InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zomervakantie: tips om een zonnesteek te vermijden

Zomervakantie: tips om een zonnesteek te vermijden

Zomervakantie: tips om een zonnesteek te vermijden Als het in de zomervakantie mooi weer is, dan is het logisch dat je daar ook wil van genieten. De zon werkt positief op je gemoed en bezorgt je lichaam veel natuurlijke energie. Maar omdat we niet gewoon zijn om met hitte om te gaan kan het zomerse weer risico's met zich meebrengen. Daardoor ligt het gevaar van de zonnesteek op de loer. Bijkomende complicaties die kunnen optreden zijn onder meer zonneallergie en mogelijk schadelijke huidvlekken. Deze vlekken kunnen op lange termijn ontstaan doordat je je huid onvoldoende beschermd hebt tegen UV-stralen. Een zonnesteek is nochtans iets dat je kan vermijden, als je tenminste op enkele dingen let. Een hoofddeksel dragen is hierbij van cruciaal belang. Welke tips kunnen nuttig zijn om een zonnesteek tegen te gaan?

Tips tegen zonnesteek: drinken

Uitdroging

Eén van de valkuilen waarin je niet moet trappen, is om pas te drinken als je dorst krijgt. Dorst is een signaal van je lichaam dat je een tekort aan vocht hebt en dat je dat weer moet aanvullen. Als je pas drinkt als dit signaal er komt, dan loop je in feite achter op de hoeveelheid vocht die je met zweten verliest. Op die manier kan je lichaam gaan uitdrogen.

Water i.p.v. frisdrank

Daarom is het aangeraden om regelmatig water te drinken, zonder dat je echt hevige dorst hebt. Dit anticiperen op dorst is een soort van gewoonte die je je eigen kan maken. Vermits koffie en alcohol vochtafdrijvend werken, zijn grote hoeveelheden hiervan duidelijk af te raden. Frisdranken kunnen nuttig zijn om je suikerbehoefte aan te vullen, maar werken minder dorstlessend dan bijvoorbeeld mineraalwater. Word je water drinken snel beu, of ligt het te zwaar op je maag, neem dan kleine ijsblokjes in de mond en zuig erop. Op die manier kan je lichaam voldoende vocht opnemen.

Nek beschermen

Een van de lichaamsdelen die al eens vergeten worden, is de nek. Vooral zonnebaders die liggend op hun buik graag een dutje doen in de volle zon, kunnen hier de negatieve gevolgen van dragen. In dat geval vergeet je wel eens om je nek te beschermen, want je valt in warm weer sneller in slaap dan je verwacht. Het is via de nek dat je hersenen van zuurstof voorzien worden, dus een oververhitting van je nek gaat ook je hersenen aan. Als je echt wil slapen in de zon, leg dan een T-shirt over je hoofd en nek. Of als je niet per se een dutje wil doen, bescherm dan je nek door een T-shirt onder je pet aan te brengen.

Onderbreken

Als je graag van het zonnetje geniet en een bruin kleurtje wil krijgen, wees dan niet te enthousiast. Zorg ervoor dat je nooit lange, ononderbroken perioden in volle zon ligt. Een volledig uur in de volle zon liggen te zonnen zonder onderbreking, is absoluut uit den boze. Kies er integendeel voor om na een halfuurtje wat rond te stappen en een koeler plaatsje op te zoeken. Daardoor komt je lichaam weer wat in beweging en stimuleer je de bloedcirculatie. Een ideaal middel om je zonnesessie te onderbreken is een frisse plons in het zwembad.

Hoofddeksel

Als je in de volle zon loopt, komt het goed van pas om een pet, zonnehoed of ander hoofddeksel te dragen. Een van de mogelijkheden is om een baseballpet te dragen, waardoor ook je neus tegen overdreven zon beschermd wordt. De neus is een gevoelig lichaamsdeel en verbranding door de zon kan dan ook uiterst pijnlijk zijn. Maar het allerbelangrijkste dat een hoofddeksel moet beschermen is je hoofd. Door buitenmatige blootstelling aan de zon kunnen je hersenen oververhit geraken, waardoor je kans maakt op typische symptomen van een zonnesteek zoals hoofdpijn, duizeligheid en een algemeen gevoel van onbehagen. Ook kan er een hevigere reactie van het lichaam optreden bij zonneallergie.

Zonnebrandlotion

Als je je lichaam wil beschermen met zonnebrandlotion of zonnecrème is het van belang om het gepaste product te gebruiken. Als je iemand bent met een bleek huidtype, kies dan voor een sterke beschermingsfactor. Op die manier is je gevoelige huid beter beschermd tegen de zonnestralen. Als je weet dat je huid beter tegen de zon kan, kan je voor een lichtere zonnecrème kiezen. Houd je je niet aan dit advies en gebruik je geen zonnebrandlotion, dan bestaat de kans dat je op lange termijn huidvlekken ontwikkelt die gevaarlijk kunnen zijn voor je gezondheid. Basisregel is dus: beter voorkomen dan genezen.
Enkele voorbeelden van efficiënte zonnecrèmes of zonnebrandlotions om je te beschermen tegen een zonnesteek:
  • Ultrasun Face Crème
  • Nivea Sun Protect
  • Garnier Zonnebrandmelk

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huidziekten: tips om huidkanker te vermijden en te voorkomenHuidziekten: tips om huidkanker te vermijden en te voorkomenHuidkanker is een ziekte die erg snel en hevig kan toeslaan. Daarom moet je elke verandering in vlekken op je huid zoals…
Informatie over een zonnesteekInformatie over een zonnesteekNaast verbranding door de zon is er nog een ander onplezierig gevolg van langdurig zonnen: de zonnesteek. Het lichaam ve…
Hittekramp, hitteberoerte, zonnesteek: tipsHittekramp, hitteberoerte, zonnesteek: tipsHet lichaam regelt de temperatuur van het lichaam door te transpireren. Soms kan het lichaam het niet bolwerken, b.v. do…
Een zonnesteek (heliosis)Een zonnesteek (heliosis)Een zonnesteek ontstaat meestal door het verlies van zout en vocht. Als je te lang in de zon zit en de temperatuurstijgi…
Blijf niet te lang zonnen: zonnesteekBlijf niet te lang zonnen: zonnesteekDe zon is er weer en dus is er kans op een zonnesteek. Kies wel voor veilig zonnen en dus niet te lang zonnen, hoe verle…

Reageer op het artikel "Zomervakantie: tips om een zonnesteek te vermijden"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zomertips
Medische informatie…
Schrijf mee!