InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Prostaatklachten: oorzaak en behandelen

Prostaatklachten: oorzaak en behandelen

Prostaatklachten: oorzaak en behandelen Prostaatklachten komen voor in de vorm van prostaatkanker of een vergrote prostaat. Vaak zijn symptomen als pijn bij het plassen of moeilijk kunnen plassen het meest voorkomend. Welke klachten zijn er en hoe ziet de behandeling eruit?

Wat is de prostaat?

De prostaat is een onderdeel van het mannelijk voortplantingsorgaan, en is ongeveer zo groot als een walnoot. De prostaat heeft de vorm van een appel, en ligt als een ring om de plasbuis heen, net onder de blaas. Vanaf de puberteit gaat de prostaat groeien. De prostaat maakt het lichaamseigen vocht sperma aan, waarin de zaadcellen in leven worden gehouden en vervoerd worden naar buiten toe.

Aandoeningen aan de prostaat

Vanaf het 50ste jaar kan de groei van de prostaat problemen op gaan leveren. Ongeveer een-derde van de mannen boven de 50 jaar krijgt plasproblemen, wat wordt veroorzaakt door een vergrote prostaat. Ook prostaatkanker komt vrij veel voor, van alle mannen tussen de 50 en 60 jaar heeft 10-30 % prostaatkanker, van mannen tussen de 70 en 80 jaar heeft 50-70% prostaatkanker. Soms is er een prostaatontsteking, of een goedaardige vergroting. Bij veel prostaatklachten komen ook erectieproblemen voor.

Plasklachten

De prostaat ligt om de plasbuis heen, en omdat de prostaat groeit, kan hij de plasbuis te strak omklemmen waardoor de urine moeilijker door de plasbuis heen kan. De klachten uiten zich in het moeilijk kunnen plassen, soms maar een kleine straal of wat druppels, gevoel dat de blaas niet geleegd wordt, branderig gevoel tijdens het plassen, de plas moeilijk op kunnen houden en s'nachts vaak moeten plassen. Wanneer de klachten geen problemen opleveren, hoeft er geen behandeling plaats te vinden. Met medicijnen zijn deze klachten vaak te verhelpen: er zijn prostaatverkleiners die de prostaat kleiner doen worden, en ruimtescheppers die de spieren laten ontspannen zodat er meer ruimte vrijkomt voor de plasbuis.

Prostaatontsteking

Een ontsteking aan de prostaat wordt veroorzaakt door bacteriën, vaak als gevolg van een blaasontsteking. Bij een ontsteking aan de prostaat treden plasklachten op. Er is hevige aandrang tot plassen, het plassen gaat moeizaam en is pijnlijk en er kan plots koorts optreden. Soms is er bloed in de urine aanwezig en opstaat er pijn aan de rug. Met antibiotica wordt de ontsteking verholpen. Soms is er massage van de prostaat nodig. Dit wordt vooral gedaan bij chronische prostaatontsteking. De arts kan deze uitvoeren of voordoen, zodat men het zelf thuis kan uitvoeren.

Goedaardige vergroting van de prostaat

Een goedaardige vergroting van de prostaat uit zich als eerste door de plasklachten die in het vorige hoofdstuk beschreven zijn. Wanneer de medicijnen, of een combinatie van beiden niet werkt, kan er overgegaan worden op operatieve behandelingen. Een methode is Trans Urethrale Resectie van de Prostaat , waarbij een verwarmd draadje via de plasbuis wordt ingebracht. Hiermee kan een deel van de prostaat verwijderd worden. Een andere methode is laserbehandeling, die hetzelfde werkt als hierboven maar dan via laserlicht, waardoor een deel van de prostaat verschrompelt. Met de Vaportrodemethode wordt er prostaatweefsel verdampt met behulp van elektrische stroom, dit gaat ook via de plasbuis. Ten slotte kan een operatie via de buikwand, indien de prostaat te groot is voor voorgaande methoden. Hierbij wordt de prostaat met de vinger uitgepeld via een snede in de onderbuik.

Prostaatkanker

Tot 70 % van de mannen tussen de 70-80 jaar hebben prostaatkanker: de meeste mannen krijgen hier geen klachten van. De oorzaak van prostaatkanker is vaak niet duidelijk: in West-Europa en de VS komt het vaker voor dan in andere landen. Ook is het soms erfelijk bepaald. De klachten zijn in het begin weinig tot niks: soms wat problemen met plassen en moeilijker op kunnen houden. De behandeling van prostaatkanker hangt helemaal af van de conditie van de patiënt en van het stadium waarin de kanker zich bevind. Wanner er geen uitzaaiingen zijn, kan de behandeling plaats vinden met inwendige straling, waarbij kleine radioactieve bronnetjes in de prostaat gebracht worden. Dit kan alleen in het beginstadium van prostaatkanker. Bij uitwendige straling wordt de straal zo dicht mogelijk op de kanker gericht. Nadeel hiervan is vaak dat ook gezonde cellen worden aangetast. Wanneer de tumor alleen in de prostaat zit, kan ook de prostaat verwijderd worden. Bij patiënten met uitzaaiingen is er alleen behandeling mogelijk ter verlichting van de klachten, de kanker kan niet meer genezen worden.
Gerelateerde artikelen
Prostaatproblemen behandelenProstaatproblemen behandelenHet prostaat maakt deel uit van het mannelijk geslachtsorgaan. Prostaat problemen komen vaak voor bij mannen met de leef…
Prostaatvergroting: klachten, behandelingProstaatvergroting: klachten, behandelingBij veel mannen groeit in de loop van de jaren de prostaat. Sommigen krijgen daardoor problemen met plassen, maar bij an…
Prostaatklachten: symptomen, oorzaak en behandelingProstaatklachten: symptomen, oorzaak en behandelingDe prostaat wordt ook wel 'voorstanderklier' genoemd. De prostaat is een klier die alleen bij mannen aanwezig is en is o…
Prostatitis; ontsteking van de prostaatProstatitis; ontsteking van de prostaatAlle mannen hebben een prostaat. In de prostaat wordt het vocht aangemaakt waar de zaadcellen in zwemmen. Het is de klie…
Prostaat: De meest voorkomende problemen op een rijDe prostaat is een klier, die zich bij mannen onder de blaas bevindt. De prostaat maakt stoffen aan, die nodig zijn voor…

Reageer op het artikel "Prostaatklachten: oorzaak en behandelen"

Reactie

A. Bruinsma, 23-02-2016 18:48 #1
Graag zou ik willen weten of er ook medicijnen zijn die de prostaat werkelijk doen verkleinen.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 27-01-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!