InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gezwollen voeten of benen? Tips bij lange reizen

Gezwollen voeten of benen? Tips bij lange reizen

Gezwollen voeten of benen? Tips bij lange reizen Als je op vakantie gaat en je een lange auto- of vliegreis maakt, dan kan het zijn dat je last krijgt van gezwollen voeten. Dit fenomeen van opgezwollen, dikke voeten bij lange reizen ontstaat doordat je voortdurend stilzit en je je kuitspieren niet gebruikt. Hierdoor blijft het bloed in je voeten en zorgt het voor een verdikking van de aders. Mogelijk heb je in dat geval ook last van zware benen. Als je van nature aanleg hebt voor problemen met de bloedcirculatie of voor spataders behoor je tot de risicogroep om zwellingen aan je voeten op te lopen. Hoe kan je dikke, gezwollen voeten vermijden? En welke tips kunnen nuttig zijn bij de behandeling van opgezette voeten of benen?

Bloedcirculatie benen

In de bloedsomloop spelen de aders een belangrijke rol. Het zijn de aders die het zuurstofarme bloed van overal in het lichaam terug naar het hart leiden. Om het bloed vanuit onze benen terug naar boven te pompen, trekken we onze kuitspieren samen. De kuiten maken op die manier een pompbeweging om het bloed naar boven te stuwen. Bovendien hebben de aders een systeem van kleppen, waardoor dat bloed niet terug naar beneden vloeit. Bij gezwollen, dikke voeten verloopt dit hele proces niet helemaal naar behoren. Eventueel kan je samen met opgezette, gezwollen voeten ook last hebben van zware benen en dikke enkels.

Oorzaken gezwollen voeten en benen

Vliegtuigreis

Problemen kunnen ontstaan wanneer dat kleppensysteem niet goed functioneert of wanneer je je kuitspieren niet of weinig gebruikt. Dit gebeurt wanneer je lange tijd blijft stilstaan of stilzitten, zoals wanneer je een lange autoreis of vliegtuigreis maakt. Je bevindt je in dat geval in een afgesloten ruimte waardoor je noodgedwongen immobiel bent. Door dit gebrek aan beweging wordt het bloed niet voldoende terug naar boven gestuwd en blijft het zitten in het onderste deel van de benen en de voeten.

Warmte

Ook warmte kan een negatieve invloed uitoefenen op de bloedvaten. Warmte zorgt ervoor dat de bloedvaten uitzetten, waardoor er nog meer bloed aangevoerd wordt. Tegelijkertijd stijgt de druk in de aders, waardoor er vocht doorheen de wand van de kleine bloedvaten wordt geperst. Op die manier ontstaat er de vochtophoping in je voeten.

Gezwollen voeten: risicopersonen

Overgewicht

Wie krijgt er nu eigenlijk het meest te maken met gezwollen of verdikte voeten? De groep van risicopersonen is eigenlijk vrij uitgebreid. Mensen met overgewicht hebben meer kans op gezwollen voeten, doordat het omhoog gestuwde bloed meer zwaartekracht moeten overwinnen overwinnen.

Spataders

Ook personen die aanleg hebben voor spataders lopen meer risico op gezwollen voeten. Ook als je bloedcirculatie van nature minder goed verloopt, heb je meer kans om gezwollen voeten te krijgen. In het algemeen lijken vrouwen meer last te hebben van gezwollen voeten dan mannen.

Reizigers

Verder hebben mensen die lange reizen maken regelmatig te kampen met gezwollen voeten. Het lijkt evident om veel te bewegen als je weet dat stilzitten in een vliegtuig slecht is, maar toch is dit niet altijd even makkelijk. Voordat je het goed en wel beseft ben je verzonken in een spannend boek of ligt je rustig te slapen. Dit kan nefast zijn voor een goede bloedcirculatie waardoor de kans op dikke voeten toeneemt.

Tips bij lange reizen

Tijdens je reis

  • draag los zittende kleding
  • maak vóór je vertrekt een klein wandelingetje
  • zorg ervoor dat je geen strakke kleding draagt: die bemoeilijkt de bloeddoorstroming
  • zorg ervoor dat je het bloed niet afknelt door met je benen over mekaar te zitten
  • als je kan, maak dan ook een klein wandelingetje in het vliegtuig
  • maak cirkelende bewegingen met je voet, eerst naar links en dan naar rechts
  • maak opwaartse bewegingen met je kuiten, waardoor je het bloed naar boven stuwt

Na je reis

  • als je een vochtophoping opmerkt, weet dan dat dit normaal gezien na enkele dagen vanzelf weggaat
  • om na de reis opnieuw je kuitspieren te laten functioneren, begin dan met een rustige wandeling
  • eventueel kan je de steunkous nog enkele dagen blijven dragen, waardoor je benen extra steun krijgen
  • zorg er voor dat je 's nachts je benen iets hoger laat rusten dan de rest van je lichaam
  • beperk je zoutinname de dagen na je reis, want zout houdt het vocht in je lichaam
  • als je voeten na enkele dagen gezwollen blijven, ga dan naar een dokter voor advies
  • eventueel kan de dokter waterafdrijvende pillen of diuretica voorschrijven

Behandeling gezwollen voeten

Gel of crème

Om gezwollen voeten en zware benen te behandelen kan het aangewezen zijn om een beenbalsem aan te brengen. Een balsem, crème of gel die de bloedcirculatie stimuleert kan ervoor zorgen dat je aders het bloed beter naar boven stuwen. Hierdoor kunnen gezwollen voeten vermeden worden.
Enkele voorbeelden hiervan zijn gels tegen spataders en crèmes tegen vermoeide en zware benen, zoals bijvoorbeeld:
  • New Care Benen Balsem
  • Naturalize Spataderen Benengel
  • Weleda Voetbalsem

Compressiekous

Een compressiekous zorgt voor een betere bloedcirculatie in de benen doordat het de aders letterlijk ondersteunt. Omwille van deze functie worden deze kousen ook wel steunkousen genoemd. Niet alleen mensen die last hebben van zware benen of gezwollen voeten hebben baat bij compressiekousen, maar ook iedereen die vaak en lang moet stilstaan of -zitten.
Enkele voorbeelden van dit soort kousen die een positief effect hebben op voeten en benen zijn:
  • Solvacare compressiekousen
  • Sockwell compressiekousen
  • MediTravel reiskousen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
"Open been": oorzaken, symptomen, gevolgen & behandeling"Open been": oorzaken, symptomen, gevolgen & behandelingWat is eigenlijk een “open been” en hoe ontstaat dit? Deze ernstige aandoening heeft te maken met een probleem met de bl…
Spataders tijdens de zwangerschapSpataders tijdens de zwangerschapSpataders, iedereen kent wel deze blauwe lijnen die vaak je benen kunnen ontsieren. Jammer genoeg is dit ook iets dat do…
Oefeningen die helpen bij vochtophoping in de benenOefeningen die helpen bij vochtophoping in de benenVeel mensen hebben last van opgezette benen, met meestal ook gezwollen voeten en enkels. Vooral met warm weer zwellen de…
Oorzaken en behandelen van spatadersOorzaken en behandelen van spatadersSpataders komt vaak voor bij volwassen, vooral bij vrouwen. Het komt voornamelijk voor op de benen en kunnen soms ook pi…
Spataderen voorkomen en bestrijdenSpataderen voorkomen en bestrijdenDikke blauwe, verwijde, kronkelende en gezwollen aders in de benen: spataders! Hoe kan je spataders en aambeien op een n…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Gezwollen voeten of benen? Tips bij lange reizen"

Reacties

M. Smale, 04-12-2015 10:01 #3
Ik draag tijdens het reizen altijd compressie sokken van Sockwell. Dat helpt heel erg goed tegen gezwollen voeten en vermoeide benen tijdens het reizen.

Claudia, 08-07-2013 10:26 #2
Hallo
ik vind het vreemd want ik zoek iets over te dikke voeten want ik heb bij warm weer meer dikke voeten dan daar voor dan zijn ook nog dik maar ik krijg er wel pijn van hoe kan dat dan? ik drink genoeg water en ik beweeg veel maar toch van die dikke voeten met vocht er in ik hoop dat u een reactie heb en antwoordt wat ik kan doen.

groet

Indrasurya, 30-08-2010 00:38 #1
In vliegtuig bv.: schoenen uit en een stoelleuning of id. vastpakkend, inademend langzaam hoog op je tenen staan en uitademend met gestrekte rug op je hurken, zoveel mogelijk voetzool op de grond. Voor thuis is de "hond" een goede oefening uit de yoga.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voetproblemen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!