InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leven met kanker: Eierstokkanker

Leven met kanker: Eierstokkanker

Leven met kanker: Eierstokkanker 1.100 vrouwen krijgen jaarlijks eierstokkanker. Er zijn drie vormen van eierstokkanker. Over de oorzaken is niet heel veel bekend. De symptomen kunnen variëren. Men past twee verschillende behandelingen toe bij deze vorm van kanker. De overlevingskans is matig te noemen. Leven met kanker: eierstokkanker.

Typen eierstokkanker

Jaarlijks krijgen 1.100 vrouwen in Nederland eierstokkanker.Er komen drie typen eierstokkanker voor:

Epitheliale eierstoktumor

Deze vorm van kanker ontstaat in de buitenste laag cellen van de eierstok. 80 tot 90 % van de eierstokkankers bestaat uit deze vorm kanker.

Gonadale stromaceltumor

Het weefsel waar de eicellen in liggen kan ook aangetast worden door kanker.

Kiemceltumor

Kanker in de kiemcellen van de eierstokken

Oorzaak kanker

  • Bij de meeste vrouwen is er geen erfelijke factor. Bij slechts 5-10 % van de gevallen speelt een erfelijke factor een rol. Soms gaat dit samen met erfelijke borstkanker.
  • Vrouwen die geen of weinig kinderen hebben gekregen, hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van eierstokkanker.
  • De anticonceptiepil zou het risico op eierstokkanker juist verkleinen.

Symptomen

Vrouwen met eierstokkanker hebben vaak een opgeblazen gevoel. Ook kan het voorkomen dat de kleding niet meer goed past door dat opgeblazen gevoel. De buik wordt dan wat dikker. Er kan ook buikpijn ontstaan. Soms is er sprake van een verstopping. Misselijkheid is ook een van de symptomen. De vrouw moet soms wat vaker plassen dan normaal is. Langdurige vermoeidheid komt ook voor. Soms is er sprake van gewichtsverlies zonder dat daar een duidelijke verklaring voor is.

Behandeling

De twee behandelingen van eierstokkanker bestaan uit:
  • Operatie: bij vroegtijdige ontdekking van eierstokkanker kan operatief de eierstokken en baarmoeder verwijderd worden. Wanneer de kanker vergevorderd is, kan men de omliggende aangetaste weefsel of organen ook zoveel mogelijk verwijderen.
  • Chemokuur: is combinatie met een operatie, of ter verlichting van de klachten wanneer de eierstokkanker ongeneeslijk is. Een chemokuur bestaat uit een serie chemisch bewerkte medicijnen, met als doel de kankercellen te vergiftigen. Ook gezonde cellen worden hierdoor aangetast, maar herstellen doorgaans weer. Bijwerkingen van een chemokuur zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.

Overleving

De vijfjaarsoverleving, dit wil zeggen het aantal patiënten dat vijf jaar na de diagnose en behandeling nog in leven is, is als volgt:
  • Omdat eierstokkanker meestal vrij laat wordt ontdekt, is de overlevingskans na vijf jaar: 45%
Let op: de cijfers zijn gemiddelden en er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Meer weten?

Ga naar de special Leven met kanker en lees alles over de verschillende vormen van kanker, symptomen, oorzaken, behandelingen en nog veel meer.
Gerelateerde artikelen
Eierstokkanker wordt vaak te laat ontdektEierstokkanker wordt vaak te laat ontdektEierstokkanker wordt helaas vaak te laat ontdekt. Weliswaar komt het ook niet heel veel voor, maar de vrouwen die het kr…
Leven met kanker: ZaadbalkankerLeven met kanker: ZaadbalkankerZaadbalkanker komt niet vaak voor, bij 535 mannen jaarlijks. Het is een vorm van kanker die bij jonge mannen voorkomt. D…

Reageer op het artikel "Leven met kanker: Eierstokkanker"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 25-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leven met kanker
Medische informatie…
Schrijf mee!