen aan een andere arts.
Alvast veel beterschap.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Paulette, 09-05-2015 17:55 #8
Oké, ik heb een vraag. Bij mij is er een enzym in het bloed gemeten wat duidt op een minder goede leverfunctie. Volgens de arts heeft dit te maken met overgewicht. Zelf heb ik daar een ander idee over. Ik heb jarenlang een plastablet geslikt en heb het idee dat dat de boosdoener is. Ik zat ook steeds verstopt. Ook heb ik last van strottenhoofd oedeem. Het lijkt op een histamine intolerantie. Ik ben nu gestopt met de plastablet en de stoelgang komt weer op gang. Alleen is de ontlasting heel geel van kleur en plakkerig. Het oedeem is nog niet opgelost en ook heb ik nog af en toe een gezwollen buik. Vooral 's avonds. Mijn vraag is: kan de leverfunctie zich nog uit zichzelf herstellen nu ik gestopt ben met de medicijnen of moet ik toch terug naar de arts voor verder onderzoek. De arts zegt dat de specialisten niets doen als er maar 1 enzym gemeten is in het bloed.

An, 11-11-2014 12:06 #7
Vraag als de bloedwaarde van de lever verhoogt is wat houdt dat in?

an

Patricia, 14-10-2014 16:39 #6
Zijn er mensen bekent met ABC4-Gen afwijking?
Dat is een zeldzame ziekte in de gen die stenen veroorzaakt in de lever.
Ik ben opzoek naar mensen die hier ook last van hebben of iemand kennen die er last van heeft.

M.v.g,
Patricia

Tamara, 02-07-2014 16:07 #5
Ik kramp al meer dan een half jaar met een pijnlijk gevoel rechts, net onder mijn ribben. Ze hebben allerlei onderzoeken gedaan, maar ze kunnen het niet vinden. Wel zagen ze dat mijn lever iets vergroot Was. Nu word die plek regelmatig hard (niet meer in te drukken) en mijn buik zet enorm uit. Maar de bloedonderzoeken zijn perfect.
Ik drink zelden alcohol, leef gezond (op roken na) en medicatie nu alleen om de pijn tegen te gaan. Kan zoiets ook voorkomen bij iemand met mijn levensstijl en kan het zijn dat ze het nog niet in het bloed kunnen vinden?!

Groet. Tamara Reactie infoteur, 03-07-2014
Hallo Tamara,

Rechts onder de ribben is inderdaad de plek waar je lever gelegen is. Maar een probleem aan de lever hoeft niet altijd met alcohol te maken hebben of een ongezonde levensstijl. Ook andere oorzaken kunnen een rol spelen bij problemen aan de lever, bijvoorbeeld medicijnengebruik of een erfelijke aandoening. Uitgebreide medische onderzoeken (ook andere dan bloedonderzoeken) kunnen daar meer duidelijkheid over geven.
Het is belangrijk om de situatie aan je lever goed op te volgen; een mogelijke leveraandoening heeft niet altijd overduidelijke symptomen waardoor een leverprobleem jarenlang stiekem kan aanslepen.
Aan te raden is om verder onderzoek te vragen bij je arts of een "second opinion" te vragen bij een andere arts.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Ann, 12-07-2013 12:40 #4
Beste

Kan iemand op dertigjarige leeftijd al levercirrose ontwikkelen of erger nog, al hebben?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten
Ann Reactie infoteur, 12-07-2013
Hallo Ann,

Of er op het krijgen van een ziekte zoals levercirrose een leeftijd staat, is me niet duidelijk.
Wel denk ik dat het niet uitgesloten is om op jonge leeftijd al levercirrose te krijgen. Wie op heel jonge leeftijd al begint met overvloedig alcohol drinken kan tot de risicogroep gaan behoren. Verder zullen naast alcoholmisbruik ook genetische factoren wel een rol spelen bij leverproblemen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Cristiane, 26-10-2012 09:52 #3
Hallo iedereen, een week geleden liet ik een bloedafname doen, bij onze huisarts. Wat blijkt, dat ik de kenmerken heb, van iemand die drinkt, terwijl ik max 2 glazen wijn per dag zou nuttigen, zelfs dagen zonder. Ik neem wel veel medicatie. Op de echo, gemaakt, meteen na de bloeduitslag, is dan weer niets te zien, wat kan het probleem dan wel zijn? De huisarts heeft nu de medicatie veranderd. Wie heeft hetzelfde probleem en kan mij helpen?
Bedankt iedereen die een antwoord kan geven.
CRISTIANE Reactie infoteur, 26-10-2012
Hallo Cristiane,

Het is moeilijk om vanop afstand een verklaring te geven van jouw probleem. Daarvoor zouden we moeten weten wat jouw dokter bedoelt met : "de kenmerkten van iemand die drinkt"… Bedoelt hij daarmee dat je slechte leverwaarden hebt? Als je af en toe een glaasje wijn of twee drinkt, dan zal alcohol waarschijnlijk niet de belangrijkste oorzaak zijn van het probleem. Het is wel zo dat medicatie altijd invloed kan hebben op de lever en de nieren, want het is in die twee organen dat medicijnen en pijnstillers (en ook alcohol) afgebroken worden. Bij langdurig medicijngebruik heeft de lever dus heelwat werk. Misschien dat daardoor je leverwaarden wat afwijken. Alvast geruststellend is dat er op de echo niks verontrustend te zien was.
Het moeilijke aan leverproblemen is dat de symptomen ervan niet altijd duidelijk te plaatsen zijn. Soms loop je jarenlang met een leverprobleem zonder dat je er iets van merkt. Voorbeeld hiervan is de erfelijke aandoening hemochromatose, waarbij het lichaam teveel ijzer opneemt en ijzer gaat opstapelen in de lever. Dit kan bijvoorbeeld wel ontdekt worden door de ijzerwaarden (transferrine en ferritine) in jouw bloed vast te stellen. Misschien is het geen slecht idee om dit te laten onderzoeken door je arts. Zijn je ijzerwaarden normaal, dan kan je deze oorzaak alvast uitsluiten.
Lees meer hierover op:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/104640-teveel-ijzer-in-het-bloed-symptomen-behandeling-en-tips.html

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Diel Feijen, 23-03-2010 01:55 #2
Beste Anna, Google eens naar "mariadistel" voorondersteuning en reinging van de lever.
Succes, Diel

Anna, 10-01-2010 23:00 #1
Ik zou graag willen weten wat voor producten zult je moeten eten om functie van lever zo veel mogelijk te stimuleren.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leverproblemen
Reacties: 19
Medische informatie…
Schrijf mee!