InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hou je hart gezond: tips om hartproblemen te voorkomen

Hou je hart gezond: tips om hartproblemen te voorkomen

Hou je hart gezond: tips om hartproblemen te voorkomen Het hart vervult een cruciale plaats in het menselijk lichaam en het is dan ook vanzelfsprekend dat we er voorzichtig mee moeten omspringen. Want als je een ongezonde levenswijze aanhangt is het risico op hartproblemen duidelijk groter. Om dit te vermijden is het aangeraden om je aan enkele gezonde stelregels te houden. Het gaat om simpele regels om dagelijks te respecteren, onder meer op het vlak van voeding en lichaamsbeweging. Ook supplementen ter ondersteuning van het hart kunnen op lange termijn een verschil uitmaken wat betreft het risico op hartproblemen. Hoe kan je je hart gezond houden en welke tips zijn nuttig om mogelijke hartproblemen voorkomen?

Hartproblemen en vetten

Van alle calorieën die je tot je neemt, mag maximum 30 % uit vetten bestaan. Die vetten mogen voor maximum 10 % uit verzadigde vetten bestaan, waarbij de overige 20 % moet bestaan uit onverzadigde vetten. Om die juiste balans te bereiken is het aangeraden om je te houden aan de volgende voedingstips voor het hart:
  • eet minstens twee keer per week vette vis in plaats van vlees
  • vervang vet vlees zo veel mogelijk door mager vlees, zoals gevogelte en kalfsvlees
  • probeer zo veel mogelijk je voedsel te koken in plaats van te bakken
  • als je bakt, gebruik dan olie in plaats van boter
  • kies voor halfvolle melk in plaats van volle melk
  • kies voor kaas met een beperkt vetgehalte

Groenten, fruit en vezels

Goede cholesterol

Dankzij vezels wordt de slechte cholesterol in je bloed verlaagd en de goede cholesterol verhoogd. Vezels vind je vooral in verse groenten, volkorenbrood en verse groenten. Ook vers en gedroogd fruit bevatten veel vezels, net als volkorenpasta en ongepelde rijst.

Antioxidanten

Bovendien vind je in heelwat groenten zoals wortelen, tomaten en uien krachtige antioxidanten zoals flavonoïden. Die flavonoïden bieden bescherming tegen vrije radicalen en verlagen op die manier het risico op hart-en vaatziekten. Antioxidanten zoals vitamine C en E, en betacaroteen zijn trouwens ook te vinden in fruit.

Zout

Bloeddruk

Zout heeft een negatieve invloed op de arteriële bloeddruk. Onze dagelijkse aanbevolen hoeveelheid zout halen we gemakkelijk uit de voedingsmiddelen die we tot ons nemen. Zout is al relatief veel aanwezig in de voeding die we elke dag op tafel zetten, en ook in de tussendoortjes die we tot ons nemen.

Extra zout

Bovendien zit er ook veel zout in voedsel waarvan we het niet meteen verwachten, zoals kaas, fijnkost en bereide maaltijden. Daarom is het onnodig om nog extra zout toe te voegen aan het eten dat we klaarmaken. Helemaal af te raden is om een zoutvat op tafel te zetten bij het eten.

Alcohol en tabak

Alcohol drinken

Wetenschappers zijn het er niet helemaal over eens, maar men gaat er nu toch van uit dat een beperkt alcoholgebruik niet schadelijk hoeft te zijn voor de gezondheid. Eén of twee glazen alcohol kunnen zelfs een positief effect hebben op het cholesterolgehalte. Overdreven alcoholgebruik is uit den boze, maar een glaasje alcohol bij het eten bijvoorbeeld kan zeker geen kwaad.

Roken

Wat het gebruik van tabak betreft, is het negatief effect op hart-en vaatziekten duidelijk. De hartslag wordt namelijk verhoogd door nicotine en de bloedvaten raken vernauwd. Bovendien wordt de zuurstof in het bloed verdrongen door de koolstofmonoxide van de sigaret. Ook zorgt roken voor een verhoogde bloeddruk, wat een risicofactor is voor hartproblemen.

Stilstand en stress

Lichaamsbeweging

Men zegt wel eens: "Stilstaan is achteruitgaan". Dat is een uitdrukking die ook in dit geval zijn waarde heeft. Om hartproblemen te vermijden, is het goed om regelmatig te bewegen. Sportieve activiteiten zoals wandelen, fietsen, zwemmen en joggen zorgen ervoor dat je je hart gaat trainen en sterker laat worden. Bewegen is goed voor de bloedcirculatie en de bloeddruk en bovendien kan je door lichaamsbeweging overtollige kilo's kwijtspelen.

Stress

Bovendien is het psychologisch effect van sport niet te onderschatten: door je lichaam in te spannen kan je je geest even rust gunnen, wat de stress doet verminderen. Na de sportactiviteit kan je rustig recupereren en je hart laten bekomen van de inspanning, waarna je weer als herboren je normale activiteiten kan hervatten.

Supplementen voor het hart

Naast een gezonde en evenwichtige voeding, waarbij het gebruik van look niet vergeten mag worden, kunnen ook supplementen nuttig zijn. Supplementen voor hart- en bloedvaten kunnen een extra boost betekenen voor de gezondheid van je hart en kunnen de kans op eventuele hartziektes verkleinen. Dergelijke supplementen bevatten vaak antioxidanten, Q10 of Omega 3: dit zijn allemaal ingrediënten die hun nut hebben bij de ondersteuning van hart en bloedvaten.
Enkele voorbeelden van supplementen die goed zijn voor het hart:
  • Swisse Multivitaminen Q10 Hart
  • Esential Organics Hart en Bloedvaten
  • Biotics Cardio

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cholesterol omlaag? Dit kun jij er zelf aan doen!Cholesterol omlaag? Dit kun jij er zelf aan doen!Cholesterol is een stof, die eigenlijk gezond is voor het menselijk lichaam. Alleen een teveel van deze stof is schadeli…
Gezondheid welzijn: tipsGezondheid welzijn: tipsIn onze samenleving zijn we gewend aan een leven vol welvaart. Er is meer dan genoeg eten voor iedereen en dat eten is v…
Hart- en vaatziekten: RisicofactorenHart- en vaatziekte is doodsoorzaak nummer 1 in Nederland. Er zijn verschillende risicofactoren die de kans op het ontst…
Veroudering vertragen: sterker, strakker en slankerVeroudering vertragen: sterker, strakker en slankerBreng je lichaam in topconditie en vertraag daarmee het verouderingsproces! Door jezelf in topconditie te brengen, zijn…
Wat te doen bij hoge bloeddruk? Behandeling en tipsWat te doen bij hoge bloeddruk? Behandeling en tipsHoge bloeddruk is een aandoening die zich als het ware stiekem ontwikkelt. Hoge of verhoogde bloeddruk, ook wel hyperten…

Reageer op het artikel "Hou je hart gezond: tips om hartproblemen te voorkomen"

Reactie

Morgan, 11-10-2018 21:52 #1
Ik heb een vraag
mijn vriend is 16 jaar en heeft reuma en hartproblemen. nu heeft hij vaak last van zijn hart,
hij slikt al medicijnen maar toch heeft die nog vaak last. hij krijgt dan een pijnlijk gevoel op zijn borst en het doet erg veel pijn. ik wil graag weten wat ik voor hem zou kunnen doen
zouden jullie mij kunnen helpen?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 30-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hartzaken
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!