InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vitamine D helpt mogelijk bij Mexicaanse griep

Vitamine D helpt mogelijk bij Mexicaanse griep

Mensen die te weinig vitamine D in hun bloed hebben, zijn vatbaarder voor alle soorten griep. Dit heeft onderzoek uitgewezen. Hoewel het nog niet bij mensen is bewezen, geldt dit hoogst waarschijnlijk ook voor het H1N1 virus, dat ook wel de Mexicaanse griep wordt genoemd. Meer vitamine D helpt dus tegen de griep. Maar hoe krijg je meer vitamine D binnen om je te wapenen tegen de griep?

Samenhang tussen vitamine D en Mexicaanse griep

De Public Health Agency of Canada (PHAC) heeft onderzoek gedaan naar de samenhang tussen het vitamine D gehalte en griep en naar het effect van inname van de vitamine als iemand al ziek is. Gebleken zou zijn dat mensen die te weinig vitamine D in hun lijf hebben zitten veel eerder griep krijgen.

Vitamine D krijgen door in de zon te zitten

Vitamine D wordt ondermeer aangemaakt door in de zon te verblijven. Onder invloed van UV straling maakt de huid de vitamine aan. Iemand hoeft daarvoor niet langer dan een kwartier per dag met handen en gezicht in de zon te zitten, maar toch halen heel veel mensen dat korte tijdsbestek niet. Veel mensen zijn op het einde van de winter zo weinig in het buitenlicht geweest dat ze veel minder D in hun lijf hebben zitten dan ze zouden moeten hebben. Daardoor zijn ze dus ook vatbaarder voor alle vormen van griep.

Voedingsmiddelen met veel vitamine D

Vitamine D kan dus worden opgedaan door in de zon te zitten. Verder zit het in bepaald voedsel. In vette vissoorten, zoals paling en makreel zit veel vitamine D. Daarnaast wordt vitamine D in Nederland toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

Te weinig vitamine D

In een ideale wereld zouden mensen voldoende buiten moeten kunnen zijn en gezond genoeg moeten kunnen eten om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Vaak wordt echter niet gezond genoeg gegeten of is men te druk om naar buiten te gaan. Voor kortere tijd is dat niet erg, maar zeker zwakkere groepen zoals kinderen jonger dan 4 jaar, 50 plussers, vrouwen die zwanger zijn en donkere mensen moeten hun vitamine D inname soms verhogen door middel van een supplement.

Aanbevolen hoeveelheid vitamine D

In gezonde voeding zou voldoende vitamine D moeten zitten voor mensen van 4 tot 50 jaar (vrouwen) en mannen tot 70 jaar, mits zij voldoende buiten komen en een lichte huidskleur hebben. Alle andere groepen hebben extra vitamine D nodig. Zij zouden elke dag 10 microgram vitamine D extra moeten nemen. Kinderen tot 4 jaar vallen daar dus onder, maar ook vrouwen van 4 tot 50 jaar met een donkere huidskleur of mensen van die leeftijd die weinig buitenkomen. Ook donkere mannen tot 70 jaar moeten extra D tot zich nemen. Vrouwen met een lichte huidskleur vanaf 50 jaar en blanke mannen vanaf 70 jaar zouden ook extra D moeten slikken. Verder moeten mensen met botontkalking (osteoporose), mensen die in een verzorging- of verpleeghuis wonen en vrouwen vanaf 50 jaar die een sluier of boerka dragen extra vitamine D slikken om niet ziek te worden.

Teveel vitamine D

Te weinig vitamine D binnenkrijgen moge dan niet gezond zijn, te veel is ook niet goed. Iemand die lange tijd teveel binnenkrijgt kan schade aan hart, nieren en bloedvaten oplopen. Ook kan het zorgen voor misselijkheid, slaperigheid, bijna geen eetlust en obstipatie. Wie per dag 50 microgram vitamine D binnenkrijgt zit nog aan de goede kant van de weegschaal.

Muizen, vitamine D en varkensgriep

Wetenschappelijk is nog niet aangetoond dat vitamine D een belangrijke rol speelt bij het H1N1-virus. Bij dieren is wel al aangetoond dat muizen met een tekort aan vitamine D veel gevoeliger waren voor de varkensgriep.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Antigene shift en drift - hoe ontstaat H5N1?Antigene shift en drift - hoe ontstaat H5N1?Antigene shift (Engels: antigenic shift) is het vermogen van een virus om een nieuw subtype virus te vormen, dit middels…
Nieuwe variant varkensgriepnieuws uitgelichtNieuwe variant varkensgriepIn april 2009 waarschuwde de WHO tegen het nieuwe H1N1-virus, ook wel Mexicaanse griep genoemd, met mogelijk miljoenen b…
Vergoeding griepprik 2019 en 2020Vergoeding griepprik 2019 en 2020Ook in het griepseizoen 2019-2020 zal de griepprik veelvuldig door de huisarts worden toegediend. Moet u de griepprik 20…
Influenza A, varkensgriep of Mexicaanse griep?Eind april is in Mexico een griepvirus uitgebroken. Dit griepvirus wat de naam H1N1 kreeg is van het influenzavirus type…
Tamiflu of Relenza online kopen, ja of nee?Tamiflu of Relenza online kopen, ja of nee?Virusremmende middelen (ook wel virusremmers genoemd) zoals Tamilflu en Relenza, zijn door de Nederlandse overheid al ee…
Bronnen en referenties
  • PHAC
  • Vitamine Informatie Centrum

Reageer op het artikel "Vitamine D helpt mogelijk bij Mexicaanse griep"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 18-11-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Griep
Medische informatie…
Schrijf mee!