InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leven met kanker: Baarmoederslijmvlieskanker

Leven met kanker: Baarmoederslijmvlieskanker

Leven met kanker: Baarmoederslijmvlieskanker Ongeveer 1.400 vrouwen krijgen per jaar te maken met baarmoederslijmvlieskanker. Hormonen zouden hierbij een belangrijke rol kunnen spelen. Er worden medicijnen gebruikt ter behandeling van deze vorm van kanker. Ook andere behandelingen zijn mogelijk. De prognose is goed te noemen. Leven met kanker: baarmoederslijmvlieskanker.

Typen baarmoederslijmvlieskanker

Ongeveer 1.400 maal per jaar wordt baarmoederslijmvlieskanker bij vrouwen vastgesteld. Baarmoederslijmvlieskanker kent één vorm van kanker. Deze kanker komt het meest voor op latere leeftijd, meestal na de menopauze. Deze vorm van kanker komt het meest voor bij vrouwen die in de overgang zijn of zijn geweest. Het is vaak de voorloper van baarmoederkanker.

Oorzaak kanker

  • Het vermoeden bestaat dat het bij baarmoederslijmvlieskanker gaat om het hormoon oestrogeen, dat in te hoge mate voor zou komen in sommige gevallen.
  • Door een onregelmatige cyclus komt er teveel oestrogeen vrij, dit speelt een rol bij de kanker.
  • Vrouwen zonder kinderen lopen iets meer risico op baarmoederslijmvlieskanker.
  • Een verlate menopauze na het 52e jaar brengt risico's met zich mee.
  • Overgewicht is ook een factor, bij overgewicht wordt er meer oestrogeen geproduceerd.
  • Medicijnen met daarin oestrogeen verhogen de kans op deze vorm van kanker.

Symptomen

Omdat baarmoederslijmvlieskanker het meest voorkomt bij vrouwen tijdens of na de menopauze, zij bloedingen in deze periode niet normaal. De meest voorkomende symptoom is een bloeding. Baarmoederslijmvlieskanker vóór de menopauze geeft vaak een verstoring van het bloedingspatroon. Ook kan er abnormale afscheiding ontstaan, die een vreemde onaangename geur kan verspreiden. Pijn is er zelden, tenzij de tumor de kans krijgt door te groeien.

Behandeling

  • Het medicijn provera wordt gebruikt bij vrouwen waarvan baarmoederslijmvlieskanker niet geopereerd kan worden.
  • Ook andere medicijnen kunnen worden toegepast.
  • Inwendige bestraling kan ook gebruikt worden. Bij inwendige bestraling wordt er radioactief materiaal in of nabij de tumor gebracht, met als doel de kankercellen te doden. Het materiaal kan tijdelijk geplaatst worden of bij de tumor achter gelaten worden.
  • Operatie: soms wordt overgegaan tot gehele verwijdering van de baarmoeder, om baarmoederkanker uit te sluiten.

Overleving

De meeste baarmoederslijmvlieskankers worden vroegtijdig ontdekt, daarom is de prognose voor deze vorm van kanker ook goed te noemen. Baarmoederslijmvlieskanker kan overgaan in baarmoederkanker, afhankelijk van het stadium kan de overlevingskans wel variëren, zie het artikel baarmoederkanker.

Meer weten?

Ga naar de special Leven met kanker en lees alles over de verschillende vormen van kanker, symptomen, oorzaken, behandelingen en nog veel meer.
Gerelateerde artikelen
Leven met kanker: ProstaatkankerLeven met kanker: ProstaatkankerProstaatkanker komt vaak voor: jaarlijks bij 10.000 Nederlanders. De meeste zijn 65 jaar of ouder. Voeding is een van de…
Baarmoederhalskanker: symptomen, behandeling, uitstrijkjeBaarmoederhalskanker: symptomen, behandeling, uitstrijkjeBaarmoederhalskanker: oorzaak, symptomen, kenmerken, uitstrijkje, behandeling en prognose. Jaarlijks krijgen 700 vrouwen…

Reageer op het artikel "Leven met kanker: Baarmoederslijmvlieskanker"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 25-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leven met kanker
Medische informatie…
Schrijf mee!