InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kinderpsychiatrie: Algemene behandelingsmethoden

Kinderpsychiatrie: Algemene behandelingsmethoden

Naast volwassenen, kunnen ook kinderen te leiden hebben onder psychiatrische aandoeningen. Voorbeelden van psychiatrische aandoeningen die veel bij kinderen voorkomen zijn autisme, ADHD, PDD-NOS, slaapproblemen, eetproblemen, depressie en gedragsproblematiek. Voor elke aandoening is er een specifieke behandeling mogelijk. Dit artikel gaat in op de algemene behandelingsmethodes van kinderpsychiatrische aandoeningen.

Algemene stappen behandeling

De behandeling van de verschillende kinderpsychiatrische aandoeningen vertoond vaak veel overeenkomsten. De behandeling hoeft meestal niet heel complex te zijn. Er zijn bepaalde algemene stappen die je neemt die bijna bij elke behandeling noodzakelijk zijn. Hieronder volgt een overzicht van de verschillende stappen in de behandeling die je neemt:
  • Stap 1: Maak contact met het kind en probeer het kind gerust te stellen.
  • Stap 2: Bespreek het probleem met de ouders. Het is daarbij belangrijk dat in ieder geval de volgende onderwerpen besproken worden:
    • De aard van het probleem
    • De verschillende (mogelijke) oorzaken van het probleem
    • De waarschijnlijke consequenties van het probleem
  • Stap 3: Het verminderen van stressoren van het kind. Stressoren zijn verschillende oorzaken van stress bij het kind. Stressoren dienen op alle mogelijke plekken te verminderd worden. Dus niet alleen thuis maar ook op school en andere plekken waar het kind komt.
  • Stap 4: Bepaal wat de gedachten van de ouders zijn. Probeer in te schatten wat hun reactie op het probleem is. Het is hierbij belangrijk dat eventuele verkeerde ideeën van de ouders betreffende het probleem worden gezien. Deze dienen gecorrigeerd te worden.
  • Stap 5: Medicamenteuze behandeling dient vermeden te worden behalve wanneer het een specifieke indicatie betreft.
  • Stap 6: Zo nodig dient de school betrokken te worden bij het behandelen van het probleem. Zij hebben vaak veel informatie en kunnen eventueel helpen bij de uitvoering van de behandeling.

Opname kind psychiatrie

Voor de behandeling van kinderpsychiatrische aandoeningen in het meestal niet noodzakelijk dat kinderen worden opgenomen. Er zijn echter enkele uitzonderingen te noemen waarbij het wel noodzakelijk is dat kinderen voor een bepaalde tijd opgenomen worden. Hieronder volgt een overzicht van deze uitzonderingen:
  1. Het kind heeft een ernstige gedragsstoornis die zich niet anders laat behandelen dan door een opname. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij ernstige vormen van autisme.
  2. Wanneer kinderen geobserveerd moeten worden omdat er twijfel bestaat over de diagnose en/of de oorzaak daarvan.
  3. Wanneer het kind verwijdert dient te worden van zijn thuisomgeving omdat deze ernstig verstoord is.

Specifieke behandelmethoden psychiatrie kind

Er zijn ook een aantal specifieke behandelmethode te noemen. Hieronder worden ze kort genoemd:
  • Probleemoplossende counseling, deze therapie is zowel voor het kind als de ouders en wordt bij de meeste aandoeningen gebruikt.
  • Gezinstherapie, deze vorm van therapie wordt met name gebruikt wanneer het probleem van het kind beschouwd wordt als een expressie van moeilijkheden in het gezin. Het gezin komt praten over de moeilijkheden die de aandoening van het kind met zich meebrengt en de therapeut helpt om manieren te vinden om de problemen op te lossen.
  • Gedragstherapie, met deze therapie wil men met name bereiken dat er minder aandacht gaat naar het probleemgedrag en meer aandacht naar geschikt gedrag wat het kind vertoond.
  • Dynamische psychotherapie, bij deze behandeling wil men een groter begrip betreffende de aandoening bij de patiënt verkrijgen waarvan ze zich niet bewust waren, zodat ze meer controle over hun probleem krijgen. Bij kinderen gebeurt dit meestal op spellende wijs.
  • Speciaal onderwijs
  • Vervangende zorg, dit betreft meestal het uit huis plaatsen van het kind, wanneer de thuissituatie erg onstabiel is. Dit moet pas gebeuren wanneer alles is geprobeerd om de thuissituatie van het kind te verbeteren.
  • Medicamenteuze behandeling, deze vorm van therapie wordt zelden toegepast.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Psychiatrie bij kinderen en adolescentenPsychiatrie bij kinderen en adolescentenPsychiatrische stoornissen komen niet alleen bij volwassenen voor, maar ook bij kinderen en adolescenten. Er zijn stoorn…
Autisme en andere stoornissenSoms komen stoornissen naast autisme ook een rol spelen, die lijken op de kenmerken van autisme (differentiaaldiagnose)…
Kinderpsychiatrie: Slaapstoornissen bij kinderenZowel bij de volwassenenpsychiatrie als bij de kinderpsychiatrie, komen veel verschillende aandoeningen voor. De soort a…
Geschiedenis van de psychiatrieGeschiedenis van de psychiatrieDe psychiatrie bestaat nog niet zo lang zoals wij het kennen, mensen met een psychiatrische stoornis werden begin vorige…
Oorzaken en symptomen van ADHDBij ADHD denkt men vaak aan drukke kinderen. Maar wat zijn de verdere symptomen van ADHD, hoe ontstaat deze aandoening e…
Bronnen en referenties
  • Michael Gelder, Richard Mayou and John Geddes, Psychiatry,2003, Oxford University Press, Oxford

Reageer op het artikel "Kinderpsychiatrie: Algemene behandelingsmethoden"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 05-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kinderpsychiatrie
Medische informatie…
Schrijf mee!