InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Huidig onderzoek naar de behandeling van whiplash

Huidig onderzoek naar de behandeling van whiplash

Huidig onderzoek naar de behandeling van whiplash De whiplash is een aandoening die veel kosten met zich meebrengt. Niet enkel in de vorm van medische kosten, maar ook zeker in de vorm van schadeclaims. Een effectieve behandeling van de whiplash is dan ook zeer wenselijk. Momenteel wordt er een onderzoek uitgevoerd naar de beste behandeling van de whiplash. De behandeling van whiplash en whiplash gerelateerde stoornissen is zeer complex. Tot op heden is er nog geen overeenstemming bereikt over de beste primaire aanpak van een whiplash. De whiplash is echter een aandoening die veel kosten met zich mee brengt. Daarom is onderzoek naar de beste behandeling van whiplash zeer wenselijk.

Nieuw onderzoek

Drie onderzoekers uit Zweden hebben hun krachten gebundeld en voeren een onderzoek uit naar de effectiviteit van een nieuwe gedragstherapeutische interventiestrategie. Hierbij houden zij rekening met de manier waarop de gedragstherapeutische interventie gegeven wordt, namelijk via het internet of face to face. De onderzoekers volgen gedurende twee jaar patiënten welke aangemeld zijn door de medewerkers van het ziekenhuis.

Achtergrond van het onderzoek

Whiplash verschijnselen schijnen beïnvloed te worden door psychische factoren zoals catastroferen, angst voor bewegen en het zelfbeeld. Mensen die catastroferen interpreteren pijnklachten en gezondheidsproblemen in het algemeen extreem negatief. In diverse onderzoeken is reeds naar voren gekomen dat mensen die een neiging tot catastroferen hebben vaker te kampen hebben met depressie, emotionele onrust, fysieke disfunctie, vaker gebruik maken van de zorg en meer intense pijnklachten hebben. Het zelfbeeld schijnt eveneens een heel belangrijke rol te spelen bij het rehabiliteren van een whiplash. Hoe beter mensen zichzelf in staat achten met moeilijke situaties om te kunnen gaan hoe beter de rehabilitatie.

Gedragstherapeutische behandeling middels het internet vormen een relatief jonge vorm van zelfhulp. Internettherapie blijkt effectief te zijn voor chronische rugpijn, terugkerende hoofdpijn en paniekstoornis. De internetherapie bleek even effectief als face to face therapie. Mensen die door een whiplash getroffen zijn hebben over het algemeen een druk leven waardoor het zeker de moeite waard is om te onderzoeken of internettherapie ook voor deze groep een uitkomst kan bieden.

Opzet van het onderzoek

In het onderzoek worden patiënten willekeurig in drie groepen verdeeld. De eerste groep ontvangt een vorm van internettherapie en fysiotherapie, de tweede groep ontvangt face to face een gedragstherapeutische interventie en fysiotherapie en de derde groep ontvangt enkel fysiotherapie. Tijdens de therapiesessies in de eerste en tweede groep wordt er veel aandacht besteedt aan zelf management van klachten en het oefeningen van vaardigheden de whiplash klachten kunnen verminderen.

Men meet de intensiteit van de pijnklachten met de Pain Disability Index. Daarnaast wordt er onder andere gemeten in hoeverre patiënten hun doelen bereikt hebben, de angst voor het bewegen na de whiplash, hoe het zelfbeeld van de patiënten is en wat voor copingstrategieën de patiënten toepassen. Deze factoren worden op diverse momenten gemeten: drie, zes, twaalf en 24 maanden na aanvang van het behandelprogramma.

Niet iedereen die een ongeluk met kop staart botsting gehad heeft is geschikt voor het onderzoek. Mensen jonger dan 18 en ouder dan 65 jaar worden uitgesloten, evenals mensen die geen klachten hebben na het ongeval. Mensen die pijnklachten ervaren die niet gerelateerd zijn aan het ongeval, mensen die reeds fysiotherapie volgen en de Zweedse taal niet spreken worden ook uitgesloten van het onderzoek.
Gerelateerde artikelen
Whiplash en klachten op het werkWhiplash en klachten op het werkEen whiplash gaat gepaard met diverse klachten, waaronder met name nekklachten. Veel mensen ervaren na een whiplash dusd…
Whiplash, oorzaken, symptomen en behandelingEen whiplash is een typisch acceleratie-deceleratie trauma. Een whiplash kan ontstaan na een kop-staart botsing waarbij…
Whiplash claim: via de rechtbank of de verzekering?Whiplash claim: via de rechtbank of de verzekering?Een whiplash is een heel vervelende aandoening. Niet enkel om de klachten die het met zich meebrengt, maar ook door de a…
Whiplash en de verzekeringWhiplash en de verzekeringEen van de moeilijkste en meest complexe terreinen van de verzekeringsmaatschappijen is de afdeling letsel schade. Men h…
Whiplash en de keuringsarts WAOWhiplash en de keuringsarts WAODe keuringsarts of verzekeringsarts is een van de meest gevreesde artsen in de wereld van de whiplash. Zij zijn namelijk…
Bronnen en referenties
  • Soderlund, A., Bring, A. & Asenlof, P. A three-group study, internet-based, face-to-face based and standardmanagement after acute whiplash associated disorders (WAD) - choosing the most efficient and cost-effective treatment: study protocol of a randomized controlled trial.

Reageer op het artikel "Huidig onderzoek naar de behandeling van whiplash"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 30-07-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!