InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorsuizingen: een implantaat als remedie tegen tinnitus

Oorsuizingen: een implantaat als remedie tegen tinnitus

Oorsuizingen: een implantaat als remedie tegen tinnitus Je hebt het ongetwijfeld wel eens meegemaakt dat je oren begonnen te suizen toen je van een concert kwam: de brommende en ruisende geluiden fluiten dan als het ware door je hoofd. Zo een oorsuizing is op zich niet abnormaal en gaat wel over. Maar het wordt pas echt storend als je voortdurend last hebt van oorsuizen en je levenskwaliteit erdoor achteruitgaat. In dat geval worden zowel de oorzaak van de oorsuizing als de stimulerende factoren zoals angst of depressie onderzocht. Het fenomeen van voortdurend last hebben van oorsuizingen wordt ook wel tinnitus genoemd. Als remedie tegen tinnitus zijn er verschillende therapieën mogelijk, net als het aanbrengen van een implantaat. Wat zijn de belangrijkste symptomen van oorsuizingen en waaruit bestaat de behandeling ervan?

Symptomen oorsuizingen

Wat is een oorsuizing?

Een oorsuizing is een gehoorprobleem waarbij je geluiden hoort zonder dat er in je omgeving een geluidsbron aanwezig is. Het verschijnsel van de oorsuizing wordt in de wetenschap tinnitus genoemd. Bij tinnitus of oorsuizingen gaat het om een waarneming van ruisende, fluitende, brommende of suizende geluiden. De geluiden kunnen soms samenlopen met je hartslag of kunnen ook constant zijn. Oorsuizingen kunnen hoog of laag zijn, luid of stil. Soms treedt er ook pijn aan het oor op.

Levenskwaliteit

Op zich is een oorsuizing niet abnormaal. Iedereen heeft wel eens een oorsuizing, bijvoorbeeld als je uit de discotheek komt. Als je een tijdje bent blootgesteld aan een oorverdovend lawaai zoals op een concert, dan kan het gebeuren dat je even later een oorsuizing hebt. Er is pas sprake van abnormale oorsuizingen als je er voortdurend last van hebt, en je levenskwaliteit er ernstig onder te lijden heeft. Ongeveer 10 % van de bevolking heeft last van constant oorsuizen.

Ontstaan tinnitus

Binnenoor

Oorsuizen ontstaat als er wijzigingen optreden in de elektrische activiteit van de zenuwcellen in de gehoorbaan. Vaak ligt de oorzaak in het binnenoor of cochlea. In sommige gevallen kan het ook gaan om een geluidsbron in het lichaam, zoals een vernauwing van een bloedvat. Als dit het geval is, dan ga je je bloedstroom als het ware horen en dit zorgt voor een irritante oorsuizing.

Angst of depressie?

Deze oorzaken kunnen nog versterkt worden door stimulerende factoren zoals angst of depressie. Andere stimulerende factoren kunnen hals-en nekproblemen zijn, of tandenknarsen. Deze problemen hebben een versterkende invloed op de oorzaken van de oorsuizingen.

Behandeling oorsuizingen

Oorzaak vinden

Om het probleem van de oorsuizingen op te lossen, is een individuele aanpak vereist. Eerst wordt geprobeerd om de oorzaak te vinden, zoals bijvoorbeeld een probleem met het binnenoor. Dan probeert de geneesheer eerst dit probleem in kaart te brengen en op te lossen. Vervolgens gaat men ook de eventuele stimulerende factoren na, zoals angst of stress. Als bijvoorbeeld stress een stimulerende factor is, zal de geneesheer je aanraden om het te vermijden of toch op zijn minst om er mee te leren omgaan.

Oordoppen

Het aanbrengen van oordopjes kan een eerste stap zijn om oorsuizingen tegen te gaan. Dankzij deze earplugs zal het geluid gefilterd worden en zal je de oorsuizingen mogelijk als minder hinderlijk ervaren. Niet iedereen met tinnitus is echter gebaat met deze oordoppen. Sommige mensen zullen meer voordeel ondervinden van een specifieke therapie of een implantaat.

Tinnitus retraining therapy

Verder kan het zijn dat je een therapie aangeraden wordt om de hinder van de oorsuizingen te verminderen. Het kan gaan om een klassieke methode zoals de tinnitus retraining therapy, waarbij je wordt aangeleerd om je niet langer op het oorsuizen te fixeren. Een andere mogelijkheid is de sound enrichment therapy. In dat geval worden andere omgevingsgeluiden gecreëerd om je aandacht van het oorsuizen af te wenden.

Implantaat tegen oorsuizingen

Hersenen

Er is in de 21ste eeuw al heelwat wetenschappelijk onderzoek gevoerd naar de werking van onze hersenen, waardoor er inzichten zijn ontstaan over de oorsprong van tinnitus. Het werd duidelijk welke veranderingen de hersenen ondergaan bij personen met oorsuizingen. Zo werden er operaties uitgevoerd waarbij gebruik gemaakt werd van hersenstimulatie via een implantaat.

Binnenoorimplantaat

Een methode die het meest opgang heeft gemaakt is de aanbrenging van een elektronisch binnenoorimplantaat. Dit past men vooral toe bij de ernstige gevallen van oorsuizingen zoals bij patiënten met luide tot zeer luide oorsuizingen. We spreken dan van 80 tot 90 decibel. Gemiddeld kunnen elektronische implantaten het oorsuizen laten dalen met ongeveer 80 %. Dankzij het implantaat kan de levenskwaliteit dus spectaculair verbeteren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oorsuizingen of tinnitus: oorzaken en remediesOorsuizingen of tinnitus is een aandoening waar een op vijf mensen wel eens mee te kampen heeft in zijn of haar leven. H…
Oorsuizen behandelen met implantaat in oorOorsuizen behandelen met implantaat in oorMensen met oorsuizen (tinnitus) horen de hele dag een onafgebroken uiterst irritant geluid in het oor. Voor veel lijders…
Oorsuizingen (Tinnitus)Tinnitus is de medische naam voor het horen van geluiden in een oor, beide oren of in het hoofd. De geluiden komen in di…
Akoestisch trauma: Gehoorschade door te hard lawaai bij oorAkoestisch trauma: Gehoorschade door te hard lawaai bij oorEen akoestisch trauma is een letsel aan het gehoor door onherstelbare beschadiging van de haarcellen in het binnenoor. E…
Tinnitus: oorzaken en behandelingTinnitus: oorzaken en behandelingIedereen heeft wel eens last van piepende oren of oorsuizingen. Als de klachten na een nacht slapen nog aanhouden is het…
Bronnen en referenties
  • http://www.optimalegezondheid.com/oorsuizen-behandeling-tips/
  • http://www.optimalegezondheid.com/tinnitus-geluidstherapie/ (bronnen geraadpleegd op 14/08/2015).

Reageer op het artikel "Oorsuizingen: een implantaat als remedie tegen tinnitus"

Reactie

Mathijs, 02-10-2010 23:05 #1
Mijn opa heeft al lange tijd erg last van een constante harde piep in zijn oren, hoewel hij alles al heeft geprobeerd om eraf te komen helpt helemaal niks. nu is mijn vraag waar ik meer informatie kan vinden/krijgen over, een implantaat als remedie tegen oorsuizingen, en waar worden deze operaties uitgevoerd? zodat ik met contact daarmee op kan nemen.

m.vr.gr mathijs zwartenkot Reactie infoteur, 04-10-2010
Beste Mathijs Zwartenkot,

Electronische implantaten tegen oorsuizingen worden tegenwoordig wereldwijd toegepast om de levenssituatie van patiënten te verbeteren.
Een voorbeeld is het electronisch binnenoorimplantaat dat door prof.dr. Van den Heyning is ontwikkeld in samenwerking met het bedrijf Medel.
Meer info kan je vinden op de website van het Universitair Ziekenhuis van Antwerpen in België: www.maguza.be.

Met vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oorproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!