InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mexicaanse griep: Thuis uitzieken is het beste

Mexicaanse griep: Thuis uitzieken is het beste

Mexicaanse griep: Thuis uitzieken is het beste Hoewel heel Nederland en eigenlijk de hele wereld op zijn kop staat als het om de Mexicaanse griep gaat, hoeft dat eigenlijk helemaal niet. Huisartsen, Dokterswachten en GGD’s zijn van mening dat mensen die geen risicogroep vormen het beste gewoon thuis kunnen blijven om uit te zieken van de Mexicaanse groep. Dit voorkomt tevens dat ze anderen besmetten met de Mexicaanse griep.

Nieuwe Influenza A (H1N1)

De Nieuwe Influenza A (H1N1), voorheen de 'Mexicaanse griep', is een milde griep, ondanks de spookverhalen die rondgaan. Het algemene advies van de medici is dan ook gewoon om thuis uit te zieken. Risicogroepen, dit zijn onder meer vrouwen die zwanger zijn, mensen met een verminderde gezondheid die normaal gesproken een griepprik krijgen, kinderen tot 2 jaar en personen die kortademig zijn moeten bij griepklachten wel contact zoeken met hun huisarts. Zij komen dan in aanmerking voor het middel Tamiflu.

Wat zijn de griepklachten van de Mexicaanse griep?

Volgens de medici bestaan griepklachten uit koorts hoger dan 38ºC, hoesten, spierpijn en hoofdpijn. Heeft iemand die klachten dan is thuis uitzieken de beste remedie. Dit kan door:
  • voldoende rust te nemen,
  • zo nodig paracetamol te nemen
  • veel water te drinken.

Hygiëne om besmetting te voorkomen

Ook is het goed om hygiënemaatregelen in acht te nemen om besmetting bij anderen te voorkomen. Geadviseerd wordt om te snuiten en te niezen in een papieren zakdoek en die daarna direct weg te gooien en om de handen vaak te wassen.

Bijwerkingen van Tamiflu

Inmiddels is wel gebleken dat het middel tegen de Mexicaanse griep op Nieuwe Influenza A (H1N1) ook heel wat bijwerkingen heeft. Zo hebben de Britse autoriteiten al meer dan 400 meldingen geregistreerd als het gaat om Tamiflu. Meer dan een tiende deel van de mensen werd er misselijk van en 8 procent van de gebruikers moest er ook daadwerkelijk van overgeven. Bij de kinderen is dat percentage nog hoger. 15 procent van hen moest overgeven en een tiende deel kreeg diarree. Van de 20 kinderen kreeg 1 buikpijn van het medicijn en 3 procent van alle jongeren die het middel kregen toegediend werd misselijk. Inmiddels hebben in het Verenigd Koninkrijk al 300.000 mensen het middel toegediend gekregen.

Informatie over Mexicaanse griep

Voor algemene vragen over de griep zijn er twee websites in het leven geroepen die te vinden zijn op www.grieppandemie.nl en www.rivm.nl . Ook kan de informatielijn van Postbus 51 gebeld worden op telefoon 0800 - 11 00 (op werkdagen van 08.00 tot 20.00 uur en in het weekend van 09.00 tot 17.30 uur).

Uitzieken bij Mexicaanse griep is het beste als er tenminste geen bijzondere omstandigheden zijn. Ook het drinken van Ayurvedische thee met geneeskrachtige kruiden kan helpen de aandoening bestrijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • GGD
  • RIVM
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Mexicaanse griep: Thuis uitzieken is het beste"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 07-11-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Griep
Medische informatie…
Schrijf mee!