InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Huidvlekken: zijn bruine vlekken op je huid schadelijk?

Huidvlekken: zijn bruine vlekken op je huid schadelijk?

Huidvlekken: zijn bruine vlekken op je huid schadelijk? Wie terugkeert van een lange vakantie naar de zon, kan wel eens enkele bruine vlekjes op de huid opmerken. Bruine huidvlekken zijn kleine bruine plekjes die vooral ontstaan op lichaamsdelen die makkelijk blootgesteld worden aan de zon, zoals de handen en de armen. Hoe meer je jezelf hebt blootgesteld aan de zon, hoe groter de kans dat je huidvlekken zal krijgen. Ook de leeftijd speelt een belangrijke rol, net als het type van je huid. Bruine pigmentvlekken kan je behandelen met een huidcrème zoals bijvoorbeeld Biodermal pigmentcrème. Maar hoe schadelijk zijn die bruine huidvlekken nu eigenlijk? En welke tips kunnen helpen om je huid ertegen te beschermen?

Bruine huidvlekken herkennen

Zonlicht

De kleine, bruine vlekjes op je huid ontstaan op de plekken op je lichaam die aan het zonlicht blootgesteld worden. De bruine vlekken vind je bij uitstek op de handen, de armen en het gezicht. Bruine huidvlekjes zijn maar enkele millimeters groot en hebben geen reliëf.

Oudere mensen

Op lange termijn kunnen de vlekjes wel vergroten tot een diameter van enkele centimeters. De bruine huidvlekken gaan meestal samen met de veroudering van de huid. Naarmate je ouder wordt, kan het aantal huidvlekken vergroten. Vandaar dat je op de handen van senioren opvallend veel bruine huidvlekken kan zien.

Ontstaan bruine vlekken

Het ontstaan van bruine pigmentvlekken heeft vooral te maken met de blootstelling aan zonlicht. De zon zorgt voor een sterke pigmentatie van de huid en heeft een sterke invloed op de opperhuid. Wie van jongsaf aan veel tijd in de zon heeft doorgebracht zal eerder te maken krijgen met huidvlekken. Of de bruine huidvlekken op vroege leeftijd zichtbaar zijn heeft ook te maken met je huidtype. Bij sommige mensen ontstaan de vlekken al op hun dertigste jaar, bij anderen pas als ze naar de veertig gaan.

Kans op huidkanker

Huidvlekken groter?

In de meeste gevallen zijn bruine huidvlekken niet schadelijk voor de gezondheid. Zolang de huidvlekken niet vergroten, hoef je je geen zorgen te maken. Het is wel aangeraden om de bruine huidvlekken goed in het oog te houden. Want het kan zijn dat er bepaalde veranderingen in optreden zoals het vergroten van de vlek of het veranderen van kleur.

Huidkanker: zeldzaam

In zeldzame gevallen kan een huidvlek leiden tot huidkanker. Deze vorm van kanker heeft wel een goede kans op genezing als je het niet te lang laat aanslepen. Bij huidkanker komt het er op aan om er snel bij te zijn. Als je een echt opvallende verandering waarneemt in een huidvlek, neem dan voor alle zekerheid contact op met je huidarts.

Verschil huidvlekken en zomersproetjes

Bruine huidvlekken zijn niet te verwarren met de zogenaamde zomersproetjes. Zomersproetjes komen vooral voor bij personen met een huidtype dat zeer gevoelig is voor blootstelling aan de zon. Het verschil met de bruine huidvlekken is dat zomersproetjes niet samen gaan met de veroudering van de huid. Bij mensen die makkelijk zomersproetjes ontwikkelen is het belangrijk om zich extra goed te beschermen tegen het zonlicht.

Bescherming en behandeling

Zonnecrème

Iedereen weet wel van zichzelf of hij het zonlicht en de warmte goed kan verdragen of niet. Elk mens beschikt over een goede of een minder goede weerstand tegen de zon. Als je een bleke huid hebt, ben je gevoeliger voor zon dan wanneer je een donkere huid hebt. Daarom is het aangeraden om je bescherming aan te passen aan je eigen gevoeligheid. Breng een beschermende zonnecrème aan en vermijd open blootstelling aan de zon op de warmste uren van de dag.

Huidcrème

Ook kan je een speciale huidcrème aanbrengen die je huid beschermt tegen veroudering ("anti-aging") en bovendien aanzet tot huidvernieuwing. Sommige van deze huidcrèmes verminderen pigmentvlekken en bevorderen tegelijk de hydratatie van de huid.
Enkele voorbeelden van dit soort huidcrèmes zijn:
  • Biodermal Pigmentcrème
  • Pigmentvlekkencrème Vichy
  • Eucerin huidcrème

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bruine tot gele vlekken op de huid door ouderdomsvlekkenBruine tot gele vlekken op de huid door ouderdomsvlekkenHeb je last van bruine tot gele vlekken op de huid? Mogelijk heb je last van ouderdomsvlekken, ook wel lentigo senilis,…
Bruine vlekken op de huid: nek, hand, gezicht, schouder, armBruine vlekken op de huid: nek, hand, gezicht, schouder, armBruine vlekken op de huid kunnen ontstaan als gevolg van een overproductie van melanine (pigment). Pigment kleurt de hui…
Spotner Pen: middel tegen ouderdomsvlekken (pigmentvlekken)Spotner Pen: middel tegen ouderdomsvlekken (pigmentvlekken)Voor de behandeling van ouderdomsvlekken ofwel pigmentvlekken is er nu de Spotner Pen. Dit middel wordt snel en simpel a…
Zonnevlekken gezicht: ontstaan en verwijderen bruine vlekkenZonnevlekken gezicht: ontstaan en verwijderen bruine vlekkenHoe ontstaan zonnevlekken ofwel bruine vlekken in het gezicht en voorhoofd en hoe kan je deze donkere huidvlekken verwij…
Geboortevlekken: aardbeivlek, wijnvlek, moedervlekGeboortevlekken: aardbeivlek, wijnvlek, moedervlekGeboortevlekken zijn gekleurde vlekken op de huid die al aanwezig zijn als een kind geboren wordt of vlak na de geboorte…
Bronnen en referenties
  • http://www.biodermal.nl/onze-producten/speciale-huidverzorging/pigmentvlekken/pigmentcreme-voor-gezicht-en-hals/#
  • http://www.optimalegezondheid.com/verschillende-soorten-huidvlekken/ (bronnen geraadpleegd op 20/05/2016).

Reageer op het artikel "Huidvlekken: zijn bruine vlekken op je huid schadelijk?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!