InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zonneallergie (PMLE): voorkomen, symmptomen, behandeling

Zonneallergie (PMLE): voorkomen, symmptomen, behandeling

Zonneallergie (PMLE): voorkomen, symmptomen, behandeling Zonneallergie komt even vaak voor bij vrouwen als bij mannen. Het is een vrij zeldzame aandoening, die op iedere leeftijd ineens kan opkomen. Het wordt ook wel PMLE genoemd. Wat is het en hoe ziet de behandeling eruit.

Zonneallergie uitgelicht

Zonnestraling bestaat uit UV-licht (ultraviolet, niet zichtbaar licht). Deze kunnen weer onderverdeeld worden in lange-golven (UVA) en korte golven (UVB). Van een zonneallergie wordt gesproken wanneer de huid abnormale reacties gaat vertonen op blootstelling aan deze straling. Zonneallergie kan op iedere leeftijd voorkomen, maar begint meestal bij jong-volwassen mensen. Mensen met een lichte huidskleur hebben eerder en meer kans op een zonneallergie dan mensen die makkelijk en snel bruin worden.

Symptomen

De verschijnselen bij een zonneallergie kunnen verschillende zijn, in ieder geval is duidelijk dat de huid een andere, abnormale of heftige reactie vertoond dan gewoonlijk de bedoeling is. De meeste reacties beginnen na 1-5 dagen na blootstelling aan het zonlicht zonder een voorafgaande reactie van zonnebrand. Het meest komen kleine bobbeltjes voor die ook nog eens jeuken. Ook blaasjes, vochtophopingen en schilfers komen voor. De huid is doorgaans sterk rood. Soms breiden de verschijnselen zich uit naar lichaamsdelen die niet aan zonlicht zijn blootgesteld. Een enkele keer heeft de patiënt weinig klachten, alleen jeuk.

Diagnose

De huis-of huidarts stelt de diagnose zonneallergie vast aan de hand van het verhaal van de patiënt. Meestal zijn de verschijnselen alweer verdwenen bij een bezoek aan de huisarts, probeer daarom zo snel mogelijk een afspraak te maken. De arts zal een aantal vragen stellen en mede daarmee bepalen of het om UVA of UVB stralen gaat waarvoor de patiënt een allergische reactie vertoont. Bij UVA stralen is er ook een reactie zichtbaar wanneer men achter glas zit, in de schaduw en zich heeft ingesmeerd met zonnebrandcrème. Er kunnen ook lichttesten gedaan worden. Helaas kan er nooit met zekerheid de diagnose zonneallergie worden vastgesteld, omdat er geen goede onderzoekmethoden voor zijn.

Behandeling

bij een lichte allergie kan men in het voorjaar beginnen met de huid langzaam aan de zon te laten wennen. Men begint met lichte gewenning aan de zon om het zo langzaam op te bouwen. Zo wordt de huid dikker en bouwt wat meer pigment op, dat beschermt tegen de ultraviolette straling. Ook kan men er rekening mee houden dat de zon het sterkst is tussen 11 en 15 uur, en op die uren uit de felle zon te blijven. Zonnebrandmiddelen houden alleen de UVB stralen tegen, ook de sunblockers werken maar beperkt tegen UVA stralen. Vooral bij een ernstige allergie werkt de zonnebrandcrème daardoor slecht. Bij een lichte allergie is het wel belangrijk te smeren. Het bedekken van de lichaamsdelen met kleding kan de kans op allergie ook sterk verminderen. Wanneer de allergie ernstiger is, kan er ieder voorjaar een lichttherapie plaatsvinden, waarbij de huid twee tot driemaal per week wordt blootgesteld aan lichte ultraviolette straling, in combinatie met medicijnen die de huid gevoeliger maken voor licht.

Vooruitzichten

Bij 30-50 % van de patiënten treedt ieder voorjaar weer dezelfde klachten op, na een tijdje van blootstelling aan de zon verdwijnen de klachten weer. Dit komt omdat de huid gewend raakt aan het zonlicht. Alleen bij zeer ernstige allergieën blijven de klachten na iedere blootstelling aan licht optreden, zelfs in de winter. Dit is echter zeer zeldzaam.

Het is van belang om bij een zonneallergie de blootstelling aan zonlicht langzaam op te bouwen. Begin met vijf minuten per dag op een tijdstip dat de zon niet al te hoog aan de hemel staat. Bouw dit langzaam op. Wanneer de klachten zich beginnen te vertonen, dan gaat het opbouwen te snel: doe een stapje terug.
Gerelateerde artikelen
Zonneallergie, polymorfe lichteruptieWe spreken pas van een zonneallergie als iemand een abnormale reactie op de huid krijgt na een normale blootstelling aan…
Allergie voor zonlicht: symptomen en tips bij zonneallergieAllergie voor zonlicht: symptomen en tips bij zonneallergieZonlicht is niet alleen positief voor de mens, maar kan ook negatieve gevolgen met zich meebrengen. Eén daarvan is het v…
Wat te doen bij zonneallergie?Wat is zonneallergie? Zonneallergie is een abnormale reactie van de huid wanneer deze wordt blootgesteld aan zonlicht. Z…
Zonneallergie spray: zonneblaasjes voorkomen met DermaForteZonneallergie spray: zonneblaasjes voorkomen met DermaForteZonneblaasjes door zonneallergie treden op na blootstelling aan ultraviolette stralen (uv-licht). De uitslag bij zonneal…
Zonneallergie behandelen en zonneallergie voorkomen, tipsZonneallergie behandelen en zonneallergie voorkomen, tipsZonneallergie behandelen kan met zalf en andere middelen. Zonneallergie wordt gekenmerkt door jeukende, rode huiduitslag…

Reageer op het artikel "Zonneallergie (PMLE): voorkomen, symmptomen, behandeling"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 29-09-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!