InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een dipje na de geboorte? Babyblues en postnatale depressie

Een dipje na de geboorte? Babyblues en postnatale depressie

Een dipje na de geboorte? Babyblues en postnatale depressie Na de zwangerschap en de bevalling kunnen vrouwen een inzinking of dipje krijgen. In de meeste gevallen gaat deze moeilijke periode na de geboorte van een kind relatief vlot voorbij, maar in sommige gevallen kan dit leiden tot de zogenaamde babyblues of zelfs een postpartumdepressie. Pas bevallen moeders kunnen na de bevalling heel emotioneel zijn en zich verward, angstig en onzeker voelen. Opvallend is dat het nemen van supplementen met selenium en omega 3 tijdens de zwangerschap de kans op depressie na de bevalling kan verkleinen. Wat zijn de belangrijkste symptomen van deze postpartumdepressie, die ook wel postnatale depressie genoemd wordt, en waaruit bestaat de behandeling ervan?

Kraambedtranen kort na de geboorte

Emotioneel en onzeker

Zwangerschap en bevalling zijn ingrijpende gebeurtenissen in het leven van de vrouw. In deze moderne tijd staan moeders meestal onder grote druk om buitenshuis te werken en ook nog voor kinderen te zorgen. Dit kan na de bevalling leiden tot gevoelens van stress en emotionele onzekerheid. De kraambedtranen komen meestal binnen de eerste week na de geboorte.

Vermoeid en vol twijfel

Meestal op de vierde of de vijfde dag na de geboorte wordt de pasbevallen vrouw overvallen door perioden van vermoeidheid en twijfel. De baby gunt haar weinig tijd om tot rust te komen en niet elke pasbevallen vrouw kan hier goed aan wennen. De meeste vrouwen komen de korte periode van de zogenaamde kraambedtranen snel te boven. Als de baby gezond en wel is en ze zijn bekomen van de bevalling worden ze snel weer gelukkig en kunnen ze beginnen aan de verzorging en de opvoeding van het kind.

Babyblues: emotionele inzinking

Symptomen babyblues

In sommige gevallen gebeurt het dat moeders deze korte periode van kraambedtranen niet kunnen afsluiten. Ze worden overvallen door een lichte emotionele inzinking. Ze hebben stemmingswisselingen, beginnen zonder enige duidelijke aanleiding te lachen of te huilen en zijn angstig en onzeker. Dikwijls gaat dit gepaard met vermoeidheid, slapeloosheid en gevoelens van verwarring.

Oplossingen

Ongeveer de helft van alle vrouwen hebben last van deze inzinking, maar meestal gaat deze relatief korte periode weer voorbij na enkele dagen. Het belangrijkste hierbij is dat de vrouw voldoende rust neemt, zowel op fysiek als op mentaal vlak. Wat dit laatste betreft, kan het geen kwaad om de pasbevallen vrouw wat extra aandacht te geven en te verwennen.

Postnatale depressie: risicofactoren

Babyblues duurt lang

Wanneer de moeder niet meteen over de babyblues komt, kan de inzinking uitlopen op een postnatale depressie of postpartumdepressie. Dit komt voor in ongeveer tien procent van de gevallen. Deze postpartumdepressie komt het meest voor bij een tweede of derde zwangerschap of wanneer er moeilijkheden waren om zwanger te raken. Verder zijn er nog enkele risicofactoren zoals onder meer: moeilijkheden met de partner tijdens de zwangerschap, ernstige tegenslagen tijdens de zwangerschap zoals het overlijden of ziekte van een geliefde, of nog een tekort aan rust tijdens zwangerschap en bevalling.

Klachten voorafgaand aan de bevalling

Een andere risicofactor is wanneer vrouwen vóór de zwangerschap en de bevalling last hadden van een premenstrueel syndroom en heel wat klachten hadden als hoofdpijn, vermoeidheid en prikkelbaarheid. Ook vrouwen die een miskraam hadden of een abortus ondergingen, maken kans op een postpartumdepressie. De depressie kan zich soms pas na weken of maanden manifesteren, bijvoorbeeld als de vrouw stopt met borstvoeding of als het bevallingsverlof afloopt.

Symptomen postnatale depressie

Een echte postnatale depressie heeft vaak dezelfde symptomen als een gewone depressie:
  • vermoeidheid
  • buikpijn
  • lusteloosheid
  • slapeloosheid
  • prikkelbaarheid
  • agressiviteit
  • toename van het gewicht
  • verminderde eetlust
  • gebrek aan seksuele verlangens
  • dubbelzinnige gevoelens tegenover de baby: van overbezorgdheid tot verwerping

Behandeling postnatale depressie

Lichte klachten: vooral rust en aandacht

Bij lichte vormen van de postpartumdepressie is het belangrijk om de vrouw te steunen met aandacht en begrip. Dit kan de vrouw er weer bovenop helpen op emotioneel vlak. Ook rust is belangrijk. Eventueel zal de arts een licht antidepressivum voorschrijven.

Ernstiger klachten: antidepressivum

Bij ernstige vormen van postpartumdepressie zijn de klachten zo erg dat er professionele psychologische hulp aan te pas komt. In de meeste gevallen volstaat een psychosociale begeleiding. De psycholoog kan een antidepressivum voorschrijven samen met eventueel een slaapmiddel.

Zeldzaam: ziekenhuisopname

In zeldzame gevallen wordt de moeder opgenomen in een ziekenhuis. Dit gebeurt wanneer de moeder de baby echt niet aan kan. Meestal wordt de baby samen met de moeder opgenomen, om het contact tussen moeder en kind toch te bewaren. Hier kan een psychotherapeutische behandeling verlichting brengen, samen met het toedienen van aangepaste geneesmiddelen.

Supplementen tegen postnatale depressie

Selenium blijkt een belangrijke rol te spelen om postnatale depressie tegen te gaan. Dat blijkt uit medisch onderzoek (2010) waarbij de inname van selenium gedurende de zwangerschap de kans op een depressie na de bevalling verkleinde. Om die reden kan het nuttig zijn om voedingssupplementen met selenium te nemen wanneer je zwanger bent, zeker als je aanleg hebt voor stemmingswisselingen en depressieve gevoelens. Daarnaast zijn ook supplementen met Omega 3 en foliumzuur nuttig om postnatale depressie te voorkomen. De inname van deze supplementen tijdens de zwangerschap kan dus zinvol zijn. Aan te raden is om steeds medisch advies voor jouw specifieke situatie te vragen als je voedingssupplementen neemt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Somber na de bevalling, babyblues of postnatale depressie?Somber na de bevalling, babyblues of postnatale depressie?Bevallen van een prachtig kindje maar je voelt je niet gelukkig. Een paar dagen na de bevalling slaat je stemming ineens…
De oorzaak van postnatale depressie is bekendVoor het zwarte gat waarin pas bevallen moeders vallen, ook wel de ‘babyblues’ genoemd, is nooit een echte oorzaak gevon…
Postnatale depressie: postpartum depressie na de bevallingPostnatale depressie: postpartum depressie na de bevallingEen postnatale depressie wordt ook wel een postpartum depressie genoemd. Bij een depressie na de bevalling wordt de pas…
De ontwikkeling van je baby; 33 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 33 weken zwangerIn week 33 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 2000 gram, en is ongeveer 41 centimeter lang. De baby wordt de komen…
Bronnen en referenties
  • http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_12/nummer_10/artikel_688/dossier-postnatale-depressie-niet-zomaar-kraamtranen.html (geraadpleegd op 19/05/2016).
  • http://www.curaluz.nl/zwangerschap/omega-3-tijdens-de-zwangerschap-verlaagt-het-risico-op-postnatale-depressie/ (geraadpleegd op 08/04/2018).

Reageer op het artikel "Een dipje na de geboorte? Babyblues en postnatale depressie"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 08-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Depressieve Gevoelens
Medische informatie…
Schrijf mee!