Gehoorproblemen behandelen met een gehoorapparaat

Gehoorproblemen behandelen met een gehoorapparaat In een moderne maatschappij waarin communicatie van groot belang is, is het voor de slechthorende niet vanzelfsprekend om optimaal te functioneren. Een zwak gehoor kan voor heelwat problemen zorgen in de sociale omgang en je isoleren van de anderen. Gehoorapparaten kunnen daar verandering in brengen door geluiden te versterken en je gehoor te verbeteren. Gehoorapparaten zijn meer en meer gesofistikeerd geworden en kunnen op discrete manier aan het oor aangebracht worden. Om je gehoorproblemen te behandelen kan je overwegen om online een gehoorapparaat te kopen. Wat zijn zoal de gevolgen van gehoorverlies en op welke manier kan een gehoorapparaat gehoorproblemen behandelen?

Gehoorverlies: gevolgen

Stillere geluiden

Het eerste gevolg van gehoorverlies is dat alle geluid stiller gaat klinken, alsof de volumeknop naar beneden wordt gedraaid. Een
slechthorende gaat dan ook voortdurend zijn gesprekspartner vragen om het gesprokene te herhalen. De slechthorende zal bovendien zelf luider praten als een onbewuste reactie om de gesprekspartner aan te sporen om ook luider te praten. Een gehoorapparaat kan vooral op dit niveau een oplossing bieden doordat het het geluid versterkt.

Vervorming klanken

Een tweede effect bij gehoorverlies is de vervorming van klanken, waardoor de details van de uitgesproken woorden en zinnen onduidelijk zijn. Sommige slechthorenden doen dan een gokje op wat ze horen en dat kan tot misverstanden leiden. De context kan wel een handje helpen om de gezegde dingen te begrijpen. Sommige slechthorenden zullen vanzelf meer naar de lippen van de gesprekspartner kijken om de inhoud van de gezegde woorden trachten te achterhalen.

Ruis

Een ander effect van gehoorverlies is dat slechthorenden moeilijk een onderscheid kunnen maken tussen achtergrondgeruis en de geluiden van een gesprek. Doordat dit onderscheid zo moeilijk te maken is, wordt het proberen te begrijpen wat er daadwerkelijk gezegd wordt erg inspannend en als heel vermoeiend ervaren. Dit kan leiden tot moedeloosheid bij de slechthorende.

Werking van het oor

De geluiden worden in het oor opgevangen door de oorschelp en de gehoorgang. De geluidsgolven veroorzaken trillingen van het trommelvlies, die dan weer opgevangen worden door de gehoorsbeentjes en doorgestuurd worden naar het slakkenhuis. In het slakkenhuis bevinden zich haarcellen, die impulsen doorgeven naar de gehoorzenuw. De gehoorzenuw geeft al die informatie door naar de hersenen.

Gehoorapparaat: werking

Als er een van deze onderdelen in het gehoorproces minder gaan functioneren, kunnen er gehoorproblemen ontstaan. In de meeste gevallen ligt het probleem bij de haarcellen, die onderhevig zijn aan slijtage of een slechte werking. Het probleem hierbij is dat haarcellen niet kunnen hersteld worden en dat hun functie niet kan vervangen worden door een gehoorapparaat. Wat een gehoorapparaat wel kan doen is het geluid opvangen ter hoogte van de oorschelp en het filteren. Daarna wordt het geluid versterkt en doorgestuurd naar het trommelvlies zodat het krachtiger bij de haarcellen komt, waardoor de persoon beter kan horen.

Gehoorproblemen behandelen

Gehoorimplantaat

Er zijn twee mogelijkheden om een gehoorprobleem te behandelen: het implantaat en het gehoorapparaat. Het implantaat is mogelijk bij mensen met een zeer zwaar gehoorverlies. Het implantaat is een ingeplant elektronisch toestelletje dat het geluid rechtstreeks in elektrische impulsen omzet. Die geeft het dan door naar de gehoorzenuw. Het implantaat kan de slechthorende geen perfect gehoor geven, maar kan wel een enorme verbetering van het gehoor bewerkstelligen.

Gehoorapparaat

De tweede mogelijkheid om gehoorproblemen te behandelen is het gehoorapparaat. Gehoorapparaten zijn kleiner en gesofistikeerder geworden en kunnen op een discrete manier aan het oor bevestigd worden. Tegenwoordig kan je in een gehoorcentrum via computer laten bepalen welk type gehoorapparaat het meest voor jou geschikt is. Sommige toestelletjes werken zelfs met een afstandsbediening, waardoor je kan kiezen welk geluid je wil versterken. Bovendien is er een verschil in gehoorapparaten qua praktisch gebruik: sommige toestellen kan je bevestigen achter de oorschelp, terwijl andere zelfs in het oor zelf aangebracht kunnen worden. Verder zijn er gehoorapparaten die via bluetooth een draadloze verbinding tot stand kunnen brengen met je mobieltje, je computer of je mp3.

Omgaan met slechthorenden: tips

Gebaren

Zorg ervoor dat je slechthorende gesprekspartner je mond goed kan zien. Let erop dat er geen glas, kopje of sigaret in de weg zit, zodat de slechthorende kan zien hoe je met je lippen je woorden vormt. Hierbij kan het van pas komen om gebaren te gebruiken om je gesprekspartner op weg te helpen beter de woorden te verstaan. Zo kan je er een gewoonte van maken om bepaalde dingen aan te wijzen of cijfers met je vingers uit te drukken.

Mimiek

Ook is het aangeraden om te letten op je mimiek, want de toon van je stem gaat dikwijls verloren. Het kan de slechthorende helpen als je lacht bij vrolijk nieuws, of ernstig kijkt bij eerder negatief nieuws. Vermijd achtergrondgeluiden zoals radio of tv, want dat maakt het voor slechthorenden nog moeilijker om een gesprek te begrijpen. Ook een donkere omgeving maakt het voor slechthorenden lastiger om de dingen te begrijpen.

Traag spreken

Het is heel belangrijk om traag te spreken en rustig de tijd te nemen om uit te leggen wat je gaat zeggen. Luid spreken of roepen is uit den boze. Het is niet omdat iemand slechter hoort, dat ook zijn pijngrens verhoogd is. Roepen kan dus echt wel pijnlijk zijn voor een slechthorende.

Gehoorapparaat kopen online

Online heb je de mogelijkheid om een gehoorapparaat te kopen om je gehoorproblemen op te lossen. Er zijn al gehoorapparaten beschikbaar vanaf een dertigtal euro (prijzen 2018). Een gehoorapparaat is uitstekend geschikt voor mensen met gehoorproblemen doordat het alle geluiden versterkt, zowel binnenshuis als buitenshuis. Het apparaat past makkelijk achter het oor en vergroot de hoorcapaciteit van de slechthorende aanzienlijk.
Enkele voorbeelden van gehoorapparaten zijn:
  • Beurer Gehoorapparaat
  • Sonic Sound Gehoorversterker

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slechthorendheid: mogelijke oplossingen dankzij hulpmiddelenEr zijn natuurlijk geen kant en klare oplossingen die ervoor zorgen dat slechthorenden net zo goed als horenden kunnen…
Veelvoorkomende oorzaken gehoorverliesVeelvoorkomende oorzaken gehoorverliesDoofheid kan ontstaan als gevolg van een gehoorbeschadiging door bijvoorbeeld lawaai of een infectie, maar er is ook een…
Een cochleair implantaat - voor slechthorenden en dovenEen cochleair implantaat - voor slechthorenden en dovenEen cochleair implantaat, ook wel CI genoemd, is een elektronisch gehoormiddel dat ernstige slechthorenden en doven help…
Perceptief en geleidend gehoorverlies: Oorzaken en symptomenPerceptief en geleidend gehoorverlies: Oorzaken en symptomenGehoorverlies bestaat in twee hoofdtypen met name geleidend of perceptief gehoorverlies. Bij geleidend gehoorverlies bev…

Huidvlekken: wat is wat? Een signalementHuidvlekken zijn er in alle soorten en maten. Moedervlek, sproet, wijnvlek, pigmentvlek, er is geen huid die geen vlekje…
Huidvlekken: hoe verdwijnen ze (en hoe help je ze daarbij)?Huidvlekken: hoe verdwijnen ze (en hoe help je ze daarbij)?Huidvlekken zijn er in alle soorten en maten. Moedervlek, sproet, wijnvlek, pigmentvlek, er is geen huid die geen vlekje…
Bronnen en referenties
  • http://www.bol.com/nl/p/beurer-gehoorapparaat-ha20/9200000026133834/ (geraadpleegd op 29/07/2015).

Reageer op het artikel "Gehoorproblemen behandelen met een gehoorapparaat"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oorproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!