InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blaaskanker: oorzaak, symptomen, kenmerken, behandeling

Blaaskanker: oorzaak, symptomen, kenmerken, behandeling

Blaaskanker: oorzaak, symptomen, kenmerken, behandeling Blaaskanker: over de oorzaak, symptomen of kenmerken, behandeling en de prognose. Blaaskanker komt redelijk veel voor: bij 5.200 mensen per jaar. Roken is een van de grootste oorzaken. De symptomen zijn vaak duidelijk herkenbaar. Van de behandelmethoden is bestraling er één van. De prognose is matig te noemen. Leven met kanker: blaaskanker.

Typen blaaskanker

Ruim 5.200 mensen in Nederland krijgen jaarlijks te maken met blaaskanker. De meest voorkomende vorm van blaaskanker is ontstaan vanuit het slijmvliesweefsel van de blaaswand. 95% van de tumoren is kwaadaardig. Goedaardige tumoren komen meestal alleen bij jonge mensen onder de 20 jaar voor.

Oorzaak kanker

  • Meer dan de helft van de patiënten met blaaskanker zijn rokers. Rokers hebben tot drie maal zoveel kans op het ontwikkelen van blaaskanker.
  • Blootstelling aan bepaalde chemische stoffen speelt ook een rol bij de ontwikkeling van blaaskanker.
  • Bepaalde beroepen brengen een verhoogd risico met zich mee, zonder dat daar een aanwijzing voor is, zoals een chemisch reiniger, drukker, schilder, asfalteerder of kapper. Waarschijnlijk werken dit soort beroepen met bepaalde chemische stoffen die blaaskanker veroorzaken.

Symptomen

Een van de eerste symptomen van blaaskanker is bloed in de urine. Dit komt ook voor wanneer er zich hele kleine tumoren in de blaas bevinden. Een andere klacht is pijn bij het plassen, vaak moeten plassen en moeilijk kunnen plassen, waarbij er een kleine straal is. Blaasontsteking kan ook makkelijker optreden.

Behandeling

Afhankelijk van de omvang van de tumor, op welke plek hij zich bevind en of er uitzaaiingen zijn, zijn er verschillende behandelmethoden:
  • Operatie: hierbij wordt een gedeelte van de blaas of, indien nodig, de gehele blaas verwijderd. Bij deze laatste zal de patiënt een stoma krijgen, om de urine toch op te kunnen vangen.
  • Bestraling: wordt vaak in combinatie met een operatie gegeven, of indien er uitzaaiingen zijn of de tumor te groot is om te opereren. Bij uitwendige bestraling wordt een elektronenstraling opgewekt. Deze wordt op de tumor gericht, waarbij de straling schade aanricht bij de kankercellen. Kankercellen kunnen zich niet makkelijk herstellen en zullen doorgaans afsterven. Gezonde omliggende cellen worden ook aangetast. Maar zullen sneller weer herstellen. Bijwerkingen van bestraling zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, misselijkheid en haaruitval.
  • Chemokuur: in combinatie met een operatie of bestraling. Wordt ook vaak toegepast indien de blaaskanker in zoverre gevorderd is, dat hij niet meer te genezen is. Een chemokuur bestaat uit een serie chemisch bewerkte medicijnen, met als doel de kankercellen te vergiftigen. Ook gezonde cellen worden hierdoor aangetast, maar herstellen doorgaans weer. Bijwerkingen van een chemokuur zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, misselijkheid en haaruitval.

Overleving

De vijfjaarsoverleving, dit wil zeggen het aantal patiënten dat vijf jaar na de diagnose en behandeling nog in leven is, is als volgt:
  • Bij vrouwen 45-50%
  • Bij mannen 55-60%
Let op: de cijfers zijn gemiddelden en er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
Gerelateerde artikelen
Baarmoederhalskanker: symptomen, behandeling, uitstrijkjeBaarmoederhalskanker: symptomen, behandeling, uitstrijkjeBaarmoederhalskanker: oorzaak, symptomen, kenmerken, uitstrijkje, behandeling en prognose. Jaarlijks krijgen 700 vrouwen…
Leven met kanker: ProstaatkankerLeven met kanker: ProstaatkankerProstaatkanker komt vaak voor: jaarlijks bij 10.000 Nederlanders. De meeste zijn 65 jaar of ouder. Voeding is een van de…
Leven met kanker: BaarmoederkankerLeven met kanker: BaarmoederkankerJaarlijks krijgen 1.600 vrouwen baarmoederkanker. Er bestaan drie vormen van deze kanker. De symptomen zijn vaak goed wa…

Reageer op het artikel "Blaaskanker: oorzaak, symptomen, kenmerken, behandeling"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 15-09-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!