InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Baarmoederhalskanker: symptomen, behandeling, uitstrijkje

Baarmoederhalskanker: symptomen, behandeling, uitstrijkje

Baarmoederhalskanker: symptomen, behandeling, uitstrijkje Baarmoederhalskanker: oorzaak, symptomen, kenmerken, uitstrijkje, behandeling en prognose. Jaarlijks krijgen 700 vrouwen te maken met baarmoederhalskanker. Er zijn twee vormen van deze kanker. De oorzaak is een virus. De symptomen staan gelijk aan andere vormen van kanker aan de baarmoeder. Er zijn verschillende behandelmethoden, waarvan operatie er een van is. De prognose is vrij goed. Leven met kanker: baarmoederhalskanker.

Typen baarmoederhalskanker

Ongeveer 700 vrouwen per jaar krijgt baarmoederhalskanker, het meest tussen de 35 en 50 jaar. Baarmoederhalskanker kan men onderverdelen in twee typen kanker, namelijk kanker van het plaveiselepitheel en kanker van het cilinderepitheel. De meest voorkomende vorm is kanker van het plaveiselepitheel, dit komt in 80 tot 90 % van de gevallen voor.

Kanker van het plaveiselepitheel

Bij deze vorm van kanker ontstaan er afwijkende cellen aan het oppervlak van het plaveiselepitheel. Plaveiselceleptiheelcellen zijn plat van vorm en liggen op elkaar gestapeld, hierdoor doet het denken aan een opgebouwde muur van plaveistenen. Oude cellen liggen bovenop, krimpen en schilferen af, jonge cellen beginnen onderop met groeien.

Kanker van het cilinderepitheel

Deze vorm van kanker komt minder vaak voor: bij ongeveer 20 procent van de vrouwen. Het cilinderepitheel is de bekleding van het baarmoederhalskanaal en bestaat uit één laag cellen.

Oorzaak kanker

  • Baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door een overdraagbaar virus.
  • Het humaan papilloma virus (HPV) is verantwoordelijk voor baarmoederhalskanker, en wordt overgedragen door middel van gemeenschap. In 99.7 % van de gevallen gaat het om dit virus.

Symptomen

Een van de belangrijkste symptomen bij baarmoederhalskanker is een grotere hoeveelheid afscheiding dan men normaal gesproken gewend is. De afscheiding kan een vreemde geur hebben. Ook meer bloedverlies komt voor, met name ook tussen de menstruaties door. Het komt ook voor dat er een bloeding optreedt na geslachtsgemeenschap. In de overgang kunnen ook bloedingen ontstaan. Soms ontstaat er koorts, als gevolg van een verstopping in de baarmoederhals waardoor zich vocht opeen hoopt. Ook kan hierdoor en flinke pijn ontstaan. Wanneer de tumor zich verspreid naar andere delen in het lichaam, kunnen daar ook klachten ontstaan. Bij uitzaaiing naar de blaas ziet men dat de vrouw meer moet plassen, of incontinent word. Ook kan er pijn ontstaan in het bekken.

Behandeling

Baarmoederhalskanker kent vier stadia, waarvan de behandeling afhankelijk is:
  1. Stadium I: de kanker bevindt zich alleen in de baarmoederhals.
  2. Stadium II: de kanker bevindt zich ook in de baarmoederhals, in het bovenste gedeelte van de schede of in het steun- of spierweefsel van de bekkenbodem.
  3. Stadium III: de kanker bevindt zich ook in het onderste gedeelte van de vagina of in de bekkenwand.
  4. Stadium IV: de kanker bevindt zich buiten het bekken, zoals in de blaas of de endeldarm, of de kanker is uitgezaaid naar bijvoorbeeld de longen, de lever of de botten.

Behandelingen:

  • operatie: bij stadium 1 wordt alleen een gedeelte van de baarmoederhals verwijderd. Bij een vergevorderd stadium worden de baarmoeder, eierstokken, eileiders, bovenste gedeelte van de schede en lymfeklieren worden in zijn geheel verwijderd.
  • Chemokuur: Deze wordt gegeven in combinatie met een operatie of ter verlichting van klachten bij een vergevorderd stadium. Een chemokuur bestaat uit een serie chemisch bewerkte medicijnen, met als doel de kankercellen te vergiftigen. Ook gezonde cellen worden hierdoor aangetast, maar herstellen doorgaans weer. Bijwerkingen van een chemokuur zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, misselijkheid en haaruitval.
  • Uitwendige bestraling: Bestraling wordt vaak toegepast in combinatie met een operatie. In een beginstadium kan ook alleen straling worden toegepast. Bij uitwendige bestraling wordt een elektronenstraling opgewekt. Deze wordt op de tumor gericht, waarbij de straling schade aanricht bij de kankercellen. Kankercellen kunnen zich niet makkelijk herstellen en zullen doorgaans afsterven. Gezonde omliggende cellen worden ook aangetast. Maar zullen sneller weer herstellen. Bijwerkingen van bestraling zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, misselijkheid en haaruitval.
  • Inwendige bestraling: Bij inwendige bestraling wordt er radioactief materiaal in of nabij de tumor gebracht, met als doel de kankercellen te doden. Het materiaal kan tijdelijk geplaatst worden of bij de tumor achter gelaten worden.
  • Warmtebehandeling: de kankercellen worden verwarm tot 40-45 graden om ze te vernietigen of gevoeliger te maken voor andere behandelingen.

Overleving

De vijfjaarsoverleving, dit wil zeggen het aantal patiënten dat vijf jaar na de diagnose en behandeling nog in leven is, is als volgt:
  • Bij vroegtijdige ontdekking: 90-95%
Let op: de cijfers zijn gemiddelden en er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leven met kanker: ZaadbalkankerLeven met kanker: ZaadbalkankerZaadbalkanker komt niet vaak voor, bij 535 mannen jaarlijks. Het is een vorm van kanker die bij jonge mannen voorkomt. D…
Leven met kanker: ProstaatkankerLeven met kanker: ProstaatkankerProstaatkanker komt vaak voor: jaarlijks bij 10.000 Nederlanders. De meeste zijn 65 jaar of ouder. Voeding is een van de…

Reageer op het artikel "Baarmoederhalskanker: symptomen, behandeling, uitstrijkje"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 15-09-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leven met kanker
Medische informatie…
Schrijf mee!