InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oogaandoening cataract: symptomen, oorzaken en behandeling

Oogaandoening cataract: symptomen, oorzaken en behandeling

Oogaandoening cataract: symptomen, oorzaken en behandeling Cataract is een oogprobleem dat voor heel wat ongemak kan zorgen. Je ooglens gaat geleidelijk aan vertroebelen en je zicht kan er mistig door worden. Die vertroebeling van het zicht komt onder meer voor bij mensen met diabetes en bij mensen die al eerder oogproblemen hebben gehad. Oudere mensen vormen ook een risicogroep, net als mensen die gedurende een lange periode het geneesmiddel cortisone moeten nemen. De meest effectieve behandeling tegen cataract is een operatie met een techniek, die ervoor zorgt dat er geen nieuwe vertroebeling van de ooglens meer kan ontstaan. Wat zijn de belangrijkste oorzaken en symptomen van de oogaandoening cataract?

Wat is cataract?

Cataract is een oogaandoening waarbij de ooglens vertroebelt, en dit op geleidelijke wijze. In de meeste gevallen van cataract zijn beide ogen aangetast. De vertroebeling verergert geleidelijk en zorgt ervoor dat het licht minder en minder doordringt tot het netvlies. Als je met cataract te kampen krijgt, wordt de kwaliteit van je zicht minder en minder, en is het alsof je de dingen door een waas van mist ziet.

Symptomen cataract

Het geleidelijk vertroebelen van de ooglens zorgt er voor dat je meer en meer last krijgt van verblinding. Die verblinding treedt vooral op als de zon schijnt. In plaatsen die slecht verlicht zijn, ga je het steeds moeilijker krijgen om kleuren te onderscheiden. Als je in duisternis met de wagen rijdt, heb je ook een grote kans op verblinding. Een ander symptoom is dat je het moeilijk krijgt om mensen te herkennen die op een redelijke afstand van je zitten.

Oorzaken cataract

Cataract kan heelwat oorzaken hebben, waarvan diabetes een van de meest bekende is. Verder kunnen bepaalde geneesmiddelen zoals cortisone een grote rol spelen bij de vertroebeling van de ooglens. Een risicogroep voor het krijgen van cataract zijn mensen die eerder al een verwonding of een operatie aan het oog hebben gehad. Bij oudere mensen verhoogt sowieso de kans op cataract; in dat geval maken de eerste tekenen zich kenbaar rond de leeftijd van 65 jaar.

Behandeling cataract

Tegen cataract is geen behandeling met louter geneesmiddelen mogelijk. Daarom is de enige effectieve behandeling tegen cataract een ingreep. De klassieke ingreep is een operatie waarbij de vertroebelde ooglens wordt vervangen door een kunstlens. Bij deze operatie wordt de zieke lens verbrijzeld en weggehaald, waarna ze vervangen wordt door een kunstlens. Deze operatie duurt meestal minder dan een half uurtje en gebeurt onder plaatselijke verdoving. Na de ingreep moet je dan wel nog een heel tijdje oogdruppels nemen. Het nadeel van deze operatie is dat er opnieuw een vertroebeling van de lens kan ontstaan, waarna je opnieuw moet geopereerd worden.

Oogoperatie

Modernste techniek

Tegenwoordig is een nieuwe techniek beschikbaar bij deze operatie, waardoor een nieuwe vertroebeling van het oog wordt tegengegaan. De operatie op basis van deze techniek werd in België ontwikkeld en is al talrijke keren uitgevoerd. Bij deze techniek wordt het kapselzakje waarin de ooglens zit, in de nieuwe kunstlens geschoven. Hierdoor krijgen de cellen geen ruimte om opnieuw te groeien en weer voor vertroebelingen te zorgen.

Geen nieuwe vertroebelingen meer

Nadat deze techniek minutieus uitgevoerd is, kunnen er geen nieuwe vertroebelingen van de lens meer ontstaan. Deze operatie vergt heel wat precisie van de chirurg, maar heeft zeer bevredigende resultaten tot gevolg gehad. Een van de bekendste mensen die op deze manier zijn geopereerd, is Koning Albert II van België.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leeftijdsgebonden cataract: Vertroebeling van de ooglensLeeftijdsgebonden cataract: Vertroebeling van de ooglensBij leeftijdsgebonden cataract is de ooglens in het oog vertroebeld, waardoor de patiënt minder goed ziet. Zowel de gezi…
Cataract (staar), een veel voorkomende oogaandoeningCataract (staar), een veel voorkomende oogaandoeningCataract (beter bekend als grijze staar, grauwe staar of simpelweg staar) is een vertroebeling van de ooglens. Hierdoor…
Staar: symptomen, oorzaken & behandelingStaar is het troebel worden van de ooglens. Er zijn verschillende soorten staar: ouderdomsstaar, jeugdstaar en aangebore…
Kan men van Sint-janskruid cataract krijgen?Kan men van Sint-janskruid cataract krijgen?Sint-janskruid (Hypericum Perforatum) wordt meestal gebruikt als geneesmiddel om sommige mensen hun humeur te verbeteren…
Gezondheidsproblemen bij honden: oogaandoeningenOogaandoeningen bij honden zoals hoornvliesbeschadigin, cataract,retina atrofie en een droog oog vormen een belangrijke…
Bronnen en referenties
  • http://www.uzleuven.be/cataract-operatie (geraadpleegd op 20/05/2016).

Reageer op het artikel "Oogaandoening cataract: symptomen, oorzaken en behandeling"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 06-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!