InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Symptomen varkensgriep en verschil met de Mexicaanse griep

Symptomen varkensgriep en verschil met de Mexicaanse griep

Symptomen varkensgriep en verschil met de Mexicaanse griep In april 2009 is in Mexico een nieuwe griepvariant opgedoken die eerst Varkensgriep en daarna Mexicaanse Griep werd genoemd. Offiicieel heet deze nieuwe griep Influenza A (H1N1) 2009, doch in de volksmond wordt het nog steeds Mexicaanse griep genoemd. De Mexicaanse griep werd eerst Varkensgriep genoemd, omdat men er van uit ging dat het van varkens afkomstig was. Dat is echter niet juist. Het bestaat uit een een menselijk griepvirusdeel, een deel varkensgriepvirus en een deel vogelgriepvirus.

Wat is varkensgriep?

Varkensgriep is een luchtweginfectie, een griep bij varkens. Net als mensen kunnen varkens ook griep krijgen. De griep wordt veroorzaakt door het type A influenza virus. Er komen verschillende typen vaak bij varkens voor: H1N1, H3N2 en H1N2. Het H1N1 subtype komt thans veel voor. Een varken die griep heeft, krijgt plotseling last van allerlei verschijnselen die ook binnen enkele dagen weer verdwijnen.

Varkensgriep is een zogenaamde 'zoönose', dat is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen. Als varkens besmet raken met een aantal typen influenzavirussen, dan kan er een variant ontstaan die ook overdraagbaar zijn van varken op mens. Andersom is ook mogelijk: varkens kunnen besmet raken met een griepvirus via mens-op-dieroverdracht.

Kan varkensgriep worden overgedragen op de mens?

Door de bank genomen zijn er weinig meldingen bekend van varkenshouders of andere mensen die intensief met varkens werken, zoals veeartsen, die ziek zijn geworden nadat de varkensgriep bij varkens is vastgesteld. Als het overslaat, hebben mensen daar meestal weinig last van. Ze hebben vaak een paar dagen last van lichte griepachtige verschijnselen. Daarna heeft het lichaam antistoffen aangemaakt.

Voor zover bekend kunnen mensen door het eten van varkensvlees niet besmet worden met de varkensgriep. Op veel bedrijven in Nederland worden varkens gevaccineerd tegen de algemene griepvarianten.

Wat is het verschil tussen de varkensgriep en de Mexicaanse griep?

In het geval van de Mexicaanse griep zijn mensen ziek geworden van een influenzavirus dat bestaat uit een samensmelting van verschillende delen:

Deze nieuwe combinatie, deze zogenaamde cocktail van het influenzavirus, is een A/H1N1-subtype. Dit virus heeft eigenschappen gekregen die overdracht van mens-op-mens mogelijk maken. Het gaat dus bij de Mexicaanse griep om een gecombineerde griepvirus, dat bestaat uit een mengsel van het 'gewone' griepvirus dat onder mensen circuleert, het vogelgriepvirus en het varkensgriepvirus.

Wat zijn de verschijnselen en symptomen van varkensgriep bij varkens?

De volgende symptomen manifesteren zich bij varkens en vaak komen ze plotseling opzetten:
  • het varken stopt met eten;
  • het varken blijft passief liggen;
  • het dier krijgt hoge koorts;
  • dikwijls gaat het in een later stadium van die ziekte ook hoesten.

Als zich geen complicaties voordoen, verdwijnen deze ziekteverschijnselen na circa 5 tot 7 dagen. De varkens overlijden er meestal niet aan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nieuwe variant varkensgriepnieuws uitgelichtNieuwe variant varkensgriepIn april 2009 waarschuwde de WHO tegen het nieuwe H1N1-virus, ook wel Mexicaanse griep genoemd, met mogelijk miljoenen b…
Calamiteitenfonds: bij natuurrampen en onlustenCalamiteitenfonds: bij natuurrampen en onlustenReizigers die een vakantie hebben geboekt naar een land waar een dierziekte zoals de varkensgriep ernstig om zich heen g…
Varkensgriep of Mexicaanse griep, ben ik besmet?Varkensgriep of Mexicaanse griep, ben ik besmet?Mexicaanse varkensgriep is een combinatie van een vogelgriep virus, mensen griepvirus en een varkensgriep virus. In apri…
Vaccinaties kunnen je leven reddenVaccinaties kunnen je leven reddenMisschien denk je er al jaren niet meer aan maar de ziektes die we dachten overwonnen te hebben zijn terug. We spreken h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mutinka, Pixabay
  • http://www.rivm.nl/cib/themas/nieuwe-influenza/faq-varkens.jsp
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Varkensgriep
  • http://www.trouw.nl/nieuws/article2742404.ece/Varkensgriep_heeft_niets_met_varkens_te_maken.html

Reageer op het artikel "Symptomen varkensgriep en verschil met de Mexicaanse griep"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 16-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mexicaanse griep
Medische informatie…
Schrijf mee!